Miten pistorasiasta voi kuulua puhetta - näin kävi.
Menneinä vuosina kutsuin naapurin kuuntelemaan kun pistorasiastani kuului toimistoelämää ovien pauketta ja neuvotteluja. Kuunneltiin yhdessä sitä ja ihmeteltiin. Tämä on siis totta eik provo että tiedätte jo nyt.
Kommentit (383)
Viimeksi kun kävin hammaslääkärissä niin siellä alkoinkuuluabsellaistabihan kuin poraamisen ääntä.. samaan aikaan mun hampaassa alkoi alkoi tuntua tärinää.. aika outo yhteensattuma ... epäilin heti että se on CIA.n juttuja.
Meilläpä on alkanu kuulumaan naapurin jutustelut koiran mikrosirun kautta. Eikä se mistään seinän takaa kuulu kun asutaan omakotitalossa. Noi äänet kuuluu varmaan siksi kun tuolla naapurillakin on koira, sirutettu oletettavasti.
Vähän noloa kun pariskunnan intiimit hetket kuuluu meille. Me laitetaan koira pihalle kun lempi leiskuu, tottahan ne äänet kulkee molempiin suuntiin.
Pistorasia toimii kidekoneena eli alkeellisena radiona. Joku ex vanki kertoi netissä joskus 60-70, luvulla vankien tehneen tuollaista virityksiä sellissä. Jotkut on tehneet kidekoneena kotona käyttäen peltitiskipöytää yhtenä osana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tuon ilmiön olemassaoloon. Selitys on kuitenkin varmaan luonnollinen vaikkakin harvinainen. Salakuuntelu vaikuttaa epätodennäköiseltä. Linjoja pitkin tulee jonkun toimiston äänet sulle. Silloin, kun ne eivät kuulu, ei ole tiettyjä aaltoja tms.
Sitä ilmiötä voi vaikka testata rakentamalla kotona lasten lelupuhelin. Siihen tarvitaan vain 2 purkkia (esim tyhjä jugurttipurkki) ja narua.
Tekee purkkien pohjiin narun mentävät aukot, kiinnittää toisen purkin toiseen päähän narua ja toisen purkin toiseen päähän. Sitten kiristää narun tiukalle, ja eikun juttelemaan kaverin kanssa itsetekemällä puhelimella.
Voit kokeilla myös miten ääni kulkee vaikka puutarhaletkussa tai jossain putkessa. Ihan samalla tavalla ääni kulkee siinä putkessa johon sähköjohdot asetetaan seinien sisällä.
Muistan kuinka me lapsena väsättiin noita puhelimia ihan kerakäyttömukeista ja langoista.
Ja muistan myös, että isäni hankki jonkun kehittyneemmän vempaimen, jossa oli sama idea. Toinen laite oli makkarissa ja toinen keittiössä. Nappia painamalla pystyi juttelemaan. Ja minä hokasin, että jotenkin nappia painamalla eri tavalla (en enää muista miten) pystyin salaa kuuntelemaan mitä aikuiset puhui, ilman että saivat tietää mun kuuntelevan.
Laivoissa taisi joskus olla tuollaiset putket joihin puhumalla saattoi puhua vaikka komentosillalta konehuoneeseen.
jos se on radion pistorasia.... siellä ne puhuu kaiken aikaa vaikka radio ei ola auki
Äänien kuuleminen on aina huolestuttava merkki.
Vierailija kirjoitti:
Pistorasia toimii kidekoneena eli alkeellisena radiona. Joku ex vanki kertoi netissä joskus 60-70, luvulla vankien tehneen tuollaista virityksiä sellissä. Jotkut on tehneet kidekoneena kotona käyttäen peltitiskipöytää yhtenä osana
Seinäpatteriakin on kuulemma käytetty, jos oli voimakas asema lähistöllä.
Jospa kgb kuunteli esikuntaa ja tuli tällainen homma?
Aikoinaan oli tavallinen, vihreä, vanhanaikainen pöytäpuhelin. Kun nosti luurin, saattoi kuunnella jonkun ihmisen puhelua tai sitten joku liittyi omaan puheluun kolmanneksi. Minä aina kiljasin kiukkuisesti, että minä olin tällä linjalla ensin, mee pois. En oo tekniikan tuntija.
Kuulin kerran valtioneuvoston ja erään teollisuuspaikan välisen kuolinkamppailun livenä etanapuhelimesta. Tarvitsi vaan nostaa luuri. Kotona.
80-luvulla kun asuin kerrostalossa, naapurin telkkari kuului matkaradiostani. Kerrankin kuuntelin yhden Hitscockin elokuvan. Jännä kokemus.
Ääni oli täysin selvä, sama elokuva kuului hiljaisena myös seinän läpi.
Mulla ei ollut telkkaria.
Ihminen on aika ihmeellinen putki kyllä kun pystyy omalla energiallaan tuottamaan puhetta laulua ja vaikka mitä ääniä. Sitten toinen putki kuuntelee ja vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole heikot seinät ja jumalattoman paksut kiviseinät eikä sieltä ikinä kuulu mitään naapurista siitä nurkasta. Se ääni tuli kuin purkista sellaisena miniäänen tyyppisenä. Puheesta sai selvän ja jopa ovien paukkesta ja tulemisista huoneeseen.
Eli se oli kuuntelulaite ja jäi päälle sitten niiltä vahingossa . Näin pääteltiin.
Siinä seinässä on reikä pistorasian kohdalla. Samalla kohtaa naapurin puolella on myös pistorasia. Johdot tulevat sinne seinän sisällä ja ne haarautuvat samassa kohtaa kumpaankin asuntoon. Siellä ei ole kuin muutama ohut muovilevy välissä.
Vierailija kirjoitti:
Se oli patteri. Mut mullepa on vastannut joku faksista :D
Naapurin printteriä ei oltu suojattu salasanalla. Printtasin sinne viestin, että tässä on printterin henki ja että olen jumissa printterin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asunnossa kuului alakerran naapureiden puheet kylppärissä ja olohuoneessa tietyssä paikassa patterin lähellä kuului myös selvästi kovempi puhe alakerrasta. Oli sen verran hatara kerrostalo.
Minä tiedän yhden hullun joka kuulee ääniä, mutta omituista on se, että ecäänet ennustavat tulevaisuutta täsmällisesti. Mistä se sairaus näkee tulevaisuuteen?
Se ei selvästikään ole oikeasti sairaus, vaan sillä "hullulla" on yliluonnollisia kykyjä. Kyllähän noita yliluonnollisia asioita tapahtuu tuon tuosta maailmassa ja varmasti niillä skitsofrenia- tai psykoosidiagnoosin saa, jos menee lääkärille selittämään. Toki on olemassa sitten myös oikeastikin hulluja eli en väitä että kaikilla hulluilla ois yliluonnollisia kykyjä. Osalla vain on ja näitä on varmasti vaikea erottaa. Lääketieteelle varmasti kaikki ovat samaa skitsofreniaa. Joku avarakatseinen henkinen ihminen ehkä osaa erottaa. Onhan siinä kyllä ero että onko "skitsofrenia" sitä että luulee kaikki ihmisten vakoilevan vai sitä että joku kuollut tuttu käy silloin tällöin kertomassa tulevaisuuden tapahtumia. Kuulemma nykyään psykoosia on jopa sellaiset fyysiset oireet, joille ei löydy syytä. Eli aika laaja diagnoosi ja kaikkien kohdalla ei varmaankaan osu ihan oikein.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole heikot seinät ja jumalattoman paksut kiviseinät eikä sieltä ikinä kuulu mitään naapurista siitä nurkasta. Se ääni tuli kuin purkista sellaisena miniäänen tyyppisenä. Puheesta sai selvän ja jopa ovien paukkesta ja tulemisista huoneeseen.
Eli se oli kuuntelulaite ja jäi päälle sitten niiltä vahingossa . Näin pääteltiin.
Siinä seinässä on reikä pistorasian kohdalla. Samalla kohtaa naapurin puolella on myös pistorasia. Johdot tulevat sinne seinän sisällä ja ne haarautuvat samassa kohtaa kumpaankin asuntoon. Siellä ei ole kuin muutama ohut muovilevy välissä.
Mutta ei naapurista voinut kuulua kun siinä asui vaan teinejä ja tyttöjä silloin ja sieltä kuului möräkkää miesääntä ja tuolin narinaa ja se kun käytti puhelinta ja ovien pauketta ja tulin narinaa...Toimisto se oli! Veikkaan esikuntaa. Pitänee kuunnella ne nauhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asunnossa kuului alakerran naapureiden puheet kylppärissä ja olohuoneessa tietyssä paikassa patterin lähellä kuului myös selvästi kovempi puhe alakerrasta. Oli sen verran hatara kerrostalo.
Minä tiedän yhden hullun joka kuulee ääniä, mutta omituista on se, että ecäänet ennustavat tulevaisuutta täsmällisesti. Mistä se sairaus näkee tulevaisuuteen?
Se ei selvästikään ole oikeasti sairaus, vaan sillä "hullulla" on yliluonnollisia kykyjä. Kyllähän noita yliluonnollisia asioita tapahtuu tuon tuosta maailmassa ja varmasti niillä skitsofrenia- tai psykoosidiagnoosin saa, jos menee lääkärille selittämään. Toki on olemassa sitten myös oikeastikin hulluja eli en väitä että kaikilla hulluilla ois yliluonnollisia kykyjä. Osalla vain on ja näitä on varmasti vaikea erottaa. Lääketieteelle varmasti kaikki ovat samaa skitsofreniaa. Joku avarakatseinen henkinen ihminen ehkä osaa erottaa. Onhan siinä kyllä ero että onko "skitsofrenia" sitä että luulee kaikki ihmisten vakoilevan vai sitä että joku kuollut tuttu käy silloin tällöin kertomassa tulevaisuuden tapahtumia. Kuulemma nykyään psykoosia on jopa sellaiset fyysiset oireet, joille ei löydy syytä. Eli aika laaja diagnoosi ja kaikkien kohdalla ei varmaankaan osu ihan oikein.
eri
Lopettakaa nyt jumalauta jo tällaset puheet tässä ketjussa. Häpeäisitte. Asia on kuten minä ap sanon, puheen pistorasiasta vahvisti naapuri.
Sain vuosia sitten autokoulua varten lääkärintodistuksen, jossa lukee: " Kuulee ja ymmärtää puheen".
Kun mä olin Italiassa ja kuulin italialaisten puhuvan keskenään italiaansa, niin kuulin niiden puhuvan suomea. Ja kun mä katselen mun 70-lukulaisia viher-musta-oransseja Marimekko keittiöverhoja, nään karttoja, pelilautoja ja pääkalloja.
Mä kuulen ihan joka päivä kun naapuri vetää vessan. Jos olenitse pöntöllä kun ne vetää sen, niiin säikähdän, koska se kuuluu ihan kuin meidän vessan vetäisi ja oman pöntön vedenpinta liikkuu samalla kun ne sen vetää.