Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

potilaan asioista ei pitäisi kailottaa muiden kuullen

Vierailija
04.03.2017 |

”Sinullahan oli se keskenmeno ja olit tulossa kaavintaan” – potilaan asioista ei pitäisi kailottaa muiden kuullen
Sairaalan toiminnassa ahdisti se, ettei potilaiden yksityisyydellä ei tuntunut olevan merkitystä.
Juuri tämä asia ahdistaa itseänikin terveydenhoidossa.
hs.fi/mielipide/art-2000005112790.html

Kommentit (210)

Vierailija
161/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös hesarin artikkelissa mainitittu identiteettivarkauden pelko, kun petinaapurit kuulevat hetun, on turhaa hysteriaa. Kuka muistaa sattumalta kuulemansa hetun ja miten sitä voisi muka väärinkäyttää?

Hetulla ja nimellä pystyy tilailemaan kaikenlaista ja ottamaan pikavippejä. Kyllä ne muistaa, jos on osastolla useamman päivän ja kuulee ne useamman kerran. Ei ole ainakaan ollut ongelma minulle...

Laitoin tämän Fobballe suoraan!

Vierailija
162/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossakin yhteishuoneessa puhutut ns. puhekieliset asiat on erikseen, mutta se että pohtii siivoojan saavan jotakin selville roskiksesta, on aika kaukaa haettua. Toki jossakin voi olla latinan ja ICD-luokituksen osaava siivooja, mutta todennäköisyys lienee aika vähäinen.

Sinua ei varmaan sitten haittaa jos terveystietosi ovat kenen tahansa ohikulkijan luttavissa, voivat ollakin jos olet husin potilas. Husilla ollut pari neulaskandaalia (väärä rokote henkilökunnalle ja asiakkaiden pistäminen käytetyillä neuloilla) ja lisäksi paperien epäasianmukainen säilyttäminen ja hävittäminen.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002899718.html

Aika harva ohikulkija ymmärtää yhtään mitään "lääkäritekstistä" saati diagnoositunnuksista. Joku terveydenhoitohenkilöstöön kuuluva, jolla ei ole oikeutta tietoja nähdä ja pääsee niitä virheen vuoksi katsomaan, on se suurempi ongelma.

Papereissa on ollut potilaiden henkilötunnuksia ja kotiosoitteita, lisäksi "normaalin alatiesynnytyksen" tajuaa vähän heikompilahjainenkin. Osoite ja henkilötunnus ovat jo salassapidettäviä tietoja puhumattakaan muista tiedoista. Vaikka hiv-positiivisuus tms. Hetulla voidaan henkilön nimissä tilata tuotteita netistä tai potilaalla voi vaikka olla turvakielto ja syy pelätä väkivaltaa ex-kumppaninsa taholta.

Olen ennenkin kertonut kuinka työterveydessä käydessäni - jotain kokeita otettiin - hoitajan pöytä oli täynnä muiden asiakkaiden papereita ja pystyin lukemaan nimet ja hetut siitä helposti. Olen todella nopea lukija. Lähimpänä on eräässä toisessa firmassa työskenetelevän tutun naisen sydänfilmi. Se oli ylösalaisin, mutta ei minulle ainakaan tuota vaikeuksia lukea tekstiä parin sekunnin vilkaisulla. En itse haluaisi jonkun työkaverin tai muun tuttavan näkevän minun labrapapereitani, joten toiveeni hoitajille (ja lääkäreille): siivotkaa ne paperit piiloon/nurinpäin ja koneet kiinni tai näytöt piiloon muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Joo... Olihan se aika outoa, että synnytyksen jälkeen kätilö vilkaisi alapäätä ihan siinä huoneessa omalla paikallani. Hyvä jos sai edes verhoa eteen.

Apteekit on toinen, kiva kertoa siinä tiskillä et noita masennuslääkkeitä mä haluaisin.

Sukulaiseni on terkkari, ja hän sattui mainitsemaan mulle että heidän asemallaan käy yksi Pirkko. Mä en tunne tätä Pirkkoa henkkoht., mutta tiedän ulkonäöltä kuitenkin. Sukulainen lopettaa tuossa kyseisessä neuvolassa jonkin ajan päästä, ja huokaili helpottuneena että ehtii alta pois ennen kuin Pirkko lapsineen tulee käynnille, kun niillä on niitä kaikenmaailman ongelmia. Mä en mistään ongelmista tiennyt... No, nyt tiedän.

Voi, kun ennen vanhaan( liki 50v sitten) oli valtavia yli 10 hengen huoneita, suuria saleja synnytyslaitoksella. Mm Oulussa tuirassa, varmaankin saliin sopi 16-20 henkilöä. Synnyttäjä ei saanut kävellä synnytyksen jälkeen huoneeseen, vaan muistan kun kätilö koppasi syliinsä käytävällä ja kantoi sänkyyn. Kuljetuspaarit ei varmaankaan sopineet huoneeseen. Riuska, hyvin mukava kätilö olikin ja en painanut liikaa, hyvin jaksoi kantaa ja muistan vieläkin kätilön etunimen ja ulkonäön.

Synnyttäjälle tehtiin muutamana päivänä alapesu huoneessa sängyllä, alusastia alle ja pesutuppona oli karkea jostain oljen/jouhen tapaisista luonnonaineista kietaistu sykerö, ja kätilö pesi sykerö pikien pänskien nokassa. Eikä puhettakaan, että olisi ollut mitään sermejä välissä. Sängyt oli siten, että ison huoneen keskellä oli lisänä yksi sänkyrivi, eli sänkyjä saattoi olla jopa 20. Enpä muista, että kukaan olisi edes maininnut , että pitäisi olla yksityisyyttä:)  Aika aikansa kutakin, sanotaan. t. oulussa esikoisen synnyttänyt

Vierailija
164/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olin ruokailemassa ja pöytääni sattui kaksi hoitoalan ihmistä. Juuri kun olin aloittamassa herkullista pihviäni, alkoi toinen puuskuttaa miten rankka päivä hänellä oli ollut. Jatkoi sitten kertomistaan, että oli niin vaikea pihtisynnytys, että meinasi kuolla sekä äiti että lapsi. "En meinannut millään saada otetta pihdillä ja veri lensi..."  Kuvailu jatkui hyvin vuolaasti ja yksityiskohtaisesti minun nieleskellessäni tyhjää lautanen edessäni.

Ja ei, nimiä ei todella mainittu! Menettävätköhän sairaalassa työskentelevät ihmiset jotenkin suhteellisuudentajunsa, mikä on sopivaa työn ulkopuolella ja mikä ei?

Tuollaisessa tilanteessa on minusta ihan asiallista ja OK huomauttaa, että anteeksi nyt, mutta ymmärrättekö että koko ravintola joutuu kuuntelemaan teitä, ja että ehkä me emme kaikki halua kuulla teidän potilaastanne ja miten "veri lensi". Jopa pelkkä epäuskoinen tuijotus voi riittää (paitsi jos kyseessä on täysi toope).

Vierailija
165/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Joo... Olihan se aika outoa, että synnytyksen jälkeen kätilö vilkaisi alapäätä ihan siinä huoneessa omalla paikallani. Hyvä jos sai edes verhoa eteen.

Apteekit on toinen, kiva kertoa siinä tiskillä et noita masennuslääkkeitä mä haluaisin.

Sukulaiseni on terkkari, ja hän sattui mainitsemaan mulle että heidän asemallaan käy yksi Pirkko. Mä en tunne tätä Pirkkoa henkkoht., mutta tiedän ulkonäöltä kuitenkin. Sukulainen lopettaa tuossa kyseisessä neuvolassa jonkin ajan päästä, ja huokaili helpottuneena että ehtii alta pois ennen kuin Pirkko lapsineen tulee käynnille, kun niillä on niitä kaikenmaailman ongelmia. Mä en mistään ongelmista tiennyt... No, nyt tiedän.

Voi, kun ennen vanhaan( liki 50v sitten) oli valtavia yli 10 hengen huoneita, suuria saleja synnytyslaitoksella. Mm Oulussa tuirassa, varmaankin saliin sopi 16-20 henkilöä. Synnyttäjä ei saanut kävellä synnytyksen jälkeen huoneeseen, vaan muistan kun kätilö koppasi syliinsä käytävällä ja kantoi sänkyyn. Kuljetuspaarit ei varmaankaan sopineet huoneeseen. Riuska, hyvin mukava kätilö olikin ja en painanut liikaa, hyvin jaksoi kantaa ja muistan vieläkin kätilön etunimen ja ulkonäön.

Synnyttäjälle tehtiin muutamana päivänä alapesu huoneessa sängyllä, alusastia alle ja pesutuppona oli karkea jostain oljen/jouhen tapaisista luonnonaineista kietaistu sykerö, ja kätilö pesi sykerö pikien pänskien nokassa. Eikä puhettakaan, että olisi ollut mitään sermejä välissä. Sängyt oli siten, että ison huoneen keskellä oli lisänä yksi sänkyrivi, eli sänkyjä saattoi olla jopa 20. Enpä muista, että kukaan olisi edes maininnut , että pitäisi olla yksityisyyttä:)  Aika aikansa kutakin, sanotaan. t. oulussa esikoisen synnyttänyt

Tehtiinkö tämä vieraiden miesten läsnäollessa? Itse en halua, että vieraat miehet näkevät alapääni. Ihan käypä toive. Miten ihmeessä Suomessa voidaan pakottaa riisumaan vastakkaisen sukupuolen läsnäollessa?

Vierailija
166/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyys on vaan kaunis ajatus terveydenhuollossa. Ja ajatuksen tasolle se jää.

Konkarihoitajana totean, että varmaan tajuatte, ettei yksityisyyttä voi koskaan toteuttaa viimeisen päälle. Jos täysi yksityisyys toimisi, jokaisella potilaalla pitäisi olla yksityishuone tai tila, joka on äänieristetty.

Olen ollut itsekin potilaana ja kuuden hengen huoneessakin. Täydellinen yksityisyys on täysin mahdotonta.

Toki lääkäri voi tutkia ja tutkiikin potilaan omassa työhuoneessaan silloin kun se on mahdollista.

Tiedä sitten, miten potilaan yksityisyys on toteutettu yksityissairaaloissa? Onko kaikilla oma huone jne...Ei ole kokemusta. Kertokaa, jotka tiedätte.

Olisi teknisesti täysin mahdollista toteuttaa kaikilla potilaille oma pieni oma huone, jossa wc-pönttö ja lavuaari. Taudit leviävät monen hengen huoneissa, joten ne ovat myös vaarallisia. Tulevaisuudessa on pakko mennä yksityishuoneisiin juuri tämän vuoksi, koska antibiooteille vastustuskykyiset kannat lisääntyvät. Kaikissa uusissa sairaaloissa ei pitäisi enää olla massahuoneita lainkaan.

Ja kyllä, yksityissairaaloissa nimenomaan on omat (isot) huoneet.

Jos kaikille alettaisiin tehdä omat huoneet, asiakaspaikkojen määrä vähenisi. Jonka sanoo jo maalaisjärkikin. Jos tilaa on käytettävissä x määrä, samaan tilaan saadaan huomattavasti vähemmän ihmisiä, jos jokaisella on oma huone kuin verrattuna huoneeseen, jossa on useampia ihmisiä.

Taudit leviävät kyllä hyvin myös ilman yhteistilojakin; esim. ovenkahvasta voi saada noron, vaikka siihen koskenut noroa kantava henkilö ei olisi lähimaillakaan. Jos on kovin tautikammoinen, ei kannata käyttää julkisia (bussi vasta lähmäinen paikka onkin), käydä missään pikaruokapaikoissa tai yleisessä vessassa.

No onko sitten oikein, että säästön takia naisen pitää esitellä intiimiä paikkojaan vieraille ihmisille, jopa miehielle ja naisen seksielämä ja intiimivaivat käsitellään pahimmassa tapauksessa sekahuoneessa??

Mistä lähtien naistentautien osastoilla on ollut myös miehiä??????

No voihan nainen joutua gynene puolen kipujen takia ihan normipäivystykseen! Synnärillä on myös vierailijoina muiden äitien miehet, miten voi imettää, kun verhot eivät suojaa tarpeeksi ja vieraat miehet näkevät rinnat? Eikä se ole mukavaa, että vieraat naisetkaan näkee niitä intiimipaikkoja.

Mutta imettäminen ja tissien läväyttäminen esiin julkisilla paikoilla ei ole ongelma?

Vierailija
167/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme päätä ilmestyi aikoinaan lähiapteekin takahuoneen ovelle kun menin tiskiltä raskaustestiä pyytämään. Oma äitini huolehti lopusta tiedotuksesta eli kenellekään muulle ei tarvinnut raskaudesta itse kertoa. Tästä todisteena onnitteluryöppy sukulaisilta ja omilta ystäviltä, entisiltä koulukavereilta, naapureilta, työkavereilta...

Vierailija
168/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyydestä tingitään, koska se on hoitajille ja lääkäreille helpompaa ja nopeampaa kuin juoksuttaa potilaita erilliseen, yksityiseen tutkimushuoneeseen. Varmasti tähän vaikuttaa myös se, etteivät potilaat yleensä ole siinä kunnossa, että jaksaisivat vaatia yksityisyyttä itselleen. Miten tuollaiseen vaatimukseen edes suhtauduttaisiin, jos joku ilmoittaisi ettei aio riisuutua tutkittavaksi ulkopuolisten läsnäollessa? Mielenterveysongelmaisen ja hankalan potilaan leima otsaan?

Siis ei vaan voi olla niin, että potilaita pakotetaan riisumaan muiden läsnäollessa, pahimmassa tapauksessa vastakkaisen sukupuolen seurassa. Tuohan täyttää jo jollain lailla seksuaalisen häirinnän tunnusmerkit, jos hoitoa ei saa, ellei ole valmis riisumaan vieraiden miesten edessä. Huh huh. Minä en ainakaan riisuisi. Sanoisin, että pitää saada sen verran yksityisyyttä, että vieraat miehet eivät näe intiimialueita.

Mutta sekö, jos vieraat naiset näkee, on ok?

Vierailija
169/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme päätä ilmestyi aikoinaan lähiapteekin takahuoneen ovelle kun menin tiskiltä raskaustestiä pyytämään. Oma äitini huolehti lopusta tiedotuksesta eli kenellekään muulle ei tarvinnut raskaudesta itse kertoa. Tästä todisteena onnitteluryöppy sukulaisilta ja omilta ystäviltä, entisiltä koulukavereilta, naapureilta, työkavereilta...

Missä perähikiöillä ihmiset asuu kun apteekista joudutaan ns. vapaakaupan tavarat pyytämään tiskiltä? Jo vuosikymmeniä ns. vapaakaupan tuotteet ja käsikauppalääkkeet on saanut itse ottaa hyllystä myös pienissä apteekeissa.

Ja testejä on saanut jo vuosikausia ruokakaupastakin, että ei sitäkään ole pakko mennä sinne perähikiän ainoaan apteekkin ostamaan.

Mainitaan nyt vielä sekin, että apteekin henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
170/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linda G. kirjoitti:

Olen hoitaja, ja ent. Työpaikassani gynen vuodeosastolla oli huoneissa kuulokkeet, jotka muut huoneessa ollleet potilaat laittoivat korville kun toisen potilaan asioista puhuttiin. Itselläni on myös tapana pyytää huoneessa olevia vieraita poistumaan, jos käydään potilaan asioita suullisesti läpi tai jos vaikka alan katetroida naispotilasta jne.

Miksi sitten synnärillä naisen intiimivaivat käydään muiden kuullen ja vieraat miehet saavat mennä jalkopään ohi samalla kun naiselle tehdään tutkimusta tai nainen joutuu olemaan vieraiden miesten kanssa rinnat paljaana?

Koska potilaat tähän suostuvat eivätkä vaadi yksityisyyttä eivätkä vie asiaa eteenpäin. Kohdellaanko Suomessa kaikkia naisia muuten näin, koskeeko tämä myös musliminaisia että heidän pitää esitellä alastonta vartaloa vieraiden miesten läsnäollessa?

Vierailija
171/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää ikinä mene terkkariasemalle gynekologisten vaivojen takia. Olin siellä alapää paljaana tutkimussängyllä, jonka jalkopää oli tietty ovelle päin, jonka takana istuu rivissä odottavia potilaita käytävällä. Sitten kesken kaiken ovi aukeaa selälleen ja sisään tulee sairaanhoitaja tuomaan jotain, mitä se lääkäri tarvitsi. Kyllä poistuin huoneesta kengänkärkiä tuijottaen ja mahdollisimman kiireesti toivoen, ettei kukaan tuttu siellä käytävällä istunut ja etten koskaan ikimaailmassa törmää niihin, jotka siellä istui. Pitäisi kyllä vähintään joku sermi vetää sen tutkimussängyn ja oven väliin, jos sieltä joku hoitsu vaikka sattuisi tulemaan.

Vierailija
172/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4352 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyys on vaan kaunis ajatus terveydenhuollossa. Ja ajatuksen tasolle se jää.

Konkarihoitajana totean, että varmaan tajuatte, ettei yksityisyyttä voi koskaan toteuttaa viimeisen päälle. Jos täysi yksityisyys toimisi, jokaisella potilaalla pitäisi olla yksityishuone tai tila, joka on äänieristetty.

Olen ollut itsekin potilaana ja kuuden hengen huoneessakin. Täydellinen yksityisyys on täysin mahdotonta.

Toki lääkäri voi tutkia ja tutkiikin potilaan omassa työhuoneessaan silloin kun se on mahdollista.

Tiedä sitten, miten potilaan yksityisyys on toteutettu yksityissairaaloissa? Onko kaikilla oma huone jne...Ei ole kokemusta. Kertokaa, jotka tiedätte.

Olisi teknisesti täysin mahdollista toteuttaa kaikilla potilaille oma pieni oma huone, jossa wc-pönttö ja lavuaari. Taudit leviävät monen hengen huoneissa, joten ne ovat myös vaarallisia. Tulevaisuudessa on pakko mennä yksityishuoneisiin juuri tämän vuoksi, koska antibiooteille vastustuskykyiset kannat lisääntyvät. Kaikissa uusissa sairaaloissa ei pitäisi enää olla massahuoneita lainkaan.

Ja kyllä, yksityissairaaloissa nimenomaan on omat (isot) huoneet.

Jos kaikille alettaisiin tehdä omat huoneet, asiakaspaikkojen määrä vähenisi. Jonka sanoo jo maalaisjärkikin. Jos tilaa on käytettävissä x määrä, samaan tilaan saadaan huomattavasti vähemmän ihmisiä, jos jokaisella on oma huone kuin verrattuna huoneeseen, jossa on useampia ihmisiä.

Taudit leviävät kyllä hyvin myös ilman yhteistilojakin; esim. ovenkahvasta voi saada noron, vaikka siihen koskenut noroa kantava henkilö ei olisi lähimaillakaan. Jos on kovin tautikammoinen, ei kannata käyttää julkisia (bussi vasta lähmäinen paikka onkin), käydä missään pikaruokapaikoissa tai yleisessä vessassa.

No onko sitten oikein, että säästön takia naisen pitää esitellä intiimiä paikkojaan vieraille ihmisille, jopa miehielle ja naisen seksielämä ja intiimivaivat käsitellään pahimmassa tapauksessa sekahuoneessa??

Mistä lähtien naistentautien osastoilla on ollut myös miehiä??????

No voihan nainen joutua gynene puolen kipujen takia ihan normipäivystykseen! Synnärillä on myös vierailijoina muiden äitien miehet, miten voi imettää, kun verhot eivät suojaa tarpeeksi ja vieraat miehet näkevät rinnat? Eikä se ole mukavaa, että vieraat naisetkaan näkee niitä intiimipaikkoja.

Mutta imettäminen ja tissien läväyttäminen esiin julkisilla paikoilla ei ole ongelma?

Tuliko lainkaan mieleen, että ehkä ne kaikki Free The Nipple -aktivistit ja naiset, jotka haluavat imettää avoimesti julkisilla paikoilla ovat eri ihmisiä kuin ne, jotka eivät halua vieraiden miesten näkevän rintojaan?

Katsos kun naisetkin ovat yksilöitä eivätkä kaikki ajattele samalla tavalla.

Vierailija
173/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä perähikiöillä ihmiset asuu kun apteekista joudutaan ns. vapaakaupan tavarat pyytämään tiskiltä? Jo vuosikymmeniä ns. vapaakaupan tuotteet ja käsikauppalääkkeet on saanut itse ottaa hyllystä myös pienissä apteekeissa.

Ja testejä on saanut jo vuosikausia ruokakaupastakin, että ei sitäkään ole pakko mennä sinne perähikiän ainoaan apteekkin ostamaan.

Mainitaan nyt vielä sekin, että apteekin henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus.

Ehkä ostaja on ajatellut nimenomaan vaitiolovelvollisuutta kun mennyt apteekkiin marketin sijasta.

Vaitiolovelvollisuus on myös hoitajilla. Toivon ettei tuon raskaustestin ostajan juoruava äiti ole ainakaan kenenkään hoitaja tai missään muussakaan ammatissa jossa pitäisi osata olla hiljaa ihmisten asioista.

Vierailija
174/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää ikinä mene terkkariasemalle gynekologisten vaivojen takia. Olin siellä alapää paljaana tutkimussängyllä, jonka jalkopää oli tietty ovelle päin, jonka takana istuu rivissä odottavia potilaita käytävällä. Sitten kesken kaiken ovi aukeaa selälleen ja sisään tulee sairaanhoitaja tuomaan jotain, mitä se lääkäri tarvitsi. Kyllä poistuin huoneesta kengänkärkiä tuijottaen ja mahdollisimman kiireesti toivoen, ettei kukaan tuttu siellä käytävällä istunut ja etten koskaan ikimaailmassa törmää niihin, jotka siellä istui. Pitäisi kyllä vähintään joku sermi vetää sen tutkimussängyn ja oven väliin, jos sieltä joku hoitsu vaikka sattuisi tulemaan.

Minulla oli tk:ssa gynekologinen tutkimus ja lääkäri (nuori naislääkäri muuten) ja hän hoiti tilanteen erittäin hyvin. Sulki kaihtimet ikkunasta ettei sieltä kukaan näe vaikka ei suoranaisesti ollut edes kulkureitillä, itselleni tuli turvallisempi olo koska en tosiaankaan halua esitellä itseäni vieraille.

Vierailija
175/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin menossa oman alueen tk päivystykseen ja odottaessani naapurin mies tuli potilashuoneesta.Lääkäri pyysi minut samantien sisään ja sanoi soittavansa yhden kiireellisen puhelun tässä välissä. Kone oli käännetty niin, että saatoin lukea naapurinmiehen prostata vaivat suoraan.Koko pissavaivojen kirjo ym. alapään vaivat.Kauhulla ajattelin kuka jälkeeni tulisikaan huoneeseen ja voisi lukea samalla omat vaivani koneelta.

Vierailija
176/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on kun hoitohenkilökunta kailottaa väärän diagnoosin perusteella. Itselläni oli väärään kohtaan jumiin ajautunut munasarjakysta aiheuttanut voimakkaan tulehduksen, mutta sitä hoidettiin virtsatietulehduksena, vaikka virtsatestit olivat negatiivisia eikä mitään virstatietulehdusoireita ollut. Ja hoitsu huusi asiasta toisessa huoneessa, niin että se kuului käytävään jossa istuin odottamassa antibiootteja. Vasta antibioottipakkauksen ohjeesta selvisi, että lääkäri väitti tulehdustani virtsatietulehdukseksi. Onneksi ei ole tarvinnut toiste käydä siinä arvauskeskuksessa.

Vierailija
177/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Tehtiinkö tämä vieraiden miesten läsnäollessa? Itse en halua, että vieraat miehet näkevät alapääni. Ihan käypä toive. Miten ihmeessä Suomessa voidaan pakottaa riisumaan vastakkaisen sukupuolen läsnäollessa?

Ei tehty mitään vieraiden miesten ( isät kävi, ei muita) läsnäollessa ja oli tietyt vierailuajatkin, vain tunti päivällä ja tunti illalla vierailuaikaa.

En mitenkään kertonut kokemustani ihaillen, että sellanen käytäntö olisi hyvä nykyäänkin, mutta kuten totesin, niin aika aikansa kutakin. Hieman ihmettelen alapeukutusta?? Olin itse nuori synnyttäjä 18v ja siihen aikaan se oli tavallista ja naiset kypsyivät aiemmin monessa mielessä ja meillä päin lähdettiin maailmalle n15v ja itsekin tein siten ja opiskelin vasta naimisiinmentyäni. Aikuisopiskeluissa meni n 12 vuotta.

Vierailija
178/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin menossa oman alueen tk päivystykseen ja odottaessani naapurin mies tuli potilashuoneesta.Lääkäri pyysi minut samantien sisään ja sanoi soittavansa yhden kiireellisen puhelun tässä välissä. Kone oli käännetty niin, että saatoin lukea naapurinmiehen prostata vaivat suoraan.Koko pissavaivojen kirjo ym. alapään vaivat.Kauhulla ajattelin kuka jälkeeni tulisikaan huoneeseen ja voisi lukea samalla omat vaivani koneelta.

Olisit puuttunut asiaan, todennut lääkärille että onpas naapurin miehellä kaikennäköistä kremppaa eturauhasessa. Ehkä olisi seuraavalla kerralla älynnyt kääntää näytön toisinpäin. Tai maininnut asiasta naapurille ja sanonut että voi viedä asian eteenpäin ottamalla yhteyttä potilasasiamieheen.

Vierailija
179/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ostaja on ajatellut nimenomaan vaitiolovelvollisuutta kun mennyt apteekkiin marketin sijasta.

Vaitiolovelvollisuus on myös hoitajilla. Toivon ettei tuon raskaustestin ostajan juoruava äiti ole ainakaan kenenkään hoitaja tai missään muussakaan ammatissa jossa pitäisi osata olla hiljaa ihmisten asioista.

Tuossahan mainittiin kuinka muka oikein apteekin takahuoneesta tultiin katsomaan kun joku tulee  raskaustestiä ostamaan. Ei moinen ostos ole erikoinen kuin ostajan itsensä mielestä; todella paljon noita apteekissa menee, joten ei tosiaankaan saa aikaan mitään oho,mennäänpä kyyläämään-toimintaa. Samoin kuin voisi vähempää kiinnostaa kenenkään muutkaan ostokset. Mitä siihen tulee, että reseptilääkkeistä on puhuttava, niin tietyt asiat nyt vain on varmistettava ja kerrottava, koska kaikki eivät ymmärrä  vaikka kuinka lukisivat ohjeesta. Esim. se, mikä on tulehduskipulääke, on uskomattoman monelle epäselvää, joten jos asiakkaalta ei varmista, käyttääkö hän jotakin tulehduskipulääkettä (kysymällä, minkä nimistä lääkettä käytät, koska kuten sanottu, eivät ihmiset tiedä mikä on minkäkintyyppinen lääke), voi olla hänellä onkin käytössä 2 eri tulehduskipulääkettä (tai jopa samaa, eri kauppanimillä) tai muuten lääkkeet eivät sovi keskenään käytettäväksi. Joten apteekissa kysyminen ei tarkoita, että farmaseuttia kiinnostaisi sen kummemmin juuri kyseisen ostajan asiat, hänen kuuluu vain varmistaa että lääkkeiden käyttö on asianmukaista.

Vierailija
180/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä sairastaa yksin kotonakin jos ei JULKINEN terveydenhuolto nappaa.