Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia muistoja teillä on 1980-luvulta?

Mmmm
05.03.2017 |

Minkälaista aikaa se oli? Oliko se parempaa vai huonompaa aikaa kuin nykyaika? Olen itse syntynyt 1980-luvulla, mutta en muista siitä juuri mitään.

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä onnellinen sain elää 80-luvulla!!

Vierailija
102/131 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1985 muutimme itse rakennettuun omakotitaloon. Sitä ennen olin vain kadehtien katsellut muiden koteja. Kova korko asuntolainoissa. Pääsin hyvään kesätyöhön insinööritoimistoon 16v. Nyt on teinin turha haaveillakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se nyt parempaa aikaa – vai luuleeko joku, että vuonna 2060 muistellaan nykyaikaa yhtä kaihoisasti? Tuskin muistellaan.

Vierailija
104/131 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kultaa muistot, mutta talvella oli lunta. Koulussa opetettiin hiihtoa ja oli erillinen hiihtopäivä joka vuosi. Lapsena kesät oli pitkiä ja mansikoita noukittiin autotien pientareelta 😝

Kun meni kerrostalon ovesta ulos, melkein aina siellä oli kavereita. Alaluokkalaisina käytiin uimassa kavereiden kesken. Kaverit kyytsi pakkarilla, eikä kypärästä oltu kuultuaan.

Elämä oli yksinkertaisempaa. Maalla laitettiin heinät yhä seipäälle ja mökillä käytiin ulkovessassa.

Vierailija
105/131 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen enkeli oli muistaakseni pahaa.

Vierailija
106/131 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli turvallisempaa.

Mitä nyt ydinsotaa pelättiin.

Nakkikopin jonossa saattoi tulla turpaan, naapurikylän nuorisoseuran diskossa samoin.

Rattijuoppoja oli enemmän, autot olivat tosi köykäisiä, rutistuivat pikkukolarissa kuin juomatölkki.

Namusedistä väännettiin vitsiä, ne olivat huvittavia.

Vierailija
107/131 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla töitä löytyi helpommin ja markat riittivät hyvin. Lankapuhelimilla pärjättiin ihan hyvin ja kirjoiteltiin myös kirjeitä, discoiltiin ja nauhoitettiin kasetille musiikkia. Lauantai-iltapäivisin radiosta kuunneltiin Nuorten Sävellahjaa, elämä oli silloin paljon vapaampaa ja leppoisampaa kuin nykyisin.

Vierailija
108/131 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vituttaa un autot antaa tietä ja pokkuroi joka välissä.

Kasarilla oli selkeä peli kun tiesi, että auto menee aina välittämättä mistään ja sitten menet sinä.

Koulissakin opetettiin, että "katso ensin oikealle, sitten vasemmalle, ja vielä oikealle tuleeko ketään.."

Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta käyttää valtaa autoilijoihin. Mielestäni autolla kuuluu olla etuajo-oikeus, se on selkeämpi jalankulkijallekin kun tietää meiningin aina.

Vierailija
109/131 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut Suomi silloin vielä EU:n talutusnuorassa. Ei osannut arvostaa sitä silloin. Rajat olivat sopivasti kiinni. Ei voinut kuvitellakaan sellaista avointa rajan yli kävelyä kuin nykyään

Vierailija
110/131 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla oli selkeä peli kun tiesi, että auto menee aina välittämättä mistään ja sitten menet sinä.

Koulissakin opetettiin, että "katso ensin oikealle, sitten vasemmalle, ja vielä oikealle tuleeko ketään.."

Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta käyttää valtaa autoilijoihin. Mielestäni autolla kuuluu olla etuajo-oikeus, se on selkeämpi jalankulkijallekin kun tietää meiningin aina.

Kyllä sitä katsottiin ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan.

Vierailija
111/131 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luku, Suomen historian paras vuosikymmen.

Vierailija
112/131 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usvaisia muistoja.

Se oli vähän sellaista sekavaa aikaa.

Vierailija
113/131 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tottua ylivarovaisiin autoilijoihin, jotka pysähtyvät jo kauan ennen kuin olen astumassa suojatielle.

Jään usein huitomaan niille että mene jumalauta nyt siitä, minä menen sitten.

Kasarilla oli niin helppoa kävellä kaupungissa kun tiesi aina että se auto menee eikä meinaa.

Vierailija
114/131 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä katsottiin ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan.

Saatte pisteen, herra. Pojoing.

Nykyään opetetaan autoilijoita samalla tavalla kuin kasarilla opetettiin jalankulkijoita.

En tykkää. Ympäristöllekin paljon parempi että jalankulkija pysähtelee, ei auto.

Vierailija
115/131 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Algol ajoi karille eikä sitä saatu irrotetuksi moneen päivään. Tätä kerrottiin uutisissa joka päivä ties kuinka kauan.

Vierailija
116/131 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ampiainen"-drinkki, lepakkohihaiset paidat, bleiserit, pitkät helmet. Musiikki oli huippua!

Vierailija
117/131 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämässä ihan paras ajanjakso! Olen onnellinen että sain elää nuoruuteni 80-luvulla. Ei nettiä ja somea. Oikeita kontakteja. Nuorisotalon discoja, hengailua kavereiden kanssa koulun jälkeen, kirjekavereita ympäri maailman, suosikki, ok, sinä minä ja muut sen ajan lehdet, hyvät karkit (ehkä aika kultaa muistot…), hanoi rocks, duran duran ja muut sen ajan bändit, vapautta ja rentoutta mutta silti turvallista, ihmiset positiivisempia ja jotenkin ”normaalimpia” ja tasapainoisempia kuin nykyään, elämä yksinkertaisuudessaan ihanaa.

Vierailija
118/131 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistoja 80-luvulta kirjoitti:

Tosin viihde oli aika hyvää. Dallasta ja Napakymppiä katsottiin. Kasaripoppi oli loistavaa, vaikka sitä kuuli radiosta vain tunnin viikossa.

Kyllä sitä useammin kuuli. Rockradio aloitti toimintansa kesäkuussa 1980. Lähetykset olivat maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Välipäivinä tuli Nuortenradio, jossa myös kuuli joskus erittäin hyvää musiikkia. Lisäksi oli Kovan päivän ilta, Nuorten sävellahja 22001 jne.

Kun tultiin 80-luvun puoliväliin, aloittivat paikallisradiot toimintansa. Ensimmäisenä lähetyksensä käynnisti Radio City, joka toimi Lepakossa. Radio 957 aloitti elokuussa 1986. tuntui hienolta, kun mihin aikaan päivästä tahansa saattoi kuulla hyviä biisejä – ja useita peräkkäin!

Niin mikä oli Suomen ensimmäinen paikallisradio?

Vierailija
119/131 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luku, Suomen historian paras vuosikymmen.

1980-luku oli viimeinen aikakausi jolloin Suomessa valmistettiin kulutustavaroita ja raksaduunaritkin olivat suomalaisia.

Edellisen asuntokuplan aikana 1980-luvun lopussa työttömyysprosentti putosi 2% tasolle koska viimeisen kerran kaikki jotka ylipäätänsä halusivat töihin todella saivat duunia Suomessa

Joo, telkut ja polkupyörät olivat kalliita suhteessa palkkaan mutta todellinen veroprosentti oli hyvätuloisellakin huomattavasti alhaisempi ja "työ" tarkoitti kaikille kokopäiväistä jatkuvaa työsyhdetta jonka palkalla kaupan kassa tai siivoojakin pystyi vielä maksamaan oman asumisensa ja elämisensä.

Ei ollut puhettakaan siitä että voitollinen yritys olisi irtisanonut massoittain työntekijöitään vain jotta ulkomaisille osakkeenomistajille voidaan maksaa sentti enemmän osinkoa.

Vierailija
120/131 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä uudestaan? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistoja 80-luvulta kirjoitti:

Tosin viihde oli aika hyvää. Dallasta ja Napakymppiä katsottiin. Kasaripoppi oli loistavaa, vaikka sitä kuuli radiosta vain tunnin viikossa.

Kyllä sitä useammin kuuli. Rockradio aloitti toimintansa kesäkuussa 1980. Lähetykset olivat maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Välipäivinä tuli Nuortenradio, jossa myös kuuli joskus erittäin hyvää musiikkia. Lisäksi oli Kovan päivän ilta, Nuorten sävellahja 22001 jne.

Kun tultiin 80-luvun puoliväliin, aloittivat paikallisradiot toimintansa. Ensimmäisenä lähetyksensä käynnisti Radio City, joka toimi Lepakossa. Radio 957 aloitti elokuussa 1986. tuntui hienolta, kun mihin aikaan päivästä tahansa saattoi kuulla hyviä biisejä – ja useita peräkkäin!

Niin mikä oli Suomen ensimmäinen paikallisradio?

1. Ensimmäinen paikallisradio ei ollut helsinkiläinen.

2. 957 aloitti -85.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä