Mitä ajattelet naisesta joka sanoo kokevansa seksuaalista häirintää joka puollla?
Töissä, salilla, baarissa, julkisissa kulkuvälineissä... aina on seksuaalinen elementti läsnä ja siitä pitää mainita.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Useimmat miehet eivät tunne ketään raiskattua naista, kukaan nainen ei puhu heille asiasta.
Minä tunnen kymmeniä, ja vielä ihan sattumalta.
Näin kuplassa miehet elävät. He luulevat, etteivät heidän kaverinsa ainakaan, ja silti sitä tapahtuu. Kyllä, kaikki tuntemani tapaukset olivat suomalaisten miesten tekemiä, naisille välillä 12v-50v.
Ihan eri asia. Nämä "ahdistellut" naisethan väittävät että heitä ahdistellaan kaikkialla, päiväsaikaan ja julkisilla paikoilla ja julkisesti. Silloin sen pitäisi näkyä kyllä muillekin. Mutta eipä näy, vaikka kuinka ihmisten ilmoilla liikkuu. Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen että on itserakas ja vainoharhainen. Kuten todettu, joillekin se (kuviteltu) katsekin on häirintää, niin ihmekös tuo jos sitä jokapuolella luulee kokevansa. Ja kyllä, itsekin olen nainen, enkä ole moista todistanut, eivät ystävänikään. Jos häirintä olisi oikeasti noin yleistä, niin kumma kun sitä ei missään ole näkynyt!
Sinä ja ystäväsi ette taida olla ulkoiselta olemukseltanne sellaisia, jotka vetävät miehiä puoleensa.
Persoona - ja kulttuurikysymys. Italiassa naiset huomataan, heille vihelletään esim ohisjavien autojen ikkunasta ja he useimmiten pitävät siitä. Kuuluu sukupuolien väliseen seurusteluun. Me vaivaannutaan huomiosta, koetaan kiusaamista ja häirintää. EI tykätä että joku tulee viereen istumaan. Kaikki kontaktinotto ei Ole ahdistelua mutta täällä se koetaan.niin. Ja en siis puhu oikeasta ahdistelusta johon oöen törmännyt pitkän ja rohkean elämäni aikana yhden kerran.
Käräjätuomari kysyy "mitäs sitten seurailet miestä (joka ei edes kinnostu tapaamaan sinua)?" naikkosen kannalta tilanne on paha koska häirinnät kumpuavat naikkosen puolelta.
Naikkoselle tulee kallista toohua jatkuva mieheen kohdistuva häirintä; mutta selvästi ei ole kovin välkky (siis häiriintynyt pokemminkin). Epätoivoisesta naikkosen iskuyrityksestä mustasukkaiselle häirikkönaikkoselle tulee koston kierre koska tämä on rikkonut itse sydämensä ja syytransitioita yrittää peilata kohteeseensa.
Case na taka-aasialainen parturi, joka on erittäin mustasukkainen siitä kun kohdettaan katselee toinen, mahdollisesti toisetkin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Persoona - ja kulttuurikysymys. Italiassa naiset huomataan, heille vihelletään esim ohisjavien autojen ikkunasta ja he useimmiten pitävät siitä. Kuuluu sukupuolien väliseen seurusteluun. Me vaivaannutaan huomiosta, koetaan kiusaamista ja häirintää. EI tykätä että joku tulee viereen istumaan. Kaikki kontaktinotto ei Ole ahdistelua mutta täällä se koetaan.niin. Ja en siis puhu oikeasta ahdistelusta johon oöen törmännyt pitkän ja rohkean elämäni aikana yhden kerran.
Olen eri mieltä kanssasi. Minä saan miehiltä huomiota sekä kotimaassa että ulkomailla. Totuus ainakin omalla kohdallani on se, että esim. italialaiset miehet huomioivat eri tavalla. Tuskin ketään häiritsee KAIKKI miehiltä tuleva huomio. Osahan on imartelevaa, kauniisti ilmaistua ihailua. Sekään ei haittaa, jos joku tulee vaan juttelemaan. Juurikin ne italialaiset miehet osaavat tämän suomalaisia paremmin. Olen pohtinut johtuuko tämä siitä, että suomalaisten miesten on vaikeampi tulla puhumaan kuin ihminen ihmiselle ujouden takia, helpompi vain huutaa kaveriporukan suojista "pääseekö pukille?".
Italiassa (kun se nyt otettiin esimerkiksi) miehet huomioivat naiset kuin naiset, niin nuoret kuin mummelit ja pikkutytötkin. Tavoitteena ei ole päästä pukille kuin toki joidenkin kanssa, enemmän on kyse sukupuolten hyvästä huomioimisesta ja kevyestä flirtistä, josta kaikki osapuolet ilahtuvat.
Itse kun olin 7-vuotiaana Italuassa, ravintolan tarjoilija haki tanssimaan. Siinä ei ollut mitään "väärää".ä, se oli luontevaa. Suomessa se ei olisi toiminut.
Vierailija kirjoitti:
No italialaiset on Italialaisia mutta.... tuosta että kuuluuko kulttuuriin ja että kaikki siitä pitäisivät on mielestäni vähän siinä ja siinä. Näitä cat call:ereita (vihellyskonserttien pitäjiä ja monkujia) on ympäri maailman ja niillä ei ole muuta kuin helppo pano mielessä.
Irstasta kun huudellaan autosta... itsellekin näitä käynyt. Toinen kanssa oli kun katsotaan tiivisti
jossain kaupassa kehoa nuollen.... tästäkin valitettavasti kokemusta. Jotkut Irakilaiset tai mitkä lie maahanmuuttajat toisessa kassajonossa silmät kiimassa tapittavat niin on siinä kiva tehdä niitä ostoksia....
Vierailija kirjoitti:
Itse koin nuorena tyttönä ja naisena (ujona kauniina, isorintaisena) päivittäin jonkinlaista ei-toivottua seksuaalista huomiota. Tajusin kyllä, että moni mies ei tarkoittanut pahaa, mutta huomio tuntui silti useimmiten epämiellyttävältä. Ei saanut olla omassa rauhassa.
Osa oli silkkaa ahdistelua, ja "huippuna" kaksi kertaa, jolloin vierustoveri bussissa päätti ottaa elimensä esiin ja runkata (olin ikkunapaikalla sopivasti motissa).
Seksuaalinen ahdistelu tapahtuu ei-vastaanottavaisessa/ sopivassa tilanteessa. Esim. miestyökaveri lääppii ällöttävästi kun kätesi kantavat tarjotinta.
Sinulla on nyt joku itsetehostuksen tarve,
kun haluat kuvitella, että ahdistelulla "palkitaan" ujot, kauniit ja isorintaiset.
Onkohan tämän kommentin kirjoittanut joku provoava mies?...
Oikeassa elämässä ahdistellut naiset kyllä tajuavat, että ahdistelija tarkoittaa pahaa ja tunkee toisen intiimialueelle alistaakseen ja nöyryyttääkseen häntä.
Ajattelen naisesta ilman pelkoa äidinnussimisen suojelua jotta hän voisi syöttää ällötyksiä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koin nuorena tyttönä ja naisena (ujona kauniina, isorintaisena) päivittäin jonkinlaista ei-toivottua seksuaalista huomiota. Tajusin kyllä, että moni mies ei tarkoittanut pahaa, mutta huomio tuntui silti useimmiten epämiellyttävältä. Ei saanut olla omassa rauhassa.
Osa oli silkkaa ahdistelua, ja "huippuna" kaksi kertaa, jolloin vierustoveri bussissa päätti ottaa elimensä esiin ja runkata (olin ikkunapaikalla sopivasti motissa).
Seksuaalinen ahdistelu tapahtuu ei-vastaanottavaisessa/ sopivassa tilanteessa. Esim. miestyökaveri lääppii ällöttävästi kun kätesi kantavat tarjotinta.
Sinulla on nyt joku itsetehostuksen tarve,
kun haluat kuvitella, että ahdistelulla "palkitaan" ujot, kauniit ja isorintaiset.
Onkohan tämän kommentin kirjoittanut joku provoava mies?...Oikeassa elämässä ahdistellut naiset kyllä tajuavat, että ahdistelija tarkoittaa pahaa ja tunkee toisen intiimialueelle alistaakseen ja nöyryyttääkseen häntä.
En ole provoava mies vaan nyt 45-vuotias nainen. Rinnat mainitsen koska ne alkoivat kasvaa aikaisin. Mknua ahdisteltiin, siskoani ja ystäviäni ei. Siksi sulkukommentti. Se on ollut minun kokemukseni.
On olemassa naisia, joita ahdistellaan enemmän kuin toisia. Tätä on vaikea ymmärtää sellaisen, joka ei itse ole ahdistelua kokenut. Se ei aina ole fyysistä. Se voi olla puheita, hipaisuja strategiselle alueille, sitä että tulee tarpeettoman lähelle, joskus se voi olla myös liian intensiivisiä katseita. Varsinkin nuorelle tytölle se voi olla ahdistavaa. Ikä yleensä rauhoittaa tilanteen. Eikä kaikki katseet, läheisyys yms tietenkään ole ahdistelua, mutta yleensä häirinnän erottaa jo tekijän mikroilmeistä ja jopa hengityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat miehet eivät tunne ketään raiskattua naista, kukaan nainen ei puhu heille asiasta.
Minä tunnen kymmeniä, ja vielä ihan sattumalta.
Näin kuplassa miehet elävät. He luulevat, etteivät heidän kaverinsa ainakaan, ja silti sitä tapahtuu. Kyllä, kaikki tuntemani tapaukset olivat suomalaisten miesten tekemiä, naisille välillä 12v-50v.Ihan eri asia. Nämä "ahdistellut" naisethan väittävät että heitä ahdistellaan kaikkialla, päiväsaikaan ja julkisilla paikoilla ja julkisesti. Silloin sen pitäisi näkyä kyllä muillekin. Mutta eipä näy, vaikka kuinka ihmisten ilmoilla liikkuu. Kumma juttu.
Minua on ahdisteltu nuorena ihan päiväsaikaan ja missä vain. Esim kerran käcelin Kauppatorilta yliopistolle luennolle (ilman meikkiä, löysät vaatteet) ja yhtäkkiä joku mies tuli takaapäin kadulla ja työnsi käden takaapäin haaroihini ja puristi. Olin lähes shokissa.
Vastaavasti Mannerheimintiellä kävelin kaverin kanssa päivällä ja yhtäkkiä joku mies tuli takaapäin ja puristi minua rinnoista molemmin käsin. Olin ehkä 17 v silloin ja koin todella kauheana tilanteena ja muistan yhä nyt nelikymppisenä.
Eli kyllä tällaista tapahtuu. Opin nopeasti jo koululaisena, että en koskaan meikkaa ja pukeudun säkkimäisiin vaatteisiin koko loppuelämäni enkä käytä korkokenkiä tms. Ihan vapaasti saavat suomimiehet urputtaa, mikseivät naiset laittaudu naisellisen näköisiksi, ei yllättäen alkanut kiinnostamaan sellainen tässä häirinnän läpäisemässä ilmapiirissä.
Valmistelee elämänsä tiliä. Odottaa tilaisuutta, jolloin voi iskeä korvausvaatimuksen (tuhansia ellei kymmeniä tuhansia euroja) henkisistä "kärsimyksistä" ja naisellisuutensa loukkaamisesta. Hakeutuu tarkoituksen mukaisesti tilanteisiin, joissa voi tuntea itsensä sorretuksi ja oikeuksiaan loukatuksi. Golddigger.
Tai sitten vaan yksikertaisesti sairas.
Naiset eivät halua, että heitä ahdistellaan, mutta miesten pitää tehdä rohkeita aloitteita. Onko näissäkin pohjimmiltaan se sama ongelma, että mies ollut tarpeeksi komea tai rikas.
Sana sekopää tulee ensimmäisenä mieleen.
Jokainen varmasti kokee häirintää jossain vaiheessa elämäänsä.
Mutta että jatkuvasti ja joka paikassa?
Juu ei.
Isorintaiset, muuten pienikokoiset nuoret naiset saa kaikenikäiset miehet niin sekaisin ettei uskoisi jos ei näkisi. Pienellä paikkakunnalla sana leviää eikä missään saa olla rauhassa vaikka kulkisi miesten vaatteet päällä. Kauniit kasvot ei säväytä yhtä paljon, mutta jakorasian maine voi lisätä kiinnostusta heihinkin. Joskus ahdistelu liittyy suoranaisesti pukeutumiseen, se on totuus vaikka ärsyttääkin monia.
Vierailija kirjoitti:
Vihjaatko että se olisi jotenkin naisen syy joutua häirityksi ja siksi siitä pitäisi ajatella jotain tiettyä?
Vai vihjaatko että seksuaalista häirintää ei oikeasti tapahdu ja naista pitäisi ajatella jotenkin huijarina tai huomionkipeänä?
Puolet niistä häiritsijöistä ei ehkä ole huomanneet koko naista. Ja kyllä, seksuaalista häirintää on, sitä ei voi mitenkään puolustella, se on kitkettävä pois. Ja kyllä, on myös ihmisiä, joiden todellisuudentaju on hämärtynyt ja joita voi luonnehtia lähinnä vainoharhaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen että on itserakas ja vainoharhainen. Kuten todettu, joillekin se (kuviteltu) katsekin on häirintää, niin ihmekös tuo jos sitä jokapuolella luulee kokevansa. Ja kyllä, itsekin olen nainen, enkä ole moista todistanut, eivät ystävänikään. Jos häirintä olisi oikeasti noin yleistä, niin kumma kun sitä ei missään ole näkynyt!
Sinä ja ystäväsi ette taida olla ulkoiselta olemukseltanne sellaisia, jotka vetävät miehiä puoleensa.
Kannattaisiko näiden jatkuvasti "ahdisteltujen" sitten vähän miettiä sitä olemustaan? Minä ja ystäväni olemme normaalipainoisia, nättejä, naisellisesti pukeutuvia, pitkähiuksisia, parilla on ne isot tissitkin... eli varmaan nämä "ahdistellut" sitten tarkoituksellisesti näyttävät maksullisilta, ja pöyristyvät kun heitä sellaisina kohdellaan. Ja höpöhöpö että jossain verkkareissa käytäisiin päälle - suoraan sanottuna en usko noita tarinoita hetkeäkään. Eiköhän siellä ole takana tahallinen provosointi ja tissipaidat ja latekstihameet, jotta päästään sanomaan.
Kuten yksi tuttava, joka näihin "ahdisteltuihin" kuului - hirveä valitus miten äijät baarissa vainoaa, ja sitten keikuttiin pöydillä perse pitkällä tankotanssia imitoiden, ja miehille silmiä räpsytellen ja huulia muikistellen ympäripäissään. Ja yhyy kun se komein ei tullutkaan puhumaan vaan joku tavis, niin "taas ahdisteltiin vaikka mitään en tehnyt" :'D. Just.
Ei kai sitä voi silmät kiinnikään ruveta liikkumaan, tule monesti katsottua vaikka naapurin pappaa ilman, että mitään seksuaalista on mielessä.
Jos se ahdistelu on ihan konkreettista, niin kyllä suomalainen mies uskoo yleensä, kun sille sanoo, että näpit irti mun perseestä.
Onneksi itse olen välttynyt pahimmalta ahdistelulta. Voi olla, että asiaan vaikuttaa myös se, etten liiku missään vaan olen aika kotihiiri. Varmaankin jos yöelämässä tulisi käytyä, voisi kohdata ties minkälaisia urpoja. Muistan kuitenkin sen, kun olin 13-vuotias ja päälläni oli hame ja ihan peruspaita. Istuin bussissa ikkunapaikalla ja viereeni tuli vanha mies joka laittoi kätensä polvelleni. Muistan kuinka sydämeni nousi kurkkuun, kysyin häneltä "mitä?!", hän ei vastannut vaan tuijotti. Kukaan bussissa ei tehnyt mitään, vaikka vastapäätäni istui myös ihmisiä.