Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan viiltävä pettymys ystäväpariskunnan toiminnasta, en tiedä miten pitäisi reagoida

Vierailija
04.03.2017 |

Ollaan kahden pienen (alle 5v) lapsen vanhemmat ja meidän tärkeä ystäväpariskunta, jota nähdään hyvin harvoin ehdotti, että lähdettäisiin pienelle aikuisten minilomalle (3vk). Nimesivät paikan ja ajankohdan, että tuolloin on heille loma mahdollinen ja lastenhoito järjestyy, pääsettekö te. Me miehen kanssa hartiavoimin järjestelemään asioita; lomia, lastenhoitoa, buukattiin sovittu hotelli ja ruvettiin haarukoimaan lentoja oikein urakalla (kohde ei suorien lentojen päässä). Käytin monta tuntia monena päivänä järjestelyihin, samoin mies. Meillä on tukiverkko hankalasti pitkien matkojen päässä, joten piti sumplia monia langanpäitä yhteen ennen kuin järjestyi.

Kun kaikki alkoi olla suht kasassa ja olimme jo todella innoissamme tulevasta reissusta ystävien kesken putosi "pommi". Pariskunnan nainen ilmoitti kuin ohimennen, että reissuun lähtee muuten myös kolmas pariskunta - heidän läheiset ystävänsä. Siis mitä...? En saanut sanottua oikeastaan mitään. Emme tunne näitä ihmisiä, koskaan edes tavattu. Loma on tosi lyhyt ja toivoimme voivamme viettää sen juuri tämän pariskunnan kanssa, ei uusiin ihmisiin tutustuen (jotka asuvat toisessa maassa ja joita tuskin enää tapaamme).

Miten joku voi tehdä toiselle noin?! Emme ilmeisesti todellakaan merkitse heille yhtä paljon kuin heidän ystävyytensä merkitsee meille. En tiedä miten ilmaisisin järkyttävän pettymykseni, meidän kummankin osalta.

Kommentit (213)

Vierailija
141/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin hyvin pettynyt vastaavassa tilanteessa. Olen introvertti ja jos kemiat eivät kohtaa, koko ajan on sellaisessa jännittyneessä tilassa eikä kykene yhtään rentoutumaan. Lähtisin silti kaikesta huolimatta reissuun, sillä yllätys voi olla miellyttäväkin ja reissu voi olla todella hauska.

Olenkin ollut vähän vastaavassa tilanteessa, mutta tällöin alkuperäinen suunnitelma oli mennä kahden eri ystäväni kanssa pienelle lomamatkalle. Toinen ystäväni kuitenkin perui tulonsa jo kun lennot oli ostettu ja majoitukset varattu, mikä oli itsessään jo suuri pettymys (koska perumisen syyt olivat luokkaa "anoppi järjestää silloin tupperware-kutsut ja isän syntymäpäivä on myös niillä main (jonka tiesin jo matkaa varatessa)"). Lentolippuun kuitenkin sai nimen vielä vaihdettua ja matkassa edelleen mukana olevan ystävän toinen hyvä ystävä, jota en itse tuntenut, tuli mukaan. Jännitti ja hermostutti, että mitähän tästä tulee, mutta meillä olikin lopulta tosi hauskaa ja mukavaa yhdessä. Joten tässäkin tilanteessa menisin mukaan, sillä kolme päivää on kuitenkin lyhyt aika ja mikäli ette vaan yhtään tule toimeen, voitte kuitenkin miehesi kanssa edelleen viettää laatuaikaa kahdestaan.

Sanoisin kuitenkin ystävälle, että olisitte arvostaneet, jos toisen pariskunnan tulosta olisi kerrottu etukäteen. Tällöin olisitte itse saaneet päättää, näettekö sen hirveän järjestelyrumban tuntemattomien kanssa lomailun vuoksi. Reissua en lähtisi perumaan, sillä sitten loma ainakin olisi pilalla ja paha mieli kaikilla, puhumattakaan siitä että kaikki järjestelyyn käytetyt tunnit olisivat menneet aivan hukkaan.

Vierailija
142/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jännä, en ole koskaan tullut ajatelleeksi että muut ihmiset olisi joillekin kynnyskysymys oli sitten kyse illanistujaisista tai reissusta. Eikä siinä mitään pahaa ole sinänsä, on vain vaikea samaistua.

