Kehtaako PK-seudulla (Espoo) kasi-ysiluokkalaisilla (poika) olla koulussa H&M tms. vaatteita? Käyttääkö omat lapsenne?
Ala-asteella ja ehkä seiskallakaan vielä lapset ei varmaan tsiigaa merkkejä niin kauheasti, mutta kasi-ysiluokilla merkkitietoisuus alkaa olla jo aika kovaa. Oletteko kokeneet, että lapselle olisi noloa käyttää H&M tms. halpismerkkejä? Tämä merkki- ja tyylitietoisuus näkyy ehkä enemmän PK-seudulla kuin muualla Suomessa, mutta kaikkialta saa kommentoida! :)
Kommentit (28)
Mitä järkeä ostaa teinille merkkivaatteita? Käyttää niitä max vuoden. Ostaa sitten jos haluaa kun on vanhempi, pituuskasvu loppunut ja tyyli vakiintunut.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella ja ehkä seiskallakaan vielä lapset ei varmaan tsiigaa merkkejä niin kauheasti, mutta kasi-ysiluokilla merkkitietoisuus alkaa olla jo aika kovaa. Oletteko kokeneet, että lapselle olisi noloa käyttää H&M tms. halpismerkkejä? Tämä merkki- ja tyylitietoisuus näkyy ehkä enemmän PK-seudulla kuin muualla Suomessa, mutta kaikkialta saa kommentoida! :)
Ajattelinkin oikeestaan just noita paitoja ja puseroita, joista paremmin näkee, mitä merkkiä on. Osaatko sanoa, suostuisiko sun poika kuitenkin ihan mukisematta pitämään myös jotain henkkamaukkaa? Että oletteko vanhemmat vaan alkaneet ostamaan merkkivaatteita muuten vaan, vaan myös siksi, että poika ei haluaisi pitää niitä henkkamaukkoja?
Kurjaa kun pitää olla noin merkkitietoinen. Ahdistavaa.
Tiedostava teini ei mieti merkkejä vaan vaatteiden valmistusmaita ja tehdastyöläisten oloja. Tästä lähtisi fiksu nuori.
Vierailija kirjoitti:
Tiedostava teini ei mieti merkkejä vaan vaatteiden valmistusmaita ja tehdastyöläisten oloja. Tästä lähtisi fiksu nuori.
Niin varmaan ideaalinuori tekisi ideaalimaailmassa. Meillä ei ole ideaalinuorta vaan sellainen tavallinen, vähän itsetuntoaan vielä hakeva, jolle tässä 15 vuoden iässä viiteryhmät on tosi tärkeitä, ja nykyisin ainakin täällä PK-seudulla vaatteet on aika isossa roolissa nuorilla, noin keskimäärin (toki niitä tiedostavampiakin nuoria on, onnittelut teille vanhemmille, joille niin on käynyt).
Vierailija kirjoitti:
Kai tää oli trollimetsänpeikko?
Ei. Tällaisiakin ongelmia voi teinien (vähävaraisemmilla) vanhemmilla on. Tämä on nykyaikana kuitenkin aika realistista elämää yläasteikäisillä ja heidän vanhemmillaan. Paineet on aika kovat.
Tiedän kyllä, että ei tämä mitään maailman nälänhätään verrattuna ole, mutta tällä palstalla kysytään kyllä paljon oudompiakin asioita. Sanoisin, että merkkivaateasioita miettii aika monen teinin vanhempi.
Meillä on tyttö yläasteella Etelä-Espoossa ns hyvämaineisella ja kalliilla asumisalueella ja kyllä "pitää" olla merkkivaatteita, valitettavasti.
Kyllä sitä mielellään opettaisi että vaatimattomuus kaunistaa, mutta tää on vähän samanlainen asia kuin että ekalokkalaisilla on pakko olla uusimmat äykännykät, vaikka ei mitään järkeä, mutta ei sitä kuitenkaan halua että omaa lasta kiusataan esim kännykänkään takia.
