Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy

Vierailija
03.03.2017 |

Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.

Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.

Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.

Kommentit (230)

Vierailija
181/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että löysät ja välinpitämättömät teinit vituttaa, mutta tetissä tosiaan kyse on työhön tutustumisesta eikä siitä, että teetetään hanttihommia teinillä. Se teidän alanne kiinnostaa heitä ja he haluavat tietää työstä enemmän. Ei siihen tutustuta niin, että heidät laitetaan arkistoimaan papereita mappeihin viikoksi.

Kun mä olin yläasteella niin sain tet-paikan eräästä eläinkaupasta. Tämähän oli 14-vuotiaalle anolle unelmien täyttymys, koska mua kiinnosti työ kaupanalalla ja toisaalta pidin eläimistä ja harkitsin pieneläinhoitajaa yhtenä urasuuntana. Harmi vaan, että suurimman osan tet-ajasta käytin työntekijöiden taukohuoneessa, jossa sain vastuulleni kahvinkeiton ja työntekijöiden astioiden tiskaamisen. Yhtenä päivänä sain etsiä hyllyiltä tuotteita, joissa oli parasta ennen-päiväys mennyt tai lähellä. Kun pari kertaa kysyin, että olisiko mulle jotakin ihan kaupan puolella (siis ihan mitä vain, vaikka tavaroiden järjestelyä tai siivoamista), niin mulle sanottiin, että "käy vaikka kävelyllä". Siinä mä sitten kävin läheisessä ruokakaupassa hakemassa välipalaa, kävelin päämäärättömästi ja mietin milloin mä saan/mun kannattaa mennä takaisin vai menenkö vaan kotiin.

Vierailija
182/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli töissä koko päivän syömättä kun kukaan ei ollut viitsinyt sanoa hänelle milloin olisi voinut mennä syömään ja hän ei uskaltanut käskemättä lähteä.  Että niinpäinkin.

täytyy osata avata suu ja kysyä onko mulla ruoka aikaa. Eli kysyä heti kun tulee taloon. Kysyä muutenkin jos kysyttävää. Saada suu auki.

Kyllä se kuuluisi ohjaajan tehtäviin kertoa nuo perusasiat, eli mihin aikaan on tauot, missä on taukotila ja pukuhuone, tarjoaako talo kahvit/teet jne. Tietysti nuoren pitäisi uskaltaa kysyä, jos kukaan ei kerro, mutta silti tuossa lainatussa tapauksessa virhe on ensisijaisesti pomon tai tettiläisestä vastuussa olleen työntekijän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kerran tetissä päiväkodissa. Tein kaikki hommat tunnollisesti ja hyvin, olin vähän ujo, mutta koitin aina kysyä uutta tekemistä jos edellinen tuli tehtyä.

Kerran juttelin n. minuutin toisen tettiläisen kanssa kun aamulla ei ollut mitään tekemistä. Eräs työntekijä alkoi heti sättimään että täällä te vaan kälätätte keskenänne, hommiin siitä! Pääsin sitten siivoamaan vessoja kun eivät muuta keksineet. :/

Vierailija
184/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aikoinani tetissä parturi-kampaamossa, siellä suurimmaksi osaksi järjestelin ja siivosin. Asiakkaiden välillä parturi-kampaajat esitteli mulle tietenkin välineitä ja muuta teoriaa alasta. Autoin myös asiakkaille takin päälle ym vastasin puhelimeen jos pomo ei ehtinyt. Vaikken alaa lopulta valinnutkaan niin oli kyllä mielenkiintosta.

Olin myös saksassa tetissä lidlin tyylisessä marketissa. Siellä tehtiin aika samoja hommia kuin muutkin myyjät paitsi kassatyötä kun ei saksaa osattu niin hyvin.

Vierailija
185/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TET- nuoret ovat tulevaisuuden työntekijöitä, joten vikaa on myös ohjaajissa jos ei osaa asennoitua kannustavasti nuoreen, jolla on elämä edessä. TET-jaksolla voi olla kauaskantoiset seuraukset nuoren valinnoissa, mitä mitä minusta tulee ja mikä ala voisi kiinnostaa.

Miettikää tykönänne, miten itse toimisitte jos oma lapsenne aloittaa TET -jakson? Mitä toivotte, miten pitäisi lapseenne suhtautua ja miten kannustaa lasta eteenpäin niin, ettei se kännykkä ole tärkein? Eikä voi yksinkertaisesti laatia säännöt, että kännykkä pysyy kiinni sen ajan kun on TET -jaksolla, ei kännykkä saa olla auki koulussakaan. Järkeä kehiin !

Vierailija
186/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias on lapsi... voi olla ujo tai arka ja silti ihan fiksu ja ties mikä vuoden työntekijä tulevaisuudessa. Aika karua että jos lapsi ei osaa/uskalla/tajua niin aikuiset äidit täälläkin heti riekkuu, että "mammanmussukka on sitten nälässä jos ei saa suutaan auki".

T. Yläkoulun ope

Vierailija
187/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelujaksojen määriä olisi syytä lisätä ja muuttaa harjoittelunluonnetta harjoittelupaikkojen osalta niin, että harjoittelu keskittyisi myöskin esimekiksi ammattikouluihin. ELi tulisi lisätä yhteistyötä peruskouljen sekä ammattikoulujen kanssa.

Vierailija
188/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aikuisena ainoa tet- tai työharjoittelupaikka jota muistelen lämmöllä oli kunnan eläinlääkäri. Siellä olin tetissä. Eihän tettiläinen eläinlääkärissä juuri mitään voi tehdä, pieneläinklinikalla lähinnä lakaisin ajeltuja karvoja ja desinfioin pöytää. Tuotantoeläinten kanssa sain joskus olla mukana pitelemässä eläimestä kiinni. Kuitenkin tuo eläinlääkäri teki mielenkiintoisia töitä, piti huolen että minä tiesin mitä hän teki ja miksi, ja näytti miten tehdään. Hevosen hampaiden raspauksessa antoi katsoa suuhun, että näki miksi raspattiin.

Loput paikat olivatkin sitten pääasiassa yksinään siivoilemista. Yhdestä toimistosta minä en tiedä, mitä siellä oikeasti käytännössä tehtiin, kun minut eristettiin arkistoon yksin koko ajaksi. Sitten oli näitä paikkoja joissa olin vain ilmainen siivooja, vaikka siivoaminen ei edes kuulunut työntekijöiden hommiin, tai kyseessä ollut siivousfirma. Yhdessä paikassa jopa ilmoitettiin vakisiivoojalle, että sinä aikana ei tarvitse tulla.

Näin siis yhden tettiläisen/harjoittelijan näkökulmasta katsottuna, halua olisi ollut nähdä ja oppia, mutta mahdollisuutta siihen ei annettu.

Vierailija
189/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin aikuisena ainoa tet- tai työharjoittelupaikka jota muistelen lämmöllä oli kunnan eläinlääkäri. Siellä olin tetissä. Eihän tettiläinen eläinlääkärissä juuri mitään voi tehdä, pieneläinklinikalla lähinnä lakaisin ajeltuja karvoja ja desinfioin pöytää. Tuotantoeläinten kanssa sain joskus olla mukana pitelemässä eläimestä kiinni. Kuitenkin tuo eläinlääkäri teki mielenkiintoisia töitä, piti huolen että minä tiesin mitä hän teki ja miksi, ja näytti miten tehdään. Hevosen hampaiden raspauksessa antoi katsoa suuhun, että näki miksi raspattiin.

Loput paikat olivatkin sitten pääasiassa yksinään siivoilemista. Yhdestä toimistosta minä en tiedä, mitä siellä oikeasti käytännössä tehtiin, kun minut eristettiin arkistoon yksin koko ajaksi. Sitten oli näitä paikkoja joissa olin vain ilmainen siivooja, vaikka siivoaminen ei edes kuulunut työntekijöiden hommiin, tai kyseessä ollut siivousfirma. Yhdessä paikassa jopa ilmoitettiin vakisiivoojalle, että sinä aikana ei tarvitse tulla.

Näin siis yhden tettiläisen/harjoittelijan näkökulmasta katsottuna, halua olisi ollut nähdä ja oppia, mutta mahdollisuutta siihen ei annettu.

Juuri samanlainen hyvä kokemus oli meidän tyttärellä TET-jaksolla. Eläinlääkärin vastaanotto oli paras harjoittelupaikka ja siellä oli paras ohjaus ja asenne. Kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
190/230 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä, että oppilailla on useampi tet-viikko, nyt myös opettajat haluavat tettiin. Ymmärtäähän sen, täydellä palkalla "tutustutaan työelämään". Kuka haluaa ohjata vielä tällaistakin tutustujaa omien töittensä ohessa?

Vierailija
191/230 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin tapaus oli yhden kaverin teinipoika, joka on aina tavatessa ollut ihan ok käytökseltään. Oli meillä TET:ssä ja tunsin valtavaa myötähäpeää hänen käytöksestään: ei osannut keskustella mistään vaan vastasi kaikkeen tylysti "emmätiiä", piti huppua päässä vaikka pyydettiin ottamaan se pois, latasi Facebookiinsa sopimattoman kuvan työpaikalta - josta kuulin äidiltään kun oli käskenyt ottamaan sen pois ja äiti pahoitteli asiaa minulle, kieltäytyi esim. työtehtävästä (soppareiden silppuaminen koneella) kun oli "jalka kipeä" ja kaivoi viestejä piippaavan kännykkänsä esiin ihan joka tilaisuuden tullen. Ei voinut vähempää kiinnostaa häntä työpaikka tai tehtävät. Tämä oli oikeastaan viimeinen pisara ja luovutin, sillä hävetti suorastaan tuottaa kyseinen nuori meille lorvimaan. AP

Miten te valitsette teille tulevat TETtiläiset? Ne jotka tulevat isin ja äidin kautta tutun työpaikkaan, vai ne, jotka hakevat sinne itse oma-aloitteisesti ilman suhteita? Tuntuu, että kun näitä valituksia on ennenkin täältä lukenut, ne ovat lähes aina koskeneet nuoria, jotka ovat päässeet tettiin vanhempiensa järkkääminä. Voisiko tuossa olla vika? Mitä jos ensi vuonna ottaisitte jonkun nuoren, jolla ei ole suhteita, mutta oma-aloitteisesti hakeutuu juuri teille?

Ilman suhteita tulevat ovat lähiöiden valkoroskaa.

Vierailija
192/230 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun TET oli sitä, että välillä tein jotain pieniä helppoja hommia, ajan salliessa työntekijät kertoi enemmänkin työstään ja välillä sain seurata heidän työskentelyä ns vastuullisemmissa hommissa.

Sain siis tehdä jotain pientä myös itse, sekä sain katselemalla ja kertomusten perusteella oikein hyvän käsityksen mitä työhön kuuluu.

Ois ollut tosi tylsää koko aika vain istua ja katsella kun muut tekee.

Vierailija
193/230 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kö TET: läisiltäkin jo vaaditaan elämää suurempaa suoritusta? Vaatikaa nyt ensin itseltänne jotain.

Vierailija
194/230 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaupassa töissä ja meillä on TETtiläisiä useamman kerran vuodessa. Aina 1-3 nuorta kerrallaan. Meillä teetetään kevyitä aputöitä eli ei todellakaan anneta vetelehtiä ympäri myymälää 6 tuntia päivässä. Aina kerrotaan miksi ko. homma on hyödyllinen. Osan hommista tekevät opastuksen jälkeen itsekseen, osa tehdään niin, että joku meistä työntekijöistä tekee nuoren/nuorten kanssa yhdessä.

Todella paljon on eroa nuorista. Toiset ovat todella motivoituneita ja tekevät annetut hommat hyvin ja kyselevät paljon ja keskustelevat jne. Toinen ääripää taas käyttää paljon aikaa kännykällä notkuen ja hyllyjen takana lusmuillen (kuitenkin kun eivät ole harjoittelijoita, vaan tettiläisiä niin saavat itse valita työtahtinsa). Sitten on vielä kolmas ryhmä nimeltään täysin kädettömät, työhaluja saattaisi jopa olla, mutta yksinkertaisinkin homma on neuvottava ihan alusta. Tyyliin eivät saa koottua tuotteiden malleja kokoamisohjeen mukaan, kun eivät osaa vääntää ruuveja ruuvimeisselillä. 

Vierailija
195/230 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on TET

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tet-hy%C3%B6kk%C3%A4ys

Vierailija
196/230 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä 14 vuotias nuori itse olen tetissä 6tunnin päiviä ja töitä tehdään niin paljon että työ menee ihan aikuisten hommasta viedään koko päivä kiviä tänäänkin vein 100 - 150 20kg kiveä 24 asteen kuumuudessa ja voin sanoa että tulee kuuma että en tiedä missä olette olleet tetissä jos olette saaneet vain istua ja katsoa vierestä en voi sille mitään jos olette omassa nuoruudessa olleet tetissä ja olette jääneet istuskelemaan kun saatte työn valmiiksi kun niitä töitä voikäydä kysymässä lisää

Vierailija
197/230 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin TET-harjoittelussa yhdessä pienessä kahvilassa, ja voin sanoa rehellisesti, että oli elämäni surkein viikko. Itse en juurikaan päässyt tutustumaan kahvilatyöhön, vaan heti pienen perehdytyksen jälkeen minulle lauottiin raskaita työtehtäviä. Pettymys oli, sillä en juurikaan päässyt tutustumaan. Jossain vaiheessa tuntui jopa siltä, että mut olis "hylätty" eli kaikki tekeminen oli omalla vastuulla ja piti itse keksiä jotain tehtävää.

Vierailija
198/230 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli töissä koko päivän syömättä kun kukaan ei ollut viitsinyt sanoa hänelle milloin olisi voinut mennä syömään ja hän ei uskaltanut käskemättä lähteä.  Että niinpäinkin.

täytyy osata avata suu ja kysyä onko mulla ruoka aikaa. Eli kysyä heti kun tulee taloon. Kysyä muutenkin jos kysyttävää. Saada suu auki.

Ei suun avaaminen auta mitään. Omituista on, jos vaan suuta aukoo. Pitää puhuakin.

Vierailija
199/230 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut jo useamman vuoden ajan. Ei nuorilla ole minkäänlaisia tapoja/työmoraalia. Istuskellaan, räplätään puhelinta, näytetään hapanta naamaa ja kaikki tämä asiakkaiden nähden

Vierailija
200/230 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14-vuotias on lapsi... voi olla ujo tai arka ja silti ihan fiksu ja ties mikä vuoden työntekijä tulevaisuudessa. Aika karua että jos lapsi ei osaa/uskalla/tajua niin aikuiset äidit täälläkin heti riekkuu, että "mammanmussukka on sitten nälässä jos ei saa suutaan auki".

T. Yläkoulun ope

Juuri näin. Hehän ovat vielä lapsia ja ihan raakileita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi