Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy
Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.
Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.
Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.
Kommentit (230)
Ihan oikein etteivät tee palkatonta työtä.
Meillä on säännöllisesti ollut noita TETtiläisiä. Osa on ihan jeees, ymmärtävät ja tekevät yhdessä sitä hommaa. Sitten on niitä, joille mikään ei mene jakeluun edes rautalangasta vääntämällä. Surullisin tapaus seisoi lounastauolla mikroaaltouunin edessä, eikä osannut edes mikroa käyttää. Kun päästät vahtimatta vessassa käymään, niin puolituntia saat etsiä, missä on ja löydät jostain nurkasta kännykkää räpeltämästä. Ja ei, meidän töissä ei ole oikeasti aikaa räpeltää kännyköitä.
Omassa tetissä 90-luvun lopussa ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kauppaan töihin. Se oli kyllä hullua, 6 h päivässä hyllytystä 15-vuotiaana. Muutama päivä ja irtisanottiin suhde. Ei ollut silloin puhelimia mitä räplätä, mutta ei ihan tuon ikäiselle sopivakaan nostella tavaraa 30 h /vk ja mitään muuta ei saanut tehdä.. no kaupan ainut työ oli toki, toinen homma oli kassa, mutta sitä ei alaikäinen toki voinut tehdä. Harmitti kyllä kun ei päässyt kaupungissa siihen aikaan mihinkään muualle opettelemaan mitään.
Nykynuorista sen verran ja jo aikuisista, niin kyllä on työelämässä ongelmia kun räplätään puhelinta töissä ja sama jatkuu iltakaudet ja yöt monella.. oltiin töissä tai vapaa-ajalla niin kuvia otetaan koko ajan ja raportoidaan nettiin mitä tekee. Iso osa työnantajista maksaa siitä vielä, että tunti pari päivästä menee puhelimen räpläykseen.. ennen vanhaan piti tehdä duunia, kun ei ollut mitään virikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen esim nuoren kanssa sopimuksen tekoa, on mietitty mitkä on tarjoavan yrityksen vahvuuksia, mitä asiakas mahtaa oikeastaan haluta, on mietitty työlle oikeaa hintaa jne.
Ei tarvitse näyttää mitään asiakastietoja vaan voi opettaa teoreettisella tasolla.
Konsultti
Mistä lähtien TET:stä on maksettu palkkaa?????? Ei TET ole mikään työsuhde.
Missä lukee että on tetiläisellw maksettu palkkaa? Lukutaito?
Tulipa mieleen oma TET vuosien takaa. Päädyin palvelutaloon, eikä motivaatiota elämäntilanteen takia juuri ollut. Toisaalta taas oli kiva saada ajatuksia muualle ihan konkreettisella tekemisellä. Mielestäni siitä hyvin suoriuduinkin.
Työtehtäviin kuului älytön määrä paperin silppuamista, rappujen siivousta, nurmikonleikkuuta, vanhuksen huoneen siivous(lähinnä imurointi) ja jäin seuraneidiksikin vähäksi aikaa. Nurmikon leikkasin muistaakseni kahden viikon aikana kahdesti ja olihan sen rakkineen päälle saaminen aikamoinen haaste pienelle teinitytölle, yleensä talonmies kävi sen naureskellen käynnistämässä. Pihaa myös lakaisin ja mielestäni suoriuduin ihan hyvin. Paperin silppuamiseen taas kai meni liian kauan aikaa, kun siivoaja-työparini kävi vähän väliä nurkan takana kurkkimassa joko se on tehty. Suuren osan töistä tein itsekseni, kuten nurmikonleikkuun ja pihan lakaisun ja siistinnän.
Paska maku jäi lopulta suuhun kun sain arvosanaksi 7- vaikka hoidin hommat niin hyvin kuin sillä vähäisellä opastuksella pystyi. Vaan heti olisi pitänyt kai olla ammattilainen. Jotain syitä siinä mainittiin, oma-aloitteisuuden puute ja vuorovaikutustaidot. Kysyin kyllä uusia hommia sitä mukaa kun vanhat sain alta pois, mutta en kai mä nyt omin päin mitään töitä siellä alkanut tekemään, jos ei pyydetty. Äiti ei ollut innoissaan alhaisesta arvosanasta.