Olen kyllä syyllistynyt tietämättäni tuohon virheeseen useasti: pyytänyt kylään ja yllärinä ilmoittanut että "jake ja kikkakin on muuten tulossa", mennyt kahville kaverin kanssa ja sinne on tullut myöskin Minna. Olen lähtenyt ystäväni kanssa reissaamaan ja matkalla onkin treffattu exäni ja tämän kaveri kun olivat sattumoisin samassa kaupungissa. En vain ole tajunnut, että tuollainen ei ehkä ole kaikkien mieleen. Toivottavasti kukaan ei ole loukkaantunut. Ihan hyvä siis, että tulin lukeneeksi tämän ketjun, osaan jatkossa ottaa tällaisenkin näkökulman huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa jännä, en ole koskaan tullut ajatelleeksi että muut ihmiset olisi joillekin kynnyskysymys oli sitten kyse illanistujaisista tai reissusta. Eikä siinä mitään pahaa ole sinänsä, on vain vaikea samaistua.

Olen kyllä syyllistynyt tietämättäni tuohon virheeseen useasti: pyytänyt kylään ja yllärinä ilmoittanut että "jake ja kikkakin on muuten tulossa", mennyt kahville kaverin kanssa ja sinne on tullut myöskin Minna. Olen lähtenyt ystäväni kanssa reissaamaan ja matkalla onkin treffattu exäni ja tämän kaveri kun olivat sattumoisin samassa kaupungissa. En vain ole tajunnut, että tuollainen ei ehkä ole kaikkien mieleen. Toivottavasti kukaan ei ole loukkaantunut. Ihan hyvä siis, että tulin lukeneeksi tämän ketjun, osaan jatkossa ottaa tällaisenkin näkökulman huomioon.

Ihmiset ovat erilaisia :) 

Niille tähänkin ketjuun vastanneille, joille uusiin ihmisiin tutustuminen on aina ihanaa ja toivottavaa, voin lämpimästi suositella sellaista ammattia, jossa uusiin ihmisiin tutustuminen kuuluu toimenkuvaan. Jos hyvin käy, pääset työnantajan piikkiin reissaamaan ympäri maailmaa, tapaat tuhansia ja tutustut satoihin ihmisiin joka vuosi. Parasta kaikessa: sulle maksetaan siitä. 

Vierailija
144/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n harmistuksen erittäin hyvin. Sanoisin suoraan ystävälle asiasta ja pyytäisin, että jatkossa jos olemme jonnekin reissuun lähdössä voisimme sopiakin asioista sitten yhdessä ilman, että toinen päättää toisen puolesta loman luonteesta jne. Olen aikaisemmin joutunut käännyttämään kavereiden mukana tulleita tuntemattomia ihmisiä ovelta pois, koska kotini on myös perheeni koti, joten sinne ei oteta ketä vain ja kaikilla meidän perheemme jäsenillä on oikeus tuntea olonsa siellä hyväksi. Sen jälkeen ongelmia ei olekaan ollut. Toisten rajat ovat erilaisia. 

Vierailija
145/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n harmistuksen erittäin hyvin. Sanoisin suoraan ystävälle asiasta ja pyytäisin, että jatkossa jos olemme jonnekin reissuun lähdössä voisimme sopiakin asioista sitten yhdessä ilman, että toinen päättää toisen puolesta loman luonteesta jne. Olen aikaisemmin joutunut käännyttämään kavereiden mukana tulleita tuntemattomia ihmisiä ovelta pois, koska kotini on myös perheeni koti, joten sinne ei oteta ketä vain ja kaikilla meidän perheemme jäsenillä on oikeus tuntea olonsa siellä hyväksi. Sen jälkeen ongelmia ei olekaan ollut. Toisten rajat ovat erilaisia. 

En minäkään halua, että meille tulee ihmisiä joita en itse ole pyytänyt. Todellakaan ei tule ketä tahansa.

