Ihan viiltävä pettymys ystäväpariskunnan toiminnasta, en tiedä miten pitäisi reagoida
Ollaan kahden pienen (alle 5v) lapsen vanhemmat ja meidän tärkeä ystäväpariskunta, jota nähdään hyvin harvoin ehdotti, että lähdettäisiin pienelle aikuisten minilomalle (3vk). Nimesivät paikan ja ajankohdan, että tuolloin on heille loma mahdollinen ja lastenhoito järjestyy, pääsettekö te. Me miehen kanssa hartiavoimin järjestelemään asioita; lomia, lastenhoitoa, buukattiin sovittu hotelli ja ruvettiin haarukoimaan lentoja oikein urakalla (kohde ei suorien lentojen päässä). Käytin monta tuntia monena päivänä järjestelyihin, samoin mies. Meillä on tukiverkko hankalasti pitkien matkojen päässä, joten piti sumplia monia langanpäitä yhteen ennen kuin järjestyi.
Kun kaikki alkoi olla suht kasassa ja olimme jo todella innoissamme tulevasta reissusta ystävien kesken putosi "pommi". Pariskunnan nainen ilmoitti kuin ohimennen, että reissuun lähtee muuten myös kolmas pariskunta - heidän läheiset ystävänsä. Siis mitä...? En saanut sanottua oikeastaan mitään. Emme tunne näitä ihmisiä, koskaan edes tavattu. Loma on tosi lyhyt ja toivoimme voivamme viettää sen juuri tämän pariskunnan kanssa, ei uusiin ihmisiin tutustuen (jotka asuvat toisessa maassa ja joita tuskin enää tapaamme).
Miten joku voi tehdä toiselle noin?! Emme ilmeisesti todellakaan merkitse heille yhtä paljon kuin heidän ystävyytensä merkitsee meille. En tiedä miten ilmaisisin järkyttävän pettymykseni, meidän kummankin osalta.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä ihme on sellainen paikka, jonne edes kannattaa lähteä suomesta saakka vain kolmeksi päiväksi mutta jonne ei pääse suorilla lennoilla? Mikä järki on lähteä noin vaikeasti kun niin moneen paikkaan pääsee suoraan?
Vai asuuko ap jossain niin syrjässä suomessa, että joutuu ensin lentämään helsinkiin?
Jos itselläni olisi tilanne, että harvoin pääsen reissuun ja sitten olisi kolme päivää mahdollista lomailla jossain niin en kyllä käyttäisi siihen menemiseen niin paljon aikaa.
No me asutaan niin syrjässä kuin Oulussa eikä täältä pääse juuri mihinkään suorilla lennoilla. Yleensä miniloma alkaa 04.00 herätyksellä...
Voi apua saatat tutustua uusiin ihmisiin, saada vaikka ystäviä! Kyllä on suomalainen ongelma.
Nussitte hotellilla ja liikutte kahdestaan, vai jotakin ryhmänaintilomaako suunnittelitte alkujaan?
Tuli mieleen kun mies suunnitteli meille lomareissun. Oli hyvät suunnitelmat käydä muutamassa eri maassa, olin aivan otettu siitä että mies keksi meille niin kivan reissun ja todella innoissani kun opinnoissa stressaavan ajan keskellä olisi päässyt rentoutumaan. Sitten mies ohimennen kertoi katsoneensa lentoja kaverinsa kanssa, ja kysyin puoliksi vitsillä että onko sekin tulossa. No olihan se ja tyttöystävä myös. Ei ollut MITÄÄN maininnut siitä että reissu tehtäisiinkin neljästään.
Siinä vaiheessa oli pakko kieltäytyä vaikka inhottikin pilata toisten suunnitelmat. En ole niin sosiaalinen että olisin pystynyt rentoutumaan kunnolla, joten haluisin mielummin säästää rahat toista reissua varten.
"Ne joille se on vaikeaa ymmärtää niin oletteko te olleet kotona viimeiset 6 vuotta ilman mahdollisuutta lähteä puolison ja ystävien kanssa mihinkään ravintolaa pidemmälle?"
No tossa tilanteessa lähtisin riemusta kiljuen vaikka mukaan tulisi kuka tahansa. Nauttisin matkasta ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jos vähän tuntemattomia mukana? Pienessä hönössä menee loma mukavasti, vaikka nimeä ei aina edes muistaisi. Jos kammoksut noin paljon tuntemattomia, niin vaikeaksi käy eläminen täällä 7 miljardin ihmisen seassa...
Varmaan sitä väliä, että aloittaja olisi halunnut jutella ystävänsä kanssa niinkuin ystävät toisilleen juttelevat. Omaa elämäänsä koskevista asioistaan. Nyt kuitenkin ystävä päätti, että lomareissulla puhutaan vain smalltalkia. Onhan smalltalkikin ihan kivaa, mutta ei kuitenkaan sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap.
Ensinnäkin teille, jotka nyt takerrutte johonkin hemmetin kirjoitusvirheeseen; kyseessä siis KOLMEN (3) VUOROKAUDEN (vrk) miniloma.
Ja sitten; kyllä, ollaan tosi pettyneitä, ihan totta. Ne joille se on vaikeaa ymmärtää niin oletteko te olleet kotona viimeiset 6 vuotta ilman mahdollisuutta lähteä puolison ja ystävien kanssa mihinkään ravintolaa pidemmälle? Oletteko koskaan odottaneet jotain tulevaa asiaa / tapahtumaa tmv. niin innolla, ettette meinaa housuissanne pysyä? Ette ilmeisesti ole. Ja silloin teille on aivan turha asiaa sen enempää yrittää vääntää.
Ja te, jotka nillitätte, että miksei haluta uusia ihmisiä elämäämme niin juu, kyllä halutaan, mutta tämän matkan piti olla VAIN rentoutumista / juhlimista / keskustelua TUTUSSA seurassa, ennestään tuttujen ihmisten kanssa, joita nähdään harvoin mutta jotka ovat tärkeitä (lapsuudesta saakka).
Ja te provon huutajat; miksi joka ikiseen ketjuun pitää tulla meuhkaamaan ja mesoamaan sitä provoa?! Miksi se on niin tärkeää yrittää vesittää toisen keskustelunaloitus? Olette todella pieniä ihmisiä.
Hei ap, mistä voi lukija tietää, että olet tehnyt kirjoitusvirheen aloituksessa, vai olet todella lähdössä 3 viikon lomalle. Minä ainakin vastaisin ihan eri tavalla, jos tietäisin loman olevan 3 vuorokautta kuin 3 viikkoa.
Lyhyellä lomalla ei olisi niin väliä, keitä siellä on, mutta 3 viikon lomalla olisi tosi kurjaa olla kolmantena pyöränä.
Nyt häntä pois koipien välistä ja lähdette sinne lomalle pitämään hauskaa. Nuo tuntemattomathan voivat olla vaikka kuinka kivoja. Ja jos ei synkkaa niin vietätte sitten kahdestaan laatuaikaa kun siihen kerrankin on mahdollisuus. Näkisin, että pieni irtiotto arjesta noinkin pitkän ajan jälkeen tekee vaan hyvää, oli se sitten kaksin tai isommassa porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää ymmärrän ap:n pointin. Ystävän olisi pitänyt jo alussa kertoa, että reissuun lähtee muitakin. Mulla oli yksi kaveri joka saattoi tulla kyläänkin kaveri matkassa, vaikka oli alunperin piti tulla yksin. On oikeasti vaivaantunut olo kun ventovieras tulee kotiisi kahville...
Juuri näin. Minäkin haluan etukäteen tietää, keiden kanssa on tarkoitus viettää lomani.
Olet ilmeisesti niitä, jotka lähtevät leikkipuistoon jonkun äitikaverin kanssa, etkä suostu edes näkemään muita samassa puistossa olevia äitejä. Ja jos puistokaverisi tervehtii jotain muuta äitiä, luot häneen paheksuvia katseita.
Vierailija kirjoitti:
"Ne joille se on vaikeaa ymmärtää niin oletteko te olleet kotona viimeiset 6 vuotta ilman mahdollisuutta lähteä puolison ja ystävien kanssa mihinkään ravintolaa pidemmälle?"
No tossa tilanteessa lähtisin riemusta kiljuen vaikka mukaan tulisi kuka tahansa. Nauttisin matkasta ehdottomasti.
Toinen näkökulma:
Tossa tilanteessa haluaa varmistaa, että se loma on just eikä melkein oman maun mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää ymmärrän ap:n pointin. Ystävän olisi pitänyt jo alussa kertoa, että reissuun lähtee muitakin. Mulla oli yksi kaveri joka saattoi tulla kyläänkin kaveri matkassa, vaikka oli alunperin piti tulla yksin. On oikeasti vaivaantunut olo kun ventovieras tulee kotiisi kahville...
Juuri näin. Minäkin haluan etukäteen tietää, keiden kanssa on tarkoitus viettää lomani.
Olet ilmeisesti niitä, jotka lähtevät leikkipuistoon jonkun äitikaverin kanssa, etkä suostu edes näkemään muita samassa puistossa olevia äitejä. Ja jos puistokaverisi tervehtii jotain muuta äitiä, luot häneen paheksuvia katseita.
En ole. Sinusta en tiedä, mutta minä en mene leikkipuistoon kolmeksi vuorokaudeksi, en hanki leikkipuistossa käyntiä varten lapsenvahtia, en ota leikkipuistossa käyntiä varten töistä vapaata eikä meidän alueen leikkipuistoissa käyminen maksa mitään. Mutta minä olen niitä, jotka haluavat itse päättää, lähdenkö kolmeksi vuorokaudeksi jonnekin reissuun puhumaan smalltalkia tuntemattoman pariskunnan kanssa vai teenkö sillä ajalla ja rahalla jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kahden pienen (alle 5v) lapsen vanhemmat ja meidän tärkeä ystäväpariskunta, jota nähdään hyvin harvoin ehdotti, että lähdettäisiin pienelle aikuisten minilomalle (3vk). Nimesivät paikan ja ajankohdan, että tuolloin on heille loma mahdollinen ja lastenhoito järjestyy, pääsettekö te. Me miehen kanssa hartiavoimin järjestelemään asioita; lomia, lastenhoitoa, buukattiin sovittu hotelli ja ruvettiin haarukoimaan lentoja oikein urakalla (kohde ei suorien lentojen päässä). Käytin monta tuntia monena päivänä järjestelyihin, samoin mies. Meillä on tukiverkko hankalasti pitkien matkojen päässä, joten piti sumplia monia langanpäitä yhteen ennen kuin järjestyi.
Kun kaikki alkoi olla suht kasassa ja olimme jo todella innoissamme tulevasta reissusta ystävien kesken putosi "pommi". Pariskunnan nainen ilmoitti kuin ohimennen, että reissuun lähtee muuten myös kolmas pariskunta - heidän läheiset ystävänsä. Siis mitä...? En saanut sanottua oikeastaan mitään. Emme tunne näitä ihmisiä, koskaan edes tavattu. Loma on tosi lyhyt ja toivoimme voivamme viettää sen juuri tämän pariskunnan kanssa, ei uusiin ihmisiin tutustuen (jotka asuvat toisessa maassa ja joita tuskin enää tapaamme).
Miten joku voi tehdä toiselle noin?! Emme ilmeisesti todellakaan merkitse heille yhtä paljon kuin heidän ystävyytensä merkitsee meille. En tiedä miten ilmaisisin järkyttävän pettymykseni, meidän kummankin osalta.
3VK !! loma on muka miniloma....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Sinusta en tiedä, mutta minä en mene leikkipuistoon kolmeksi vuorokaudeksi, en hanki leikkipuistossa käyntiä varten lapsenvahtia, en ota leikkipuistossa käyntiä varten töistä vapaata eikä meidän alueen leikkipuistoissa käyminen maksa mitään. Mutta minä olen niitä, jotka haluavat itse päättää, lähdenkö kolmeksi vuorokaudeksi jonnekin reissuun puhumaan smalltalkia tuntemattoman pariskunnan kanssa vai teenkö sillä ajalla ja rahalla jotain muuta.
Voihan siellä lomalla tehdä muutakin kuin puhua smalltalkia ni ei mene raha hukkaan. Ja mikä on että ei anna edes mahdollisuutta tälle toiselle pariskunnalle? Kuulostaa minusta vähän turhan ennakkoluuloiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan siellä lomalla tehdä muutakin kuin puhua smalltalkia ni ei mene raha hukkaan. Ja mikä on että ei anna edes mahdollisuutta tälle toiselle pariskunnalle? Kuulostaa minusta vähän turhan ennakkoluuloiselta.
Tottakai voi. Kyse onkin siitä, haluanko minä tehdä niin. Vai menenkö mieluummin kolmen päivän reissuun lasteni kanssa. On ihan mahdollista, että jos tietäisin kolmannesta pariskunnasta etukäteen, lähtisin hyvinkin mielelläni mukaan. Tai ehkä ottaisin lapsenikin mukaan tuolle reissulle. Olisihan se aika ennakkoluuloista, jos en antaisi tuolle toiselle pariskunnalle mahdollisuutta tutustua lapsiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Kyse onkin siitä, haluanko minä tehdä niin. Vai menenkö mieluummin kolmen päivän reissuun lasteni kanssa. On ihan mahdollista, että jos tietäisin kolmannesta pariskunnasta etukäteen, lähtisin hyvinkin mielelläni mukaan. Tai ehkä ottaisin lapsenikin mukaan tuolle reissulle. Olisihan se aika ennakkoluuloista, jos en antaisi tuolle toiselle pariskunnalle mahdollisuutta tutustua lapsiini.
Jos lomalle haluaa, reissu on varattu ja lastenhoitokin järjestetty niin en ymmärrä miksi et haluaisi. Ja voihan ne lapsetkin tosiaan ottaa mukaan jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lomalle haluaa, reissu on varattu ja lastenhoitokin järjestetty niin en ymmärrä miksi et haluaisi. Ja voihan ne lapsetkin tosiaan ottaa mukaan jos siltä tuntuu.
Voi hyvää päivää! Tämä kommenttiketju lähti siitä, että kerroin haluavani tietää etukäteen. Siis jo ennenkuin on mitään lapsenvahteja hankittu tai reissuja varattu.
Mutta jos palataan aloittajan tilanteeseen, niin todennäköisesti tosiaan koittaisin saada lapsillenikin lennot ja hotellihuoneeseen melko varmasti saisi lisävuoteet tai sitten vaihtaisimme vaan hotellia ja/tai lentäisimme aiemmalla tai myöhemmällä lennolla, jotta lapsillekin saa lentoliput.
Mä näkisin tuon mahdollisuutena oman parisuhteen huoltoon. Antaisin kahden muun pariskunnan keskittyä omiin menoihinsa ja nauttisin kerrankin kahdenkeskeisestä ajasta.
Ymmärrän kyllä harmistumisen. Yhteinen loma ei ole se paras tapa tutustua uusiin ihmisiin. Jos niiden kanssa ei esim tule yhtään toimeen..
Minä peruisin. Haluaisin itse päättää kenen seurassa lomani vietän ja tosi tökerösti toimittu, jos ilmoitetaan noin, että muitakin on lähdössä.
Koettakaa kestää vai voisiko matkan peruuttaa?
No yleensä ne jotka viihtyvät ja tulevat mutkattomasti toimeen uusien ihmisten kanssa eivät reagoisi kuten ap nyt.