*" *" *" *" *" EX-Haahut----VIIKKO 12*" *" *" *" *" *" *
Kommentit (93)
Vai siellä Wilkuna vieläkin kokonaisena :) Eipä pidä pieni ylimääräistä hoppua.Mä voisin tohon käynnistys kysymykseen vastata kun mulla siitä on monta kokemusta.Viidestä lapsesta neljää on tarvinnut syystä tai toisesta hätyytellä.Ekaa piti kypsytellä sellasilla emätinpuikoilla (ei taideta enää käyttää ollenkaan) ja eipä tuota tarvinnut kypsyttää kun yhden puikon verran ja seuraavana aamuna tyttö oli kainalossa.Synnytys eteni siis ihan luonnollisesti sen jälkeen kun käyntiin lähti.Tokasta tiesin koko raskauden ajan,että iso vauva tulee.Ennen la:ta puhuin asiasta neuvolassa,mutta ei siellä noteerattu mitenkään,sanottiin vaan,et ihan normaalikokoinen.Kun alettiin mennä yli la:n mulle iski hätä,että mä en saa vauvaa ikinä ulos jos vielä saa kasvaa.Silloin vähän kieroilin,et sain lähetteen äitipolille,missä sit saatiin painoarvioksi 4,2kg...saman tien jäin käynnistykseen,puhkaistiin kalvot ja laitettiin oksitosiinitippa.Tää käynnistys hoidettiin musta vähän tyyliin " nopeesti pois alta" kun oli perjantai-ilta.Tippaa lisättiin jatkuvasti,vaikka supistuksilla ei ollut pahimmillaan mitään välejä :-/ Se oli ainoo synnytys,missä aattelin kuolevani siihen sängylle.Kolmonen syntyikin ainoana ilman apuja :) Neljännestä alkoi vesiä tihkuttaa 38+3 ja kun lääkäri alkoi puhua,että jos ei ala syntyä itekseen,niin aamulla laitetaan tippa,mä pelkäsin ihan tajuttomasti.No,tippa laitettiin sit aamulla,mutta ihana kätilö kuunteli mun pelkoni ja lisäili tippaa tosi maltillisesti.Sanoi vaan,ettei oo mihinkään kiire :) Ja tästä käynnistyksestä jäikin tosi hyvä mieli.Muuten meni ihan samalla lailla kun käynnistämätönkin,ainoo vaan,että se tippalaite rajoitti liikkumista jonkin verran.Tuo kuopus sit tulikin vähän pitemmällä kypsyttely-käynnistys kaavalla.Painoarvio 37+4 oli 3,9kg ja mulla verenpaineet korkeella ja jäin osastolle.Kaks päivää kypsyteltiin cytotecin muruilla ja supisteli kyllä,mut ei edistystä.Kolmantena aamuna olin jo maani myynyt,ettei tästä tuu lasta eikä p**kaa ;) kun piti jatkaa.Ihmetys olikin aikamoinen kun hoitaja totes sisätutkimuksen tehtyään,että täällä melkein pää näkyy,kohdunsuu 4cm auki ja kalvorakkula pullottaa,ei muuta ku saliin ja päästetään vetet niin vauva tulee siinä mukana =) Tarvittiin siinäkin sit kuitenkin oksitosiinitippa apuna,mutta taas oli ihan hyvä kokemus,ei mitään valittamista.Synnytys oli lopulta kaikista helpoin ja kivuttomin.
Eli henk.kohtaisesti en pidä käynnistettyä synnytystä ollenkaan pahana,jos se vaan hoidetaan hyvin.Mutta nyt,jos saisin valita,tohon monen päivän kypsyttelyyn en kyllä enää mielellään lähtis...siinä meinaan kypsyi yläpää enemmän kuin alapää ;) Mutta tietysti,mulla oli sen verran vähemmän viikkoja,ettei paikat olleet täysin valmiit vielä (vaikkakin oli muka ollut " selvää pässinlihaa" jo monta viikkoa).
Mun käsittääkseni ainakin Tampereella seurataan ihan normaalisti neuvolassa la:n jälkeenkin.Yliaika kontrolli polilla taitaa olla kun on 10 päivää yli.
Tulipahan taas kunnon romaani :) Mä voisin puhua synnytyksistä vaikka kuin paljon =) Ja innolla odotan jo seuraavaa.Jos joku muu hoitais tän ekan 9kk,mä voisin synnyttää vaikka kerran vuodessa.
Sari,pesue sekä pikkuinen 17+4
Mua alkaa jo vähän synnytys jännittää, sillä esikoinen oli tosiaan vain 2,9 kg syntyessään (rv 38+4), ja synnytys lähti liikkeelle siis täysin luonnollisesti (ekana tuli vähän lapsivettä ja supistukset siitä sitten säännöllistyivät aika nopeasti). Kaikki meni hirveän hyvin silloin, kohtuullisen nopeastikin, eikä mulle jäänyt mitään traumoja itse synnytystapahtumasta tai siitä toipumisestakaan.
