Parisuhteessa menot jaetaan tasan, eikö kotityötkin kuuluisi jakaa tasan??
Tilanne siis tämä. Mies on vakityössä, on siis säännölliset tulot. Minä opiskelen, enkä työskentele tällä hetkellä. Tuloina ainoastaan opintotuki ja laina. Maksamme kaiken puoliksi, vuokran, ruoan, sähkö- yms. laskut, bensat, vakuutukset jne. Omat henkilökohtaiset harrastukset ja tavarat ostamme itse omista rahoistamme.
Minä vietän aika paljon aikaa kotona, koska luentoja ei tässä vaiheessa opiskeluja enää ole. Mies vaatii, että teen enemmän kotitöitä, koska olen päivisin kotona. Mielestäni tämä olisi ok järjestely, jos mies maksaisi vähän enemmän taloutemme menoista. Tähän mies ei kuitenkaan suostu.
Nyt meillä on hirveä riita asiasta. Olen jo vuosia "ajautunut" tekemään enemmistön kotitöistä, mutta nyt havahduin siihen, että eihän se ole reilua. Menot jaetaan sentilleen puoliksi, niin eikö kotityötkin kuuluisi!!
Mitä mieltä olette?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden ihmisen taloudessa ei ole merkittäviä kotitöitä, aivan turhaa kitinää molemmilta.
Onneksi en tiedä miltä teidän kotona näyttää. Vaikka et varmaankaan ole parisuhteessa koskaan tainnut ollakaan? Yksin ollessa ei ole merkittävästi kotitöitä, mutta jo kahden hlön taloudessa tulee tarve spekuloida sitä, miten kaikki jaetaan. Ja kyllä niitä hommia riittää! Vai olenkohan poikkeuksellisen siisti? Pyyhkeet ja lakanat vaihtuu viikoittain, petivehkeet pestään kerran kk:ssa, roskat ei haise keittiössä, pyykkivuoria ei ole jne. koko ajan "tapahtuu" jotain.
Kotitöitä on myös merkittävästi enemmän silloin jos toinen osapuoli ei saa likaisia astioitaan tiskikoneeseen ja pyykkejään koriin, sekä jättää kaiken sinne sun tänne laittamatta paikoilleen, jolloin yleensä paikalle saapuu se, joka ei voi likaa ja sotkua sietää, tekemään myös toiselle kuuluvat työt. Riita on valmis.
Meillä kahden hengen taloudessa menee kaikki mukavasti lomittain. Mä silppuan vaikka sipulia, mies samalla kokkailee, heitän tiskiä koneeseen, mies siistii kokkauksen jälkiä, ja kun ruoka menee uuniin, voi ukko ottaa koneesta vaikka puhtaat pyykit ja laittaa kuivumaan. Ollaan kuin ravintolan tai hotellin työntekijöitä, jotka huiskivat toistensa lomassa ja kun istahdetaan syömään yhdessä, huomataan että kaikki onkin hoidettu. (Mies vaihtaa renkaat, pesetetään auto ja mä imuroin ja pesen auton ikkunat jne. kullakin oma tyylinsä, mutta tämä sujuu meillä.)
Ja on myös lukuisa joukko kotitöitä, jotka eivät ole päivittäisiä ja jäävät usein näistä listoista pois. Ja ne ovat niitä kodin perustöitä, kuin sokkeli sille kotona eletylle elämälle ja ololle.
Ei voi verrata, että "Mä kuule tyhjensin tiskikoneen" jos toinen pesee kolme tuntia höyrypesurilla kylppäriä. Tai "Vein roskapussin, ja eilenkin vein", jos toinen siivoaa ulkovarastoa 2 päivää. Tasattava näitä on, vaikka ei tietenkään yksi yhteen, näin se vaan menee.
Itse oletta noita kotitöitä itsellenne hommanneet ihan omilla valinnoillani. Auton pesu ei ole mitenkään pakollista, hyvin toimii pesemättäkin. Kokkailu ei ole mitenkään pakollista, valmisruokaa voi ostaa ja lämmittää. Tiskaamiselta välttyy kun käyttää kertakäyttöastioita.
Herrajumala sentään että ihmiset saavat omituisista asioista riitoja aikaan!
Minä opiskelen ja teen ohessa töitä, ja mies on kohtuullisen hyväpalkkaisessa työssä, vasta valmistunut vajaa vuosi sitten ja palkka kokoajan nousussa. Minulla aika pieniä osa-aikatuloja sekä opintotuet. Luentoja ei ole joka päivä enkä myöskään ole töissä joka päivä.
Eipä ikinä olla saatu ongelmaa aikaan siitä kuka tekee mitäkin kotona ja kuka maksaa mitäkin! Mies maksaa pääosin kaiken, ihan niinkun minä maksoin vielä vuosi sitten kun mies opiskeli, ja minä olin kokopäivätöissä. Kotityöt jakautuu sen mukaan miten kotona ollaan. Jos minulla on vain pari luentoa viikolla eikä töitäkään, niin teen lähes kaikki, mutta jos taas on sellaista että olen töissä tai koululla esim joka päivä vaikka useamman viikon putkeen ilman vapaapäivää niin tottakai mies tekee enemmän!
Miksi ihmiset ovat yhdessä jos jo tämmöisistä arjen asioista tulee tuollainen ongelma?? Parisuhteen idea on käsittääkseni puhaltaa yhteen hiileen, kaikessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on opiskelut jo loppusuoralla, eikä mitään luentojakaan enää ole, niin etsipä itsellesi osa-aikatyö.
Lopetin hiljattain osa-aikatyöni, jotta pystyn keskittymään kunnolla graduun ja pariin itsenäisesti suoritettavaan kurssiin. Kun olin osa-aikatyössä JA opiskelin, hoidin silloinkin valtaosan kotitöistä, vaikka talouden menot jaettiin tasan. Se se vasta epäreilua oli. Mielestäni. Mieheni mielestä tenttikirjojen lukeminen, esseiden kirjoittaminen ja gradun työstäminen eivät ole aikaa vaatiivaa työtä. Mies nyt muutenkin on aina vähätellyt opiskeluani, mielestään opiskeleminen on peukaloidenpyörittelyä.
2:lle kyllä, miehellä jää rahaa säästöön.
Ja 3:lle, kyllä siinä yllättävän paljon menee aikaa, jos aina yksi ja sama henkilö hoitaa tiskit ja pyykit, laittaa ruoan, käy ruokakaupassa, järkkää paikat ja vielä tekee viikkosiivouksen (tai kerran kuussa siivouksen, kuten meidän tapauksessa).
Olen ehdottanut, että mies maksaisi hitusen enemmän kuluista, ja minä vastavuoroisesti hoitaisin enemmän kotihommia. Mutta ei kuulema sovi moinen järjestely.
ap
Mies vähättelee?? JSSAP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden ihmisen taloudessa ei ole merkittäviä kotitöitä, aivan turhaa kitinää molemmilta.
Onneksi en tiedä miltä teidän kotona näyttää. Vaikka et varmaankaan ole parisuhteessa koskaan tainnut ollakaan? Yksin ollessa ei ole merkittävästi kotitöitä, mutta jo kahden hlön taloudessa tulee tarve spekuloida sitä, miten kaikki jaetaan. Ja kyllä niitä hommia riittää! Vai olenkohan poikkeuksellisen siisti? Pyyhkeet ja lakanat vaihtuu viikoittain, petivehkeet pestään kerran kk:ssa, roskat ei haise keittiössä, pyykkivuoria ei ole jne. koko ajan "tapahtuu" jotain.
Kotitöitä on myös merkittävästi enemmän silloin jos toinen osapuoli ei saa likaisia astioitaan tiskikoneeseen ja pyykkejään koriin, sekä jättää kaiken sinne sun tänne laittamatta paikoilleen, jolloin yleensä paikalle saapuu se, joka ei voi likaa ja sotkua sietää, tekemään myös toiselle kuuluvat työt. Riita on valmis.
Meillä kahden hengen taloudessa menee kaikki mukavasti lomittain. Mä silppuan vaikka sipulia, mies samalla kokkailee, heitän tiskiä koneeseen, mies siistii kokkauksen jälkiä, ja kun ruoka menee uuniin, voi ukko ottaa koneesta vaikka puhtaat pyykit ja laittaa kuivumaan. Ollaan kuin ravintolan tai hotellin työntekijöitä, jotka huiskivat toistensa lomassa ja kun istahdetaan syömään yhdessä, huomataan että kaikki onkin hoidettu. (Mies vaihtaa renkaat, pesetetään auto ja mä imuroin ja pesen auton ikkunat jne. kullakin oma tyylinsä, mutta tämä sujuu meillä.)
Ja on myös lukuisa joukko kotitöitä, jotka eivät ole päivittäisiä ja jäävät usein näistä listoista pois. Ja ne ovat niitä kodin perustöitä, kuin sokkeli sille kotona eletylle elämälle ja ololle.
Ei voi verrata, että "Mä kuule tyhjensin tiskikoneen" jos toinen pesee kolme tuntia höyrypesurilla kylppäriä. Tai "Vein roskapussin, ja eilenkin vein", jos toinen siivoaa ulkovarastoa 2 päivää. Tasattava näitä on, vaikka ei tietenkään yksi yhteen, näin se vaan menee.
On kyllä neuroottista, jos kahden hengen taloudessa huhkitaan kuin hotellin, ravintolan ja autopesulan henkilökunta tauotta. Höyrypesurilla kolme tuntia kylppärin laattoja? Onko teillä kahden sadan neliön kylppäri?
Henkisesti tyhjillä on tarve tehdä elämästään ulkoisesti menevää...
Sehän se on tämä yllättävän monen miehen ajatusmalli perinteisistä sukupuolirooleista että nainen tekee kaikki kotityöt. Ja maksaa puolet kaikista menoista ja usein vielä kaikki lapsiin liittyvät kulut. Autuaasti unohtavat että ns. perinteiseen perhemalliin kuuluu sitten se elättäjän rooli miehelle. Sanon ap:lle hyvän neuvon: jos nyt annat periksi ja suositut tuohon, niin valmistaudu henkisesti siihen että mahdolliset lapset tulee yksin sun kustannettavaksi. Ja että tulet tuossa parisuhteessa olemaan aina se, joka huolehtii kaikesta arjen pyörityksestä. Nimittäin kun se malli kerran loksahtaa siihen että nainen huolehtii kaikesta "kun on kotona", niin mallin muuttaminen on myöhemmin tilanteen muuttuessa todella tuskaisaa. Mies tulee tekemään kaikkensa, että malli ei muutu. Kiukuttelu, ylistämällä alistaminen, manipulointi, tahallaan "väärin" tekeminen jne. tulee tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran :
Kotityöt ovat naisten töitä jotka eivät todellakaan kuulu MIEHILLE !
Koittakaa siis kaikessa femakkoudessannekin ymmärtää oma paikkanne!
Vai onko jopa näin pienen asian ymmärtäminen teille liian vaikeaa, ylivoimaista ja mahdotonta?Mielenkiinnosta, oletko parisuhteessa ja minkälaisessa?
Tietenkin olen, meillä on arvot ja moraali korkealla, kumpikin kunnioittaa toistaan sekä pysyy myös lestissään.
En minä rupea leipomaan eikä vaimo vastaavasti yritä ohjata auto, koska hän ymmärtää ettei siitä tule mitään, jonka vuoksi se on taas sitten minun tehtäväni.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se on tämä yllättävän monen miehen ajatusmalli perinteisistä sukupuolirooleista että nainen tekee kaikki kotityöt. Ja maksaa puolet kaikista menoista ja usein vielä kaikki lapsiin liittyvät kulut. Autuaasti unohtavat että ns. perinteiseen perhemalliin kuuluu sitten se elättäjän rooli miehelle. Sanon ap:lle hyvän neuvon: jos nyt annat periksi ja suositut tuohon, niin valmistaudu henkisesti siihen että mahdolliset lapset tulee yksin sun kustannettavaksi. Ja että tulet tuossa parisuhteessa olemaan aina se, joka huolehtii kaikesta arjen pyörityksestä. Nimittäin kun se malli kerran loksahtaa siihen että nainen huolehtii kaikesta "kun on kotona", niin mallin muuttaminen on myöhemmin tilanteen muuttuessa todella tuskaisaa. Mies tulee tekemään kaikkensa, että malli ei muutu. Kiukuttelu, ylistämällä alistaminen, manipulointi, tahallaan "väärin" tekeminen jne. tulee tutuksi.
Eli tällä logiikalla kaikkien miesten tulee antaa kuukausipalkkansa naisille lasten synnyttyä? Rusinat pullasta vaan.
Ap ei koskaan vastannut, miten hänelle jäisi aikaa enemmän opiskeluun ja kotityöt helpottuisi,
jos mies maksaisi vaikkapa sähkölaskun tai vakuutuksen kokonaan? Logiikka tässä oli?
Meillä se on aina mennyt niin, että kumpi on enemn kotona tekee suurimman osan kotitöistä. Nyt olen työtön, niin teen kaikki kotityöt, vaikka itse maksan vuokran ja mies ruuat. Aikaisemmin kun olin 8h töissä päivässä, niin mies teki suurimman osan kotitöistä, kun yrittäjänä tekee vain 6h työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran :
Vai onko jopa näin pienen asian ymmärtäminen teille liian vaikeaa, ylivoimaista ja mahdotonta?
Kiitos sinulle, nauru todellakin pidentää ikää ja parantaa terveyttä. Tästä irtosi tähän mennessä jo kolmet naurut. Ensin lukiessa, toiseksi klikatessani vastaa-painiketta ja nyt vielä kirjoittaessa.
Tui tui, söpöliini. Olet varmaan sellainen kohtalokas macho, jonka eteen naiset lankeavat luonnostaan. Tai sit vaan heräsit ja jatkoit pelaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran :
Vai onko jopa näin pienen asian ymmärtäminen teille liian vaikeaa, ylivoimaista ja mahdotonta?Kuulumisesta en tiedä, koska suurin osa miehistä kuitenkin on näitä unelmamiehiä, jotka käyvät töissä, hoitaa kotia, lapsia, jne.
Mutta tavattoman monella naisella on tapana omia kotityöt itselleen typistääkseen itsensä jonnekin nyrkin ja helllan väliin kotiarestiin johonkin rajoittavaan vankilaan, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa omilla valinnoillaan. Jos mahdollistaa käytöstä vuosia, vakiintuneita käytäntöjä ei niin vaan muuteta kun koetaan tämä voimautuminen, kuinka kotitöiden tekeminen alentaa naisen arvoa.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran :
Vai onko jopa näin pienen asian ymmärtäminen teille liian vaikeaa, ylivoimaista ja mahdotonta?Mielenkiinnosta, oletko parisuhteessa ja minkälaisessa?
Tietenkin olen, meillä on arvot ja moraali korkealla, kumpikin kunnioittaa toistaan sekä pysyy myös lestissään.
En minä rupea leipomaan eikä vaimo vastaavasti yritä ohjata auto, koska hän ymmärtää ettei siitä tule mitään, jonka vuoksi se on taas sitten minun tehtäväni.
Ja nauru jatkuu.
Miten vaimosi pystyy huolehtimaan kodista ja ruokahuollosta, jos ei kykene autoakaan ajamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja naiset näissä tapauksissa lapsen tasolle typistettyjä viattomia uhreja, jotka ei ole tehneet omia valintoja, päätöksiä ja arvioita omassa elämässään?
Ensisijaisesti puolison pitäisi auttaa kotitöistä, koska haluaa tukea opiskelijaa ja auttaa valmistumaan. Gradu on monelle tiukka puserrus. Miksi puolisosi ei tue, kun sitä tarvitset?
Toissijaisesti ymmärrän myös vaihtokaupan, puolisolla on enemmän rahaa, sinulla enemmän aikaa. Kotona opiskellessa kotityöt voivat olla ihan terapeuttista puuhastelua, saa valmista jälkeä nopeasti. Mutta jos tietää kotitöiden kasautuvat ja että "inspiraation iskiessä" pitäisi muistaa hakea kaupasta puolison lempimehua ja pestä puhdas paita töihin, niin kotityöt ovat kaikkea muuta kuin rentouttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran :
Vai onko jopa näin pienen asian ymmärtäminen teille liian vaikeaa, ylivoimaista ja mahdotonta?Kiitos sinulle, nauru todellakin pidentää ikää ja parantaa terveyttä. Tästä irtosi tähän mennessä jo kolmet naurut. Ensin lukiessa, toiseksi klikatessani vastaa-painiketta ja nyt vielä kirjoittaessa.
Tui tui, söpöliini. Olet varmaan sellainen kohtalokas macho, jonka eteen naiset lankeavat luonnostaan. Tai sit vaan heräsit ja jatkoit pelaamista.
Hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran :
Vai onko jopa näin pienen asian ymmärtäminen teille liian vaikeaa, ylivoimaista ja mahdotonta?Kiitos sinulle, nauru todellakin pidentää ikää ja parantaa terveyttä. Tästä irtosi tähän mennessä jo kolmet naurut. Ensin lukiessa, toiseksi klikatessani vastaa-painiketta ja nyt vielä kirjoittaessa.
Lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valintasi tuo siivousmania. Jos peset kolme tuntia kylppäriä höyrypesurilla niin johan siinä kaakelitkin irtoaa samalla rempattavaksi. Ruoanlaittonne kuulostaa kehnolta sitcom-komedialta. Jaxuhali.
Jaa, en mielestäni puhunut mistään maniasta, vaan ihan normina pidän meidän yhteiseloa (Koskaan kuullut sellaisesta kuin vaikka "viikkosiivous"?). Ihan kuin mua jotenkin vit..taisi tehdä yhteiseksi hyväksi kotitöitä. No ei ole niin, vaikka kuinka väännät ylimielisyyttäsi asioita jaxuhalein (av:n iki-ihana alentavaisuuden osoitus :D) kun juurihan kerroin, että molemmat tekee, joten ei ole sitä riitaa ja eripuraa, eikä ennen kaikkea paskaa nurkissa. Win win...
Nautimme YHDESSÄ puhtaudesta ja sitä myöten viihtyvyydestä kodista. Ja tajuat ehkäpä varmaan itsekin, että kylppäriä ei pestä joka vk höyrypesurilla jne. Molemmat tykätään tehdä ruokaa ja vieläpä yhdessä, on se sitten mielestäsi jotain kehnoa komediaa tai sitten ei :D (Kaikkea se muita ihmisiä pilkkaava/kadehtiva????? keksiikin).
Jos ei itseäsi kodinhoito kiinnosta, niin se on sitten sun juttusi. Mä en toivottele mitään haleja, koska koen sen todella lapsellisena kypsymättömyyden osoituksena tässä kohtaa.
Siivousintoa sulle silti! Kevät tulee, onhan sullakin jo ikkunanpesuvehkeet kondiksessa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran :
Kur kur, kulta. Kuka nyt nolasi itsensä? Ei tainut mammatkaan nyt oikein tykätä sinun mielipiteestä. :D
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti puolison pitäisi auttaa kotitöistä, koska haluaa tukea opiskelijaa ja auttaa valmistumaan. Gradu on monelle tiukka puserrus. Miksi puolisosi ei tue, kun sitä tarvitset?
Toissijaisesti ymmärrän myös vaihtokaupan, puolisolla on enemmän rahaa, sinulla enemmän aikaa. Kotona opiskellessa kotityöt voivat olla ihan terapeuttista puuhastelua, saa valmista jälkeä nopeasti. Mutta jos tietää kotitöiden kasautuvat ja että "inspiraation iskiessä" pitäisi muistaa hakea kaupasta puolison lempimehua ja pestä puhdas paita töihin, niin kotityöt ovat kaikkea muuta kuin rentouttavaa.
Ymmärsin, että ap:lle olisi ensisijaisesti ok tuo vaihtotalous, että hän tekee enemmän ja mies maksaa enemmän, mutta koska miehelle se ei ole, haluaisi ap tasajaon myös tekemiseen eikä vain maksamiseen, jossa hän on kärsivä osapuoli.
Eroa, ap. Mitä sinä edes saat tuosta suhteesta? Mies vähättelee opintojasi, sinä hoidat kodin ja maksatte menot puoliksi vaikka tulosi ovat paljon pienemmät. Mies saa rahaa säästöön ja ilmaisen kotipiian.
Ihan oma valintasi tuo siivousmania. Jos peset kolme tuntia kylppäriä höyrypesurilla niin johan siinä kaakelitkin irtoaa samalla rempattavaksi. Ruoanlaittonne kuulostaa kehnolta sitcom-komedialta. Jaxuhali.