Miten pistorasiasta voi kuulua puhetta - näin kävi.
Menneinä vuosina kutsuin naapurin kuuntelemaan kun pistorasiastani kuului toimistoelämää ovien pauketta ja neuvotteluja. Kuunneltiin yhdessä sitä ja ihmeteltiin. Tämä on siis totta eik provo että tiedätte jo nyt.
Kommentit (383)
Sähköverkot ovat putkitettuja, joten kai ainakin teoriassa on mahdollista äänien kulkeutua putkia pitkin toisiin tiloihin. Olihan aikoinaan laivoissakin puhetorvet, joilla komentosillalta annettiin käskyjä konehuoneisiin. Oma vanha kiinteistöni on tuolla tavoin putkitettu (metalliset rasiat ja putket) ja vaikka seinät ovat paksut ja kiviaineksiset niin hyvin siellä ännet kantautuvat. Lisäksi metalliset jakorasioiden kannet toimivat kuin mikrofonit. Äänet saa kyllä "pois päältä" laittamalla rasioihin äänieristeeksi kivivilla tupot.
Minun pistorasiasta tulee vaan vetoa :(
Jokin resonoi sähköputkitukseen ääntä, äänilevyneulan tyyliin. Ihan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minun pistorasiasta tulee vaan vetoa :(
Siihenkin auttaa villatupot. Materiaalin pitää olla syttymätöntä / palamatonta, ettei mahdolliset kipinät aiheuta palovaaraa. Itse olen käyttänyt villaa ja joissain tapauksissa lisäturvana mahdollista kipinöintiä vastaan alumiiniteippiä. Sähköt katkaistava ennen kuin mihinkään ryhtyy ja jos ymmärrystä ja ammattitaitoa ei ole EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA pidä sähkölaitteisiin koskea.
Oulun Kastellissa kuului kaun sitten puuhelloista radiolähetykset.
Taisivat puhua kiinaa tai venäjää.
Kerrostaloissa on usein pistorasiat vastakkain seinässä. Niiden välissä ei välttämättä ole mitään äänieristettä ja johdotkin kulkevat putkissa, kuten on tässäkin ketjussa lukemattomia kertoja todettu. Naapurin radio- ja TV-ohjelmat kuuluvat niiden kautta usein selvästi.
Isävainajani kuuli 100-vuotiaana puhetta mikrouunista, vaikka se ei ollut yleensä edes kytkettynä verkkoon pistorasioiden vähyyden vuoksi. Selvyyden vuoksi kerron, että minä en ole niitä ääniä kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia...
Siksi kutsuinkin naapurini kuuntelemaan ja hän hämmästyi toden teolla kun äänet kuuluivatkin :)! Että skitsofrenia ei nyt toimi tässä .
Joo muistan ton. Sen verran alkoi pelottamaan, että oli pakko leikkiä mukana.
T: Ex-naapuri
Kerrankin jotain, jonka voin allekirjoittaa.
Olin 1960-luvulla teini-ikäinen ja asuimme vanhassa hirsitalossa. Minulla oli oma huone ja joskus ihmettelin ääniä, joita kuului "jostain." Ne äänet oli kuin kaukaista puhetta ja joskus jotain naputusta ja sen sellaista.
Koko perhe meillä kuuli sen saman, kun aina välillä pyysin että tulkaa nyt kuuntelemaan. Ensin eivät uskoneet, mutta sitten oli pakko kun omin korvin kuulivat.
Äänet tulivat pistorasiasta, joka oli koulupöytäni takana lähellä lattianrajaa. Kerran kuulin täysin selvästi, että joku nainen sanoi: Ikkuna kiinni!
Ei ollut seinänaapureita. Lähimmät talot oli noin puolen kilometrin metrin päässä, mutta asuimme lähellä kyläkoulua ja jotenkin aloin yhdistää niitä ääniä sinne kouluun. Koska joskus kuului kuin lasten hälinää.
Meillä ei ollut puhelinta, joten sitäkään ei voinut siihen yhdistää. Joskushan siitä ennen vanhaisesta lankapuhelimesta saattoi kuulua muiden ihmisten puheluita.
Mikään laite ei meillä ollut kytkettynä siihen pistorasiaan, se oli siinä mielessä aika tarpeeton, mutta myöhemmin kytkin siihen matkaradion. Jostain syystä se radio pätki aivan mahdottomasti, ei aina, mutta joskus se teki sitä pitkään. Laitoin sen sitten eri pistokkeeseen, ja se toimi aivan moitteettomasti sen jälkeen.
Pakko minun on uskoa, että se mitä ap kirjoittaa, on totta.
Se, mikä myöskin ihmetyttää, on joskus 80-luvulla tapahtunut puhelu, lankapuhelimet oli vielä silloin. Juttelin ystäväni kanssa, kun yhtäkkiä hänen äänensä katkesi ja tilalle kuului variksen raakkumista. Sitten se meni ohi ja ystäväni sanoi, että mikä hitto tähän langoille tuli, ihan kuin varis olisi vaakkunut. Puhelimet oli kummallakin kyllä ihan sisätiloissa ja ikkunat kiinni. Ilmeisesti varis tuli langoille ja päätti myös sanoa sanottavansa. Tästä meille riitti pitkään iloa.
Pitkät kaapelit poimii radiotaajuuksia.
Jos jossain firmassa on langattomat valvontakamerat, teoriassa kaapelit voisivat poimia tämän.
Se selittäisi myös, miksi ne on välillä päällä ja välillä ei ja se selittäisi toimistoäänet..
Silloin itse pistorasian toiminta äänen toistajana on enää se ratkaistava mysteeri.
Kun kuuntelin pistorasiaa, sieltä sanottiin: Pese konttaaja korvasi! Sen jälkeen en ole yrittänyt kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia...
Miten pistorasialla voi olla skitsofrenia?
Vierailija kirjoitti:
Väärinajattelijoita salakuunnellaan.
Kuten esim. minua. Salakatsellaan myös.
Mun lapsen itkuhälyttimestä kuului venäjänkielistä puhetta. En osaa venäjää, niin en tiedä, mistä siellä puhuttiin. Epäilin äänien tulevan ohiajavasta autosta, jolla on jonkunlainen radiopuhelin käytössä. Tosin lähimmälle maantielleon muutama kilometri matkaa.
Tuttu kaveri käytti tv-antennijohtoa La-lähetimensä lähetyksiin. 3 telkkaria haJOSI.
Mielenkiintoista. Nyt tällaisena aikana on syytä kiinnittääkin tällaisiinkin seikkoihin huomiota. Ikinä ei tiedä missä mennään. Jos saattee tietoonne jotain asia vaan supolle. Älkää antako äänien puhesisältöä minnekään muuanne koskaan. t ap (oikea ap)
Perheeni jäsen teki sisutusremonttihommia mm ja ne joutuivat vetämään monesta kerroksesta piuhaa julkisista tiloista ulko-ovelta vaikka minne koko ajan. Näin Helsingin alueella. Oli vaan päällä rappausta....
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Nyt tällaisena aikana on syytä kiinnittääkin tällaisiinkin seikkoihin huomiota. Ikinä ei tiedä missä mennään. Jos saattee tietoonne jotain asia vaan supolle. Älkää antako äänien puhesisältöä minnekään muuanne koskaan. t ap (oikea ap)
Jos nyt siis luotatte supoon, tämä on niin merkillistä aikaa, ettei tiedä edes kuka on ystävä, enää.
Väärinajattelijoita salakuunnellaan.