Nyt mielessä tietysti alkavat pyöriä ne ajatukset, että miltä tuntuu synnyttää reilusti suurempi lapsi. Viime viikolla neuvolassa arvio oli noin 3 kiloa, joten kyllähän sitä kokoa ehtii vielä parissa viikossa tulla lisääkin, jos niin pitkälle tässä raskaudessa mennään. Tuskin tulokas kuitenkaan tulee mikään ylisuuri vauva olemaan, joten eipä kai tässä mitään hätää ole?! Jännittää silti!
On se kumma, miten nämä tunteet heittelevät raskausaikana! Aluksi piti pelätä keskenmenoa, sitten sitä, että vauvan todettiin olevan aika pieni viikkoihin nähden, sitten ennenaikaista synnytystä, verenpaineen nousua jne. - nyt sitten mietin sitä, millä ilveellä saan sen vauvan ulos ennen kuin menee yliaikaiseksi ja hirveän suureksi! Raskauksista ja niiden etenemisestä ei kai kukaan voi sanoa mitään varmaa. Aika monta väärää diagnoosia olen saanut tässä raskaudessa ammattilaisilta ja yhtä monta väärää olettamaa olen tehnyt myös itse... Mystistä!
vietämme siis pitkää 12 viikkoa :))))
Ja Wilkunalle vieläkin pidempää,varmaan...ei sun kannata sitä pelätä että vauva olis kauheen iso,tai siis että suurempi kuin esikoinen,mutta kun paikat on kerran raivattu auki,niin ei siinä sen hurjempaa pitäis olla kyseessä vaikka vauva oliskin kilonkin isompi.Suuretkin vauvat voi tulla niin helposti...
Yahoolla on sitten 5 jäsentä :) hauskaa että muutkin laitto kuvia,vähän näkee edes lapsia..
Mulla siis tuhrun täyteinen viikonlopu takana kera mahan väänteiden jne.Nyt ei taas tunnu miltään,mutta ruskeeta vuotoo kyllä tulee edelleen ihan papruun asti :( eli kyllä mä nyt aion nolata itseni ja soittaa neuvolaan hätäkäyntiä.Puhuin ukkelille eilen että olis niin hyvä päästä jonku lääkärin ultrattavaksi kuka tosiaan katsois mikä tilanne sen hematooman suhteen on,toi meijän neuvolan lääkäri+ultralaitekkin,on aika " epäammattimaista" tasoa nimittäin.
Mitään ihmeellistä ei oo kerrottavana,aamulla heti ajeltiin likan hamppihoitolaan ja sopivasti tytön kouluterkka " viihdytti" mua puhelullaan siinä autossa odotellessa.Tulipahan kerrottua pitkän kaavan mukaan tytön terveydestä ja muustakin.
Muutostyöt on jatkunu täällä kotona,eilen tuli kerrossänky lastenhuoneeseen,ja keskiviikkona kun mennään Ikeaan niin saas nähä millanen lasku sieltä kolisee :S (Wilkuna tuu säkin keskiviikkona vantaan ikeaan,niin pääset synnyttämään,ja ainakin ruokailemaan meijän seuraan)
sartsu:hommaa joku lapsenvahti ja lähde messiin ikeaan,nimittäin autossa on ny tilaa kun me saatiin pikkuipanat hoitoon!
Joo,soittoaikaa odotellen..
Femmis 15+6(oikeesti????)
Terveiset Espanjasta kaikille!!! =)
Kyllä se viikko meni liian nopeasti, siellä olisi mielellään viettänyt vielä toisenkin viikon.
Sillon kun mentiin sinne lauantaina niin siellä satoi vettä aivan älyttömästi! Kaikki paikat oli märkiä, ikävää. Pari-kolme päivää sato vettä, mutta sitten se aurinko näytti itsensä. Oli aivan ihanat ilmat loppu viikon, sai jopa vähän väriä naamallekin. =)
Porukoilleni näytettii ultrakuvaa ja äiti oli ihan haltioissaan tulevasta vaavista!!! =) Isä oli eka ihmetellyt, että mikäs se kuva tuo on, mutta oli myöhemmin tajunnut, että likkahan on raskaana. Heh. =)
Tuossa meni reilu puoli tuntia kun luki teidän kuulumisia viime viikolta. =) Oli kyllä ihanaa luettavaa. Oli ultrassa käyty, sydänääniä kuunneltu ja Mellu lähtenyt synnytämään omaa nyyttiä. =)
Mellu: Kumpis sieltä nyt tuli...? =) Innolla odottaen kuulumisiasia...
Hende: Kyselit kuulumisiani.. Itse-asiassa minulla on ollut myös enemmän tuota iltapahoinvointia! Mutta, kyllä aamuisinkin on joskus heikko-olo. Ennen kuin lähdettiin sinne reissuun, taisi olla muuten perjantai aamu, niin oikein kunnolla sitten tuli ylös asti pari kertaa. Kauhulla ajattelin, että jos lentomatkakin menee vessassa, ne vessat kun lentokoneessa ei ole niitä isoimpia. Mutta, hyvinhän tuo lentomatka meni onneksi, ei ollut yhtään huono-olo.
Neronja: Kyllä sinä oikein muistit tuon viikon, että oltiin Espanjassa. =) Onnitteluni myös noista hyvistä sokerirasitusarvoista. Ja, etenkin niistä iki-ihanista sydänäänistä. Sinullakin on noin paljon jo kertynyt noita viikkoja.. =)
Oma napa: Tässä sitä ollaan jo edetty näinkin pitkälle, kun viikkoja kasassa jo 10.!! Nyt alan pikku hiljaa tähän raskauteen uskomaan, vaikka välillä pelottaakin. Tuntuu kun valuis jotain, mutta valkovuotoa on ollut runsaasti. Toivottavasti tuo on hyvä asia vain.
Tosiaan ennen kuin lähdettiin reissuun, perjantaina oli sellainen päivä, että halailin tuota meidän vessanpönttöä oikein kunnolla. =) Itkin ja nauroin yhtäaikaa, onnesta tietenkin. Voiko joku itkeä siitä kun oksentaa...? ;-)
Lomaviikolla oli joitakin aamuja, jolloin yökkäilin, mutta mitään ei tullut ylös asti. Yhtenä päivänä kun oltiin kävelemässä siellä kadulla teki todella huonoa ja kaikki erilaiset hajut kyllä sai tämän rouvan yökkäileen oikein kunnolla. Isä tokas vain, se on sitä aamupahoinvointia. =)
Hendelle tuossa jo mainitsinkin, että minulla on enemmän kanssa tuota pahoinvointia esiintynyt iltaisin. Lie mistä johtuu... Olo on muuten ollut ihmeen hyvä, välillä masussa nipistelee ja tuntuu repäiseviä kipuja, mutta onkohan se sitä kohdun kasvamista. Toivottavasti. Kovasti haluaisin tietää että Asukillamme on kaikki hyvin. Tosin isäni " risti" tämän Asukkimme Natiaiseksi/Ernestiksi.. =) Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Tänään on eka neuvola..!!! Ja, jänskättää. =) En edes tiedä mitä kaikkea siellä tullaan tekemään/juttelemaan.. Mieskin sanoi eilen illalla, että kyllä häntäkin jännittää tuo neuvolassa käynti.
Täytyy tunnustaa, että lomamatkalla tuli jo hankittua jonkin verran aivan ihania vaatteita vaaville. =) Siellä Espanjassa vasta ihania vaatteita onkin ja halpoja.
Nyt täytyy mennä laittamaan lounasta miehelle, tulee kohta kotiin ja sitten lähdemme sinne neuvolaan.. =)
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!!
Kaksonen76 ja Asukki 9+5
Hei, klikkasin juuri itseni tuonne yahooseen ja mulle se avasi suoraan viestit! Eikö listan pitänyt olla suljettu, johon moderaattori antaa oikeudet, kun on kertonut omasta itsestään (esim. tää vauva-palstan nikki)?
mulla on ennestään jo yahooseen nikki, joten ehkä siksi pääsin sivuille suoraan, mutta en silti usko, että se olisi tarkoitus?!
KK
onko muut päässy sinne suoraan...ei pitäis kyllä...
kääk.pääsitkö sä kaikkiin viesteihin ja kuviin
Samaa myös minä ihmettelin... Katsotaan, osaako joku kommentoida!?
mutta ei esim. kuviin ilman, että on kirjautuneena sisään!
niin en nähnyt kuin listan otsikon ja kuvan...
mites muut,kokeilkaa nyt.muutin yhtä asetusta
Mullakaan ei ainakaan näy nuo jutut/kuvat jollen ole kirjautuneena. Ihan hyvä niin, se kai oli tarkoituskin :) Ihania kuvia olitte laittaneet! Laittaisin mielelläni oman ultrakuvan myös, mutta mulla ei ole skanneria...
Täällä sitä vietetään ekaa oikeeta äippälomapäivää! Aika hassu tunne. Kaipa tähän tottuu! :)
Melluuuuuu.... Toivottavasti tulet koneelle ensitöiksesi kun kotiin pääset! :)
joanna rv34+5
viimeksi toivottelin Netelle hyvää äippälomaa,niin johan oli pian vauva kainalossa..:) siitä tulikin mieleen,että pitäiskö ilmoitella tosiaan niillekkin jotka on jo vauvan saanu et jos haluuvat samassa porukassa kirjoitella,koska onhan meijänkin tarkoitus jatkaa vaikka vauvat syntyykin,eiks nii? voisi muuttaa tuota ryhmän kuvausta jos vauvallisiakin tulis,ettei pelkille odotajille.
ON: soitin neuvolaan,tänään ei kerinny ottaa :( mut huomenna viimeseksi sitte. Ja nla-lääkäriinkin pääsen torstaina jollei tayssista oo tullut jo aikaa,koska siellä tehhään kanssa ultra(taas) gynen tutkimuksen yhteydessä.Hyvin on siis pullat uunissa mikäli pikkarainen vaan elossa.Milloinkohan sitä voisi niinku alkaa luottamaan?Yhtään ei ainakaan luotoa kasvattanut tuo kesäkuisen pikkuisen kohtukuolema :(( aivan hurjan surullisia asioita tuollaset.
F joka lähtee päikyille NYT
15+6 edelleen(toivottavasti)
Kyllä näihin joutilaisiin päiviin tottuu! Tosin, nyt kun laskettu aika on mulla käsillä, niin alkaa kyllä ihan tosiaan tekeminen jo täällä kotona loppua.
Tosi surullista oli lukea sitä kesäkuisen tyttövauvan kuolemaan. On ihan kamala ajatella sitä, miltä tuntuu synnyttää, jos jo etukäteen tietää, että tuloksena on kuollut vauva. Nää on juttuja, joita ei sais ollenkaan lukea juuri ennen omaa synnytystä!
Femmis: Eipä sitä tiedä, vaikka vielä sinne Ikealle lähtisinkin... Saapa nyt nähdä, millainen tilanne on keskiviikkona neuvolan jälkeen ;-) Vähän paha homma on se, että meillähän on se muutto syksyllä edessä, joten mitään uutta ei enää viitsi tähän asuntoon hankkia. Vanhastakin kamasta pitäisi päästä ekana eroon!
Musta kyllä se Yahoon-ryhmä voisi olla myös vauvan jo saaneille (mulla on oma lehmä ojassa, kun päivät ex-haahuissa alkavat muuten olla vähissä)!
Sori, että jatkan viime viikon pinoon, mutta en ainakaan huomannut, että uutta pinoa olisi vielä avattu, enkä oikein itse osaa näitä listan päivityshommia! Vai olisivatko kaikki jo siellä yahoossa?! No, pitää yrittää tämän päivän aikana käydä sielläkin...
Ilokseni huomasin, että monet olivat mua taas viikonlopun aikana kaipailleet, tai siis ainakin tietoa siitä, joko synnäri olisi muakin kutsunut. Mutta edelleen täällä kotona pyörin, eikä yksikään muka diagnosoimani lähestyvästä synnytyksestä johtuva oire ole todella tarkoittanut yhtään mitään!
Viikonlopun aikana otin todella järeät keinot käyttöön, jotta synnytys vihdoin alkaisi. Kokeilin pulkkamäessä käyntiä esikoisen kanssa, kunnon kävelylenkkiä, ikkuinoiden pesua, jalkalistojen pyyhkimistä kontaten, saunaa ja sitä viimeistäkin s:ää, mutta niinpä vain viime yökin nukuttiin kuin tukit ilman supparin supparia... sinnikäs näyttää tuo meidän tulokas olevan! Esikoinen lähti syntymään, kun kävin v. 2003 Vantaan Ikean avajaispäivänä yhden kaverin kanssa ryysimässä. Puoli päivää tuli silloin käveltyä, ja kas vain, yöllä poika alkoi antaa merkkejä maailmaan tulostaan. Pitäisiköhän sitä lähteä taas sinne Ikealle?
Viikonlopun aikana oli kirjoiteltu paljon, enkä oikein nyt edes muista, mitä piti kenellekin kommentoida! Joka tapauksessa tasapuolisesti tsempitystä kaikille, joita huoli painaa ja onnitteluja liikkeiden tuntemisista yms.
Neuvola olisi keskiviikkona eli juuri lasketun ajan kanssa samana päivänä. Osaako joku muuten sanoa, mitä sitten tapahtuu, jos raskaus meneekin yliaikaiseksi? Jatkuuko neuvolakäynnit vai siirtyykö automaattisesti äippäpolin asiakkaaksi? Miten kauan yleensä annetaan mennä yliajalle ennen kuin aletaan käynnistää? Millaisia kokemuksia käynnistetystä synnytyksestä?
Tällaisia pohtii tänään Wilkuna (39+5), jonka piti lääkäreiden ja terveydenhoitajien mielestä synnyttää reilusti etuajassa, jopa huolestuttavan paljon! Huoh!