Parisuhteessa menot jaetaan tasan, eikö kotityötkin kuuluisi jakaa tasan??
Tilanne siis tämä. Mies on vakityössä, on siis säännölliset tulot. Minä opiskelen, enkä työskentele tällä hetkellä. Tuloina ainoastaan opintotuki ja laina. Maksamme kaiken puoliksi, vuokran, ruoan, sähkö- yms. laskut, bensat, vakuutukset jne. Omat henkilökohtaiset harrastukset ja tavarat ostamme itse omista rahoistamme.
Minä vietän aika paljon aikaa kotona, koska luentoja ei tässä vaiheessa opiskeluja enää ole. Mies vaatii, että teen enemmän kotitöitä, koska olen päivisin kotona. Mielestäni tämä olisi ok järjestely, jos mies maksaisi vähän enemmän taloutemme menoista. Tähän mies ei kuitenkaan suostu.
Nyt meillä on hirveä riita asiasta. Olen jo vuosia "ajautunut" tekemään enemmistön kotitöistä, mutta nyt havahduin siihen, että eihän se ole reilua. Menot jaetaan sentilleen puoliksi, niin eikö kotityötkin kuuluisi!!
Mitä mieltä olette?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden ihmisen taloudessa ei ole merkittäviä kotitöitä, aivan turhaa kitinää molemmilta.
Kertokaapa alapeukuttajat mikä tässä on alapeukuttamisen arvoista? Ap makaa nytkin koneella av-palstalla,
samaan aikaan ei voi pesukone olla päällä vai?
Millaisessa paskaläävässä sä oikein asut jos et vaihda lakanoita, imuroi, luuttua, tiskaa tiskejä, pyyhi pölyjä, viikkaa vaatteita kaappiin, vie roskia, tuuleta petivaatteita, pese vessoja..
Teen tuon ihan kaiken töitteni lisäksi, eikä kukaan maksa minulle siitä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluiden ohessa et voi käydä töissä syystä, että___?
Pinnistä pinnistä oikein kunnolla, kyllä se syy sieltä varmasti tulee sun mieleen mutta jos ei kokeile vaikka googlata työttömyysprosentti ja lukea vaikka aiheesta esim. Taloussanomista..
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF…;*
Joka ikiseen Turun alueen paikkaan haettu, pelkkä ilmoitus netissä kun ei oikein tuo rahaa tilille!
yksi ainoa vinkki sinulle ap: älä missään nimessä hanki lapsia noin rahaorientoituneen miehen kanssa. Löydät itsesi kitkuttamasta kotihoidontuella kun hoidat teidän yhteistä lastanne, ostamasta maitoa lainarahalla.
Suosittelen että hankit erillisen asunnon. Tapailkaa sitten missä tapailette, mutta kumpikin elää tulojensa mukaan ja vastaa vain itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Arjessa meillä kotitöitä tekee se kummalla on enemmän aikaa. Kahden aikuisen taloudessa se ei ole kovin kuormittavaa, kun viikkonloppuisin isommat siivoukset tehdään yhdessä.
Minäkin ihmettelen, mitä nämä merkittävät kotityöt ovat, joita niin kovasti pitäisi jakaa. En minä miellä omien pyykkien pesua tai itselle ruuan laittoa (vaikka laittaisi samalla toisellekin) varsinaisina kotitöinä.
Astiat tiskiin ja tosiaan kerran viikossa asunto perusteellisemmin läpi. Se tekee, jolla on aikaa. Tietysti, jos se aina olisi vain toisen kontolla, niin eihän se ole oikeudenmukaista. Mutta ilman mitään kirjallisia sopimuksia ollaan sovussa selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan suostuisi jakamaan menoja puoliksi, jos tulot ovat erit. Kotityöt voisin tehdä, siivoan mielelläni.
Ja sitten kumppanisi kokisi, että loisit hänen lompakollaan?
Myötä- ja vastamäessä...
Tasa-arvoa kunnioittava mies joka ei halua että nainen tulee elätetyksi vaan saa olla oma itsenäinen nainen, hieno ja hyvä mies sinulla, hän arvostaa sinua.
Ehkä tämä mies on kouluttautunut ihan ilman kenenkään elättinä olemista. Miksi ap:n pitäisi saada tällainen etuus.
Totta kai menot puoliksi. Ja jos kotitöistä tulee jo tuossa vaiheessa noin suuri ongelma, on syytä olla hankkimatta lapsia tai edes kissaa.
Miten voi olla mahdollista, että maksatte kaiken puoliksi? Mistä sinä saat riittävästi tuloja?
Samaa mieltä. Ala opiskelemaan kirjastossa, niin et ole paikalla tekemässä niitä hommia. Listaatte kotityöt ja jaatte ne kahtia, vaikka vuoroviikoin.
Kannattaa muistaa ettei menojen eikä kotitöiden määrä oo mitään vakioita. Molempiin voi omilla päätöksillä itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi AP. Olet antanut miehen pompottaa ja sanella ehdot teidän taloudessa. Kun asioita ei ole setvitty jo heti alussa, on se nyt vielä vaikeampaa.
Mielestäni asetelma on hyvin vastenmielinen ja epäreilu. Mies siis säästää/tuhlailee omia "ylimääräisiä" rahojaan, samalla kun sinä rahoitat omaa osuuttasi kuluista lainalla? Aivan järjetöntä ja näköalatonta toimintaa. Kyllä kulut pitäisi jakaa suhteutettuna tuloihin. On eri asia tienata vaikka se 3000€ kuussa kuin 300€ opintotukea ja toiset 300€ opintolainaa...
Nyt ei auta kuin nostaa kissa pöydälle ja vaatia miestä tasaamaan kulut.
Mies vaikuttaa sovinistille, joka ei arvosta sinun panostasi perheeseen ja pitää itsestäänselvyytenä, että teet kotityöt ja lainalla maksat laskut ja osan vuokrasta.
Onhan tämä mieskin rahoittanut omat opintonsa ilman ap:n apua. Jos nyt on opiskellut. Yhtä lailla voi kysyä, miksi miehen pitäisi rahoittaa ap:n opintoja.
Jos ei kiinnosta käydä töissä opintojen ohella, niin ottaa lainaa elämiseensä. Kuten muutkin. Tai sitten etsii miehen, joka on halukas elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden ihmisen taloudessa ei ole merkittäviä kotitöitä, aivan turhaa kitinää molemmilta.
Kertokaapa alapeukuttajat mikä tässä on alapeukuttamisen arvoista? Ap makaa nytkin koneella av-palstalla,
Pesukoneennappimies löytää aina tiensä kotityöketjuihin!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en tiedä miltä teidän kotona näyttää. Vaikka et varmaankaan ole parisuhteessa koskaan tainnut ollakaan? Yksin ollessa ei ole merkittävästi kotitöitä, mutta jo kahden hlön taloudessa tulee tarve spekuloida sitä, miten kaikki jaetaan. Ja kyllä niitä hommia riittää! Vai olenkohan poikkeuksellisen siisti? Pyyhkeet ja lakanat vaihtuu viikoittain, petivehkeet pestään kerran kk:ssa, roskat ei haise keittiössä, pyykkivuoria ei ole jne. koko ajan "tapahtuu" jotain.
Kotitöitä on myös merkittävästi enemmän silloin jos toinen osapuoli ei saa likaisia astioitaan tiskikoneeseen ja pyykkejään koriin, sekä jättää kaiken sinne sun tänne laittamatta paikoilleen, jolloin yleensä paikalle saapuu se, joka ei voi likaa ja sotkua sietää, tekemään myös toiselle kuuluvat työt. Riita on valmis.
Meillä kahden hengen taloudessa menee kaikki mukavasti lomittain. Mä silppuan vaikka sipulia, mies samalla kokkailee, heitän tiskiä koneeseen, mies siistii kokkauksen jälkiä, ja kun ruoka menee uuniin, voi ukko ottaa koneesta vaikka puhtaat pyykit ja laittaa kuivumaan. Ollaan kuin ravintolan tai hotellin työntekijöitä, jotka huiskivat toistensa lomassa ja kun istahdetaan syömään yhdessä, huomataan että kaikki onkin hoidettu. (Mies vaihtaa renkaat, pesetetään auto ja mä imuroin ja pesen auton ikkunat jne. kullakin oma tyylinsä, mutta tämä sujuu meillä.)
Ja on myös lukuisa joukko kotitöitä, jotka eivät ole päivittäisiä ja jäävät usein näistä listoista pois. Ja ne ovat niitä kodin perustöitä, kuin sokkeli sille kotona eletylle elämälle ja ololle.
Ei voi verrata, että "Mä kuule tyhjensin tiskikoneen" jos toinen pesee kolme tuntia höyrypesurilla kylppäriä. Tai "Vein roskapussin, ja eilenkin vein", jos toinen siivoaa ulkovarastoa 2 päivää. Tasattava näitä on, vaikka ei tietenkään yksi yhteen, näin se vaan menee.
Yksinkertaista, jätät kevätverhot silittämättä ja kynttiläkuppien siirtelyn sijaan keskityt siihen valmistumiseesi. Pesukoneet hoitaa loput ja siivous viikonloppuisin, miehen siisteyskäsityksen mukaan.
Meillä molempien tulot yhteiselle tilille, sieltä kaikki menot, eikä koskaan kytätä, kuka on maksanut ja mitä. Vuoroin tässä suhteessa tienattu enemmän tai vähemmän kuin toinen. Kotityöt tekee se, kuka ehtii ja jaksaa. Toimii toki vain silloin, kun kumpikin tosiaan tekee. Itse pesen sujuvasti sekä pyykin että vaihdan auton renkaat, samoin mies.
Vastaus kysymykseesi ap: kyllä kuuluisi jakaa kotityöt ja neuvo perään: etsi parempi mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa paskaläävässä sä oikein asut jos et vaihda lakanoita, imuroi, luuttua, tiskaa tiskejä, pyyhi pölyjä, viikkaa vaatteita kaappiin, vie roskia, tuuleta petivaatteita, pese vessoja..
Miten paljon sinä sitten oikein paskastat? Teet nuo päivittäin ihan vaan siksi, että voisit tehdä itsestäsi pahimman marttyyrin sitten jeesuksen?!
Kaikille kotityöt ei ole oman tärkeyden tunteen välikappaleita. Nuo kaikki hoituu aamupäivässä esim. lauantaisin ja muu ajan voikin sitten keskittyä itseään kehittäviin asioihin. Ruokailunkin voi hoitaa kodin ulkopuolella jää tiskit ja roskat ihan olemattomiin.
Jos kerran ap on paljon enemmän kotona, niin sotkeekin siellä enemmän. Käyttää astioita, pönttöä ja tuo pölyä. Kuluttaa tietysti myös sähköä enemmän ja huonekalut kuluvat myös.
Siksi voi siivotakin enemmän.
Miten te nuoret naiset annatte miesten hyväksikäyttää teitä mennen tullen niin taloudellisesti kuin energiallisesti. Siinä sinäkin ap elätät lainalla jotain jäpikkää, joka ei eväänsä liikuta, että teillä olisi mukavempi asua yhdessä ja nauttia reilusta ja tukevasta parisuhteesta. Kaiken lisäksi mies pyrkii alistamaan halveksumalla opiskeluasi. Älkää nyt ihmeessä antako niiden vielä lisääntyäkin teidän kustannuksellanne. Ei myöskään kannata olettaa, että suhde tukisi sinua vastoinkäymisissä kun sairastut tai muuten et pysty tekemään sitä 50%:a kaikesta.
Olen itse jo keski-iässä, mutta aina on rahavarat olleet perheessä yhteiset samoin kuin kotiin kohdistuvat velvollisuudet oli ne sitten sulakkeen vaihtoa tai tiskikoneen täyttöä. Ei ole tullut asiasta riitoja kun kaikki ovat pelanneet samaan maaliin ilman omia sivumaaleja. Itsekin parhaillani opiskelen ja olen kotiäitinä. Mies tuo kaikki palkkatulonsa kotiin, oma panokseni on koulutustuki ja muut omat tuloni. Kotityöt tekee se, joka ennättää.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran :
Kotityöt ovat naisten töitä jotka eivät todellakaan kuulu MIEHILLE !
Koittakaa siis kaikessa femakkoudessannekin ymmärtää oma paikkanne!
Vai onko jopa näin pienen asian ymmärtäminen teille liian vaikeaa, ylivoimaista ja mahdotonta?
Mielenkiinnosta, oletko parisuhteessa ja minkälaisessa?
Kannattaa miettiä yhteiselämän mielekkyyttä, jos tällaisista asioista on epäselvyyttä. Onneksi tuossa sopassa ei ole lapsia ja heidän kulujaan vielä mukana.