Mutta eihän esim. tuossa ap:n lomalla ole pakko olla noiden toisten ihmisten kanssa. Siellähän voi mennä vaikka toiseen hotelliin. Eli omissa käsissähän se loman luonne on edelleen. Vai onko? Jakaantuuko ihmiset tässäkin asiassa eli kokeeko osa että on jonkinlainen velvollisuus olla kimpassa koko ajan eikä suunnitelmia voi muuttaa tilanteen mukaan? Jos näin, niin sitten ymmärrän tuon ap:n ahdistuksen. Mutta esim. minä jolle vieraat eivät ole ongelma (niin kauan kuin eivät ole omassa kodissani ilman lupaani) otan vapauden itselleni lähteä vaikka toiseen maahan kesken loman jos siltä tuntuu.

Vierailija
146/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap. 

Ensinnäkin teille, jotka nyt takerrutte johonkin hemmetin kirjoitusvirheeseen; kyseessä siis KOLMEN (3) VUOROKAUDEN (vrk) miniloma.

Ja sitten; kyllä, ollaan tosi pettyneitä, ihan totta. Ne joille se on vaikeaa ymmärtää niin oletteko te olleet kotona viimeiset 6 vuotta ilman mahdollisuutta lähteä puolison ja ystävien kanssa mihinkään ravintolaa pidemmälle? Oletteko koskaan odottaneet jotain tulevaa asiaa / tapahtumaa tmv. niin innolla, ettette meinaa housuissanne pysyä? Ette ilmeisesti ole. Ja silloin teille on aivan turha asiaa sen enempää yrittää vääntää.

Ja te, jotka nillitätte, että miksei haluta uusia ihmisiä elämäämme niin juu, kyllä halutaan, mutta tämän matkan piti olla VAIN rentoutumista / juhlimista / keskustelua TUTUSSA seurassa, ennestään tuttujen ihmisten kanssa, joita nähdään harvoin mutta jotka ovat tärkeitä (lapsuudesta saakka). 

Ja te provon huutajat; miksi joka ikiseen ketjuun pitää tulla meuhkaamaan ja mesoamaan sitä provoa?! Miksi se on niin tärkeää yrittää vesittää toisen keskustelunaloitus? Olette todella pieniä ihmisiä. 

Hei ap, mistä voi lukija tietää, että olet tehnyt kirjoitusvirheen aloituksessa, vai olet todella lähdössä 3 viikon lomalle. Minä ainakin vastaisin ihan eri tavalla, jos tietäisin loman olevan 3 vuorokautta kuin 3 viikkoa.

Lyhyellä lomalla ei olisi niin väliä, keitä siellä on, mutta 3 viikon lomalla olisi tosi kurjaa olla kolmantena pyöränä.

Moi AP, ja muut. Minä kyllä arvasin että kun puhut minilomasta kyse on 3vrk mittaisesta jutusta :)

Tähän tuntuu kommentoivan kahdenlaista porukkaa. Toisaalta ihmisiä, joillakin ole mitään käsitystä APn tilanteesta, tai empatiaa sitä kohtaan. Tämä lomanen on APlle hyvin harvinaista herkkua, ei todellakaan niin, että jos tänne tulee jotkut jotka onnistuvat 'pilaamaan' yhteisen ajan vanhojen ystävien kanssa niin so what, ensi kuussa sitten uudestaan. Toisaalta tänne kommentoi ihmiset, jotka ovat innoissaan uusista ystävistä ja jokaisesta mahdollisuudesta niitä haalia...

AP ymmärrän sinua täysin. Minulle riittäisi, jos olisin sopinut matkan Tukholmaan äitini kanssa, ja suunnitellut miten siitä tulee meille kahdelle mukava retki ja sitten äitini pyytäisikin myös siskoni matkaan mukaan - retki olisi aivan erilainen jos me kolmistaan olisimme matkassa ja joutuisin ottamaan siskoni ruokamieltymyksiä, illanviettotapoja yms yms huomioon, enkä voisi aivan rauhassa jutella äitini kanssa kahden kesken :( - siis symppaan sinua AP, mutta ystävänne eivät varmaan ajatelleet olevansa ilkeitä tai etteivätkö he ottaisi teitä huomioon. Ihmiset ovat vain usein aika ajattelemattomia.

Vierailija
147/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mutta AP on kasvanut aika pumpulissa jos tuo on hänen mielestään viiltävän pettymyksen arvoinen kokemus.

Vierailija
148/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen viikon loma ilman lapsia?

Vierailija
149/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään halua, että meille tulee ihmisiä joita en itse ole pyytänyt. Todellakaan ei tule ketä tahansa.

Mutta eihän esim. tuossa ap:n lomalla ole pakko olla noiden toisten ihmisten kanssa. Siellähän voi mennä vaikka toiseen hotelliin. Eli omissa käsissähän se loman luonne on edelleen. Vai onko? Jakaantuuko ihmiset tässäkin asiassa eli kokeeko osa että on jonkinlainen velvollisuus olla kimpassa koko ajan eikä suunnitelmia voi muuttaa tilanteen mukaan? Jos näin, niin sitten ymmärrän tuon ap:n ahdistuksen. Mutta esim. minä jolle vieraat eivät ole ongelma (niin kauan kuin eivät ole omassa kodissani ilman lupaani) otan vapauden itselleni lähteä vaikka toiseen maahan kesken loman jos siltä tuntuu.

Kolme vuorokautta on aika vähän jaettavaksi erilaisiin ajanviettoihin. Koska kyseessä on ap:n sanojen mukaan ensimmäinen reissu kuuteen vuoteen ja ovat lähdössä yhdessä ystäväpariskunnan kanssa, niin voisi olettaa, että tarkoitus on viettää yhdessä porukalla aikaa. Tokihan sitä voi jakaakin, mutta aika vähäinen on tuo aika sellaiseen. En siis tässä tapauksessa itse ehkä lähtisi enää edes mukaan. Toki pidemmillä reissuilla aikaa on enemmän ja silloin varmaan lähtisin mukaan ja viettäisin vain isomman osan mieheni kanssa ja sitten kun tuntuu sosiaaliselta ja se muillekin sopii niin porukassa. Näistä asioista olisi hyvä keskustella jo siinä vaiheessa kun lomaa suunnitellaan, että mitä odotuksia itsekullakin loman suhteen on. Silloin vältytään isoimmilta stressitekijöiltä. 

Vierailija
150/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni ei näe tilanteessa mitään ongelmaa. Minä näen useitakin. 

Ensinnäkin matkakohde. On mahdollista, että jos ap olisi lähdössä matkalle kahdestaan miehensä kanssa, he olisivat valinneet toisen matkakohteen. Ovat ehkä käyneet tuolla aiemminkin tai paikka ei muuten vaan kiinnosta. Nyt kuitenkin ystäväpariskunnan toivomuksesta lähtevät juuri tuonne. Ovat ehkä ajatelleet, että paikalla ei ole niin väliä, kun tarkoitus on olla yhdessä ystäväpariskunnan kanssa, jota ei ole tavannut pitkään aikaan.

Toiseksi matkaohjelma. Ap tuntee ystävänsä ja tietää, millainen reissu ystäväpariskunnan kanssa olisi tulossa. Oliko tarkoitus, että käydään katsomassa nähtävyyksiä, kierretään museoita, kirkkoja jne. Vai oliko matkan tarkoituksena shoppailureissu ja paikalliseen yöelämään tutustuminen. Vai kenties virkistävä loma kylpylöineen ja hemmotteluhoitoineen. 

Kolmanneksi ajankäyttö. Onko tavoitteena nousta aamulla ajoissa ylös ja lähteä hotellilta tekemään sitä, mitä sinä päivänä on tarkoitus tehdäkin. Vai onko tavoitteena kerrankin niin nukkua kuin valvoa pitkään ja vasta herättyä ja aamiaisen syötyä miettiä, mitä tänään tehtäisiin. 

Neljänneksi ruokailu. Onko tarkoitus, että aamiainen, lounas ja päivällinen syödään hotellilla. Vai että ne syödään jossain muualla kuin hotellilla. Jos joka aterialle pitää palata hotelliin, se muuttaa ihan merkittävästi sitä, mitä aterioiden väliaikoina ehditään tehdä. Jos syödään ravintoloissa, miten lasku maksetaan? Kukin omat ruokansa vai vuorotellen joku maksaa kaikkien ruuat? Jos jälkimmäinen, niin vaikka ap puolisonsa kanssa söisi joka kerta ruokalistan edullisinta ruokaa, voi muiden pariskuntien vuoksi aloittajan matkabudjetti paukkua pahasti yli.

Viidenneksi matkabudjetti. Liittyy myös tuohon edelliseen kohtaan. Millaisissa ravintoloissa voi syödä, millaisia asioita voi tehdä. Jos matkabudjetti on pieni, on varmaan aika hyödytöntä käyttää aikaansa kiertelemällä jotain kuuluisia merkkivaateliikkeitä, joista ei ole varaa ostaa edes sukkahousuja. Jos taas matkabudjetti on kohtuullisen suuri, ei tekemisiä tarvitse valita sen mukaan, mitä se maksaa. 

Kun mukaan tulee aloittajalle täysin tuntematon pariskunta, tällä voi olla aivan erilaiset näkemykset, mitä tuolla reissulla tehdään, kuin aloittajalla. Erilainen vuorokausirytmi, erilainen budjetti, erilaiset kiinnostuksenkohteet. Tästä seuraa, että ystäväpariskunnan on valittava, kumman pariskunnan kanssa reissussa asioita tekee. Ap voi toki miehensä kanssa tehdä niitä asioita, joita tämä kolmas pariskunta haluaa. Sikäli mikäli aloittajalla on niihin juttuihin varaa. Tai sitten tehdä haluamiaan asioita miehensä kanssa kahdestaan. Mistä päästäänkin tuohon ensimmäiseen kohtaan eli miksi ihmeessä lähteä reissuun kohteeseen, johon ei kahdestaan miehen kanssa olisi lähtenyt?

Olen kerran ollut reissussa kolmen porukalla, jossa kahdella muulla oli täysin erilaiset käsitykset, mitä reissussa tehdään, milloin ja miten. Minä sopeuduin ihan mihin vaan ehdotuksiin, mutta kaksi muuta eivät. Olin siis reissussa kahden perseeseen ammutun karhun kanssa ja kun kotiin palattiin, päätin, että EI IKINÄ ENÄÄ!

Suosittelen pikkuisen löysäämään pipoa tuon matkustamisen suhteen. Ihanko oikeasti sun pitää etukäteen tietää missä syöt minäkin päivänä ja MITEN LASKU MAKSETAAN!? Ei hyvänen aika kyllä ehdottomasti kannattaa pysyä siellä kotona vaan, noin kattavan listankin kun keksit siitä mikä kaikki voi mennä vikaan XD

Vierailija
151/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi pienemmässä mittakaavassa dama asia muutama vuosi sitten.

Olin sopinut kaverin kanssa että menen käymään häneen luonaan, ja kun saavuin paikalle, siellä olikin yksi entinen yhteinen kollegamme, jonka kanssa en oikein tullut toimeen. Tällä oli kaiken lisäksi uunituore vauva mukanaan.

Olin siis kuvitellut että parannamme maailmaan kaverin kanssa kaksin ja puhumme kaikki henk.koht. kuulumiset, ja sen sijaan ilta meni kuunnellessa ex-kollegan vauvajuttuja.

Ei ollut kiva. Jatkossa kysyn kaverilta etukäteen, ketä muita on tulossa paikalle.

Vierailija
152/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on otettu mukaan jakamaan kustannuksia ja hauskuuttamaan neuroottisella käytökellään noita kahta NORMAALIA pariskuntaa. Kun ap ryntää loukattuna, itkusta tyrskien, naama punaisena ja nenä limaa vuotaen hotellihuoneeseensa kerta toisensa jälkeen, jäävät nuo kaksi pariskuntaa naureskelemaan keskenään ja luomaan toisiinsa merkitseviä silmäyksiä. He myös jäljittelevät liioitellen apn käytöstä ja nauravat vedet silmissä.

Vierailija
153/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella että AP oppii tämän myötä ettei voi kontrolloida ystäviään. Ihan oikein että joudut pettymään, jos olet noin negatiivinen ja kontrolloiva ystävä.

Olet "järkyttävän pettynyt" muttet edes puhu ystävällesi asiasta? Tiedät itsekin olevasi naurettava etkä siksi kehtaa ottaa asiaa puheeksi.

Mitä jos olisitte reissussa ja ystäväsi siellä tutustuisi uuteen kaveriin? Pitäisikö hänen pyytää sinulta lupa? Tai jos teitä välillä huvittaisi tehdä eri asioita tai olla välillä yksin, tuottaisiko ystäväsi silloinkin pettymyksen?

Tuolla mentaliteetilla olet pian täysin ystävätön ja se on sinulle aivan oikein.

Vierailija
154/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan huru-palsta täynnä kahjoja, sen saa aina huomata. Tottakai normaali ihminen ärsyyntyy, jos ollaan sovittu, että mennään tutulla porukalla, ja mukaan tuleekin yllättäen porukka, jonka puolet tuntee ja puolet ei. Tietenkin he saattavat olla kivoja, mutta se ei todellakaan ole se pointti.

Vierailija
155/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan huru-palsta täynnä kahjoja, sen saa aina huomata. Tottakai normaali ihminen ärsyyntyy, jos ollaan sovittu, että mennään tutulla porukalla, ja mukaan tuleekin yllättäen porukka, jonka puolet tuntee ja puolet ei. Tietenkin he saattavat olla kivoja, mutta se ei todellakaan ole se pointti.

Kahjoja tosiaan, pahimpia ne jotka tulevat kertomaan mikä on normaalia toimintaa ja mikä ei. Mikäs se pointti oli? Että ap on mustasukkainen kaverinsa kavereista? Se ei minusta näissä mittasuhteissa ole normaalia. Itse on lomansa pilannut lapsellisuudellaan.

Vierailija
156/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua. Pikkumaista on jättäytyä pois ja peruuttaa ilman ilmoitusta. Avaa suusi ap ja kerro asia ja kuinka näitte vaivaa ja olet pettynyt. Kysy nyt kuitenkin ennenperumista, että voisitteko kuitenkin osan ajasta viettää nelistään noin kompromissiksi ja olisit siitä hyvilläsi ja, että ymmärrät kyllä kuinka tahtovat tavata muitakin (paikallisia kavereitaan?) ja se käy kyllä, mutta asia olisi ollut kiva tietää etukäteen, jotta sille ajalle voisitte te järjestää jotakin kahden keskistä tekemistä eikä aika menisi ns.hukkaan hotellissa ihmetellen, mikäli ette halua näihin vieraisiin tutustua.

Syytät nyt kaveriasi siitä ettei avannut suutaan, joten tee sinä esimerkillisesti nyt äläkä samaa virhettä. :)

Vierailija
157/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua. Pikkumaista on jättäytyä pois ja peruuttaa ilman ilmoitusta. Avaa suusi ap ja kerro asia ja kuinka näitte vaivaa ja olet pettynyt. Kysy nyt kuitenkin ennenperumista, että voisitteko kuitenkin osan ajasta viettää nelistään noin kompromissiksi ja olisit siitä hyvilläsi ja, että ymmärrät kyllä kuinka tahtovat tavata muitakin (paikallisia kavereitaan?) ja se käy kyllä, mutta asia olisi ollut kiva tietää etukäteen, jotta sille ajalle voisitte te järjestää jotakin kahden keskistä tekemistä eikä aika menisi ns.hukkaan hotellissa ihmetellen, mikäli ette halua näihin vieraisiin tutustua.

Syytät nyt kaveriasi siitä ettei avannut suutaan, joten tee sinä esimerkillisesti nyt äläkä samaa virhettä. :)

Harvinaisen viisas kommentti!

Keskustelemalla asiat ratkeavat aina

Ensi kerralla voit sanoa heti suunnitteluvaiheessa että haluat olla lomalla nelistään eikä muita saa kutsua. Eihän kaverisi voi tietää tunteitasi ellet kerro niitä.

Vierailija
158/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni ei näe tilanteessa mitään ongelmaa. Minä näen useitakin. 

Ensinnäkin matkakohde. On mahdollista, että jos ap olisi lähdössä matkalle kahdestaan miehensä kanssa, he olisivat valinneet toisen matkakohteen. Ovat ehkä käyneet tuolla aiemminkin tai paikka ei muuten vaan kiinnosta. Nyt kuitenkin ystäväpariskunnan toivomuksesta lähtevät juuri tuonne. Ovat ehkä ajatelleet, että paikalla ei ole niin väliä, kun tarkoitus on olla yhdessä ystäväpariskunnan kanssa, jota ei ole tavannut pitkään aikaan.

Toiseksi matkaohjelma. Ap tuntee ystävänsä ja tietää, millainen reissu ystäväpariskunnan kanssa olisi tulossa. Oliko tarkoitus, että käydään katsomassa nähtävyyksiä, kierretään museoita, kirkkoja jne. Vai oliko matkan tarkoituksena shoppailureissu ja paikalliseen yöelämään tutustuminen. Vai kenties virkistävä loma kylpylöineen ja hemmotteluhoitoineen. 

Kolmanneksi ajankäyttö. Onko tavoitteena nousta aamulla ajoissa ylös ja lähteä hotellilta tekemään sitä, mitä sinä päivänä on tarkoitus tehdäkin. Vai onko tavoitteena kerrankin niin nukkua kuin valvoa pitkään ja vasta herättyä ja aamiaisen syötyä miettiä, mitä tänään tehtäisiin. 

Neljänneksi ruokailu. Onko tarkoitus, että aamiainen, lounas ja päivällinen syödään hotellilla. Vai että ne syödään jossain muualla kuin hotellilla. Jos joka aterialle pitää palata hotelliin, se muuttaa ihan merkittävästi sitä, mitä aterioiden väliaikoina ehditään tehdä. Jos syödään ravintoloissa, miten lasku maksetaan? Kukin omat ruokansa vai vuorotellen joku maksaa kaikkien ruuat? Jos jälkimmäinen, niin vaikka ap puolisonsa kanssa söisi joka kerta ruokalistan edullisinta ruokaa, voi muiden pariskuntien vuoksi aloittajan matkabudjetti paukkua pahasti yli.

Viidenneksi matkabudjetti. Liittyy myös tuohon edelliseen kohtaan. Millaisissa ravintoloissa voi syödä, millaisia asioita voi tehdä. Jos matkabudjetti on pieni, on varmaan aika hyödytöntä käyttää aikaansa kiertelemällä jotain kuuluisia merkkivaateliikkeitä, joista ei ole varaa ostaa edes sukkahousuja. Jos taas matkabudjetti on kohtuullisen suuri, ei tekemisiä tarvitse valita sen mukaan, mitä se maksaa. 

Kun mukaan tulee aloittajalle täysin tuntematon pariskunta, tällä voi olla aivan erilaiset näkemykset, mitä tuolla reissulla tehdään, kuin aloittajalla. Erilainen vuorokausirytmi, erilainen budjetti, erilaiset kiinnostuksenkohteet. Tästä seuraa, että ystäväpariskunnan on valittava, kumman pariskunnan kanssa reissussa asioita tekee. Ap voi toki miehensä kanssa tehdä niitä asioita, joita tämä kolmas pariskunta haluaa. Sikäli mikäli aloittajalla on niihin juttuihin varaa. Tai sitten tehdä haluamiaan asioita miehensä kanssa kahdestaan. Mistä päästäänkin tuohon ensimmäiseen kohtaan eli miksi ihmeessä lähteä reissuun kohteeseen, johon ei kahdestaan miehen kanssa olisi lähtenyt?

Olen kerran ollut reissussa kolmen porukalla, jossa kahdella muulla oli täysin erilaiset käsitykset, mitä reissussa tehdään, milloin ja miten. Minä sopeuduin ihan mihin vaan ehdotuksiin, mutta kaksi muuta eivät. Olin siis reissussa kahden perseeseen ammutun karhun kanssa ja kun kotiin palattiin, päätin, että EI IKINÄ ENÄÄ!

Suosittelen pikkuisen löysäämään pipoa tuon matkustamisen suhteen. Ihanko oikeasti sun pitää etukäteen tietää missä syöt minäkin päivänä ja MITEN LASKU MAKSETAAN!? Ei hyvänen aika kyllä ehdottomasti kannattaa pysyä siellä kotona vaan, noin kattavan listankin kun keksit siitä mikä kaikki voi mennä vikaan XD

Matkustan sekä työni puolesta että vapaa-ajalla paljon. Olin koonnut listaan asioita, joita nämä innoissaan tuntemattomien kanssa matkaan lähtevät eivät välttämättä tule ajatelleeksi. Lista asioista, joista voi syntyä reissussa ongelmia. Asioista, jotka on ainakin hyvä tiedostaa, jos lähtee reissuun jonkun tuntemattoman ihmisen kanssa, vaikka tämä henkilö ihmisenä olisi miten kiva ja mukava tahansa. 

Mun ei tarvitse etukäteen tietää noita asioita. Olen reissannut niin paljon, että mulla on jo ihan omat rutiinit. Olen kuitenkin reissannut myös sellaisten ihmisten kanssa, jotka ihan oikeasti ovat ravintolan pöydässä tarjoilijan kärsivällisyyttä koetellen alkaneet sumplia, miten tarjoilijan pöytään tuoma lasku maksetaan. Ulkomailla on hyvin tavallista, että pöytäseurueella tuodaan vain yksi lasku eikä kuten Suomessa, jossa jokaiselle tuodaan oma tai ainakin tarjoilija kysyy, laitetaanko yhteen vai erikseen. 

Vierailija
159/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniloma 3 vk? On se nyt aika pitkä, kolme viikkoa.

Vierailija
160/213 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse ollut siinä tilanteessa, että illanviettoon kutsuttu pariskunta peruuttaa osallistumisensa, koska muitakin ihmisiä tulossa. Olin ihan yllättynyt ja hämmentynyt. Jos tiedän, että jollain ihmisellä on sosiaalisten tilanteiden pelkoa tms., tietenkin otan sen huomioon, mutta muuten oletan, että uusiin ihmisiin tutustuminen on ok ja jopa toivottua. Eri asia jos kyseessä olisi jonkinlainen kahdenkeskinen romantiikkaloma.

Miksi olit yllättynyt ja hämmentynyt? Oletetaan, että sinä ja minä tunnemme toisemme. Kutsut minut ja mieheni luoksesi illanviettoon. Ajattelen, että onpa kivaa, koska mulla onkin kaikenlaista asiaa, josta olisi kiva puhua kanssasi. Näen illanvieton rentona yhdessäolona, jossa rupatellaan nelistään ja välillä miehet keskenään ja sinä ja minä keskenään. Tosi kiva juttu, just sitä, mitä tähän hektiseen elämääni tarvitsinkin. 

Sitten ilmoitat, että by the way, illanviettoon on tulossa muitakin. Mun ensimmäinen reaktioni on PLÄÄH! Ei siis olekaan tiedossa sitä kivaa ja rentoa iltaa, mitä olin kuvitellut. Olen sosiaalinen, tutustun helposti uusiin ihmisiin ja uusiin ihmisiin tutustuminen on pääasiassa ihan kivaa. Mutta ei aina. Tapaan työssäni jatkuvasti uusia ihmisiä enkä voisi tehdä työtäni, jos uusien ihmisten tapaaminen tai heihin tutustuminen olisi mulle vaikeaa tai epämieluisaa. Mutta just nyt mä olisin halunnut vain rupatella sun kanssasi. Kysyn mieheltä, mitä mieltä olisi, jos lämmitettäisiinkin vain sauna, tilattaisiin pizzat ja katsottaisiin joku elokuva. Mies myöntyy ja minä ilmoitan sulle, että ei me nyt tullakaan, kun illanvietto onkin vähän isommalle porukalle kuin mitä olin kuvitellut. 

Tunnen itseni lisäksi muitakin sosiaalisia ihmisiä, joilla vaan välillä tulee hetkiä, jolloin ei yksinkertaisesti jaksa olla kamalan sosiaalinen. Usein nämä ihmiset ovat sellaisessa työssä, jossa päivittäin tapaa paljon ihmisiä. Asiakaspavelussa, hoitoalalla, myyntityössä jne. 

Onhan teillä oikeus jäädä pois, jos niin haluatte. Mutta hieman primadonnamaiselta tuo vaikuttaa, jos siihen ei ole muuta syytä kuin tuollainen omistushaluinen "olisin halunnut rupatella vain sinun kanssasi". Miksi oletat, että illasta ei olisi isommalla porukalla tullut vähintään yhtä kivaa ja rentoa?

Ruuhkavuosina ei välttämättä edes voi illanviettoja kovin usein järjestää, joten vaikuttaa aika vaateliaalta, että sen kerran kun jonkinlaiset bileet saadaan pystyyn, muita ihmisiä ei saisikaan kutsua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän