Parisuhteessa menot jaetaan tasan, eikö kotityötkin kuuluisi jakaa tasan??
Tilanne siis tämä. Mies on vakityössä, on siis säännölliset tulot. Minä opiskelen, enkä työskentele tällä hetkellä. Tuloina ainoastaan opintotuki ja laina. Maksamme kaiken puoliksi, vuokran, ruoan, sähkö- yms. laskut, bensat, vakuutukset jne. Omat henkilökohtaiset harrastukset ja tavarat ostamme itse omista rahoistamme.
Minä vietän aika paljon aikaa kotona, koska luentoja ei tässä vaiheessa opiskeluja enää ole. Mies vaatii, että teen enemmän kotitöitä, koska olen päivisin kotona. Mielestäni tämä olisi ok järjestely, jos mies maksaisi vähän enemmän taloutemme menoista. Tähän mies ei kuitenkaan suostu.
Nyt meillä on hirveä riita asiasta. Olen jo vuosia "ajautunut" tekemään enemmistön kotitöistä, mutta nyt havahduin siihen, että eihän se ole reilua. Menot jaetaan sentilleen puoliksi, niin eikö kotityötkin kuuluisi!!
Mitä mieltä olette?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa, ap. Mitä sinä edes saat tuosta suhteesta? Mies vähättelee opintojasi, sinä hoidat kodin ja maksatte menot puoliksi vaikka tulosi ovat paljon pienemmät. Mies saa rahaa säästöön ja ilmaisen kotipiian.
En tiedä yhtäkään miestä, jolla olisi elättäjä opiskeluvaiheessa.
Miksi naisilla pitäisi olla? Kerro? Senssipalstoilla aikanaan "opiskelijatyttöset" etsi seuraa, kaikki opiskelijanaisetko on maksullisia?
En tiedä yhtäkään naista, jolla olisi ilmainen kotipiika. Miksi miehillä pitäisi olla?
Jos väität vaimon olevan ilmainen kotipiika miehelle niin kyllä valehtelet tarkoituksellisesti.
Vaimon hinnalla mies voi pitää pariakin alastonta nuorta ja kiinteää ilotyttöä palvelemassa itseään ja rahaa jää vielä säästöönkin. Että sen verran ilmainen se vanheneva eukko on piikana.
Kotitöiden jääminen naiset vastuulle perustuu nimenomaan siihen, että aikanaan pidettiin miestä perheen elättäjänä. Siksi miehillä on vielä tänäkin päivänä usein isompi palkka.
Kun mies maksoi enemmän, nainen teki vastaavasti enemmän kotitöitä.
Nykyään ansa piilee siinä, että nainen jää kotiin kun lapset ovat pieniä ja tekee kotityöt, kun on kotona ja on pienet tulot. Sitten se sama jatkuu sittenkin, kun naiset tekevät perhevapaitten jälkeen yhtä pitkää päivää kuin miehet ja toisinaan saavat enemmänkin palkkaa.
Oho, täällähän on roihahtanut keskustelu!
Jotkut ihmettelivät, miksi linkitän kotityöt ja kotitalouden menot toisiinsa. Mielestäni on epäreilua, että minä maksan sentilleen (!!) saman verran menoistamme kuin mies, ja sitten teen vielä kaupanpäälle kaikki kotityöt. Mies kartuttaa säästöjään minun kustannuksellani ja lisäksi saa ilmaisen kotipiian, kuten joku sanoikin jo.
Mies ei saa vietyä esim. omia astioitaan koneeseen, likasukista puhumattakaan. Kyllä siihen tuhrautuu hirveästi ylimääräistä aikaa, kun pitää metsästää herran paskaisia lautasia ja kuppeja ympäri huushollia, että saa astianpesukoneen täytettyä ja käyntiin!
