Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

potilaan asioista ei pitäisi kailottaa muiden kuullen

Vierailija
04.03.2017 |

”Sinullahan oli se keskenmeno ja olit tulossa kaavintaan” – potilaan asioista ei pitäisi kailottaa muiden kuullen
Sairaalan toiminnassa ahdisti se, ettei potilaiden yksityisyydellä ei tuntunut olevan merkitystä.
Juuri tämä asia ahdistaa itseänikin terveydenhoidossa.
hs.fi/mielipide/art-2000005112790.html

Kommentit (210)

Vierailija
201/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli hieman huvittunut olo, kun luin ketjua, vaikka vakavasta asiasta on kyse.  Ehdotus: Jos sairaalaosastot hankkisi nipun mustia huiveja ja puoli tusinaa kuulokkeita ja settiä kuljetettaisiin huoneesta toiseen lääkärinkierrolla. Hoitaja jakaa huivit ja kuullokkeet kaikille muille paitsi ei hänelle, jonka asioita ruoditaan ensin. Toiset potilaat sitovat huivit silmilleen ja kuulokkeet korvilleen. Sitä mukaa kun lääkärinkierto etenee laitetaan huivia ja kuulloketta seuraavalle :-))

Useimmille tuli järkyttynyt olo.

Sitten kun sattuu omalle kohdallesi vastaavaa, niin katsotaan tekeekö mieli vitsailla.

Vierailija
202/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli hieman huvittunut olo, kun luin ketjua, vaikka vakavasta asiasta on kyse.  Ehdotus: Jos sairaalaosastot hankkisi nipun mustia huiveja ja puoli tusinaa kuulokkeita ja settiä kuljetettaisiin huoneesta toiseen lääkärinkierrolla. Hoitaja jakaa huivit ja kuullokkeet kaikille muille paitsi ei hänelle, jonka asioita ruoditaan ensin. Toiset potilaat sitovat huivit silmilleen ja kuulokkeet korvilleen. Sitä mukaa kun lääkärinkierto etenee laitetaan huivia ja kuulloketta seuraavalle :-))

Sitten kun sattuu omalle kohdallesi vastaavaa, niin katsotaan tekeekö mieli vitsailla.

Höpsistä. Et tajunnut huumoria ? Olen menossa leikkaukseen noin viikon kuluttua ja aion kysellä ovatko miettineet miten yksityisyyden suojaa voisi parantaa. Olen ollut potilaana lukuisia kertoja eikä vielä ole osunut kohdalle liian intiimejä tilanteita. Ehdottomasti kannatan parannuksia, mutta ei unohdeta huumoria :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4352 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyys on vaan kaunis ajatus terveydenhuollossa. Ja ajatuksen tasolle se jää.

Konkarihoitajana totean, että varmaan tajuatte, ettei yksityisyyttä voi koskaan toteuttaa viimeisen päälle. Jos täysi yksityisyys toimisi, jokaisella potilaalla pitäisi olla yksityishuone tai tila, joka on äänieristetty.

Olen ollut itsekin potilaana ja kuuden hengen huoneessakin. Täydellinen yksityisyys on täysin mahdotonta.

Toki lääkäri voi tutkia ja tutkiikin potilaan omassa työhuoneessaan silloin kun se on mahdollista.

Tiedä sitten, miten potilaan yksityisyys on toteutettu yksityissairaaloissa? Onko kaikilla oma huone jne...Ei ole kokemusta. Kertokaa, jotka tiedätte.

Olisi teknisesti täysin mahdollista toteuttaa kaikilla potilaille oma pieni oma huone, jossa wc-pönttö ja lavuaari. Taudit leviävät monen hengen huoneissa, joten ne ovat myös vaarallisia. Tulevaisuudessa on pakko mennä yksityishuoneisiin juuri tämän vuoksi, koska antibiooteille vastustuskykyiset kannat lisääntyvät. Kaikissa uusissa sairaaloissa ei pitäisi enää olla massahuoneita lainkaan.

Ja kyllä, yksityissairaaloissa nimenomaan on omat (isot) huoneet.

Jos kaikille alettaisiin tehdä omat huoneet, asiakaspaikkojen määrä vähenisi. Jonka sanoo jo maalaisjärkikin. Jos tilaa on käytettävissä x määrä, samaan tilaan saadaan huomattavasti vähemmän ihmisiä, jos jokaisella on oma huone kuin verrattuna huoneeseen, jossa on useampia ihmisiä.

Taudit leviävät kyllä hyvin myös ilman yhteistilojakin; esim. ovenkahvasta voi saada noron, vaikka siihen koskenut noroa kantava henkilö ei olisi lähimaillakaan. Jos on kovin tautikammoinen, ei kannata käyttää julkisia (bussi vasta lähmäinen paikka onkin), käydä missään pikaruokapaikoissa tai yleisessä vessassa.

No onko sitten oikein, että säästön takia naisen pitää esitellä intiimiä paikkojaan vieraille ihmisille, jopa miehielle ja naisen seksielämä ja intiimivaivat käsitellään pahimmassa tapauksessa sekahuoneessa??

Mistä lähtien naistentautien osastoilla on ollut myös miehiä??????

No voihan nainen joutua gynene puolen kipujen takia ihan normipäivystykseen! Synnärillä on myös vierailijoina muiden äitien miehet, miten voi imettää, kun verhot eivät suojaa tarpeeksi ja vieraat miehet näkevät rinnat? Eikä se ole mukavaa, että vieraat naisetkaan näkee niitä intiimipaikkoja.

Mutta imettäminen ja tissien läväyttäminen esiin julkisilla paikoilla ei ole ongelma?

En minä imettäisi julkisella paikalla ilman sermiä. Joten on kyllä ongelma.

Vierailija
204/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä sairastaa yksin kotonakin jos ei JULKINEN terveydenhuolto nappaa.

Onko se nyt muka liikaa pyydetty, että intiimivaivoja ei käsitellä kaikkien kuulleen ja että pimppiä ja rintoja ei tarvitse kaikille esitellä??

Vierailija
205/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Et tajunnut huumoria ? Olen menossa leikkaukseen noin viikon kuluttua ja aion kysellä ovatko miettineet miten yksityisyyden suojaa voisi parantaa. Olen ollut potilaana lukuisia kertoja eikä vielä ole osunut kohdalle liian intiimejä tilanteita. Ehdottomasti kannatan parannuksia, mutta ei unohdeta huumoria :)

Hahhahhahha kuinka hassu sekaannus taas potilastiedoissa --

nimittäin se klamy ei ollutkaan rouvalla vaan tuolla edellisellä neidillä.

Teillä pikkurouva olikin ihan selkeä kuppa. Ahhahhah Haha hah  , mutta  ei unohdeta huumoria hei Hah haha hah!!!

Vierailija
206/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli keskosten osastolla ja samassa huoneessa oli 3-5 vauvaa vähän päivästä riippuen, kaikkien vanhemmat myös. Pieni koppi jossa kuuli tietenkin ihan kaiken. Kun lääkärin kierto alkoi, otettiin kaapista kuulosuojaimet joista pystyi kuuntelemaan radiota. Näin muut eivät kuulleet vuorossa olevan asioita. Se oli oikein toimiva systeemi :) Taysissa näin.

Keski-Suomen keskussairaalassa asia hoidettiin niin, että kaikki vanhemmat käskettiin kierron ajaksi huoneesta pois. Ainoastaan sen vauvan vanhemmat olivat huoneessa, jonka vauvaa lääkäri tutki. Hoitaja kävi käytävällä aina pyytämässä uudet vanhemmat sisään, kun seuraavan vauvan vuoro tuli, ja edellisen vanhemmat tietysti siirtyi käytävälle. Oikeastaan se ei ollut edes käytävä, vaan sellainen odotustila. Siinä vanhemmat myös odottelivat, jos jollain vauvalla oli joku toimenpide huoneessa kesken. Minusta se oli hyvä systeemi, kukaan ei kuullut toisten vauvojen asioita eikä nähnyt mitä tehtiin.

Vierailija
207/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linda G. kirjoitti:

Olen hoitaja, ja ent. Työpaikassani gynen vuodeosastolla oli huoneissa kuulokkeet, jotka muut huoneessa ollleet potilaat laittoivat korville kun toisen potilaan asioista puhuttiin. Itselläni on myös tapana pyytää huoneessa olevia vieraita poistumaan, jos käydään potilaan asioita suullisesti läpi tai jos vaikka alan katetroida naispotilasta jne.

Miksi sitten synnärillä naisen intiimivaivat käydään muiden kuullen ja vieraat miehet saavat mennä jalkopään ohi samalla kun naiselle tehdään tutkimusta tai nainen joutuu olemaan vieraiden miesten kanssa rinnat paljaana?

Mä olen ollut synnärillä neljä kertaa. Aina siellä oli käytäntö, että lääkärinkerron aikana kaikki vieraat ulos. Samoin jos jollekin synnyttäjälle jouduttiin tekemään joku toimenpide, vaikka kaikilla oli verhot, jotka voi vetää eteen, mutta silti vierailijat käskettiin pois. Esim. omaa miestäni tuli hoitaja pyytämään, että voisitko mennä vähäksi aikaa käytävälle, kun meillä on tässä pieni toimenpide. Eikä kenenkään tarvinnut rinnat paljaina olla jos nyt ei itse halunnut imettää niin ettei vetänyt verhoja eteen.

Vierailija
208/210 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran yliopiston apteekissa keskustassa farmaseutti joka tärisi, katse ei kohdistunut ja sekoili reseptien kanssa. Epäili reseptejäni ja lopulta en saanut yhtäkään määrättyä lääkettä. Odotin siis apteekissa yli tunnin. Seuraavana päivänä tuli anteeksipyytelevä puhelinsoitto ja pahoittelut. Lähdin töiden jälkeen apteekkiin ja sain lääkkeeni. Sama farmaseutti oli myös unohtanut kelakorttini itselleen. Minua lahjottiin jollain Aco itseruskettavalla ja maitohappobakteereilla hirveän nolouden vallassa.

Kun taas olin ison 5kk pojan äiti ja selkäni meni täysin jumiin lasta kanniskellessa, niin terkkarissa vastaanottovirkailija joka näytti ihan narkkarilta kohteli todella törkeästi ja luuli että olen kinumassa jotain päätäsekoittavia kolmiolääkkeitä. Avun sain lopulta yksityiseltä kiropraktikolta.

Viimeisin tökerö kokemus oli Kelasta. Mistä näitä dorkia oikein tulee?

Vierailija
209/210 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linda G. kirjoitti:

Olen hoitaja, ja ent. Työpaikassani gynen vuodeosastolla oli huoneissa kuulokkeet, jotka muut huoneessa ollleet potilaat laittoivat korville kun toisen potilaan asioista puhuttiin. Itselläni on myös tapana pyytää huoneessa olevia vieraita poistumaan, jos käydään potilaan asioita suullisesti läpi tai jos vaikka alan katetroida naispotilasta jne.

Nuo kuulokkeet tai kuulosuojaimet olisivat hyvä idea monella muullakin osastolla ja ilmeisesti niitä myös käytetäänkin. Itse ainakin olisin vain hyvilläni, jos saisin huomioida muita tuolla tavalla.

m34

Vierailija
210/210 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusissa sairaaloissa onkin yhden hengen huoneet. Jokainen saa kaipaamansa yksityisyyden.