Minäpä väitän nyt vähän vastaan.
Miksi ihmeessä tet-nuoren pitäisi osata ja jaksaa small-talkata ventovieraan aikuisen kanssa? Mikset anna teinin syödä rauhassa, aika monikin heistä on ujoja ja arkoja, vaikka osa taas onkin suuna päänä vieraiden aikuisten kanssa.
Jos teini ei tunnu suorittavan työtään kunnolla, kannattaisi edes hetkeksi pysähtyä miettimään kahta asiaa.
1) onko ohjaus ollut riittävää? Se, mikä sinusta tuntuu itsestäänselvältä, ei välttämättä todellakaan ole itsestäänselvää nuorelle, joka ei tiedä mitään alasta ja yrityksestä.
2) yritättekö hyödyntää tet-harjoittelijaa ilmaistyöntekijänä vai muistatteko, että kyseessä on työelämään tutustumisjakso. Eli kuten nimessäkin sanotaan, he ovat tutustumassa työelämään, eivät rehkimässä ilmaiseksi. He ovat lapsia, eivät aikuisia, joten heiltä ei pidä odottaakaan suvereenia sosiaalista esiintymistä ja alan tuntemusta - asiallista ja oppimishaluista asennetta toki.
Jaksolla pitäisi siten saada käsitys firmanne oikeasta, aikuisten alan työstä, ei urakoida hanttihommia.
Oman kokemukseni mukaan jälkimmäinen ei ole likikään kaikille tet-harjoittelupaikoille selvää. Katsotaan, että hip hei, nyt pannaankin tet-harjoittelija pesemään ikkunoita ja setvimään arkistoon kerääntyneet silput paikoilleen.
Kun oikeasti nuorten pitäisi päästä edes seuraamaan - vaikkei itse tekemään - ihan ko. puulaakin ydintöitä.
Minä ymmärrän, monasti se ei ole helppoa keksiä teineille järkevää seurattavaa, mutta se sivusta seuraaminenkin on silti parempi idea kuin panna nuori tekemään täysin toisarvoisia, ja alaan liittymättömiä töitä.
Minulla on kaksi teiniä ja olen itse omalla työpaikallani ohjannut tet-harjoittelijoita. Toisen teinini kanssa oli huonoja kokemuksia paikallisesta s-marketista, jossa on jatkuvasti tettiläisiä, ja ilmeisesti juuri vähän orjatyövoiman roolissa, koska heillä oli totaalisen puutteellinen työnohjaus, eikä edes sovittuja ruokataukoja nuorille huolehdittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TET:han on tu-tus-tu-mis-ta työelämään. Se ei ole työn teettämistä nuorilla. Hienosti on kaikki mennyt, kun ollaan ohjeistettu, oltu läsnä ja huomautettukin, jos jokin ei suju. Vuorovaikutustaidot on aina kahden kauppaa ja sen sujumattomuudesta ei voi syyttää vain yhtä osapuolta. Ohjaajalta vaaditaan myös ohjausta sosiaalista- ja vuorovaikutustaidoista, eikä se tehtävä ei kaikille sovi. Antakaa nuorille anteeksi heidän keskenkasvuisuus.
Ai ettei TETiläisen kuulu tehdä töitä vai? Mitä sä oot oikein vetänyt? Meinaatko että se *tutustuminen* työelämään olisi sitä että teinit vahtaa vieressä minkä älypuhelimen räpläämiseltään kerkiävät? 😂 Kyllä vielä jokunen vuosi sitten ihan oikeisiin pieniin hommiin pääsi TETissä, tietysti lain sallimissa rajoissa.
Oikeita hommia juu, muttei mitään alaan kuulumattomia hanttihommia. Eli esimerkkinä: jos teini menee tettiin päiväkotiin, häntä ei panna pelkästään haravoimaan pihaa.
Hänen pitäisi soveltuvin osin saada tehdä ko. alan töitä tai jos se ei onnistu, seurata sivusta alan töitä. Hän ei ole siellä ilmaisena orjatyövoimana tekemässä jotain täysin muuta duunia.
ohis
Minulla on ollut pariin otteeseen tettiläinen viikon ajan. Ei enää ikinä.
On niin vaikea keksiä järkevää tekemistä sille tettiläiselle tai vaihtoehtoisesti laitat ne tekemään jotain, ja teet sen itse perässä uudelleen.
Itse olen ollut aikoinani päiväkodissa tetissä. Oli kivaa, sain leikkiä lasten kanssa ja vahtia niitä, auttaa askarteluissa jne., eli juttuja joista minusta oli apua.
Minä muistelen että olin vain iloinen kun TET:ssä pääsi jotain tosissaan tekemäänkin. Yli 10 vuotta sitten. Ei silloin toki ollut älyluurejakaan, joten ei tullut norkoiltua kännykällä.
Meillä oli seiskalla yhen päivän TET. Vietin sen tallilla jolla kävin tunneilla. Siellä kuurasin rinnakkaisluokkalaisen tytön kanssa karsinoitten seiniä. Muistelisin että putsattiin vähän suitsia ja osallistuttiin hevosten ruokintaankin. Mutta pääasiassa kuurattiin keskenään seiniä.
Kunnon TET oli ysillä ja olin eläintarvikeliikkeessä kaksi viikkoa. Harmi vain että olin tuohon aikan kauhean ujo ja arka, en uskaltanut sooloilla. Tein mitä käskettiin, mutta en ollut hoksannut että olisin voinut itsenäisestikin pyytää uusia työtehtäviä, luulin olevani kohtelias jos en liikaa kysele...eli tein virheen että ootin työnantajan vierellä kassan tienoolla istuen että milloin annettiin seuraavat työtehtävät ja sitte tein ne. Muuten oli onneksi kivaa ja jäi sinänsä hyvä maku suuhun hommasta. Pääsin niin hyllyttämään, suunnittelemaan ikkunaan esillepanon kuin ihan siivoamaankin.
Olen kuullut että nykyisin tet-jaksoja on yläasteella useammin kuin kerran/kaksi. Se on kyllä hyvä, saavat mahiksen oppia ja parantaa suoristustaan eli parempi mahis että tulee hyvää työtodistus kun kuulee aiemmassa paikassa missä on parantamisen varaa. Itseäni hieman harmitti silloin että tämmöselläkö todistuksella nyt pitäisi pyrkiä oikeisiin töihin - siinä kun luki että tein hommat hyvin mutta olin oma-aloitteeton... Onneksi sitä todistusta ei koskaan sitten tarvinnutkaan, kun sai hommia joihin ilman kokemusta pääsi ja niistä hyvän todistuksen.
Itse tykkäsin TET-jaksosta kovasti. Siitäkin huolimatta, että työ oli juuri sellaista, jota joku arvosteli. Eli minut laitettiin yksin hommiin, enkä juurikaan tutustunut työpaikan varsinaisiin työtehtäviin. Pääasiassa olin arkistossa, joka oli täynnä suunnittelupiirustuksia/kaavoja rullilla. Minulle opetetettiin koodijärjestelmä ja sitten järjestelin. Laitoin myös erään työntekijän kansiosarjan ajantasalle, eli korvasin vanhat sivut uusilla.
Kaikki olivat ystävällisiä, eikä opadtajani hermostuneet, vaikka joutuivat keskeyttämään omat työnsä, kun tarvitsin neuvoja.
Ymmärrän kuitenkin, mitä näillä vetelillä nuorilla miehillä tarkoitetaan. Olen nähnyt sellaisia ihan palkkatyössäkin (mutta myös TETissä). Yleensä isipappa on hankkinut työn ja sitten ei huvita, eikä työaikoja noudateta. Eihän se niin haittaa, vaikka kesken työpäivän häivytään kioskille sanomatta mitään.
Silloin kun minä suoritin TETtiä, sain osallistua pienimuotoisten työtehtävien tekemiseen ja muuten seurata vierestä kun toiset tekivät töitään. Tärkeintä TETissä oli nimenomaan se tutustuminen työelämän toimintatapoihin ja sääntöihin, ja siinä sivussa sitten tutustua siihen alaan.
Mäkin tykkäsin, kun TET-jaksolla oli tekemistä. Olin palvelutalossa pari viikkoa ja mm. tuurasin sairastunutta tiskaajaa keittiössä pari päivää. Autoin myös jonkun vanhuksen nostamisessa ja silppusin huoneellisen paperia. Ei jäänyt paska maku koska pääsin monipuolisesti tekemään kaikenlaista. Olin tosi ujo ja olen kiitollinen, ettei minua laitettu "seuraneidiksi" vaikka niin aluksi puhuttiin. Huomioitiin se mun persoona ja useimmat tehtävät olivatkin yksin puurtamista.
Minäkin aikoinaan 80-luvulla sain TET:tiläisenä peräti mapittaa, seurata frankeerauskoneen käyttöä, seurata kun yksi juippi kakoi talon sisäistä postia ja mitähän vielä. Siis täysin aivottomia työtehtäviä. Kirjoitin neljä ällää, eli aivan hukkaan meni tuokin työelämään tutustuttaminen. Tet-jakson jälkeenkään minulla ei ole aavistustaan siitä, mitä töitä kyseisessä paikassa oikeasti tehtiin.
Olen eläinlääkäri joten kuten uskoa saattaa meille on tunkua tettiläisistä. Paikkaa kysyville äideille sanon että laittaa lapsensa soittamaan itse, koska ei meille voida ottaa ketään kuka ei itse saa suutaan auki. Monta tettiläistä on lopulta tullut myöhemmin kesätyöntekijöiksi ja osa jopa on meillä eläinlääkärinä nykyään. :) Mutta valitettavasti kaikkien kanssa ei käy samanlainen tuuri. Tettiläisistä on kuitenkin myös vaivaa, joten kiitokseksi siitä että pääsevät seuraamaan eläinlääkärin työtä he joutuvat kyllä osallistumaan näihin ikäviin töihin eli esim. Instrumenttien pesuun, pöydän pyyhkimiseen potilaiden välillä, lääketilausten purkamiseen kaappiin jne. Suurin osa tekee nämäkin työt hyvin, mutta sitten on näitä ketkä ilmeisesti ovat tulleet sillä asenteella että tällaiset hommat eivät heille kuulu. Meilläkin on vähennetty tettiläisiä roimasti ja samaa kuulen kollegoiltakin. Kyllä tettiläisten täytyy jotain hyötyäkin työpaikalleen tuottaa, orjatyötä ei tietenkään eli täytyy myös päästä näkemään sitä oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlaisia kokemuksia. Ei varsinaisesti TETtiläinen, mutta tällainen "tonnilla toimeen", kahden viikon kesätyöjuttu meidän toimistossa.
Kaverille annettiin hoidettavaksi juuri sellainen homma, minkä kuka tahansa aloittelija olisi saanut kontolleen (tyyliin siirrä nämä tilausnumerot tästä excelistä tuonne järjestelmään niiden asiakasnumeroiden alle, mihin ne kuuluukin). Eli ei mitään keksittyjä paskahommia, mutta sen verran simppeliä, ettei alan kummallisuuksia tarvitse kertoa juurta jaksaen. Homma meni kivasti jakeluun, ja päivän kaksi jaksoi niitä puurtaa. Sit alkoi tulla myöhässä, lähti ajoissa, lounaat venähti ja kahvilla luuhasi. Tokalla viikolla ei vaivautunut enää edes järjestelmää avaamaan, ja kuorsata korisi työtuolissaan joka päivä.
Kyseinen kaveri oli erään toimistomme ylemmän työntekijän puolison lapsi, joten fuduja ei oikein voinut antaa. Asiasta koitettiin sanoa sekä nätisti että napakasti tälle kundille, mutta eipä ottanut kuuleviin korviinsa.
Kunnes sitten seuraavan viikon maanantaina tulimme toimistolle, jossa odotti kakkua ja keksejä ja karkkia ja käsin kirjoitettu lappu, jossa luki tyyliin "Anteeksi, että en tehnyt työtäni kunnolla, vaan lusmuilin". Tämä äitipuoli oli ottanut asian erittäin tiukasti puheeksi kundin kanssa, ja olivat sitten istuneet koko viikonlopun tekemässä ne hommat, jotka piti kahden viikon aikana suorittaa.
Tässä tapauksessa kundin kotona oltiin onneksi oltu järkyttyneitä asiasta, ja annettu kurinpalautusta, mutta mitäs, jos kotona olisi samallalailla naureskeltu..?
Siis teillä on niin epäpätevää porukkaa siellä töissä, että ette osaa perehdyttää nuorta työhönsä eikä ole ketään ohjaamassa työtä! Siitähän tuo kertoo, ei nuoresta (tonnilla töihin on palkkatyötä, siinä pätee samat säännöt kuin muissakin palkkatyösuhteissa). Ei asioita sanota nätisti tai napakasti vaan esimies käy nuoren kanssa työtehtävät läpi, kunnes ne osataan.
Juuri tuollaista esimiestason lipsumista on monessa paikassa. Kun ei osata johtaa, kuvitellaan, että jokainen osaa automaattisesti kaiken.
Voi luoja. Täällä on jotain palstavouhoja, jotka jaksaa kypsymättömiä laiskiaisia puolustaa kerta toisensa jälkeen. Lukisit tuon tekstin. Kyse ei ollut osaamattomuudesta vaan siitä, että jätkää ei napannut. No, onneksi kotona osattiin kasvattaa. Tärkeä opetus elämään pojalle ja työkin tuli sitten tehtyä.
Ja kyllä, olen niin monta tettiläistä, tienaatonnilaista ja muuta harjoittelijaa nähnyt, että osa on oikeasti täysiä luusereita. Sen näkee jo TET-ikäisistä, kuka pärjää elämässä tai jossain työssä ja kuka ei. Ihan turha selittää, että nuoret on nuoria ja nuoria pitää ohjata jne. Paskan marjat. Huonosti kasvatettuja, surkeiden vanhempien surkeita kakaroita ne osa on. Vanhemmat on varmaan samanlaisia kuin jälkikasvunsa. Tiedän tasan, millainen on teini-ikäinen, pahimmassakin murkkuvaiheessa. En odota ihmeitä tet-ikäiseltä, mutta joitain perusjuttuja kuitenkin.
Yksi asia. Opettakaa nuoret tervehtimään, katsomaan silmiin, sanomaan kiitos, anteeksi, ole hyvä, ei kännykkää töissä, tekemään ne tehtävät jotka kuuluu. TET.
Minä en asioi kännykkääntuijottelijoiden kanssa, oli sitten tettiläinen tai kuka tahansa. Jos ei reaalimaailma kiinnosta, niin töllöttäköön keskenään sitä rasvaista ruutuaan.
Saan kai olla ylpeä pojastani. Hän sai tet-paikasta kehuja ja kesätyötarjouksen.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli töissä koko päivän syömättä kun kukaan ei ollut viitsinyt sanoa hänelle milloin olisi voinut mennä syömään ja hän ei uskaltanut käskemättä lähteä. Että niinpäinkin.
täytyy osata avata suu ja kysyä onko mulla ruoka aikaa. Eli kysyä heti kun tulee taloon. Kysyä muutenkin jos kysyttävää. Saada suu auki.
Nimenomaan monipuolisesti ja ohjauksessa. Kuulostaa hyvältä.
Yläasteella on monenlaista porukkaa. Sekä lapamatoja, niin kuin joku tuolla niin ylevästi esitti, sekä ahkeria ulospäinsuuntautuneita rohkeita lapsia. Suurinosa on kuitenkin epävarmoja teinejä uudessa pelottavassa ympäristössä. Siksi he eivät varmaankaan näytä kaikkea kapasiteettiään sekä hyvässä, että pahassa. Siksi he tarvitsevat hyvän ohjauksen.