Ihan viiltävä pettymys ystäväpariskunnan toiminnasta, en tiedä miten pitäisi reagoida
Ollaan kahden pienen (alle 5v) lapsen vanhemmat ja meidän tärkeä ystäväpariskunta, jota nähdään hyvin harvoin ehdotti, että lähdettäisiin pienelle aikuisten minilomalle (3vk). Nimesivät paikan ja ajankohdan, että tuolloin on heille loma mahdollinen ja lastenhoito järjestyy, pääsettekö te. Me miehen kanssa hartiavoimin järjestelemään asioita; lomia, lastenhoitoa, buukattiin sovittu hotelli ja ruvettiin haarukoimaan lentoja oikein urakalla (kohde ei suorien lentojen päässä). Käytin monta tuntia monena päivänä järjestelyihin, samoin mies. Meillä on tukiverkko hankalasti pitkien matkojen päässä, joten piti sumplia monia langanpäitä yhteen ennen kuin järjestyi.
Kun kaikki alkoi olla suht kasassa ja olimme jo todella innoissamme tulevasta reissusta ystävien kesken putosi "pommi". Pariskunnan nainen ilmoitti kuin ohimennen, että reissuun lähtee muuten myös kolmas pariskunta - heidän läheiset ystävänsä. Siis mitä...? En saanut sanottua oikeastaan mitään. Emme tunne näitä ihmisiä, koskaan edes tavattu. Loma on tosi lyhyt ja toivoimme voivamme viettää sen juuri tämän pariskunnan kanssa, ei uusiin ihmisiin tutustuen (jotka asuvat toisessa maassa ja joita tuskin enää tapaamme).
Miten joku voi tehdä toiselle noin?! Emme ilmeisesti todellakaan merkitse heille yhtä paljon kuin heidän ystävyytensä merkitsee meille. En tiedä miten ilmaisisin järkyttävän pettymykseni, meidän kummankin osalta.
Kommentit (213)
Minua ihmetyttää tuo monen kommentoijan ennakkoasenne esimerkiksi "en ota riskiä loman pilaamisesta" Siis mitä!! miksi!! miksi pitää olettaa että joku vielä tuntematon pariskunta pilaa loman, vaikka ei tulisi toimeen tuon vielä tuntemattoman pariskunnan kanssa niin ei se tarkoita että loma menisi pilalle, Loma kuin loma menee kyllä pilalle kun asenne on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen kun mies suunnitteli meille lomareissun. Oli hyvät suunnitelmat käydä muutamassa eri maassa, olin aivan otettu siitä että mies keksi meille niin kivan reissun ja todella innoissani kun opinnoissa stressaavan ajan keskellä olisi päässyt rentoutumaan. Sitten mies ohimennen kertoi katsoneensa lentoja kaverinsa kanssa, ja kysyin puoliksi vitsillä että onko sekin tulossa. No olihan se ja tyttöystävä myös. Ei ollut MITÄÄN maininnut siitä että reissu tehtäisiinkin neljästään.
Siinä vaiheessa oli pakko kieltäytyä vaikka inhottikin pilata toisten suunnitelmat. En ole niin sosiaalinen että olisin pystynyt rentoutumaan kunnolla, joten haluisin mielummin säästää rahat toista reissua varten.
Ei saakeli mikä autisti xD
Taas meinaa mennä puurot ja vellit sekaisin. Totta kai on porukkaa, jotka nauttivat yllätyksistä ja uusien ihmisten tapaamisesta milloin ja missä tahansa, mutta kuuluu edelleen ihan yleissivistykseen ja sosiaaliseen älykkyyteen ymmärtää, ettei näin todellakaan ole kaikilla, jolloin on fiksua tajuta kertoa esim. Ap:n tyyppisestä tapauksesta etukäteen. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka itse kokisi vastaavan asian, vaan fiksu ihminen ymmärtää, että on muunlaisiakin ajattelutapoja kuin hänen omansa, jolloin osaa myös ottaa nämä huomioon.
Itse rakastan tavata uusia ihmisiä, mutta Suomessa tämä tuntuu olevan aika harvinaista, joten en voisi kuvitellakaan asettavani jotain ystävääni ap:n kaltaiseen tilanteeseen, vaikka minulle vastaava tilanne olisi ihana.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tuo monen kommentoijan ennakkoasenne esimerkiksi "en ota riskiä loman pilaamisesta" Siis mitä!! miksi!! miksi pitää olettaa että joku vielä tuntematon pariskunta pilaa loman, vaikka ei tulisi toimeen tuon vielä tuntemattoman pariskunnan kanssa niin ei se tarkoita että loma menisi pilalle, Loma kuin loma menee kyllä pilalle kun asenne on tuollainen.
Minua taas ihmetyttää, miksi aina pitää kuvitella, että loma menisi pilalle siksi, että joku pariskunta on epämiellyttävä eikä pariskunnan kanssa tulla toimeen? Kun tosiasiassa loma voi mennä pilalle käytännön syistä. Lomalla ei tehdäkään niitä asioita, joita varten on lomalle lähdetty. Lue tuo kommenttini nro 117, niin asia ehkä valkenee. Pahimmassa tapauksessa käy niin, että jos lomalla tekeekin oman puolisonsa kanssa juuri niitä asioita, joiden vuoksi on lomalle lähtenyt, tämä ystäväpariskunta loukkaantuu.
Sinusta on siis ihan ok, että yks kaks tulee joku tuntematon pariskunta mukaan lomareissullesi. Oletko aina lomalle lähtiessäsi varautunut niin suureen lomabudjettiin, että sinulla on varaa tehdä kaikki asiat, mitä kaksi muuta pariskuntaa tekee? Vai vingutatko visaa ja mietit vasta loman jälkeen, miten saat laskusi maksettua? Tai jos tuntematon pariskunta on pienellä budjetilla matkassa, teettekö vain asioita, joihin kaikilla on varaa? Vai jätättekö kylmästi ulkopuolelle sen, jolla ei ole varaa osallistua? Vai maksatko sinä myös tämän pariskunnan osuuden? Vai miten? Biletätkö muiden mieliksi baareissa pikkutunneille asti, vaikka bilettäminen ei kiinnosta sinua tippaakaan ja olet aamuvirkku? Tai kierteletkö kolme päivää museoissa ja taidenäyttelyissä, vaikka sun oli tarkoitus ostaa siskosi kesähäihin juhlaleninki? Tai kierteletkö muiden kanssa shoppailemassa, kun olisit halunnut käydä museoissa ja taidenäyttelyissä? Jos tuolla reissussa teet just niitä asioita, joita olet halunnutkin, miksi olet lähtenyt reissuun muiden kanssa? Ystäväsi loukkaantuu tai jopa suuttuu, kolmas pariskunta pitää sinua itsekkäänä ja hankalana ihmisenä.
Loman pilaamisen syynä ei siis ole kuspäiset tuntemattomat ihmiset (toki niinkin voi olla) vaan ihan käytännön asiat. Täällä tuntuu moni ottavan lähes henkilökohtaisena loukkauksena, jos joku tuntematon ei haluakaan lähteä heidän kanssaan reissuun. Eihän kyse ole siitä, oletko mulkero vai et vaan siitä, haluatko reissussa tehdä samoja asioita kuin minäkin. En mä viinimessuillekaan lähde absolutistin kanssa vaan jonkun sellaisen kanssa, jonka kanssa voi niistä viineistä maistelun yhteydessä keskustellakin. Silti absolutistin kanssa voi olla oikein mukavaa käydä jossain ihanassa kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse rakastan tavata uusia ihmisiä, mutta Suomessa tämä tuntuu olevan aika harvinaista, joten en voisi kuvitellakaan asettavani jotain ystävääni ap:n kaltaiseen tilanteeseen, vaikka minulle vastaava tilanne olisi ihana.
No jaa. Vaikka kuinka rakastaisi tavata uusia ihmisiä, niin eivät nyt ihan KAIKKI uudet tuttavuudet ole sellaisia, että niiden kanssa menisi ilomielin ulkomaanmatkalle.
Aika usein matkat hyvien ystävienkin kesken ovat melkoista hampaidenkiristelyä, saatikka sitten, että mukaan heitetään täysin tuntematon muuttuja.
Jos tuntemattomia on matkassa jokainen Aikuinen tajuaa että joku voi haluta tehdä jotakin muuta mitä toinen eikä sitä kukaan ota itsekkyytenä.
Jos tuntemattomia on matkassa ei se vaikuta mitenkään mun lomabudjettiini.
Jos muut haluavat tehdä jotakin mikä maksaa enemmän kuin minulla on varaa niin ei en loukkaannu vaan he tekevät sitä ja minä keksin jotakin omaa kivaa.
Noo näitä on varmastikkiin aivan turha selittää ihmisille jotka eivät ole kasvaneet aikuisiksi ja ovat nyhjänneet vain niissä omissa tutuissa ympyröissään missä ei koskaan eikä ikinä satu mitään poikkeavaa. Ja jos jotakin poikkeavaa sattuukin niin siitä sitten päivitellään kuukausi tolkulla ja vielä vuodenkin päästä muistetaan jauhaa kun naapurin peralle sillä tavalla ulkomailta asti tuli vieraita ja Viikon olivat.
Pyytäkää tekin joku toinen ystäväpariskunta mukaan. Kerran nyt ihmisiä on ja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntemattomia on matkassa jokainen Aikuinen tajuaa että joku voi haluta tehdä jotakin muuta mitä toinen eikä sitä kukaan ota itsekkyytenä.
Jos muut haluavat tehdä jotakin mikä maksaa enemmän kuin minulla on varaa niin ei en loukkaannu vaan he tekevät sitä ja minä keksin jotakin omaa kivaa.
Noo näitä on varmastikkiin aivan turha selittää ihmisille jotka eivät ole kasvaneet aikuisiksi ja ovat nyhjänneet vain niissä omissa tutuissa ympyröissään missä ei koskaan eikä ikinä satu mitään poikkeavaa. Ja jos jotakin poikkeavaa sattuukin niin siitä sitten päivitellään kuukausi tolkulla ja vielä vuodenkin päästä muistetaan jauhaa kun naapurin peralle sillä tavalla ulkomailta asti tuli vieraita ja Viikon olivat.
Niinhän sitä luulisi ja niinhän asian pitäisi ollakin. Mutta jossain tuolla aiemmin ketjussa joku jo kirjoitti, että jos aloittaja tekisi reissussa miehensä kanssa asioita, joita haluavatkin tehdä, se olisi ystäväpariskunnalle hyvä NÄPÄYTYS. Mistä tiedämme, että aloittajan ystäväpariskunta ei tosiaan ottaisi sitä näpäytyksenä? Entä, jos ottavatkin? Entä, jos he kokevat, ettei heidän seurassaan vihdytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä luulisi ja niinhän asian pitäisi ollakin. Mutta jossain tuolla aiemmin ketjussa joku jo kirjoitti, että jos aloittaja tekisi reissussa miehensä kanssa asioita, joita haluavatkin tehdä, se olisi ystäväpariskunnalle hyvä NÄPÄYTYS. Mistä tiedämme, että aloittajan ystäväpariskunta ei tosiaan ottaisi sitä näpäytyksenä? Entä, jos ottavatkin? Entä, jos he kokevat, ettei heidän seurassaan vihdytä?
Jos turhasta suuttuu niin itse en kyllä sellaisesta ota murheita.
Ehkä sekin on sitten vain sille suuttujalle kasvun paikka.
Kaikki kun ei kenelläkään mene tässä elämässä niinkuin on suunnitellut vaikka kuinka polkis jalkaa =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kun ei kenelläkään mene tässä elämässä niinkuin on suunnitellut vaikka kuinka polkis jalkaa =D
Noinhan se on. On kuitenkin olemassa ihmisiä, jotka ihan oikeasti eivät halua suututtaa tai loukata ystäviään. Jos on paljon ystäviä ja kavereita ja helppoa saada uusia ystäviä ja kavereita, silloin ei niin haittaa, vaikka osan niistä suututtaisikin. Aina kun voi hankkia uuden ystävän tilalle. Jos ystävä suuttuu niinkin pienestä asiasta, että yhteisellä lomareissulla viettääkin aikansa puolisonsa kanssa eikä ystävänsä kanssa, voi ystävälle sanoa, että turhasta suutuit ja kasva aikuiseksi. Mutta voivatko kaikki tehdä näin, se onkin sitten jo toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on. On kuitenkin olemassa ihmisiä, jotka ihan oikeasti eivät halua suututtaa tai loukata ystäviään. Jos on paljon ystäviä ja kavereita ja helppoa saada uusia ystäviä ja kavereita, silloin ei niin haittaa, vaikka osan niistä suututtaisikin. Aina kun voi hankkia uuden ystävän tilalle. Jos ystävä suuttuu niinkin pienestä asiasta, että yhteisellä lomareissulla viettääkin aikansa puolisonsa kanssa eikä ystävänsä kanssa, voi ystävälle sanoa, että turhasta suutuit ja kasva aikuiseksi. Mutta voivatko kaikki tehdä näin, se onkin sitten jo toinen juttu.
Äh jos on hyväkin ystävä niin kyllä se siitä leppyy ja voihan sen kanssa jälkeenpäin puhua asiasta, en nyt töksäyttämään menisi että kasva aikuiseksi =D mutta en minä nyt kyllä tykkää että ihmisen pitäisi muita alkaa mielistelemäänkään ja olemaan aina varpaillaan että kuinkaspäin tässä nyt pitäs olla ettei kukaan suuttuisi. Ja jotenkin tässä kyseisessä tapauksessa ajattelin että jos tämä ystävä jää kerran sen toisen ystävänsä kanssa viettämään aikaa niin turha siitä sitten on suuttua jos itse en viihdykkään heidän jutuissaan vaan lähden tekemään jotakin muuta.
No niin tai näin ei kaikki niin vakavaa ole.
Ap nyt lähtee reissuun ja ottaa ilon irti turhista murehtimatta.
Ap muuten vois tulla kertomaan sitten jälkeenpäin miten meni =D
Mä luulen, että olette olleet nyt kotikonnuilla niin kauan, että odotukset ja jännitys on kasvaneet hiukan liian suuriksi. Kaikki muuttuvat asiat jännittää, tässä tapauksessa myös ahdistaa, kun ette ole tottuneet matkailemaan, olemaan ystävienne kanssa tai edes kahden kesken niin pitkään aikaan.
Ystäviltänne typerästi tehty ja ymmärrän, että ahdistaa, mutta älkää peruko. luulen, että te vaan latasitte niin kamalasti odotuksia tähän, että kaikki mullistukset tuntuvat hiukan suuremmilta kuin ovatkaan. Lähtekää reissuun sillä mielellä, että olette vaikka miehen kanssa kahdestaan, tai ihan avoimesti koko porukalla. Kolme päivää ei ihan oikeasti ole kauhean pitkä aika, ja jos tuo uusi pariskunta ei ihan hirviöitä ole, on ihan hyvät mahdollisuudet, että te viihdytte. Ette ehkä niin hyvin kuin olitte toivoneet, mutta maisemanvaihdos ja omista mukavuusalueista irtiotto voi joskus tehdä stressin keskelläkin ihan hyvää.
Koittakaa kääntää asia positiiviseksi. Olen itse ollut vastaavissa tilanteissa jo useamman kerran, enkä koskaan siedä muutosta ensin kovin hyvin. Mutta olen pakottanut itseni muuttumaan ja ajattelemaan positiivisesti, ja aina on näistä tilanteista selvitty, saatu hauskoja juttuja kerrottavaksi ja ihan jopa viihdytty. Tsemppiä, ja hyvää matkaa!
Oon itse ollut siinä tilanteessa, että illanviettoon kutsuttu pariskunta peruuttaa osallistumisensa, koska muitakin ihmisiä tulossa. Olin ihan yllättynyt ja hämmentynyt. Jos tiedän, että jollain ihmisellä on sosiaalisten tilanteiden pelkoa tms., tietenkin otan sen huomioon, mutta muuten oletan, että uusiin ihmisiin tutustuminen on ok ja jopa toivottua. Eri asia jos kyseessä olisi jonkinlainen kahdenkeskinen romantiikkaloma.
En minä lähtisi lomamatkalle täysin tuntemattomien ihmisten kanssa joiden kiinnostuksen aiheista ei tiedä mitään. Nythän teillä on hyvä viettää kahdenkeskistä lomaa, rentoutua ja tehdä juuri sitä, mitä itse haluatte. Toisten pariskuntien kanssa menette silloin, kun teitä kiinnostaa kohde. Voisit pahoitella tuttavapariskunnalle sitä, etteivät he aikaisemmin kertoneet toisista lähtijöistä, tekin olisitte pyytäneet muitakin mukaan. Voit myös rivien välistä antaa ymmärtää, että jotkut olisivat halunneet lähteä, mutta kun te luulitte että ystäväpariskunta halusi kahdenkeskistä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh jos on hyväkin ystävä niin kyllä se siitä leppyy ja voihan sen kanssa jälkeenpäin puhua asiasta, en nyt töksäyttämään menisi että kasva aikuiseksi =D mutta en minä nyt kyllä tykkää että ihmisen pitäisi muita alkaa mielistelemäänkään ja olemaan aina varpaillaan että kuinkaspäin tässä nyt pitäs olla ettei kukaan suuttuisi. Ja jotenkin tässä kyseisessä tapauksessa ajattelin että jos tämä ystävä jää kerran sen toisen ystävänsä kanssa viettämään aikaa niin turha siitä sitten on suuttua jos itse en viihdykkään heidän jutuissaan vaan lähden tekemään jotakin muuta.
No niin tai näin ei kaikki niin vakavaa ole.
Ap nyt lähtee reissuun ja ottaa ilon irti turhista murehtimatta.
Ap muuten vois tulla kertomaan sitten jälkeenpäin miten meni =D
Ymmärrän ihan hyvin, mitä tarkoitat. Mutta ymmärrän myös aloittajaa. Jos joku mun ystäväpariskuntani ehdottaisi tuollaista reissua ja vasta kaiken järjestelyn jälkeen selviäisi, että seurueeseen kuuluukin mulle tuntematon pariskunta, myös omat matkasuunnitelmani muuttuisivat. Ensimmäisenä ilmoittaisin isovanhemmille, että lapsenvahtia ei tarvitakaan, mutta mielelläni säilyttäisin option myöhemmäksi, kun lähtisin mieheni kanssa kahdestaan lomalle. Sen jälkeen miehen lentoliput vaihdettaisiin eskarilaisen nimelle. Hotellivaraukseen ei tarvitsisi tehdä muutoksia. Mies jäisi kotiin nuoremman lapsen kanssa ja minä lähtisin reissuun eskarilaisen kanssa. Olisimme muun seurueen mukana sen mukaan, mikä meitä kiinnostaa ja muun ajan käyttäisimme äiti-tytär -laatuaikaan. Parisuhdelomalle mentäisiin miehen kanssa myöhemmin ja ilman ulkopuolisia.
Lomalle vaan kahden kesken miehen kanssa, suunnitelmat muuttuivat :)
Vierailija kirjoitti:
Oon itse ollut siinä tilanteessa, että illanviettoon kutsuttu pariskunta peruuttaa osallistumisensa, koska muitakin ihmisiä tulossa. Olin ihan yllättynyt ja hämmentynyt. Jos tiedän, että jollain ihmisellä on sosiaalisten tilanteiden pelkoa tms., tietenkin otan sen huomioon, mutta muuten oletan, että uusiin ihmisiin tutustuminen on ok ja jopa toivottua. Eri asia jos kyseessä olisi jonkinlainen kahdenkeskinen romantiikkaloma.
Miksi olit yllättynyt ja hämmentynyt? Oletetaan, että sinä ja minä tunnemme toisemme. Kutsut minut ja mieheni luoksesi illanviettoon. Ajattelen, että onpa kivaa, koska mulla onkin kaikenlaista asiaa, josta olisi kiva puhua kanssasi. Näen illanvieton rentona yhdessäolona, jossa rupatellaan nelistään ja välillä miehet keskenään ja sinä ja minä keskenään. Tosi kiva juttu, just sitä, mitä tähän hektiseen elämääni tarvitsinkin.
Sitten ilmoitat, että by the way, illanviettoon on tulossa muitakin. Mun ensimmäinen reaktioni on PLÄÄH! Ei siis olekaan tiedossa sitä kivaa ja rentoa iltaa, mitä olin kuvitellut. Olen sosiaalinen, tutustun helposti uusiin ihmisiin ja uusiin ihmisiin tutustuminen on pääasiassa ihan kivaa. Mutta ei aina. Tapaan työssäni jatkuvasti uusia ihmisiä enkä voisi tehdä työtäni, jos uusien ihmisten tapaaminen tai heihin tutustuminen olisi mulle vaikeaa tai epämieluisaa. Mutta just nyt mä olisin halunnut vain rupatella sun kanssasi. Kysyn mieheltä, mitä mieltä olisi, jos lämmitettäisiinkin vain sauna, tilattaisiin pizzat ja katsottaisiin joku elokuva. Mies myöntyy ja minä ilmoitan sulle, että ei me nyt tullakaan, kun illanvietto onkin vähän isommalle porukalle kuin mitä olin kuvitellut.
Tunnen itseni lisäksi muitakin sosiaalisia ihmisiä, joilla vaan välillä tulee hetkiä, jolloin ei yksinkertaisesti jaksa olla kamalan sosiaalinen. Usein nämä ihmiset ovat sellaisessa työssä, jossa päivittäin tapaa paljon ihmisiä. Asiakaspavelussa, hoitoalalla, myyntityössä jne.
Kuinka pitkästä lomasta olikaan kyse? Kirjoitat 3 vk, jonka minä ainakin yksinkertaisuuttani kai tulkitsin kolmeksi viikoksi, varsinkin kun lomapaikkaan olisi vielä kovin hankala päästäkin. Nykyisten kauniiden ja rohkeiden mielestähän kai kolme viikkoa on lyhyt aika. Kyllä ne isovanhemmat nyt noin lyhyen ajan lapsenlapsiaan hoitavat.
Mutta sekö siis olikin vain kolmen päivän reissu, siis hiukan pidennetty viikonloppu? Miksi silloin pitäisi lähteä jonnekin lähes tiettömän taipaleen taa. Lähempää löytyisi varmasti esim. mukava kylpylä tai hiihtokeskus, jonne voisi körötellä omalla autolla.
Ja sitten se kamala pommi: tuttavat haluavatkin, että matkaan lähtee vielä kolmaskin pariskunta. Mikä pommi se nyt sitten on? Ettekö halua tutustua uusiin ihmisiin? Vai meinasitteko harjoittaa tuttavien kanssa jotain salaisia menoja, joista kenelläkään muulla ei pitänyt olla minkäänlaista käryä?
No te teette niin kuin parhaaksi katsotte. Ymmärtäisin tuon kiukkuamisen, jos olisitte vielä teinejä, mutta en, kun olette jo perheellisiä aikuisia.