Miten pistorasiasta voi kuulua puhetta - näin kävi.
Menneinä vuosina kutsuin naapurin kuuntelemaan kun pistorasiastani kuului toimistoelämää ovien pauketta ja neuvotteluja. Kuunneltiin yhdessä sitä ja ihmeteltiin. Tämä on siis totta eik provo että tiedätte jo nyt.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut joku lähellä ollut LA/radiopuhelin?
Myös AM-yleisradiolähetykset ovat kuuluneet aikanaan mm. hellasta ja jääkaapista (Porissa).
LA- puhelin ei takuulla kuulu kenenkään pistorasiasta tai sähköhellasta.
Radio- ja äänentoistolaitteisiin voi lähete lyödä läpi.
Voimakkaat AM- asemat takuulla aiheuttivat lähialueilla ihmeellisiä ilmiöitä, mutta lähetystehot olivatkin kymmeniä ja satoja kilowatteja.
Yhdessä asunnossa kuului alakerran naapureiden puheet kylppärissä ja olohuoneessa tietyssä paikassa patterin lähellä kuului myös selvästi kovempi puhe alakerrasta. Oli sen verran hatara kerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asunnossa kuului alakerran naapureiden puheet kylppärissä ja olohuoneessa tietyssä paikassa patterin lähellä kuului myös selvästi kovempi puhe alakerrasta. Oli sen verran hatara kerrostalo.
Minä tiedän yhden hullun joka kuulee ääniä, mutta omituista on se, että ecäänet ennustavat tulevaisuutta täsmällisesti. Mistä se sairaus näkee tulevaisuuteen?
mä kuulen aina kun naapuri laittaa vissiin kännykän lataukseen.
Se pistorasiahan on siellä naapurissa samassa kohdassa kun mun vastaava pistorasia.
Oletteko pistäneet kullinne jakorasiaan?
Terveisin Duracell Pupu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tuon ilmiön olemassaoloon. Selitys on kuitenkin varmaan luonnollinen vaikkakin harvinainen. Salakuuntelu vaikuttaa epätodennäköiseltä. Linjoja pitkin tulee jonkun toimiston äänet sulle. Silloin, kun ne eivät kuulu, ei ole tiettyjä aaltoja tms.
Sitä ilmiötä voi vaikka testata rakentamalla kotona lasten lelupuhelin. Siihen tarvitaan vain 2 purkkia (esim tyhjä jugurttipurkki) ja narua.
Tekee purkkien pohjiin narun mentävät aukot, kiinnittää toisen purkin toiseen päähän narua ja toisen purkin toiseen päähän. Sitten kiristää narun tiukalle, ja eikun juttelemaan kaverin kanssa itsetekemällä puhelimella.
Voit kokeilla myös miten ääni kulkee vaikka puutarhaletkussa tai jossain putkessa. Ihan samalla tavalla ääni kulkee siinä putkessa johon sähköjohdot asetetaan seinien sisällä.
Muistan kuinka me lapsena väsättiin noita puhelimia ihan kerakäyttömukeista ja langoista.
Ja muistan myös, että isäni hankki jonkun kehittyneemmän vempaimen, jossa oli sama idea. Toinen laite oli makkarissa ja toinen keittiössä. Nappia painamalla pystyi juttelemaan. Ja minä hokasin, että jotenkin nappia painamalla eri tavalla (en enää muista miten) pystyin salaa kuuntelemaan mitä aikuiset puhui, ilman että saivat tietää mun kuuntelevan.
Tuo Porin radiota soittavat kattilat jne. on tosi juttu ja ihan itse olen kuullut jotain puheluita matkatelkkarista 80-luvulla mutta tämä nyt menee mielestäni osastoon naapuri haistoi tupakansavun antennipistokkeen kautta tupakoinnin tapahtuessa toisessa päässä taloa liesituulettimen alla.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös AM-yleisradiolähetykset ovat kuuluneet aikanaan mm. hellasta ja jääkaapista (Porissa).
LA- puhelin ei takuulla kuulu kenenkään pistorasiasta tai sähköhellasta.
Radio- ja äänentoistolaitteisiin voi lähete lyödä läpi.
Voimakkaat AM- asemat takuulla aiheuttivat lähialueilla ihmeellisiä ilmiöitä, mutta lähetystehot olivatkin kymmeniä ja satoja kilowatteja.
No isoisäni rakensi nuorena kidekoneen eli alkeellisen radiovastaanottimen köittiön ruostumatontaterästä olevasta tiskipöydästä. En tarkkaan enää mutta olen lukenut vastaavan laisista tapauksista. Ei ne mitään ufojuttuja ole vaan selitettävissä olevia fysiikanlakien mukaisia ilmiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko muista pistorasioista jotakin?
Ei mutta hammaspaikoista kuuluu jonkun vieraan planeetan puhetta.
Äänten kuulemiseen on olemassa tehokkaita lääkkeitä!
Vierailija kirjoitti:
Oletko muistanut kalibroida pistorasian? Jos et niin johdot saattavat johtaa ääniä muista asunnoista t:sähkömies
Miten se tehdään? Värejä kalibroidaan tietokoneen ruudulle. Ei kai kukaan voi yksin mennä sorkkimaan pistorasiaa.
Kyllä tuo vanhojen lankapuhelinten aikana oli jotenkin mahdollista. Nythän niitä ei edes ole.
Back to the future kirjoitti:
Pistorasioitahan on käytetty jo 10 vuotta sitten datan siirtoon. Tai siis oikeammin sähköjohtoja.
Mutta se siis varmaan tapahtuu viiveellä joskus 5-15 vuoden päästä.
Zinccis
Olet voinut olla eri vuodessa?
Aika ei ole vakio.
Sähkölinjoja pitkin siirrettiin dataa jo 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla sain joululahjaksi sähköurut. Niistä kuului puhetta, kun urut olivat päällä, en soittanut mitään, mutta volyymi oli täpöllä. Asuin ok-talossa. N. 100metrin päässä asui radioharrastajamies. Tunnistin myöhemmin näistä uruista kuuluneista puheista, että juurikin tämä radioharrastaja oli äänessä. Puhe oli keskustelua, mutta keskustelukumppanin puhe ei kuulunut. Metkat urut.
Juuri näin tapahtui täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
En usko että oli kannettavaa mukana koska kuului toimistoäänet. Tosin esikunta on muutaman sadan m päässä, ehkäpä sieltä.
Vierailija kirjoitti:
mä kuulen aina kun naapuri laittaa vissiin kännykän lataukseen.
Se pistorasiahan on siellä naapurissa samassa kohdassa kun mun vastaava pistorasia.
Edellisessä asunnossa totesin samaa. Naapurin pistorasia on siinä samassa kohdassa. Ilmastointikanavia pitkin voi puhe myös tulla kauempaa olevista huoneista.
Vierailija kirjoitti:
naapurin telkkari tai radio kuuluu läpi seinän heikosta kohdasta
Siinä kohtaa väliseinåssä on tosi ohut kohta koska naapurihuoneiston pistorasiat on seinän takana samalla kohtaa niin voi hyvinkin kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko muista pistorasioista jotakin?
Ei mutta hammaspaikoista kuuluu jonkun vieraan planeetan puhetta.
CQ hessun hammas, CQ hessun hammas!
Vierailija kirjoitti:
Se oli patteri. Mut mullepa on vastannut joku faksista :D
Se olin minä. Soitin vahingossa faxiin. Se ei vastannut, sirisi vain.