Enkä halua, että mies elättää minua. Pärjään aivan hyvin opintotuella ja lainarahalla (eihän tästä jää ylimääräistä omiin puuhiin paljoakaan, mutta se on tässä vaiheessa ok). Haluan ainoastaan, että kotitalouden hommat, siinä missä raha-asiatkin, ovat jaettu oikeudenmukaisesti.
Joku keskustelussa heitti, että minä sotken enemmän ja kulutan sähköä enemmän, kun olen kotona päivät pitkät. Ja että huonekalutkin kuluvat, kun olen kotona kuluttamassa niitä päivät pitkät. Niin, tämä on juuri se sama logiikka mitä mieheni käyttää! Hän on useasti sanonutkin, että minun pitäisi maksaa isompi osa vesimaksusta, koska kulutan vettä kotona ollessani. En voi käsittää tällaista ajatustapaa :O
Tällä logiikalla miehen pitäisi maksaa enemmän sähkölaskusta, koska saunoo lähes päivittäin (minä ehkä kerran vuodessa), pelaa illat pitkät pleikkaria ja näprää tietokoneella. Lisäksi kaikki huonekalut on minun ostamiani, edellisestä asunnosta yhteiseen kotiin tuomiani. Minunhan pitäisi sitten periä mieheltä vuokraa siitä, että hän kuluttaa MINUN huonekalujani!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa, ap. Mitä sinä edes saat tuosta suhteesta? Mies vähättelee opintojasi, sinä hoidat kodin ja maksatte menot puoliksi vaikka tulosi ovat paljon pienemmät. Mies saa rahaa säästöön ja ilmaisen kotipiian.
Miksi naisilla pitäisi olla? Kerro? Senssipalstoilla aikanaan "opiskelijatyttöset" etsi seuraa, kaikki opiskelijanaisetko on maksullisia?
Minun mieheni opiskeli itselleen uuden ammatin perheeseemme tullessa lapsia, kun emme voineet molemmat jatkaa kolmivuorotyössä sen ollessa liian kuormittavaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtäkään naista, jolla olisi ilmainen kotipiika. Miksi miehillä pitäisi olla?
Aloittajahan voi aina lähteä kävelemään ja elämään niillä omilla huikeilla tuloillaan ja rahoillaan.
Maksaen sitten KAIKEN ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöiden jääminen naiset vastuulle perustuu nimenomaan siihen, että aikanaan pidettiin miestä perheen elättäjänä. Siksi miehillä on vielä tänäkin päivänä usein isompi palkka.
Nykyään ansa piilee siinä, että nainen jää kotiin kun lapset ovat pieniä ja tekee kotityöt, kun on kotona ja on pienet tulot. Sitten se sama jatkuu sittenkin, kun naiset tekevät perhevapaitten jälkeen yhtä pitkää päivää kuin miehet ja toisinaan saavat enemmänkin palkkaa.
Naulan kantaan!
Jos ja KUN mies ei ole enää perheen elättäjä, ei naisenkaan tule olla enää kotitöiden tekijä. Maailma on muuttunut ja nämäkin asiat tasa-arvoistuneet. Tosin sitähän ei monet miehet näytä ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmettelivät, miksi linkitän kotityöt ja kotitalouden menot toisiinsa. Mielestäni on epäreilua, että minä maksan sentilleen (!!) saman verran menoistamme kuin mies, ja sitten teen vielä kaupanpäälle kaikki kotityöt. Mies kartuttaa säästöjään minun kustannuksellani ja lisäksi saa ilmaisen kotipiian, kuten joku sanoikin jo.
Mies ei saa vietyä esim. omia astioitaan koneeseen, likasukista puhumattakaan. Kyllä siihen tuhrautuu hirveästi ylimääräistä aikaa, kun pitää metsästää herran paskaisia lautasia ja kuppeja ympäri huushollia, että saa astianpesukoneen täytettyä ja käyntiin!
Enkä halua, että mies elättää minua. Pärjään aivan hyvin opintotuella ja lainarahalla (eihän tästä jää ylimääräistä omiin puuhiin paljoakaan, mutta se on tässä vaiheessa ok). Haluan ainoastaan, että kotitalouden hommat, siinä missä raha-asiatkin, ovat jaettu oikeudenmukaisesti.
Joku keskustelussa heitti, että minä sotken enemmän ja kulutan sähköä enemmän, kun olen kotona päivät pitkät. Ja että huonekalutkin kuluvat, kun olen kotona kuluttamassa niitä päivät pitkät. Niin, tämä on juuri se sama logiikka mitä mieheni käyttää! Hän on useasti sanonutkin, että minun pitäisi maksaa isompi osa vesimaksusta, koska kulutan vettä kotona ollessani. En voi käsittää tällaista ajatustapaa :O
Tällä logiikalla miehen pitäisi maksaa enemmän sähkölaskusta, koska saunoo lähes päivittäin (minä ehkä kerran vuodessa), pelaa illat pitkät pleikkaria ja näprää tietokoneella. Lisäksi kaikki huonekalut on minun ostamiani, edellisestä asunnosta yhteiseen kotiin tuomiani. Minunhan pitäisi sitten periä mieheltä vuokraa siitä, että hän kuluttaa MINUN huonekalujani!
ap
Tiedätkö miksi koirat nuolevat pallejaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos väität vaimon olevan ilmainen kotipiika miehelle niin kyllä valehtelet tarkoituksellisesti.
Vaimon hinnalla mies voi pitää pariakin alastonta nuorta ja kiinteää ilotyttöä palvelemassa itseään ja rahaa jää vielä säästöönkin. Että sen verran ilmainen se vanheneva eukko on piikana.
Vaimon hinnalla???!! Tämä ei varmasti ole muita naisia saanutkaan kuin maksullisia. Voi luoja näitä aivoperuja :DDD
Vierailija kirjoitti:
ap
Nyt pitäisi empatian ja sympatian säteillä?
Vierailija kirjoitti:
Tilanne siis tämä. Mies on vakityössä, on siis säännölliset tulot. Minä opiskelen, enkä työskentele tällä hetkellä. Tuloina ainoastaan opintotuki ja laina. Maksamme kaiken puoliksi, vuokran, ruoan, sähkö- yms. laskut, bensat, vakuutukset jne. Omat henkilökohtaiset harrastukset ja tavarat ostamme itse omista rahoistamme.
Minä vietän aika paljon aikaa kotona, koska luentoja ei tässä vaiheessa opiskeluja enää ole. Mies vaatii, että teen enemmän kotitöitä, koska olen päivisin kotona. Mielestäni tämä olisi ok järjestely, jos mies maksaisi vähän enemmän taloutemme menoista. Tähän mies ei kuitenkaan suostu.
Nyt meillä on hirveä riita asiasta. Olen jo vuosia "ajautunut" tekemään enemmistön kotitöistä, mutta nyt havahduin siihen, että eihän se ole reilua. Menot jaetaan sentilleen puoliksi, niin eikö kotityötkin kuuluisi!!
Mitä mieltä olette?
Miksi miehen pitäisi siivota kun sinä olet se joka sotkee?
Minkälainen luuseri nyhjää suurimman osan päivästä kotona?
Auts. Mä olin myös tuossa tilanteessa. Opiskelin 6 vuodessa laajan (yli 600 opintopistettä) maisterintutkinnon käyden samalla töissä koko ajan (pari eka vuotta osa-aikaisena, jonka jälkeen kokoaikaisena matalapalkka-alalla). Päivät ja illat luennoilla ja töissä, yöt tentteihin lukien ja esseitä tehden. Avokki (joka oli valmistunut ja töissä dippainssin palkalla, jos työpäivät oli 8 tuntisia niin heti oli hirveä stressi hänellä), valitti, miksi en maksa enemmän menoista (maksettiin kaikki jo puoliksi ja mä usein enemmän kuin hän ruokamenoista), hänellä olisi pitänyt jäädä enemmän rahaa tekniikan ostamiseen (suurin osa ei-välttämätöntä). Hän ei tehnyt mitään kotitöitä, oli oikeasti sitä mieltä, että 'miehen tehtävä kotona on vain päivittää softa' ja mun tehdessä kotityöt valitti, että ÄITI siivoaa ja laittaa ruokaa paremmin. Sanoin sitten lopulta, että mitäpä jos muuttaisit äitisi luo. Mies lähti ja osti heti uuden auton käteisellä, koska oli kanssani asuessaan pystynyt säästämään niin paljon, vaikka natkuttikin, että hänen putää maksaa liikaa. Heräsin tosiaan jossain vaiheessa, että jos tuollaisen kanssa vaikka lapsia tekisi, niin mitään tukea tai apua ei häneltä tulisi, siinä olisi sitten kaksi lasta. Eli ap, pakene vielä kuin voit!
Vierailija kirjoitti:
ap
Muuta ihan kuule naikkonen omaan vuokramurjuun, ja maksa kaikki ihan itse?
Kotityösi vähenevät ja opiskelu on kuin tanssia vain jos mies elättää?
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä epätasa-arvo yksin miesten vika?
Miehesi ei varmasti ole akateeminen jos ei pidä opiskelujasi ja etenkin gradun tekemistä "oikeana" työnä?
Eipä tommoinen jääräpää varmasti tajua sitten mitä oikeasti teet kun opiskelet.
Jännä miten edelleen ihmiset ajattelevat että kun joku on kotona opiskelemassa/tekemässä töitä niin "hän makaa kotona". En minä ainakaan saa makuultani tehtyä muuta kuin ehkä luen jotain, tietokoneella en pysty makuuasennossa kirjoittamaan.
Koneella tapahtuva työskentely ja opiskelut ovat myös ihan oikeaa työtä, vaikka ei istukkaan työkavereiden kanssa työvaatteet päällä juttelemassa hiihdosta 30 minuuttia. Vauvapalstalla voi surffailla, samoin kuten ihmiset käyvät tupakalla, vessassa, kahvilla, kakalla, pitkillä lounailla, kampaamossa, pankissa jne. työpäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni miehesi on väärässä, mutta viestejä luettuani sain sen käsityksen, ettei hän oikein muutoinkaan vilpittömästi arvosta sinua ja tekemääsi työtä opintojen eteen.
Miksi haluat olla juuri hänen kanssaan?
Samaa mieltä. Kuulostaa siltä että teidän suhteessa on paljon perustavanlaatuisempi ongelma, jos mies kovin vähättelee opiskelujasi. Monia töitä tehdään kotoa käsin, mutta se ei tarkoita että vain laiskottelisi. Jos ei auta avata miehelle mihin kotonaoloaikasi käytät, kannattaa miettiä haluaako elämänsä jakaa tuollaisen miehen kanssa. Se vähättely jatkuu sitten työelämään siirtymisen jälkeen tai lapsien hankinnan jälkeen, muodossa tai toisessa.
Jos se gradun kirjoittaminen on niin 'helppoa' kuin osa tässä keskustelussa väittää, ei varmaan ole koko hommaan ryhtynytkään, tai ainakaan mitään uskottavaa saanut aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet minun mielestäni ihan oikeassa tuossa asiassa.
Miehellä ilmeisesti jää rahaa säästöön, kun sinä samaan aikaan rahoitat omaa osuuttasi lainalla? Kukin tyylillään, mutta tämä on jo lähtökohtaisesti aika ikävä asetelma parisuhteessa. Et kai perhettä suunnittele tuon idiootin kanssa?Totta kai kotityöt menee puoliksi, tuossa tilanteessa. Lisäksi, monesti mies syö tuplasti ruokaa verrattuna puolisoonsa. Jos näin on teilläkin, se tulee tietysti huomioida ruokalaskun jakamisessa. Kumpi käyttää autoa? Jos se on miehen käytössä, kulut kuuluvat miehelle, ei sinulle.
Juttele miehen kanssa, ja jos ei hän ala muuttaa asennettaan, sano heipat hyväksikäyttäjälle.
Miten mies on hyväksikäyttäjä? Jokainen maksaa omat kulunsa elämässä. Jokainen siivoaa omat sotkunsa.
Arvaankin jo, miten tässä käy. Ap alkaa valmistua ja jättää miehen, joka kaiketi kuvittelee elättävänsä ap:ta. Sitten ap:n mies tulee tänne valittamaan, kuinka häntä on käytetty hyväksi, kuinka hän on panostanut ap:hen, kun on suostunut peräti tapaamaan tämän sukulaisiakin, kuinka hän ei voi enää luottaa yhteenkään naiseen, kuinka hän ei saa tarpeeksi hyvännäköisiä naisia enää treffeille, kuinka hänen nyt täytyy vihata *kaikkia* naisia lopunikäänsä. Siis ihan pikkusen vaan vihata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni miehesi on väärässä, mutta viestejä luettuani sain sen käsityksen, ettei hän oikein muutoinkaan vilpittömästi arvosta sinua ja tekemääsi työtä opintojen eteen.
Miksi haluat olla juuri hänen kanssaan?Samaa mieltä. Kuulostaa siltä että teidän suhteessa on paljon perustavanlaatuisempi ongelma, jos mies kovin vähättelee opiskelujasi. Monia töitä tehdään kotoa käsin, mutta se ei tarkoita että vain laiskottelisi. Jos ei auta avata miehelle mihin kotonaoloaikasi käytät, kannattaa miettiä haluaako elämänsä jakaa tuollaisen miehen kanssa. Se vähättely jatkuu sitten työelämään siirtymisen jälkeen tai lapsien hankinnan jälkeen, muodossa tai toisessa.
Jos se gradun kirjoittaminen on niin 'helppoa' kuin osa tässä keskustelussa väittää, ei varmaan ole koko hommaan ryhtynytkään, tai ainakaan mitään uskottavaa saanut aikaan.
Ketään ei kiinnostaa mikään opiskelu vaan se että maksaako AP puolet kuluista?
Jos AP on suurimman osan päivästä kotona niin hän hoitaa siivoamisen.
Ap, ihan oikeasti vaihda miestä. Tuollaiset käsitykset omaava ei tule muuttumaan. Tulee aina näkemään asiat vain omalta kantiltaan, ei selvästikään arvosta sinua. Tuo, että jättää likaisia vaatteita ja astioita ympäri kämppää olettaen sinun keräävän ne, kertoo jo sen asteisesta halveksimisesta, että ei tuosta ole paluuta (jos teillä koskaan on ollutkaan) tasaveroiseen suhteeseen. Olet vielä nuori, eikä teillä ole lapsia, joten eroaminen on helppoa vielä tässä vaiheessa. Mies ei tule muuttumaan, mikään määrä sanomisiasi tai rakkauttasi ei tule muuttamaan tilannetta.
Näinkin voi toimia. Mun tarkoitus ei ollut kylläkään valittaa siitä, kuinka on kotitöitä, vaan kertoa kuinka meillä niitä hoidetaan, eli ne jaetaan. Sitähän ap tuolla valitteli, ettei suju.
Ja tottakai kotihommat ovat itse aiheutettuja. Pyykkiä on pakko pestä ja astiat on tiskattava, imuroitava on ja kaupassa käytävä. "Itse olette hommanneet"??? Miten voi elää ilman kotitöitä ja välttyä niiden tekemiseltä? Yrittäisinkö vaihtaa mieheni johonkin prinssiin päästäkseni hoviin, vaiko mitä?