Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy
Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.
Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.
Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.
Kommentit (230)
On hyviä ja huonoja tettiläisiä. Osa hoitaa hommansa hyvin, oli se mitä vain ja toiset huutelevat vittu saatanaa, seuraavat kavereitaan kun perskärpäset, kutsuvat jopa kavereitakaan tet paikkoihin hengailemaan, istuvat pukukopissa kunnes käydään hakemassa ja/tai räpläävät puhelimiaan. Näihin olisi työnantajan hyvä puuttua heti, usein vain tulee olankohautuksia, ovat nuoria ja oppimassa. Nimenomaan, mitä nuori oppii työssä olosta, jos saa niskuroida siellä mielensä mukaan? Palkallinen saisi potkut. Voisi olla tämmöisille kohdillaan puhuttelu sekä mahdollinen tapaaminen opettajan ja nuoren kanssa. Tarvittaessa TET-jakson keskeytys. Väärin vain olla ottamatta ketään, kun joitain ei kiinnosta. Sitten keskeytetään jos ei suju ja oppilas menköön kouluun toisten oppitunneille. Näiden nuorten kanssa pitää pysyä pää kylmänä ja pitää olla vähän "vittumainen akka/ukko". Ei ne siitä traumoja saa :D Ei ehkä "isoina" hae juuri tähän paikkaan töihin, mutta hyvä on oppia jo nuorina työpaikkojen säännöt ja tavat. Koulussa kun niitä ei osata opettaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla "TET harjoittelivat"? Oikeinkirjoitus?
Sori, onko tampoonit loppu vai Kela ryssiny toimeentulotuen kanssa?
No jos edellisessä viestissä ensin ärmätettiin, etteivät nuoret osaa aakkostaa, niin eipä sitten itse osannut kirjoittaakaan...
Kai jos koululaiselle sanotaan, että pääsee tutustumaan työpaikkoihin ja sen toimintaan. Sitten hänet laitetaan mopin varteen ja unohdetaan sinne. Eihän se vastaa tarkoitusta. Oma lapseni oli firmassa jossa häntä kierrätettiin tutustumassa firmaan. Hän auttoi aina sen hetkisen perehdyttäjänsä töissä. Hän oikeasti tutustui työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että olen ollut kokopäivätöissä vuodesta 1989 alkaen enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Äitiyslomalla olen tosin ollut kahdesti. Myös kuvaamani nuori on ollut jo monena kesänä yliopisto-opintojaan vastaavissa palkallisissa harjoittelupaikoissa.
93
Entäs sitten? Mitä se todistaa, että olet ollut kokopäivätöissä vuodesta 1989?
Se tosistaa sitä, että olet ollut töissä aika v*tun pitkään, ei mitään muuta.
Se ei todista, että olet ollut hyvä työntekijä.
Ja se, että esimerkkihiutaleesi on sitä-ja-tätä, ei todista mitään muuta kuin että yksittäistapaus.
Poikkeus vahvistaa säännön. Ymmärrätkö?
Ylipäätään mitä merkitystä on sillä tiedolla, että esimerkkihiutaleesi on ollut opintojaan vastaavissa hommissa?
Se ei todista tasan yhtään mitään muuta kuin että hyvä hälle.
Jos yliopisto-opiskelija on tetti, niin aika huonosti menee, eikö?
Sillä tasolla ollaan jo PALKATTOMINA HARJOITTELEMASSA.
Juujuu, tuu nyt vinkumaan, että hiutaleesi on palkkasuhteessa... Huoh.
Ymmärrätkö, että sinulla ja hiutaleellasi ei ole himpun vertaa merkitystä koko kuvassa?
Et tietenkään. Koska olet nainen, ja nainen on aina minä-minä-minun-esimerkit ja sitten se on fakta.
Lisään tähän, että yksittäisen tettiläisen lisäksi olen antanut osa-aikatöitä teineille noin muuten.
Harva, äärimmäisn harva, on osoittautunut järkeväksi "sijotukseksi".
Te ette tosiaankaan ymmärrä näköjään lainkaan, ettei tetti ole ihmisoikeus.
Tettiläinen ei ole harjoittelija eikä ilmaista työvoimaa.
Mutta ilmeisesti työelämään ei saisi hiutaleita opettaa sen kautta, mitä työ oikeasti on.
Kun on tilanne päällä, eli asiakkaita jonoksi asti, siinä fiksu tettiläinen menee keräämään likaisia astioita, tiskaa ne, ja tsekkaa vessan ja tarvittaessa huoltaa sen.
Vaan mammojen aina-töissä-v.-1989 alkaen mielestä niitten pitäisi olla sotkemassa bisnesten sujuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Itse odottelen vastausta sähköpostikyselyyni TET-paikasta. Ei kyllä ole hajuakaan että mihin sitä lähtee jos tuonne ei pääse, kun aikaisemmin olen jo useammasta paikasta käynyt kysymässä. Intoa kyllä on, mutta paikkaa ei löydy. Esim. kirjasto ei jostain syystä meidän paikkakunnallamme ota, ja tavallaan ymmärrän mikäli on huonoja kokemuksia aiemmista tettiläisistä. No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, toivotaan että se paikka löytyisi! :)
Itse suoritin omat TET:ini reilu kymmenisen vuotta sitten ja silloin kävin monissa kymmenissä paikoissa kyselemässä eikä kukaan halunnut ottaa minua. Lopulta sain kaverin tädin kautta yhden paikan. En tiedä mikä minussa oli vikana. Tai mikä minussa edelleen on ilmeisesti vikana kun en ole tähän ikään mennessä saanut yhtään oikeaa työpaikkaa, ainoastaan opintoihin liittyviä palkattomia harjoitteluita (enkä kovin helposti niitäkään). Toivotan sinulle siis paljon tsemppiä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kun se teini voi hyvinkin ymmärtää, ettei oikein voi tehdä vaativampia työtehtäviä, niin kyllä se on aika luonnollista että kaikenlaisten paskahommien nakitukset alkaa aika nopeasti vituttaa. Mapitus, kuittien järjestely, tavaroiden järjestely ja joku turhanpäiväinen pölyjen pyyhintä, kyllähän siinä on ilmaisen työvoiman hyväksikäytön maku.
Kyllä nimenomaan fiksu nuori ymmärtää, että normaalisti nämä rutiininomaiset, mahdollisesti tylsät tehtävät, kuuluvat vakituisen henkilökunnan tehtäviin. Hän ymmärtää myös, että koska hänellä ei ole osaamista tehdä niitä vakituisen henkilökunnan vaativampia tehtäviä, hänen omat tehtävänsä painottuvat näihin helpompiin. Fiksu nuori ymmärtää myös, että jos hän hoitaa nämä simppelit hommat hyvällä asenteella, hänestä jää hyvä mielikuva työnantajalle ja hänellä on mahdollisuus päästä myöhemmin samaan paikkaan kesätöihin. Tai vähintäänkin siitä hyvästä TET-todistuksesta on apua, kun myöhemmin hakee kesätöihin jonnekin muualle.
Eikö TETssä ole tarkoitus toisinpäin. Koululaiselle jää hyvä kuva töistä ja työnantajista?
Omista tet-kokemuksistani on muutamia vuosia aikaa, mutta olen kyllä sitä mieltä, että tet-paikan työntekijöillä ja heidän asenteillaan on suuri merkitys siihen, miten nuori toimii. Tet-harjoittelu on jännittävä tilanne, eikä sitä paranna lainkaan takakireä ja veemäinen ohjaamaan laitettu työntekijä.
Ensimmäisessäe tet-paikassani isossa ruokakaupassa tet-asioista vastasi juurikin tällainen, todella huonotuulinen työntekijä. Hän huokaili kovaäänisesti ja kirosi hiljaa, kun tein jonkin pienen ja harmittoman, kokemattomuudesta johtuvan virheen. Oli todella ikävä tehdä mitään, kun hän pyöritteli silmiään ja puhisi, vaikka yritin parhaani. Siivosin koko viikon yhtä hyllyväliä, joten työelämään tutustumisesta lienee turha puhua. Olin reipas ja iloinen, mutta tet-viikosta jäi todella huono maku suuhun.
Toisessa tet-paikassani, eläinkaupassa, minusta vastuussa ollut työntekijä oli aivan ihana, vaikka toki ajoittain hyvinkin kiireinen. Kyseiseen paikkaan ei yleensä otettu lainkaan tetiläisiä, mutta minä pääsin sinne. (Pitivät minusta heti alusta lähtien.) Sain paikasta oikeasti hyvän käsityksen eläintenhoitajan työstä, sillä sain hoitaa itsenäisesti eläimiä eläinhuoneessa, kun minut oli ensin perehdytetty kunnolla, mitä ensimmäisessä paikassa ei tehty lainkaan. Hoidin mielelläni kyseisen liikkeen tylsempiäkin töitä ja sain paljon kehuja kahden viikon tetin jälkeen. Muistelen vuosienkin jälkeen lämmöllä tätä tetiä.
Ei ole totta, että kaikki nuoret olisivat laiskoja kännykkäriippuvaisia. 14-vuotiasta usein jännittävät uudet (ilmeisesti apn tapauksessa vieläpä vihaiset) aikuiset, joten pikkuvirheitä ja hiljaisia keskusteluja saattaa tulla eteen. Silti nuorten olisi tärkeä päästä tekemään erilaisia töitä. Ketjussa aiemmin mainittu istuminenkaan ei toki ole kovin mielekästä, sillä harva aikuinenkaan istuisi palkatta katselemassa jonkun toisen työntekoa. Sopivien ja vaihtelevien tehtävien hoito on paras tapa tutustua työelämään ja hyvä asenne tarttuu, harva nuori haluaa tahallaan antaa itsestään huonoa kuvaa tet-paikassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tetiä varten on ihan nettisivusto ja nuoren kanssa tehdään kirjallinen sopimus.
Molempiin paikkoihin voi kirjata ihan yksityiskohtaisesti ne työtehtävät.
T. Tetiläisen äiti
Kyllä ongelma on se, että se oma pikku speciaali lumihiutale joutuu alentumaan ns. paskahommiin.
Niitähän teetetään TET:läisillä ihan kiusallaan, koska kukaan muu ei niitä ikinä missään firmassa oikeasti tee, niin kuin siivoa varastoja, pyyhi hyllyjä tai moppaa lattioita.
Oma pikku lumihiutale on valmis heti nyt ottamaan työnjohdolliset toimet haltuunsa.
Sieltä seinän ja listan välistä ei kukaan ole koskaan aloittanut...Olen kaksi kertaa katsellut TET:läisen tanssahtelua: ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Parasta oli, kun piti saada viikon aikana lähteä aikaisemmin töistä koska harrastus (=vapaa-aika).
Ilomielin päästin, sanoin jopa, että tule myöhemmin töihin, koska "eipä ole tekemistä".Työ oli raskasta mutta ei älyllisesti kuormittavaa.
Tämä sankari ei selvinnyt yksinkertaisimmastakaan, työn itsensä tekemisen kannalta aivan välttämättömästä, tehtävästä edes välttävästi. Pikkupuuhasta, johon ei todellakaan tarvita mitään ohjausta erikseen.
Miten olisikaan, kun ajatukset olivat jo harrastuksen parissa. Sanoi tämän ääneen itse.Kirjoitin piruuttani aivan yltiökehuvan arvion.
Kun oikea työelämä jonain päivänä vetelee päin pläsiä, niin voi voi.
Mutta olipas kokemus olla teinin päivähoitopaikkana.
Kyllä, äitinsä hankki paikan.
Ei, minulla ei ole minkäänlaisia illuusioita nykyteinien selkärangasta.
Kyllä on niin sekavaa tekstiä itseltäsi, etten ihmettele että työsi on raskasta mutta ei älyllisesti kuormittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kun se teini voi hyvinkin ymmärtää, ettei oikein voi tehdä vaativampia työtehtäviä, niin kyllä se on aika luonnollista että kaikenlaisten paskahommien nakitukset alkaa aika nopeasti vituttaa. Mapitus, kuittien järjestely, tavaroiden järjestely ja joku turhanpäiväinen pölyjen pyyhintä, kyllähän siinä on ilmaisen työvoiman hyväksikäytön maku.
Ne helpot tettiläiselle annetut työt eivät ole mitään paskahommia, vaan ihan sitä normaalia työtä mitä vakiporukkakin tekee. Jos se ei herrasväelle kelpaa, niin on parempi etsiä joku muu firma.
Vierailija kirjoitti:
Omista tet-kokemuksistani on muutamia vuosia aikaa, mutta olen kyllä sitä mieltä, että tet-paikan työntekijöillä ja heidän asenteillaan on suuri merkitys siihen, miten nuori toimii. Tet-harjoittelu on jännittävä tilanne, eikä sitä paranna lainkaan takakireä ja veemäinen ohjaamaan laitettu työntekijä.
Ensimmäisessäe tet-paikassani isossa ruokakaupassa tet-asioista vastasi juurikin tällainen, todella huonotuulinen työntekijä. Hän huokaili kovaäänisesti ja kirosi hiljaa, kun tein jonkin pienen ja harmittoman, kokemattomuudesta johtuvan virheen. Oli todella ikävä tehdä mitään, kun hän pyöritteli silmiään ja puhisi, vaikka yritin parhaani. Siivosin koko viikon yhtä hyllyväliä, joten työelämään tutustumisesta lienee turha puhua. Olin reipas ja iloinen, mutta tet-viikosta jäi todella huono maku suuhun.
Toisessa tet-paikassani, eläinkaupassa, minusta vastuussa ollut työntekijä oli aivan ihana, vaikka toki ajoittain hyvinkin kiireinen. Kyseiseen paikkaan ei yleensä otettu lainkaan tetiläisiä, mutta minä pääsin sinne. (Pitivät minusta heti alusta lähtien.) Sain paikasta oikeasti hyvän käsityksen eläintenhoitajan työstä, sillä sain hoitaa itsenäisesti eläimiä eläinhuoneessa, kun minut oli ensin perehdytetty kunnolla, mitä ensimmäisessä paikassa ei tehty lainkaan. Hoidin mielelläni kyseisen liikkeen tylsempiäkin töitä ja sain paljon kehuja kahden viikon tetin jälkeen. Muistelen vuosienkin jälkeen lämmöllä tätä tetiä.
Ei ole totta, että kaikki nuoret olisivat laiskoja kännykkäriippuvaisia. 14-vuotiasta usein jännittävät uudet (ilmeisesti apn tapauksessa vieläpä vihaiset) aikuiset, joten pikkuvirheitä ja hiljaisia keskusteluja saattaa tulla eteen. Silti nuorten olisi tärkeä päästä tekemään erilaisia töitä. Ketjussa aiemmin mainittu istuminenkaan ei toki ole kovin mielekästä, sillä harva aikuinenkaan istuisi palkatta katselemassa jonkun toisen työntekoa. Sopivien ja vaihtelevien tehtävien hoito on paras tapa tutustua työelämään ja hyvä asenne tarttuu, harva nuori haluaa tahallaan antaa itsestään huonoa kuvaa tet-paikassaan.
Toi on perseestä, jos pienistä virheitä aletaan pyörittelee silmiänsä ja kiroomaan yms. Tiukka pitää olla, mutta ystävällinen. Tiukka niille, joille tarvitsee. Ei kaikille tarvitse! Oli kyseessä tettiläinen tai kuka tahansa pitää virheistä kertoa ja opastaa mitä teki väärin ja miten se tehdään oikein, näin opitaan, mutta ei sitä pidä näyttää niin, että tekijä ei halua seuraavana päivänä tulla sen takia töihin. Ja erityisesti nuorille pitää antaa myös positiivista palautetta kun hän on tehnyt työnsä oikein ja hyvin. Se kasvattaa itseluottamusta, minähän osaan. Mutta tosiaan, jokainen oppimassa olija pitää huomioida yksilönä. Se miten ohjata toista, ei välttämättä toimi toisen kanssa.
Itse olin tetissä 80-luvulla yhdellä Shell-huoltiksella Raumalla. Täytyy sanoa, että oli melkoinen pettymys. Ymmärrän ihan täysin, ettei peruskoululainen voi tehdä esim huoltotöitä, mutta mutta... Tuossa tapauksessa ei kyllä tutustuttu työelämäänkään huoltiksen osalta millään tavalla.
Lattia ja vessat luututtiin useamman kerran päivässä ja välissä harjattiin ja haravoitiin pihaa. En väheksy noita duuneja, mutta ihan samoja juttuja tuohon aikaan tehtiin kotonakin. Yhtä hyvin olisin voinut viettää tetin siivoamalla kotona taloa ja pihaa. Huoltohallin puolelle pääsin hetkeksi kerran, kun yrittäjä itse oli poissa ja huoltomies pyysi katselemaan ja jeesaamaan. Kun herra yrittäjä tuli takaisin, hän moitti huoltomiestä ja hätisti taas harjan varteen.
Siihen aikaan tuo oli peruskoulun ainoa tet-harjoittelu ja siitä jäi kyllä aika paska maku. Jos tuon perusteella pitäisi luoda mielikuva huoltamoduunista, niin siinä ei sitten olisi huoltoa, myyntityötä, einesten vääntämistä, eikä kassatyötä. Kusipää kehtasi vielä rastittaa arviointilomakkeeseen vain toisiksi ylimmät ruudut, vaikka siivottua tuli nurisematta niin perkeleen ahkerasti ja kaikki mitä käskettiin.
Ajat olivat tietysti sikäli toiset, että teinitkin tekivät kotona hommia, mutta hyväksikäytön maku tuosta silti jäi. Eniten vitutti ehkä se, että kaveri oli ollut toisella huoltiksella, saanut tutustua monipuolisesti hommiin ja viikon päätteeksi komean hylsysarjan lahjaksi. Toisaalta tuosta sai yhden hyvän työelämän opetuksen: on joviaaleja hyviä pomoja ja sitten on opportunistisia kusipäitä. Jos havaitset jälkimmäisen, vaihda duunia, sillä ahkeralle tekijälle löytyy aina töitä (no ok, ei ehkä nykyään niin helposti).
Olen ohjannut muutamaa tettiläistä, ja kaikista paras heistä oli todella ujo tyttö, jonka äiti kysyi paikkaa vain pari päivää ennen tetin alkua. Alkuun ajattelin, että mitähän tästä tulee, mutta meni uskomattoman hyvin. Tiesin toki etukäteen, että tyttö on ujo ja sosiaalisilta taidoiltaan heikko, joten en ahdistellut keskustelemaan tauoilla jne. Annetut työt tyttö hoiti tarkasti ja tunnollisesti, uusia töitä hän tosin ei uskaltanut pyytää kuin vasta ihan viimeisiä päivinä. Sama tyttö tuli myöhemmin amiksen työssäoppimisjaksolle, silloin tosin en päässyt ohjaamaan häntä, mutta oli kiva huomata että hän oli jo paljon avoimempi ja varmempi pari vuotta vanhempana.
Meidän teinit on itse käyneet kyselemässä tet paikkansa, ja ihan paikan päällä, ei soitellen tai sähköpostilla. Musta jopa kuulosti kummalle kun teini sanoi että hänen koulukaverinsa äiti oli hommannut teinilleen tet paikan. Täällä myös käy opettaja viikon puolivälissä tet-paikoilla jokaisen nuoren luona kyselemässä, mitä kuuluu ja kyselee työnantajalta miten on mennyt. Tettiläiset myös täyttävät itse nettiin päiväkirjaa , ja sieltä opo lukee ja kuittaa ne. Jos päiväkirjaa ei ala ilmestyä sinne, opo laittaa sähköpostia että nyt on kaksi päivää jo pelkkää tyhjää tms.
Vierailija kirjoitti:
Tet -jaksosta liikkuu monenlaisia käsityksiä. Itse menin tutustumisjaksollani yläasteikäisenä kampaamoon, koska kampaajan työ kiinnosti. Kahden viikon ajan pyyhdin pölyjä hyllyistä ja lattioilta sekä siivosin varastoa. Voi miettiä, kuinka paljon minulle lopulta jäi hyödyllistä oppia alasta, mistä olin todella kiinnostunut noiden siivoustehtävien parissa. Kampaamon omistaja kyllä tuntui olevan hyvillään ilmaisesta työvoimasta. On ymmärrettävää, että ehkä minua ei voinut toisaalta myöskään istuttaa maksavan asiakkaan viereen vain ihmettelemään kampaajan työtä, ja kampaamo ehkä ylipäätään oli hankalahko paikka järjestää tähdellistä tet -jaksoa. Pointtini oli kuitenkin se, että on mielestäni ylipäätään väärin ottaa tettiläistä, mikäli haluaa hyödyntää tätä vain tehokkaana siivousorjana ja on itse haluton millään tavalla edes esittelemään työtehtäviä ja sitä alaa mihin tosiasiassa on tultu tutustumaan.
OLin syksyllä pienessä kampaamossa, jossa oli tettiläinen. Kampaaja esitteli meidät ja kertoi minulle, asiakkaalle, että hänellä on tapana selostaa samalla, mitä tekee ja ottaa apulainen mukaan, vaikka tämä ei oikein mitään saa tehdä. Ja niin sain täydellisen selostuksen siitä, miten valitaan hiusväriä, miten saksi pidetään leikattaessa hiuksia, miten kannattaa tehdä pientä jumppaa jne. Tettiläinen sai sekoittaa hiusväriä, selvittää, miten pitkään värin tulee vaikuttaa jne. Me opimme siinä samalla molemmat paljon asioita, joita ei tulisi muuten miettineeksi. Välillä tettiläinen keitti minulle kahvit, tiskasi kuppeja tms., mutta oli todella mukana asiakaspalvelussa. Ja kampaaja muisti kiittää häntä siitä, että kysyi minulta, haluanko kahvia vai teetä ja otanko sokeri tai maitoa. Pieni juttu, mutta sai minut asiakkaana hyvälle mielelle.
Sitä voi suhtautua tettiläiseen kuten ap eli inhoten tai kuten kampaajani eli opastaen, ohjaten, neuvoen ja oivaltaen, mistä siitä oikein on kyse.
Antaisitte edes mahdollisuuden nuorille kokeilla monipuolisesti vaikka edes vähän niitä töitä mitä haluavat tehdä.
Eikä pidä olettaa, että vielä peruskoulussa olevat nuoret olisivat päteviä työtehtäviin, mutta siellähän ne nuoret ovat vasta tutustumassa työelämään ja kokeilemassa millaista työnteko ja erilaiset työtehtävät on.
Oppiminen ja tekeminen on se juttu, joten antakaa mahdollisuuksia ja olkaa kärsivällisiä ja miettikää kun olette itse olleet samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on niin sekavaa tekstiä itseltäsi, etten ihmettele että työsi on raskasta mutta ei älyllisesti kuormittavaa.
No katsos kun minä olen vaan duunari, nettoveronmaksaja ja paskatyönantaja. Siinä ei tarvita sun huippuälyä, vaan kykyä luoda rahaa, josta maksetaan veroja, joilla rahoilla koulutetaan sinun kaltaisia erineroja julkisiin turhakevirkoihin, joista sinä saat muka palkkaa ja vielä mukemmin maksat veroja, ja kannat niitä mukatyöstä muka-ansaitsemiasi mukapalkkarahoja minun paskaduunaririistäjäkuppilaan, jossa kiristän sulta omia rahojani 7 € / latte, joka on vaan maitoa ja kahvia, eli maitokahvia.
Voisit toki aivan järjettömän fiksuna tyyppinä edes yrittää hahmottaa kuvaa, mutta kun ei vaan mikään raha riitä teitien järjen partaveitsien koulutukseen.
Meillä oli TETissä nuori mies, hieman lusmun oloinen, mutta sovittiin, että pääsee varastoon (sinne 'hakikin') ja oli erittäin innostunut ja oppivainen ja sanoikin, että kiva kun luotetaan ja saa tehdä oikeita juttuja, ja oikeesti tehdä, eikä vain istua ja katsoa (sitä koulussa liikaakin).
Ei ehkä ollut luokkansa terävin kynä, mutta ollaan nyt luvattu hänelle myös kesäksi töitä, joten kyllä se TET kannattaa tehdä kunnolla 👍
(Eikö se tutustuminen tarkoita, että pitäisi koko firman organisaatiorakenteen läpi käydä tutustumassa vaan että tutustutaan siihen mitä työelämä vaatii, esim että paljon on töitä jotka ei ole 'kivoja' eikä sellaista toimenkuvaa kai olekaan, missä kaikki tekeminen aina olisi superkivaa - mutta mitä se tutustuttava työ oikeasti pitää sisällään, vaikkapa noita jonkun mainitsemia excelin täyttämisiä, tarhassa myös sitä potan pesua ja vaatekaupassa viikkaamista ja pölyjen pyyhkimistä.
Jos nuori on niin aloitekyvytön, että laittaa äitinsä hakemaan itselleen TET paikkaa, häntä ei kannatakaan ottaa. Itse olen sanonut omalle jälkikasvulleni, että se TET paikka pitää hakea ihan itse, koska siinä opetellaan tulevaisuuden kannalta tärkeää työnhakutaitoa. Kannustanut ja hoputtanut olen, mutta muuta en ole heidän TET hakemustensa eteen tehnyt. Positiivista palautetta on jokaisen lapseni jokaisesta TET paikasta tullut
Lapseni pääsi tettiin unelma-alalleen. Hän työskenteli niissä samoissa tehtävissä, kuin muutkin työntekijät. Toki siellä oli sellaisiakin tehtäviä, joita hän ei saanut tehdä, eikä olisi osannutkaan. Lapseni toki tykkäsi työstä, mutta mielenkiinto alaa kohtaan alkoi hiipua, kun työnantaja moitti häntä (15v) siitä, että hän teki työtehtävät hitaammin kuin koulutettu ja kokenut ammattilainen. Lause: "Aika on rahaa", oli liikaa ilmaista työtä tekevälle nuorelle.
Aivan niin. Eli tet on työelämään tutustumista, se ei ole top-paikka joka on työssäoppimista. Tettiläinen seuraa mitä työntekijä tekee, työntekijän on oltava koko ajan valmiiina kysymyksiin ja opastukseen. Tettiläisellä ei voi teettää yksin töitä, vasta ammattikoulussa oleva tulee työpaikkaan oppimaan työntekoa ja hänelläkin on oltava oma ohjaaja. Mitäs jos ap ilmoitat suoraan työnantajalle, että sulle annetaan nyt liian vaativa tehtävä, kun et pärjää niiden tettiläisten kanssa. Kunhan nyt oman hommasi saisit hoidettua.