Mun tyttö varmaan käyttäisi H&M-vaatteita jos niistä ei ulospäin näy että ne on H&M, ja ei pelkästään H&M-vaatteita vaan satunnaisesti, kunhan enimmäkseen on Hilfigeriä yms.
Olen itse 27 v ja lapseton mutta tuntuu käsittämättömältä että lapsilla pitäisi olla merkkivaatteita jos niitä ei vanhemmillakaan ole. Mielestäni on myös käsittämätöntä että vähävaraisen perheen pitäisi suunnitella budjetointia sen mukaan, että lapsi saa merkkivaatteita. En usko että noissakaan kouluissa tai luokilla kaikki käyttävät merkkivaatteita. Onko se siis teille tärkeää, että lapsi pääsee nimenomaan niihin "hienoihin" porukoihin?
Mielestäni olisi hyvä edes yrittää opettaa lapselle tässä kohtaa että ei ne merkkivaatteet eroa millään muulla tavalla henkkamaukan vaatteista paitsi sillä, että tuotteilla on ollut onnistuneet mainoskampanjat millä ne on brändätty kalliiksi. Voisi myös osoittaa lapselle että samalla tavoin kun itse tuntee painetta käyttää sellaisia vaatteita, myös ne muutkin lapset tuntevat samaa painetta. Nimenomaan kuulua joukkoon ja olla samanlainen kuin muut. Jos jotain kiusaamista esiintyy niin ehkä siinä kohtaa voisi ostaa pari vaatetta ja sanoa lapselle että ostetaan nyt nämä sinun elämääsi helpottamaan, mutta että hänen ei silti pitäisi itse tehdä sitä virhearviointia että luo mielipiteensä muista tai itsestään vaatteiden perusteella.
Tai sitten laittakaa rahanne oikeasti hyvän laatuisiin vaatteisiin (kashmiriin, silkkiin ym.) ja opettakaa lapselle miten noita vaatteita huolletaan. Oppiipahan asioiden oikean arvon samalla. Eikä varmasti kukaan kiusaa minään köyhälistön pentuna.
Totta kai kehtaa! Onhan ne tuota nuorempien tekemiä!
Teette kyllä karhunpalveluksen jos opetatte lapsillenne että heidän arvonsa on vaatteen merkistä kiinni (eli lähdette mukaan tuohon touhuun) Samalla ylläpidätte tuollaista naurettavaa kulttuuria. Pohtikaa vaikka harrastuksia tai muita tapoja kehittää lastenne itsetuntoa. Toki tämä kannattaisi aloittaa jo ennen jotain hiton merkkivaate-aikakautta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tyttö yläasteella Etelä-Espoossa ns hyvämaineisella ja kalliilla asumisalueella ja kyllä "pitää" olla merkkivaatteita, valitettavasti.
Kyllä sitä mielellään opettaisi että vaatimattomuus kaunistaa, mutta tää on vähän samanlainen asia kuin että ekalokkalaisilla on pakko olla uusimmat äykännykät, vaikka ei mitään järkeä, mutta ei sitä kuitenkaan halua että omaa lasta kiusataan esim kännykänkään takia.
Mun tyttö varmaan käyttäisi H&M-vaatteita jos niistä ei ulospäin näy että ne on H&M, ja ei pelkästään H&M-vaatteita vaan satunnaisesti, kunhan enimmäkseen on Hilfigeriä yms.
Mä olen käyttänyt satoja euroja mun seuskaluokkalaisen tytön vaatteisiin. Adidasta, hollisteria, nikeä, superdryta noin muutaman mainitakseni.
Viimeiset kolme lempivaatetta kuitenkin ostanut itse ihan hm:ltä. Halpishuppareita ilman tekstejä ja logoja. Jäi superdryt hyllyyn ja pelkät henkat käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käyttänyt satoja euroja mun seuskaluokkalaisen tytön vaatteisiin. Adidasta, hollisteria, nikeä, superdryta noin muutaman mainitakseni.
Viimeiset kolme lempivaatetta kuitenkin ostanut itse ihan hm:ltä. Halpishuppareita ilman tekstejä ja logoja. Jäi superdryt hyllyyn ja pelkät henkat käytössä.
Ja siis ollaan varmaan samalta alueelta about.
Asutaan pk-seudulla ja meidän ysiluokkalaisella pojalla on H&M:n vaatteita. Olen joskus kysellyt, että haluaisiko jotain merkkivaatteita. On sanonut, että ei mitään väliä, eikä kukaan kiusaa tai puutu vaatteisiin. Kuulemma ihan sama, mitä kenelläkin on. Yritin kysellä, onko muilla merkkejä ja mitä sellaisia, niin sanoi, ettei tiedä, eivät kuulemma puhu vaatteista. Luulen, että jossain maalla pikkupaikassa pitää enempi päteä ja kuulua johonkin porukkaan. Täällä väkeä on laidasta laitaan, niin kaikki mahtuu mukaan. Tai sitten alueemme ja koulumme vain sattuu olemaan tässä suhteessa "helppo".
Itse käytän HM:n vaatteita ja olen työtön nelikymppinen pummi. Luulisi, että nuoret sen verran kattovat pukeutumistaan ettei "hennesin rievut" kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelinkin oikeestaan just noita paitoja ja puseroita, joista paremmin näkee, mitä merkkiä on. Osaatko sanoa, suostuisiko sun poika kuitenkin ihan mukisematta pitämään myös jotain henkkamaukkaa? Että oletteko vanhemmat vaan alkaneet ostamaan merkkivaatteita muuten vaan, vaan myös siksi, että poika ei haluaisi pitää niitä henkkamaukkoja?
Kysyt varmaan vastaaja 1:ltä? Olisi pitänyt H&Mää, totesin vaan itse, että esim Hollisterin vaatteet ei ole juurikaan sen kalliimpia kun verkkokaupan alesta ostaa, joten miksikäs ei, jos lapsi niihin tykästyy? Kalliimpia noi jotkut Suomesta ostettavat merkkivaateet, vaikka Peak Performance on.
Itse yläasteen Espoossa käyneenä, eipä kukaan kenenkään vaatteiden merkkiä tuijottanut! Ja kyllä silloinKIN oltiin muotitietoisia ja osalla oli merkki vaatteita, mutta ei ketään kiusattu siksi, että hyi Seppälää tai H&m vaatetta. Se merkitsi, miltä se vaate näytti ja istui! Jos jollain oli selvästi 80 luvun äidin vanhat lumput yllä niin varmana sai kuittailua niistä, mutta jos vaatteet oli ehjiä, siistiä, istuvia ja hyvän/ikäistensä näköisiä niin ketään ei kiinnostanut. Sillon oli wubut ja micmacit ja mitkä lie wutangin vaatteet in ja tosiaan osalla oli ja osalla ei. En muista kun kerran saaneeni kuittailua vaatteistani (H&m ja Seppälää käytin) ja se johtui siitä, että ne oli kirkuvan punaiset ja olihan ne kamalat 😂
Olen yläkoulun opettajana pääkaupunkiseudulla, ja kyllä meillä nuoret käyttävät enimmäkseen H&M:n, Cubuksen, Bik Bokin ja Ginan vaatteita. Joitakin urheilukaupan huppareita tai verkkareita näkyy, ja silloin ne ovat oikeastaan poikien päällä. Kengätkin ostavat ihan Kookengästä tai urheiluvaatekaupasta. Minulla tulee kiinnitettyä nuorten vaatteisiin huomiota ohimennen, koska olen itse alle 30-vuotias ja ostan osan omistakin vaatteistani juuri noista kaupoista.
Ei tarvitse stressata H&M:n vaatteista! Enpä ole kuullut, että jotakuta kiusattaisiin meidän koulussa vaatteiden takia. Toivottavasti ei muuallakaan.
Oma poika on kasilla Espoon suurimassa yläkoulussa ja ainakin vielä toistaiseksi on H&M:n farkut ja kalsarit & sukat kelvanneet hyvin. Tosin nyt mietittiin, että kun ollaan lähdössä reissuun Lontooseen muutenkin, käydään Hollisterilta katsomassa housuja. Paidat ja hupparit on olleet ns. merkkivaatteita jonkin aikaa jo.