Kuinka paljon tätä turvotusta voi tulla?!
Viimeisen reilun viikon aikana on tullut turvotus! Olihan sitä ennenkin ollut jonkin verran sormissa, mutta sitten huomasin jalkojeni turvonneen. Nyt turvotusta on jalkapöydissä, nilkoissa, pohkeissa, käsivarsissa ja jonkin verran kaulalla. Painoa on tullut reilun viikon aikana 6 kg lisää! Ja tähän asti sitä ei ollut tullut kuin 4 kg yhteensä.
Neuvolassa kyllä ottivat vakavasti painon nousun, mutta ainakaan tällä hetkellä ei ole suurempaa syytä huoleen. Verenpaine oli ihan ok, pissa puhdas.
Aamuisin tilanne on paras, mutta iltaa kohden alkaa paikat " pursuta" . Olen syönyt purkin ananasta joka päivä, mansikoita, yrittänyt juoda vettä, nostanut välillä jalkoja ylös, viilentänyt niitä kylmässä vesiastiassa, mutta eipä mistään ole suurempaa hyötyä. Hirvittää ajatus, että kuinka paljon tuota turvotusta ehtii vielä tulla ennen synnytystä ja jättääkö se jotain jälkiä.
Kertokaa kokemuksia, kuinka paljon teillä on paino lisääntynyt turvotuksen takia ja miten paljon se on levinnyt. Ja onko vielä joitakin keinoja, joilla turvotusta saa vähenemään. Käytetäänkö siihen muuten lääkehoitoa pahimmassa tapauksessa vai käynnistetäänkö synnytys sen vuoksi? Tämä alkaa pikku hiljaa stressaamaan.
Kirkonrotta rv 37 tasan
Kommentit (6)
En nyt muista kuinka paljon mulle tuli loppuviikkojen aikana painoa turvotuksen takia yhteensä, mutta paljon sitä tuli. Ihan loppuraskaudesta kävin neuvolassa kolmen päivän välein kun paino nousi sellaista vauhtia. Kerran kävin sairaalassa tarkistuksessa, mutta kun muut arvot oli ok niin ei ne noteerannut turvotusta. Eli jos sun verenpaineet ja pissa näytteet näyttää ok.lta niin ei huolta. Mä en juonut kuin vettä, pidin jalkoja ylhäällä, liikuin ja pidin tukisukkia.
Mulla lähti nesteet liikkeelle heti synnytyksen jälkeen. Paino putosi rytinällä ensimmäisen viikon aikana. Huolehdi siitä että pissaaminen alkaa sujua synnytyksen jälkeen suhtkoht nopeasti.
Tsemppiä.
Mulla turvotus näkyi parhaiten jaloissa ja käsissä ja kasvoissa ja ei jättänyt jälkiä. Turvotuksen poistamiseen ei käytetty mitään lääkkeitä. Synnytystä ei käynnistetä turvotuksen vuoksi. Ainoastaan jos se alkaa kehittämään raskausmyrkytystä. Minkä se tekikin mulle, mutta vasta kun viikkoja oli kasassa jo 40+5. Ja mulla turvotusta alkoi jo kertymään jostain 34+ viikosta lähtien. Mutta tärkeätä on kuitenkin että neuvolassa seuraavat tilannetta. Tarvittaessa voivat antaa sulle vaikka niitä pissatikkuja kotiin, että voit aamuisin tsekata tilanteen.
Jäin vielä miettimään tuota painonnousuasi. Se on kyllä viikon tulokseksi tosi hurja. Pitäiskö sun soittaa sairaalaan ja kysyä niiden mielipidettä tai mene käymään heti alkuviikosta uudestaan neuvolassa et miten tilanne kehittynyt.
Mulla kolmas raskaus, ja jokaisessa olen turvonnut kuin pullataikina. Kengät ei mahdu jalkaan, eivät myöskään sukat... Jopa huopatossut ovat pienet. Juon vettä litratolkulla, vältän suolaista, mansikat ja ananakset ruokalistalla myös, mutta ei turvotus vähene. Kokemuksesta tiedän, että synnytyksen jälkeen neste poistuu kehosta huimaa vauhtia. Edellisessä raskaudessa painoa tuli kymmenen kiloa. 2 päivää synnytyksen jälkeen oli tuo 10kg lähtenyt, ja lisää lähti vielä kun loppukin turvotus poistui. Mulle kyllä yksi äitipolin lääkäri sanoi, että turvotusta ei voi olla kuin pari kiloa, mutta jätin tuon kommentin omaan arvoonsa, tunnen oman kehoni ja sen tavat imuroida nestettä.
Äitini turposi samalla tavalla minua odottaessaan, kai sitten vähän periytyvääkin, tiedä häntä, mutta kamalaa tämä on, kun koskee koko ajan kinttuihin, kun nahka ei meinaa venyä samaa vauhtia kun turvotusta tulee.
Hyvää loppuodotusta!
Hinpu 33+0
Ei kai tässä auta kuin kärsiä.. Sitä tää on ollut koko odotusaika. Maanantaina mulla oli äippäpolilla synnnytystapa-arvio, jossa asiasta mainitsin. Silloin painoa oli tullut vajaa 5 kg. Eipä ne tuota painonnousua juuri noteeranneet. Paineet kun kerran oli ok ja pissa puhdas. Esikoista odottaessani turvotusta ei ollu juuri lainkaan. Tässä toisessa on ollut kaikki mahdolliset vaivat.
En tiedä paljonko helteet vaikuttaa asiaan. Itse olen kyllä alkanut jo toivoa viileämpiä ilmoja. Helpottavaa oli kuulla että tuosta turvotuksesta onneksi pääsee aika nopeasti eroon synnytyksen jälkeen. Ajattelin jo, että mahtaako tässä kengän numero isontua kuinka kauheasti...
Kirkonrotta
onpa roimasti tullut viikossa painoa! Muutenhan sulla on tullut vain tosi vähän painoa.
Tuosta turvotuksesta ei varmaan siksi huolestuttu, jos muita raskausmyrkytyksen oiretta ei ole; valkuaista pissassa, päänsärkyä, verenpaineen nousua jne.
Mutta kannattaahan tilannetta seurata. Ystävättärelläni oli paljon turvotusta myös, tosin varmaan siitä raskauden puolesta välistä lähtien. Mitään muita oireita ei tullut, joten siitä ei huolestuttu.
Toivotaan, että olisi sulla merkkinä jo lähestyvästä synnytyksestä! :)
Tsemppiä, toivotaan, että turvotus vähän lasehtisi, tai ei ainakaan enää lisääntyisi. Ota yhteys neuvolaan uudestaan jos alkaa huolestuttaa. Voivat sitten katsoa vielä pissanäytteen ja verenpaineen. Itselläni tuli ennen esikoisen syntymää ihan hirveä päänsärky (sata kertaa pahempi kuin migreeni) ja mittasin kotona huimat paineet 175/115 ja sairaalassa sain verenpainelääkkeen joka auttoi. Eli verenpaineen nousu tuntuu usein myös päänsärkynä, kannattaa tarkkailla tuntemuksia.