Ihan viiltävä pettymys ystäväpariskunnan toiminnasta, en tiedä miten pitäisi reagoida
Ollaan kahden pienen (alle 5v) lapsen vanhemmat ja meidän tärkeä ystäväpariskunta, jota nähdään hyvin harvoin ehdotti, että lähdettäisiin pienelle aikuisten minilomalle (3vk). Nimesivät paikan ja ajankohdan, että tuolloin on heille loma mahdollinen ja lastenhoito järjestyy, pääsettekö te. Me miehen kanssa hartiavoimin järjestelemään asioita; lomia, lastenhoitoa, buukattiin sovittu hotelli ja ruvettiin haarukoimaan lentoja oikein urakalla (kohde ei suorien lentojen päässä). Käytin monta tuntia monena päivänä järjestelyihin, samoin mies. Meillä on tukiverkko hankalasti pitkien matkojen päässä, joten piti sumplia monia langanpäitä yhteen ennen kuin järjestyi.
Kun kaikki alkoi olla suht kasassa ja olimme jo todella innoissamme tulevasta reissusta ystävien kesken putosi "pommi". Pariskunnan nainen ilmoitti kuin ohimennen, että reissuun lähtee muuten myös kolmas pariskunta - heidän läheiset ystävänsä. Siis mitä...? En saanut sanottua oikeastaan mitään. Emme tunne näitä ihmisiä, koskaan edes tavattu. Loma on tosi lyhyt ja toivoimme voivamme viettää sen juuri tämän pariskunnan kanssa, ei uusiin ihmisiin tutustuen (jotka asuvat toisessa maassa ja joita tuskin enää tapaamme).
Miten joku voi tehdä toiselle noin?! Emme ilmeisesti todellakaan merkitse heille yhtä paljon kuin heidän ystävyytensä merkitsee meille. En tiedä miten ilmaisisin järkyttävän pettymykseni, meidän kummankin osalta.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ymmärrä, kuka lähtee 3 vrk lomalle niin hankalaan paikkaan, ettei sinne kätevästi pääse edes lentäen. JOhan teillä menee reissaamiseen 2 vrk, kun se on noin hankalaa.
Ap puhui 3 viikosta. 3 viikko on pitkä aika, jos ap ei tule toimeen tuntemattomien vieraiden kanssa.
Ap puhui minilomasta. Varmaan tarkoitti kuitenkin 3 vrk, vaikka kirjoitti 3 vk.
No ei tuon takia kannata lomaa alkaa perumaan. Kun tuo kaikki vaiva on jo nähty, niin en näe mitään järkeä olla menemättä, onhan se kuitenkin parisuhdeaikaa teille joka tapauksessa.
Ettehän voi muutenkaan tietää mikä siinä on taustalla, että kolmaskin pariskuna on tulossa mukaan, ehkä ystävänne ovat maininneet heille lomasta ja he ovat innostuneet siitä myös ja sitä on sitten vaikea näiden teidän ystävienne lähteä kieltämään. Tai ystävillänne on erilainen käsitys hauskanpidosta kuin teillä, eli mitä isompi porukka, sen parempi. Kohteliasta olisi tietysti ollut kutsua esittäessään kertoa, että muitakin tulee, mutta mahdollisesti he ovat kutsuneet teidät ensin joten ei ole tullut puheeksi.
En itse näkisi suurena ongelmana, etenkin kun olette pariskunnittain liikenteessä. Jos olisi tarkoitus lähteä esim. hyvän ystävän kanssa kahdestaan reissuun ja mukaan yhtäkkiä tulisikin joku kolmas (itselle tuntematon), se voisi olla harmillisempaa (lähinnä sen kannalta että joku saattaa jäädä ulkopuoliseksi), mutta tuskin silloinkaan reissua peruisin. Mutta joo, omissa ystävyyssuhteissani huomannut, että ihmiset vaan on kauhean erilaisia ja tän tyyppisiä juttuja tapahtuu usein, kun toiset ei varmastikaan tajua, että mitään ongelmaa, koska heitä itseään vastaavassa tilanteessa ei haittaisi.
Ymmärrän ap:ta tietyn oman kokemukseni pohjalta. Pitkään ulkomailla asunut ystäväni kutsui minut viikonlopuksi käymään toiselle puolen Suomea. Emme olleet nähneet vuoteen ja hän halusi että tulen juuri sinä tiettynä viikonloppuna joka oli minulle huono, mutta tein kuitenkin järjestelyt ja menin. Ja sitten siellä olikin yllärinä myös ystäväni ulkomailta tullut miestuttava, josta hän ei ollut maininnut minulle mitään. Homman pointtina olikin siis ilmeisesti esitellä tuota miestä minulle, ei viettää minun kanssani aikaa. Kaiken lisäksi minulla ei edes ollut miehen kanssa kunnollista yhteistä kieltä, joten viikonloppu meni siten, että he puhuivat keskenään tuota vierasta kieltä ja minä istuskelin hiljaa vieressä raivosta kiehuen. Olin täysin ulkopuolinen statisti koko tilanteessa. Sen jälkeen ei sitten huvittanutkaan tuota ystävääni tavata muutamaan vuoteen.
Jep, olen pitkäpinnainen mutta sitten kun se pinna menee niin se myös menee.
Ap, älä pilaa lomaasi etukäteen synkillä visioilla, kuulostat ihmiseltä joka tykkää pitää ohjat tiukasti käsissään ja tietysti tuo tilanne horjuttaa sitä. Nyt vaan pitää höllentää ja kääntää tilanne siihen, mitä se nyt on, suunnitelmiin tuli ekstraa. Se nyt ratkaistaan loman hyväksi, eikö.? Vai meinaatko viettää minilomanne mieltä osoittaen ja ärsyyntyneenä niin ettei varmana kellään olisi kivaa vahingossakaan?;)
Ihmiset ovat kyllä erilaisia. Meillä on myös tapana kun lähdetään reissuun ja tapahtumiin, kysellään kaikkia mukaan. Mitä enemmän sen hauskempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisitte tekin jonkun kaveripariskunnan mukaan ? Lähdette oikein isolla porukalla?
Pliis ap, kerro minne lähdette, vaikka se ei olekaan ketjun aihe. Me kaikki haluttaisiin tietää mielellään. Voidaan sitten fantasioida paremmin miten se teidän ehkä tuleva reissu voisi sujua ja miettiä kannattaako sinne edes lähteä ja voidaan ehdottaa jopa jotain parempaa teille.
Tämä itselläkin tuli mieleen että ap pyytää myös mukaan joku pariskunnan.
Ymmärrän ap:n tuohtumuksen jos hänellä oli käsitys että ovat lomaislemassa kahden pariskunnan kesken ja sitten sinne on tulossa muitakin. Ystäväpariskunta on todella tahditon tai sitten tässä on tapahtunut pieni väärinkäsitys. Ehkä ytäväpariskunnalla on ollut tapana pyytää kannssaan muita ihmisiä minilomille ja eivät jotenkin edes tajunneet varmistaa seitä että ap ymmärtää kyseessä olevan suurempi joukko kuin he keskenään.
Itse antaisin tuolle lomalle nyt mahdollisuuden ja jatkossa tarkastaisin paremmin että mikä on matkan luonne ja miten se toteutetaan. Voihan sillä olla kivaakin. Tosin itse en ole koskaan matkustanut puolison kanssa riitelemättä, joten suorastaan vihaan lomamatkoja. Työn puolesta saan reissata ihan tarpeeksi, joten siinä sinäänsä ei ole mitään hohtoa.
Mitä väliä montako pariskuntaa siellä teidän lisäksi on, ettehän juuri kerkeä lomakohteessa aikaa edes viettää kun valtaosa ajasta menee matkustamiseen.
Tuo vastapuolen tapa toimia on tässä se pointti. Noin ei asioita vain hoideta, että pudotetaan kyseinen lisämatkustaja-info vasta siinä vaiheessa kun matkat on varattu. Kuuluu ihan normaaliin maalaisjärkeen ja yleissivistykseen kertoa tällaisista etukäteen.
Ap niuhottaa, taidat olla päällepäsmäri ja kun tuli jotain yllättävää niin nyt on naama norsun v******.
Kerran majoitus on hotellissa niin ei mitään väliä, eriasia olisi jos kyseessä olisi yhteinen mökki.
Itse olisin varannut pidemmän ajan 5-7 vrk ja tavannut nuo ystävät ja ystävän ystävät noina parina päivänä.
Tosin epäilen että tämäkin tarina on vain keksitty juttu koska ap ei osaa kertoa minne menevät minilomalle vain 3vrk lentäen (tai niinkuin ap sanoi 3vk).
Vierailija kirjoitti:
Ap niuhottaa, taidat olla päällepäsmäri ja kun tuli jotain yllättävää niin nyt on naama norsun v******.
Kerran majoitus on hotellissa niin ei mitään väliä, eriasia olisi jos kyseessä olisi yhteinen mökki.
Itse olisin varannut pidemmän ajan 5-7 vrk ja tavannut nuo ystävät ja ystävän ystävät noina parina päivänä.
Tosin epäilen että tämäkin tarina on vain keksitty juttu koska ap ei osaa kertoa minne menevät minilomalle vain 3vrk lentäen (tai niinkuin ap sanoi 3vk).
Kohdehan voi olla mikä vain, esim. Liettuan Klaipeda (ihana kaupunki), minne pääsee suht nopeasti, mutta ei suorilla lennoilla, vaan Tukholman kautta. Oleellista tässä ei ole kohde.
Joo, vähän tuo kuulostaa minun korvaani siltä, että tämä alkuperäinen matkaanlähtevä pariskunta on tyyppiä, että me mennään ja muut saa tulla mukaan jos haluaa. Vähän, että hetken mielijohteesta olisi heitetty, että lähtekää tekin. Anteeksi ap, tämä oli rumasti sanottu, itse tiedät toki tilanteen paremmin, kuinka suunnittelitte matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäviltänne vähän ajattelematonta toimintaa. Itse sanoisin kyllä siitä, että suunnitelmat olisi pitänyt kertoa etukäteen. Minä ainakin haluan itse päättää, missä seurassa vietän lomani. Toisaalta jos matkan kesto on vain kolme (?) vuorokautta, se nyt menee vaikka aidan seipäällä. Siis oikeasti tosi lyhyt aika. Jos ette tule juttuun tämän toisen pariskunnan kanssa, voittehan viettää aikaa kaksin. Sitä tosin ihmettelen, minne kannattaa lentää vain kolmeksi päiväksi, jos ette pääse suorilla lennoilla.
Ensimmäistä kertaa matkoille puolison kanssa kuuteen vuoteen ja se pitäisi jotenkin "kestää", kun kolme päivää nyt menee vaikka aidanseipäässä?! Aivan uskomaton ajatusmaailma. Eiköhän tuossa ole tarkoitus nimenomaan tehdä siitä vähästä yhteisestä ajasta unohtumaton, eikä vain kestää jotenkuten.
Kuka on sanonut että pitää vain kestää ja kolme päivää menee vaikka aidanseipäässä. Kai sitä nyt aikuiset osaa lomastaan nauttia, mutta jos lentoon lähtee herneet nenässä niin varmasti on loma pilalla kaikilta ja syy ei todellakaan ole kaverin kaverit vaan se hernenenä.
Ehkäpä nuo kaverin kaverit tulivat yllätyksenä ap:n kavereillekkin tai jospa he asuvat ihan vaikka tunnin ajomatkan päässä tuosta kohteesta ja päättivät poiketa moikkaamaan kun kuulivat että ystäviä on näin lähelle tulossa lomalle. Ei voi tietää kun ap ei kerro taitavat olla Porvoosta lähdössä.
Jos on vaikea saada yhteistä aikaa kumppanin kanssa ja nyt sitä on järjestetty, niin tottakai kannattaa lähteä. Teillä on se hyvä puoli, että ette ole sidoksissa ystäväpariskuntaan. Voitte mennä miten tykkäätte kun heidän taas pitää pitää seuraa toiselle pariskunnalle. Te voitte liittyä porukan seuraan sitten kun tuntuu mukavalta ja muuten viettää aikaa kaksistaan. Ystävänne taas ovat selkeästi sitoutuneet ison porukan lomaan. Te voitte saada molemmat puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäviltänne vähän ajattelematonta toimintaa. Itse sanoisin kyllä siitä, että suunnitelmat olisi pitänyt kertoa etukäteen. Minä ainakin haluan itse päättää, missä seurassa vietän lomani. Toisaalta jos matkan kesto on vain kolme (?) vuorokautta, se nyt menee vaikka aidan seipäällä. Siis oikeasti tosi lyhyt aika. Jos ette tule juttuun tämän toisen pariskunnan kanssa, voittehan viettää aikaa kaksin. Sitä tosin ihmettelen, minne kannattaa lentää vain kolmeksi päiväksi, jos ette pääse suorilla lennoilla.
Ensimmäistä kertaa matkoille puolison kanssa kuuteen vuoteen ja se pitäisi jotenkin "kestää", kun kolme päivää nyt menee vaikka aidanseipäässä?! Aivan uskomaton ajatusmaailma. Eiköhän tuossa ole tarkoitus nimenomaan tehdä siitä vähästä yhteisestä ajasta unohtumaton, eikä vain kestää jotenkuten.
Kuuteen vuoteen ette matkusta lainkaan, ja nyt pitää perua, ettette joudu puhumaan uusille ihmisille! Minun on kamalan vaikea samaistua tuollaiseen elämäntapaan.
Minun on kauhean vaikea samaistua ihmiseen, joka ymmärtää ap:n aloituksen tahallaan noin väärin.
Yllättävän moni ei näe tilanteessa mitään ongelmaa. Minä näen useitakin.
Ensinnäkin matkakohde. On mahdollista, että jos ap olisi lähdössä matkalle kahdestaan miehensä kanssa, he olisivat valinneet toisen matkakohteen. Ovat ehkä käyneet tuolla aiemminkin tai paikka ei muuten vaan kiinnosta. Nyt kuitenkin ystäväpariskunnan toivomuksesta lähtevät juuri tuonne. Ovat ehkä ajatelleet, että paikalla ei ole niin väliä, kun tarkoitus on olla yhdessä ystäväpariskunnan kanssa, jota ei ole tavannut pitkään aikaan.
Toiseksi matkaohjelma. Ap tuntee ystävänsä ja tietää, millainen reissu ystäväpariskunnan kanssa olisi tulossa. Oliko tarkoitus, että käydään katsomassa nähtävyyksiä, kierretään museoita, kirkkoja jne. Vai oliko matkan tarkoituksena shoppailureissu ja paikalliseen yöelämään tutustuminen. Vai kenties virkistävä loma kylpylöineen ja hemmotteluhoitoineen.
Kolmanneksi ajankäyttö. Onko tavoitteena nousta aamulla ajoissa ylös ja lähteä hotellilta tekemään sitä, mitä sinä päivänä on tarkoitus tehdäkin. Vai onko tavoitteena kerrankin niin nukkua kuin valvoa pitkään ja vasta herättyä ja aamiaisen syötyä miettiä, mitä tänään tehtäisiin.
Neljänneksi ruokailu. Onko tarkoitus, että aamiainen, lounas ja päivällinen syödään hotellilla. Vai että ne syödään jossain muualla kuin hotellilla. Jos joka aterialle pitää palata hotelliin, se muuttaa ihan merkittävästi sitä, mitä aterioiden väliaikoina ehditään tehdä. Jos syödään ravintoloissa, miten lasku maksetaan? Kukin omat ruokansa vai vuorotellen joku maksaa kaikkien ruuat? Jos jälkimmäinen, niin vaikka ap puolisonsa kanssa söisi joka kerta ruokalistan edullisinta ruokaa, voi muiden pariskuntien vuoksi aloittajan matkabudjetti paukkua pahasti yli.
Viidenneksi matkabudjetti. Liittyy myös tuohon edelliseen kohtaan. Millaisissa ravintoloissa voi syödä, millaisia asioita voi tehdä. Jos matkabudjetti on pieni, on varmaan aika hyödytöntä käyttää aikaansa kiertelemällä jotain kuuluisia merkkivaateliikkeitä, joista ei ole varaa ostaa edes sukkahousuja. Jos taas matkabudjetti on kohtuullisen suuri, ei tekemisiä tarvitse valita sen mukaan, mitä se maksaa.
Kun mukaan tulee aloittajalle täysin tuntematon pariskunta, tällä voi olla aivan erilaiset näkemykset, mitä tuolla reissulla tehdään, kuin aloittajalla. Erilainen vuorokausirytmi, erilainen budjetti, erilaiset kiinnostuksenkohteet. Tästä seuraa, että ystäväpariskunnan on valittava, kumman pariskunnan kanssa reissussa asioita tekee. Ap voi toki miehensä kanssa tehdä niitä asioita, joita tämä kolmas pariskunta haluaa. Sikäli mikäli aloittajalla on niihin juttuihin varaa. Tai sitten tehdä haluamiaan asioita miehensä kanssa kahdestaan. Mistä päästäänkin tuohon ensimmäiseen kohtaan eli miksi ihmeessä lähteä reissuun kohteeseen, johon ei kahdestaan miehen kanssa olisi lähtenyt?
Olen kerran ollut reissussa kolmen porukalla, jossa kahdella muulla oli täysin erilaiset käsitykset, mitä reissussa tehdään, milloin ja miten. Minä sopeuduin ihan mihin vaan ehdotuksiin, mutta kaksi muuta eivät. Olin siis reissussa kahden perseeseen ammutun karhun kanssa ja kun kotiin palattiin, päätin, että EI IKINÄ ENÄÄ!
Ymmärrän ap pettymyksen. Tämä miniloma on hänelle ja hänen puolisolleen tärkeä juttu. Ap:n ystävälle miehineen ei ehkä niin maailmaa mullistava. Ap:n ystävä olisi voinut sanoa heti, kun matkaa suunniteltiin, että tulossa on myös heille tuttu pariskunta mukaan. Silloin ap:lla olisi ollut mahdollisuus perääntyä. Nyt, jos hän sen tekee tai muutenkin kyseenalaistaan tämän kolmen pariskunnan matkan, hän vaikuttaa pikkumaiselta. Inhottava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuteen vuoteen ette matkusta lainkaan, ja nyt pitää perua, ettette joudu puhumaan uusille ihmisille! Minun on kamalan vaikea samaistua tuollaiseen elämäntapaan.
Minun on kauhean vaikea samaistua ihmiseen, joka ymmärtää ap:n aloituksen tahallaan noin väärin.
Niinpä.
Ja sitä paitsi, joidenkin ihmisten - esimerkiksi minun - kohdalla on ihan oikeasti vaikea tutustua uusiin ihmisiin. Olen introvertti, minulla on paha puhevika ja siitä johtuvaa sosiaalista ahdistusta. Ei ole kyse siitä, ettenkö voisi tarvittaessa tutustua uusiin ihmisiin, mutta tuntematon seura on minulle todella kaukana rentouttavasta lomasta. Ap:stä en tiedä yhtään, onko minkään tason introvertti vai ei, mutta ihmetyttää vain tässä ketjussa olevat kommentit tyyliin "voi hellanduudelis kun pitää tavata uusia ihmisiä, on se niin kamalaa", kun kerran sosiaaliset fobiat ja introvertit eivät ole etenkään Suomessa mitenkään harvinainen juttu.
Juuri tällaisten asioiden takia matkustan ainoastaan oman perheeni eli miehen ja lasten kanssa. Ulkomaanmatka kerran vuodessa on mulle sen verran iso investointi taloudellisesti ja suunnitteluun käytetyn ajankin suhteen (teemme siis lähinnä omatoimimatkoja), etten ottaisi riskiä loman pilalle menosta huonon seuran takia.
Mulla on ihania ystäviä, joita tapaan mielelläni kotona ollessa, mutta matkoilla ollessa tapojen erilaisuus vaan saattaa olla hirveä haitta.
Ap:n moka on jo tapahtunut, mutta kannattaa lohduttautua sillä, että 3 päivää menee nopeesti.
Ap, kerropa , mitä oikeasti pelkäät tässä lomakuviossasi?