Minkälaisia muistoja teillä on 1980-luvulta?
Minkälaista aikaa se oli? Oliko se parempaa vai huonompaa aikaa kuin nykyaika? Olen itse syntynyt 1980-luvulla, mutta en muista siitä juuri mitään.
Kommentit (131)
Kapakassa kun kotio tulin,heitin ensin hatun ovesta sisälle ja jos hattu lensi takaisin,en mennyt sisälle.Tiesin,mitä oli odotettavissa.
Niin, olis pitänyt työnnellä keinokuituisissa pikkuhousuissa hautuneeseen karvaiseen kasaritavaraan.
Ne ja olkatoppaukset ovat onneksi jääneet vuosikymmeniä sitten historiaan.
Moi!
Tiedoksenne että olen kartoittamassa maamme paikallisradioissa 80- ja 90-luvuilla soitettua musiikkia, mikä asema soittanut mitäkin lähetyksissään tuolloin, aikana ennen formaattiradioiden valta-aikaa. Miten monipuolinen tarjonta on niillä ollutkaan ja yleistä infoa asemien käytännöistä musiikin soittamisen osalta tuolloin. Arvokasta infoa olen jo onnistunut saamaan sekä on luvattu toimitettavan nauhojenkin muodossa. Käyn itse läpi mm. vanhoja Rumba-lehtiä joissa on niin asemakohtaisia TOP TEN-listoja (soitetuimmat: Ettan ja City) kuin myös paikalisradioiden listaykkösluetteloita (löytyykö keneltäkään vuosien 1992 ja 1993 lehtiä? Onko niissä näitä listoja myös?).
Myös kuuntelijoiden muistot ja tiedot ovat kullanavoisia sekä sanaa eteenpäin mielellään saa myös laittaa. Yhteydenotot sähköpostilla: musamago(at)magomusiikki.fi
Marko T. Niemi
radioarkiston hoitaja
1980-luvulla olisi saanut olla nykyinen Google kääntäjä ja älypuhelimet, kun olin aivan paska kielissä.
Kesäisin naiset oli rannalla ja puistoissa tissit paljaana 🤗
Tiernapojissa oli neeekerit, minäkin naama mustana
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset olivat hoikkia. Nykyään jos mies haluaa hoikan naisen, pitää lähteä Aasiaan.
Puhumattakaan, jos nainen haluaa miehen, jolla ei liikakiloja. Se on nykyään vaikeaa, kun miehet on naisia ylipainoisempia.
Kasarilla pääsi töihin esim kauppaan, kun vain käveli sisään ja kysyi myymäläpäällikköä.
Kaikilla oli rahaa, osalla omaa ja osalla lainattua.
Mutta raha liikkui ja ihmisillä oli töitä.
Mikroaaltouuni, leipäkone, stereot, ensimmäiset tietokoneet, väritelkkari, videonauhuri ym kodin uutuudet oli melkein kaikkien saatavilla. Jos ei muuten niin velaksi.
Juppikulttuuri, kulutusjuhlan vuosikymmen.
Young, urban, professional.
Onko tukka hyvin, näkyykö kello?
Nousukausi, ei tarvinnut pelätä työttömyyttä, tulevaisuuden näkymät oli loistavat.
Ja kaikki päättyi ysärin lamaan. Mutta pidän itseäni onnekkaana, kun sain olla teini ja nuori aikuinen parhaalla vuosikymmenellä.
Yläasteelaisten jännittävä harrastus: Jonkun söpön gimman tai kundin puhelinnumeron metsästys, kun tietää sukunimen sekä myös vähän osviittaa antoi se, mihin suuntaan hän lähti koulupäivän päätteeksi.
Käytännöllisesti katsoen kaikkien numerot olivat luettelossa (yleensä perheen isän nimellä), ja puhelimella kiinteä osoite mahdollistaen tämän harrastuksen.
(Siis ei tietenkään voinut kysyä oppilaalta itseltään, eihän siinä mitään jännää olisi ollut.)
Törhösen elokuva Insiders kertoo hyvin 80-luvun hengestä. Juppijuhlaa, taivas rajana.
Miami vice telkassa, purkkarit ilman sukkia, olkatoppaukset jne.
Dekadenz, Gambrini, Yazka, Billy Joelin Honesty. Huokaus...
Vierailija kirjoitti:
Vakosamettia, Pelle Hermanni, Tsernobyl, Barbinuket, Mylittleponyt. Kari Tapiirin Symbioosi video potkukelkkailuneen kuvastaa jo aika paljon ja myös Britneyn Pretty girls.
Joo.
Ihmiset olivat hoikkia. Nykyään jos mies haluaa hoikan naisen, pitää lähteä Aasiaan.