AD (H)D ja concerta
Itselläni todettiin inattentiivinen ADHD eli ilman impulsiivisuutta ja ylivilkkautta. Sain kokeiluun Concerta lääkettä, jota otan aamuisin 1-3 kpl tarpeen mukaan.
Oireenani on yleinen saamattomuus ja sähläys, jotka vievät päivästä paljon aikaa. Haluan kokeilla lääkehoitoa, jotta kenties saisin opiskelut suoritettua loppuun.
Olen nyt muutaman päivän ajan käyttänyt lääkettä (18mg) ja jo tuolla annoksella huomasin eron. Olen pystynyt siivoamaan yhtäjaksoisesti ja olen saanut hommia tehtyä valmiiksi. Tosin välillä on vaivannut väsymys. Sivuvaikutuksena on lisänä ollut päänsärky ja huono olo lääkkeen lopettaessa vaikutuksen.
Luin lisää sivuvaikutuksista ja yhtenä oli mahdollisuus psykoosin. Säikähdin jotenkin paljon tästä. Itselläni ei kuitenkaan ole ollut mitään psyykkistä sairautta, eikä perheessänikään.
Haluaisinkin nyt kuulla kokemuksia lääkkestä ja lähinnä positiivisia kokemuksia? Säikähdin meimaan aika paljon jo tuosta, joten en halua kuulla mitään kauhukertomuksia. Lopetan kyllä itse lääkkeen sitten, jos en saa siitä tarvittavaa vastinetta.
Kommentit (49)
Minusta sinun kannattaisi mennä ensi torstaina Helsingin yliopistolle siihen luentoon, jossa tämä maailmankuulu proffa puhelee klo 18 luentosalissa PII mitä voisit tehdä. Linkki tapahtumaan https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/kalenteri/suomi.aspx
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei sopinut Conserta. Tai siis sitä en syönyt mutta saman lääkkeen lyhytvaikutteista versiota Ritalinia useamman vuoden. Aluksi lääke auttoi. Ihan kuin silmät olisivat ensimmäistä kertaa nähneet kaiken kirkkaasti. Kirjoitin gradun raakileen yhdessä viikonlopussa. Tuntui kuin olisin saanut potentiaalini käyttööni ja että pystyin istumaan 10 tuntia paikallani ja vain kirjoittamaan.
Sivuvaikutuksia tuli kuitenkin noin viiden vuoden jälkeen. Masennusoireita, ahdistusta.
Lääke vaihdettiin dexedrineen, joka toimikin paremmin. Keskittyminen ilman ahdistusta.
Viime vuonna lääkkeelle tuli kilpaileva
versio, josta saa Kela korvausta vain alle 17 vuotiaat! Julmaa rahastusta ihmisten kustannuksella. Kokeiltiin hieman edullisempaa Medikinetiä (ent ritalin). Taas tuli ahdistusoireet. Lääkäri anoi Fimealta lupaa tähän entiseen lääkkeeseen, mutta kuluttaja on pakotettu ostamaan tätä uutta versiota josta maksaa puolet enemmän eikä Kelan katto edes kerry.Olen epätoivoinen. En pysty maksamaan 180 € kuussa add lääkkeestä. :(
Viisi vuotta on kuitenkin aika pitkä aika ilman sivuoireita niin miten osattiin yhdistää, että masennus ja ahdistus oli juurikin lääkkeen sivuvaikutuksia. Olisivathan ne voineet tulla ilman lääketäkin.
Itseäni kyllä pelottaa sivuoireet. Mutta toisaalta uskon, että ilman lääkettä en pääse elämässäni ikinä eteenpäin ja se vasta masentaakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei sopinut Conserta. Tai siis sitä en syönyt mutta saman lääkkeen lyhytvaikutteista versiota Ritalinia useamman vuoden. Aluksi lääke auttoi. Ihan kuin silmät olisivat ensimmäistä kertaa nähneet kaiken kirkkaasti. Kirjoitin gradun raakileen yhdessä viikonlopussa. Tuntui kuin olisin saanut potentiaalini käyttööni ja että pystyin istumaan 10 tuntia paikallani ja vain kirjoittamaan.
Sivuvaikutuksia tuli kuitenkin noin viiden vuoden jälkeen. Masennusoireita, ahdistusta.
Lääke vaihdettiin dexedrineen, joka toimikin paremmin. Keskittyminen ilman ahdistusta.
versio, josta saa Kela korvausta vain alle 17 vuotiaat! Julmaa rahastusta ihmisten kustannuksella. Kokeiltiin hieman edullisempaa Medikinetiä (ent ritalin). Taas tuli ahdistusoireet. Lääkäri anoi Fimealta lupaa tähän entiseen lääkkeeseen, mutta kuluttaja on pakotettu ostamaan tätä uutta versiota josta maksaa puolet enemmän eikä Kelan katto edes kerry.Olen epätoivoinen. En pysty maksamaan 180 € kuussa add lääkkeestä. :(
Auttoiko lääkkeet ajatuksen harhailuun lukiessa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun kannattaisi mennä ensi torstaina Helsingin yliopistolle siihen luentoon, jossa tämä maailmankuulu proffa puhelee klo 18 luentosalissa PII mitä voisit tehdä. Linkki tapahtumaan https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/kalenteri/suomi.aspx
Kiitos! Noista on kuitenkin niin paljon eri tutkimuksia. Vaikka hän toteaisi lääkkeiden olevan enemmän haitaksi, kuin hyödyksi niin seuraavassa hetkessä tulisi toinen professori, joka taas kumoaisi tämän. Itseäni kiinnostaa ehkä enemmän yksittäisten henkilöiden kokemukset. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Noista on kuitenkin niin paljon eri tutkimuksia. Vaikka hän toteaisi lääkkeiden olevan enemmän haitaksi, kuin hyödyksi niin seuraavassa hetkessä tulisi toinen professori, joka taas kumoaisi tämän. Itseäni kiinnostaa ehkä enemmän yksittäisten henkilöiden kokemukset. Ap
Pointti oli se, että tämä proffa tietää tuhansien kaltaistesi tapauksia ja ehkä voisi osata vastata kysymyksiin paremmin kuin yksikään meidän ns. "asiantuntijoista". Hänen tasoisia ihmisiä ei ole käsitykseni mukaan montaa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttoiko lääkkeet ajatuksen harhailuun lukiessa?
Mä olen aina ollut aika nopea lukija ilman lääkitystäkin, pääsykokeisiinkin luin keskittyneesti koska aihe kiinnosti. Ehkä lääke auttoi siihen toiminnanohjaukseen. En haihatellut liikaa vaan sain tekstin reippaammin paperille. Sitten toinen juttu on "ne addin tähtihetket", joskus tuntuu että lääkitsemättömänä se luovuus pääsee paremmin esille. No komsii komsaa, lääkettä tarvitsee kun elämässä on monta palapelin palaa ja langat pitää pysyä käsissä. Se ilmaveivi voi tulla toisaalta juuri ilman lääkettä, mutta tässä elämässä pitää joskus olla mieluummin se ei niin luova vaan normi.
itse syön add-oireisiin voxraa. kaikki muut oireet on paitsi juurikin yliaktiivisuus. (tuo h:han tulee diagnoosiin sanasta hyperactivity, sitä ilman olet add etkä adhd.) voxra on toiminut tosi hyvin, mulla on käytössä hirveesti lääkkeettömiä toiminnanohjauskeinoja ja tuo antaa siihen päälle sitten esim. sen sisäisen kellon. ei mee enää 3h koiran kanssa ulos lähtöön. keskittyminen on myös parantunut hirveesti, myöhästely ja unohtelu vähentynyt. voxra on käsittääkseni aika mieto verrattuna esim concertaan. itse en ole concertaa toistaiseksi käyttänyt, mutta voi olla että jossain spesiaalikoitoksessa tulen sitäkin ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotta on kuitenkin aika pitkä aika ilman sivuoireita niin miten osattiin yhdistää, että masennus ja ahdistus oli juurikin lääkkeen sivuvaikutuksia. Olisivathan ne voineet tulla ilman lääketäkin.
Itseäni kyllä pelottaa sivuoireet. Mutta toisaalta uskon, että ilman lääkettä en pääse elämässäni ikinä eteenpäin ja se vasta masentaakin. Ap
Ne ahdistusoireet alkoivat jo aikaisemmin ja muistin väärin milloin vaihdettiin Dexedrineen. Taisi olla jo 2-3 vuotta Ritalinin jälkeen. On kai tutkittu, että tietyntyyppiseen add:hen auttaa paremmin metylfenidaatti ja tietyntyyppisille Dexedrine. Aivokemia on jokaisella erilainen.
Vierailija kirjoitti:
itse syön add-oireisiin voxraa. kaikki muut oireet on paitsi juurikin yliaktiivisuus. (tuo h:han tulee diagnoosiin sanasta hyperactivity, sitä ilman olet add etkä adhd.) voxra on toiminut tosi hyvin, mulla on käytössä hirveesti lääkkeettömiä toiminnanohjauskeinoja ja tuo antaa siihen päälle sitten esim. sen sisäisen kellon. ei mee enää 3h koiran kanssa ulos lähtöön. keskittyminen on myös parantunut hirveesti, myöhästely ja unohtelu vähentynyt. voxra on käsittääkseni aika mieto verrattuna esim concertaan. itse en ole concertaa toistaiseksi käyttänyt, mutta voi olla että jossain spesiaalikoitoksessa tulen sitäkin ottamaan.
Kuinka kauan Voxra vaikuttaa ja miten sun elämänlaatu on noin yleisesti muuttunut lääkkeen myötä? Jännä että mulle sitten heti alkuun määrättiin concertaa. Ap
https://fi.wikipedia.org/wiki/Metyylifenidaatti
Concerta luokitellaan huumausaineeksi Suomessa. Tuttuni käytti sitä ja sai siitä riippuvuuden ja tosiaan ruokahalu katosi kokonaan, väkisin joutui syömään että saisi ravintoa.
Itsellä on myös vaikea ADD joka vaikeuttaa elämää paljon, mutta koska olen kuullut niin paljon huonoja kokemuksia niin en uskalla aloittaa lääkitystä, olisiko jollain jotain muuta kuin kemiallista keinoa oireiden helpottamiseen?
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Metyylifenidaatti
Concerta luokitellaan huumausaineeksi Suomessa. Tuttuni käytti sitä ja sai siitä riippuvuuden ja tosiaan ruokahalu katosi kokonaan, väkisin joutui syömään että saisi ravintoa.
Itsellä on myös vaikea ADD joka vaikeuttaa elämää paljon, mutta koska olen kuullut niin paljon huonoja kokemuksia niin en uskalla aloittaa lääkitystä, olisiko jollain jotain muuta kuin kemiallista keinoa oireiden helpottamiseen?
Niin, jokainen tietysti tekee omat valintansa. Mutta jos sulla on vaikea-asteinen ADD niin voisihan sitä lääkehoitoa kokeilla. Itse ajattelin nyt ainakin pari viikkoa kokeilla ja katsoa miten ne vaikuttavat minuun. Mielestäni lääkitys on kuitenkin siinä mielessä riskittömämpää ettei tarvitse koko ajan olla "mömmöissä", vaan lääkkeitä voi syödä vaan silloin tällöin ja silloinkin ne vaikuttavat vain tietyn aikaa. Siis verraten vaikka johonkin psyykelääkkeisiin, joita täytyy ensin syödä muutama viikko ennen kuin vaikutuksen edes näkee, saatikka että niistä irtaantuminen ei käy niin vain.
Miten sulla tämä vaikea ADD sitten näkyy? Olikohan sun tutulla sitten korkea annos ja söikö hän niitä säännölliaesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla todettiin tuo? Millaisia oireita sulla oli?
Kaikki klassiset ADD:n oireet oikeastaan on. Ap
Oliko vaikea saada diagnoosi? Vaadittiinko kaikenmaailman aivokuvia ja oliko sinulla oireita jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla todettiin tuo? Millaisia oireita sulla oli?
Kaikki klassiset ADD:n oireet oikeastaan on. Ap
Oliko vaikea saada diagnoosi? Vaadittiinko kaikenmaailman aivokuvia ja oliko sinulla oireita jo lapsena.
Julkiselta on vaikea. Kannattaa hakeutua yksityiselle. Oli tietysti jo lapsena. :-)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää luento on? Mulla linkki vie vain koko kalenteriin, enkä jaksa selailla sitä kun en tiedä mitä etsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää luento on? Mulla linkki vie vain koko kalenteriin, enkä jaksa selailla sitä kun en tiedä mitä etsin.
Kyllä sullakin ainakin yksi ADD:n oireusta on. Luennon aikahan oli mainittu ja sillä se on helppo etsiä. :-)
Vierailija kirjoitti:
Toimiva linkki https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/Default.aspx?tabid=959&id=45550
9.3.2017 klo 18
Porthania, luentosali II
Yliopistonkatu 3
Professori Peter Gøtzsche on lääketieteen tutkija, joka tunnetaan lukuisista yleisimpiin hoitomenetelmiimme kohdistuvista viiltävistä arvioistaan. Gøtzsche on myös palkittu kirjailija lääketieteen ongelmiin pureutuvilla neljällä kirjallaan, ja hän on myös yksi Cochrane Collaborationin perustajista.
Gøtzschen analyyttisen tarkastelun kohteena ovat vuosien varrella olleet muun muassa rintasyöpäseulonta ja monien kansantautiemme lääkehoidot, erityisesti psykiatrian alalla. Hänen tunnetuimmat viimeaikaiset löydöksensä koskevat masennuslääkkeiden vaikuttavuutta – tai paremminkin niiden kestämätöntä hyöty-haitta-suhdetta, kuten hän asian esittää.
Gøtzsche on valmistunut sekä filosofian maisteriksi että lääketieteen lisensiaatiksi, erikoistunut sisätauteihin/toiminut sisätautilääkärinä ja työskennellyt lääketeollisuudessa. Tällä hetkellä hän toimii kliinisen epidemiologian professorina Kööpenhaminan ylipistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan Voxra vaikuttaa ja miten sun elämänlaatu on noin yleisesti muuttunut lääkkeen myötä? Jännä että mulle sitten heti alkuun määrättiin concertaa. Ap
Voxra on mielialalääke, ei vaikuta keskittymiskykyyn. Mie syön noita molempia nimittäin.
Minulla concerta ei vaikuttanut ollenkaan toivottuun suuntaan. Olin väsynyt, ja se keskittyminen meni huonosta liiankin hyvään: havahduin kerran siihen että olin istunut lukemassa jotain vanhaa siivotessa käsiin osunutta kirjaa kolme (!) tuntia. Mitä suurempi annostus, sitä pahemmaksi tuo meni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla concerta ei vaikuttanut ollenkaan toivottuun suuntaan. Olin väsynyt, ja se keskittyminen meni huonosta liiankin hyvään: havahduin kerran siihen että olin istunut lukemassa jotain vanhaa siivotessa käsiin osunutta kirjaa kolme (!) tuntia. Mitä suurempi annostus, sitä pahemmaksi tuo meni.
Mulla on taas päivittäin muutenkin tota, että saatan tuntikausia jumittaa tekemässä jotakin. Lääkkeen avulla olisin toivonut saavani keskittymiskykyä loppuopintoihin, että pystyisin valmistumaan.
Mutta en tiedö onko mahdolliset haittavaikutukset ja jo nyt ilmenneet sivuoireet sen arvoisia. :(
Mitäköhän muita hieman vaarattomia lääkkeitä on olemassa. Onko kenellälään kokemusta? Ap
versio, josta saa Kela korvausta vain alle 17 vuotiaat! Julmaa rahastusta ihmisten kustannuksella. Kokeiltiin hieman edullisempaa Medikinetiä (ent ritalin). Taas tuli ahdistusoireet. Lääkäri anoi Fimealta lupaa tähän entiseen lääkkeeseen, mutta kuluttaja on pakotettu ostamaan tätä uutta versiota josta maksaa puolet enemmän eikä Kelan katto edes kerry.
Olen epätoivoinen. En pysty maksamaan 180 € kuussa add lääkkeestä. :(