Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy

Vierailija
03.03.2017 |

Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.

Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.

Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.

Kommentit (230)

Vierailija
201/230 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niille makseta palkkaa tyhmä

Vierailija
202/230 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aikoinaan (13v sitten) Siwassa työharjoittelussa. Heti ekana päivänä jouduin kassalle ja kun sanoin, että en osaa käyttää kassakonetta, niin pomo sanoi että tekemällä oppii. Koululle kyseinen pomo ilmoitti, että en osaa mitään ja niskuroin. Eipä tullut minusta sitten merkonomia, löysin paremman alan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/230 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjoituksia, nyt hei vähän ymmärrystä näitä teinejä kohtaan. Olemme kaikki olleet teinejä ja mikä siinä iässä kiinnostaa toinen sukupuoli ja muut touhuilut. Ymmärrystä nyt. 

Vierailija
204/230 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samansuuntaisia kokemuksia yhdestä TET- paikasta kuin monella muulla täällä, laitettu yksin siivoamaan, teetetty jotain joutavia hommia mitkä ei siis edes kuulu ko. paikan varsinaisille työntekijöille jne.

Olin kahdessa TET- paikassa ja yhdessä TOP- harkassa, joista TET- paikkoina huoltoasema ja pikaruokaravintola, TOP- paikkana ruokaravintola.

Huoltiksella laitettiin tekemään mitä ikinä vessan pesemisestä lattian lakaisuun ja roskien viemiseen. Ravintoloissa sen sijaan oikeasti teetettiin ja opetettiin sitä varsinaista työtä. Hamppariravintolassa sain tarjoilla pöytiin, siivosin pöytiä, olin hetken kassalla ja tein aamulla valmisteluja omistajan kanssa hakemalla mm. pihvejä ja sämpylöitä kylmävarastosta.

Ruokaravintolassa pilkoin salaattia salaattipöytään, autoin kokkia keittiössä, tiskailin ja muuta sellaista. Noissa molemmissa oli tosi mukava henkilökunta ja itselle jäi positiivinen kuva ravintola-alasta vaikka sitä ja sen työkulttuuria usein parjataankin.

M30

Vierailija
205/230 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin, TET on työelämään tutustumista, ei työharjoittelua. Idea ei siis edes ole, että ne teinit pystyisivät tekemään mitään järkevää ja hyödyllistä töissä (vaikkei toki haittaa, jos voivat), vaan ajatus on, että teinit voivat mennä tutustumaan millaisia töitä on olemassa ja millaista työelämässä on.

Itse olin aikanaan teininä nimenomaan tutustumassa töihin ja työpaikkoihin ja suurelta osin sellaisissa, missä ei voinut hirveästi tehdä mitään. Mutta oli hurjan mielenkiintoista nähdä mitä mm. asianajaja tekee, päästä kuuntelemaan oikeuteen ja nähdä miten aikuiset toimivat työelämässä. Jos mulle tulisi TET-harjoittelija, ottaisin hänet samalla ajatuksella: Tutustumaan ja näkemään mitä teen ja millaisia töitä yleensä meidän firmassa on. Välillä se varmasti olisi tylsääkin istuskelua, mutta ei kai se haittaa, niinhän työssäkäyvälläkin on joskus töissä tylsää.

Istumaan ja katselemaanko TET-läisiä pitäisi ottaa kuudeksi tunniksi päivässä? Kiinnostaa vielä vähemmän. Minun ymmärtääkseni työelämään tutustuminen käsittää myös asioiden tekemistä, ei vain katsomista ja istumista. Siitähän vasta hyvän kuvan työelämästä saa, kun vaan istuu ja katsoo sivussa. T. AP

Tarkoitus on että nuoret pienen käsityksen töistä toimitusjohtajasta alkaen.

Vierailija
206/230 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:ta keljuttaa kun kukaan ei tullutkaan tekemään töitä hänen puolestaan. LOL!!!!!!

Vierailija
207/230 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin aikoinaan (13v sitten) Siwassa työharjoittelussa. Heti ekana päivänä jouduin kassalle ja kun sanoin, että en osaa käyttää kassakonetta, niin pomo sanoi että tekemällä oppii. Koululle kyseinen pomo ilmoitti, että en osaa mitään ja niskuroin. Eipä tullut minusta sitten merkonomia, löysin paremman alan.

Kuinkahan sekin puupää oli päässyt johtohommiin? Varmaan suhteilla.

Vierailija
208/230 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli töissä koko päivän syömättä kun kukaan ei ollut viitsinyt sanoa hänelle milloin olisi voinut mennä syömään ja hän ei uskaltanut käskemättä lähteä.  Että niinpäinkin.

täytyy osata avata suu ja kysyä onko mulla ruoka aikaa. Eli kysyä heti kun tulee taloon. Kysyä muutenkin jos kysyttävää. Saada suu auki.

Ei suun avaaminen auta mitään. Omituista on, jos vaan suuta aukoo. Pitää puhuakin.

Haha. Minä tukehdun nauruun.

Vierailija
209/230 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä TET-paikka on omasta mielestäni sellainen, jossa pääsee sekä tutustumaan itseä kiinnostavan alan työtehtäviin että myös oikeasti tekemään jotain hyödyllistä. Mulle tällainen hyvä paikka oli aikanaan apteekki, jossa riittää kuormanpurkua, mutta näkee myös paljon muuta mielenkiintoista. Ihan puhdas seurailu voisi olla aika tylsää, kun taas omiin kiinnostuksiin liittymätön silppurointi ja moppaus ei anna yhtään mitään infoa esim. tulevaa alavalintaa varten. Täysin keinotekoisten hommien teettäminen taas ei anna sellaista hyödyllisyyden tunnetta, että on tehnyt jotain oikeaa. Esim. näin joskus yliopistolla (mat-lt tiedekunta) tettiläisen tekemässä tutkijan opastuksella noin lukiotason labratöitä - ehkä kivaa ja omiin kiinnostuksiin liittyvää, mutta ei millään tavalla työyhteisöä oikeasti hyödyttävää.

Vierailija
210/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on päinvastoin. Nuoret ovat tehneet työnsä hyvin, osanneet puhua ja ymmärtäneet, miksi ihan kaikesta ei sovi ottaa selfieitä. Viikossa ehtii yhdessä työntekijän kanssa katsomaan niitä oikeita töitä, koska kyse on työelämään tutustumisesta, ei työn tekemisestä. On käyty läpi turvallisuusasioita yleisestä tasosta aina työntekijälle esitettyihin vaatimuksiin, on tutkittu lainsäädäntöä, on mietitty, miksi harjoittelija ei saa tehdä kaikkea kivaa jne. Ja on käyty läpi työlainsäädäntö ja jopa se, miten kesäloma-ajan palkka muodostuu. Edelleen on nuoria, joille tulee yllätyksenä, että lomankin aikana voi saada palkkaan. Mutta ei ole edes kuviteltu, että laitetaan nuori yksinään pinoamaan kuitteja kahteen pinoon tai siivoamaan kopiokoneen ympäristöä.

Niin varmaan joo 😂🤣

Vierailija
211/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näille lumihiutaleille sanotaan että puhelin pitää jättää kaappiin, alkavat itkeä ja lähtevät pois.

Vierailija
212/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän aikana oli niin, että jotkut maksoivat palkkaa, suurin osa ei.

No, tästä syntyi heti sellainen, kun täällä ei kerran saa palkkaa niin se motivaatio vähän hiipui, osa jätti jopa tulematta ja istui vain kotona sen viikon vai kaksiko se oli, en muista?

Sitten siellä töissä työnnettiin yksin johonkin mappiarkistoon järjestelemään papereita aakkosjärjestykseen.

Oli täysin varmaa, että tuossa ei oppinut töistä mitään, paitsi sen, että kaikista otetaan hyöty irti ja kukaan ei välitä kenestäkään toisesta.

Jos tämä meno jatkuu, niin eiköhän moni nuori valitse ihan suosiolla sen kotona istumisen, siitähän saa jo paremman korvauksenkin kuin ihan alimman tason hommista.

Vierailija
213/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollessani teini TETissä paikallinen Sokos kyllä käytti ihan perusorjana TETiläisiä. Hintalaputettiin tavaroita varastolla ja hyllytettiin koko hemmetin TET-aika, palkatta. Lounas piti kuulua joka päivä niinkuin koulussa mutta siitäkin oli jotain vääntöä aluksi kun väittivät että pikkuorjien pitäisi tuoda eväät mukanaan. No tuli ainakin sen jakson aikana selväksi että tavarataloon en halua töihin. Pitäisi lopettaa koko TET.

Vierailija
214/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä ollut ihan päinvastoin. Nuoret ovat olleet niin innokkaita ja tehokkaita, että välillä on meinannut työt loppua kesken. Samoin kohteliaita ja hyväkäytöksisiä. Ihania nuoria!

Vierailija
215/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TETissä kuuluu tutustua työelämään eikä olla palkaton harjoittelija. Eli oikeastaan pitäisi vaan istua vieressä ja seurata työntekoa, juurikin sitä, mihin yläastetaidot eivät riitä, ja osallistua johonkin pieneen.

Minä olin aikoinaan TETissä päiväkodissa. Eihän minusta siellä mitään hyötyä ollut, kun en voinut olla lasten kanssa yksin, en auttaa heitä vessajutuissa enkä missään muussa. Seurasin toimintaa ja osallistuin lasten leikkeihin.

Oma lapseni oli kaupassa purkamassa rullakoita. Hyötyä oli ainakin sen verran, että hän ymmärsi, että täytyy kouluttautua, ettei joudu tekemään sellaista työtä. Palkattu työntekijä tulee sentään sen palkan varjolla tekemään sitä, ja kiinnostaa vähän enemmän.

Vierailija
216/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla samanlaisia kokemuksia. Ei varsinaisesti TETtiläinen, mutta tällainen "tonnilla toimeen", kahden viikon kesätyöjuttu meidän toimistossa.

Kaverille annettiin hoidettavaksi juuri sellainen homma, minkä kuka tahansa aloittelija olisi saanut kontolleen (tyyliin siirrä nämä tilausnumerot tästä excelistä tuonne järjestelmään niiden asiakasnumeroiden alle, mihin ne kuuluukin). Eli ei mitään keksittyjä paskahommia, mutta sen verran simppeliä, ettei alan kummallisuuksia tarvitse kertoa juurta jaksaen. Homma meni kivasti jakeluun, ja päivän kaksi jaksoi niitä puurtaa. Sit alkoi tulla myöhässä, lähti ajoissa, lounaat venähti ja kahvilla luuhasi. Tokalla viikolla ei vaivautunut enää edes järjestelmää avaamaan, ja kuorsata korisi työtuolissaan joka päivä.

Kyseinen kaveri oli erään toimistomme ylemmän työntekijän puolison lapsi, joten fuduja ei oikein voinut antaa. Asiasta koitettiin sanoa sekä nätisti että napakasti tälle kundille, mutta eipä ottanut kuuleviin korviinsa. 

Kunnes sitten seuraavan viikon maanantaina tulimme toimistolle, jossa odotti kakkua ja keksejä ja karkkia ja käsin kirjoitettu lappu, jossa luki tyyliin "Anteeksi, että en tehnyt työtäni kunnolla, vaan lusmuilin". Tämä äitipuoli oli ottanut asian erittäin tiukasti puheeksi kundin kanssa, ja olivat sitten istuneet koko viikonlopun tekemässä ne hommat, jotka piti kahden viikon aikana suorittaa. 

Tässä tapauksessa kundin kotona oltiin onneksi oltu järkyttyneitä asiasta, ja annettu kurinpalautusta, mutta mitäs, jos kotona olisi samallalailla naureskeltu..? 

Siis teillä on niin epäpätevää porukkaa siellä töissä, että ette osaa perehdyttää nuorta työhönsä eikä ole ketään ohjaamassa työtä! Siitähän tuo kertoo, ei nuoresta (tonnilla töihin on palkkatyötä, siinä pätee samat säännöt kuin muissakin palkkatyösuhteissa). Ei asioita sanota nätisti tai napakasti vaan esimies käy nuoren kanssa työtehtävät läpi, kunnes ne osataan.

Juuri tuollaista esimiestason lipsumista on monessa paikassa. Kun ei osata johtaa, kuvitellaan, että jokainen osaa automaattisesti kaiken.

Kyllä ne hommat käytiin sen kanssa läpi, ja ihan hienosti se osasi kahden päivän ajan niitä hommia tehdä (ja sillon vkl). Mut eihän ne ollu superjänniä hommia tai millään tavalla sometuksen arvoisia. Tyypistä oli kivempi ottaa selfieitä, nukkua, luukuttaa kuulokkeistaan musiikkia, tulla ja mennä miten lystää. Asiasta keskusteltiin tyypin kanssa pitkin viikkoja, ensin kauniisti huomauttamalla, sitten vähän napakammin sanomalla. Kaikki työntekijät kävivät vuorollaan kyselemässä, että miten menee ja tarvitsetko apua tai opastusta, tuu  heti vaan kysyy, jos tulee ihan mitä vaan mieleen. Mut ku ei ni ei.

Siis samaa excelin näpräystä kaksi viikkoa? Numeroiden siirtelyä ja taulukointia? En väitä että lusmuilu on ok, mutta onhan tuota nyt herranjestas todella puuduttavaa tehdä kaksi viikkoa.

Aivan sama onko työ puuduttavaa vai ei, siellä tehdään mitä esimies käskee. Jos pomo määrää kantamaan vettä avannosta toiseen, niin sitä vettähän kannetaan. Tämä tuntuu nykynuorille olla täysin käsittämätön asia.

Vierailija
217/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jai jai jai. Ei v*ttu ihme, ettei teineistä ole mihinkään, kun jo kotoa saa tuollaiset eväät.

Että oikein kahvilassa pitäisi päästä kassaa hoitamaan. Ja kukahan sillä aikaa tiskaa ja pyyhkii pöydät, kun sekä tutustuja että palkollinen viettävät kivaa opetteluaikaa kassalla?

Silloin, kun siellä ei ole tutustelijoita, niin kuka mahtaa tiskata ja pyyhkiä pöytiä? KUKA?

Voi juma, menikö mammalta aivo nyt solmuun?

Ymmärtäkää nyt, että TET = työelämään tutustuminen. TUTUSTUMINEN. Ei virikekerho.

Se nyt on vaan ikävää, että myös OPPIMINEN alkaa alkeista.

TET EI ole = työharjoittelu.

Siinä nimenomaan tutustutaan. Ja paskimmat hommat OPETTAA työelämää.

Ja mitä tulee oman elämäni sössimiseen, niin minulla on rahaa notkua päivät pitkät mammapalstalla.

Sinä SAAT VASTIKKEETONTA rahaa siitä, että olet lisääntynyt.

Minä maksan sinunkin elämisen, ja sen, että lumihiutaleesi pääsee tettiin notkumaan.

Se olen minä, joka on perustanut sen paikan, jossa lumihiutaleesi tetteilee.

Siis ei vi**u millainen tyyppi. Ei yhtään tettiläistä sinulle, tuolla luonteella ja asenteella kannattaa työskennellä yksin betonibunkkerissa.

Vierailija
218/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tettiläinen järjestelemään kuitteja? Joo ei. Ja tottakai jonkun aikuisen pitää tarkistaa ja korjailla ne jälkikäteen, jos tettiläinen nyt laitetaan tekemään ne.

Minulla tuli itku jo aikoinaan työharjoittelussa ihan täysi-ikäisenä, kun pistettiin heti järjestelemään kuitteja ja hoitamaan mm. laskutuksia ilman m i t ä ä n kunnon opastusta. Tuollaiset eivät kuuluneet sovittuun työnkuvaani mutta enhän minä arkana epävarmana opiskelijana uskaltanut sanoa pomolle tai vakkareille mitään.

Vierailija
219/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aika paljon kokemusta tettiläisistä, ja valtaosa on ollut fiksuja nuoria. Se marginaaliryhmä, joka ei ole osannut edes peruskäytöstapoja, on saanut aikaan sen, että meille ei enää oteta tettiläisiä.

Oletuksena yläkoululaisen pitää olla paikalla sovittuna aikana, pitää sovitun mittaiset tauot, osata tervehtiä, ei pelleile, räplää kännykkää koko ajan, eikä riko paikkoja tahallaan, ei kilju ja kiroile huutaen asiakkaiden nähden ja kuullen. Ja lopuksi, kuuntelee ohjeet työtehtävien tekoa varten, ja suorittaa ne edes sinne päin. Mutta kun ei käy.

Henkilökunnan aika menee paimentaessa ja jälkiä korjatessa. Meillä ne tettiläisille annetut työt ovat olleet kaikki sellaisia, että niistä selviää leikiten.

Onneksi joukossa on ollut niin paljon oikeita helmiä, että ei kaikki toivo ole mennyt.

Vierailija
220/230 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tettiläinen järjestelemään kuitteja? Joo ei. Ja tottakai jonkun aikuisen pitää tarkistaa ja korjailla ne jälkikäteen, jos tettiläinen nyt laitetaan tekemään ne.

Minulla tuli itku jo aikoinaan työharjoittelussa ihan täysi-ikäisenä, kun pistettiin heti järjestelemään kuitteja ja hoitamaan mm. laskutuksia ilman m i t ä ä n kunnon opastusta. Tuollaiset eivät kuuluneet sovittuun työnkuvaani mutta enhän minä arkana epävarmana opiskelijana uskaltanut sanoa pomolle tai vakkareille mitään.

Teineillä on myös nykyään erilaisia taitoja kuin ennen. Me 90-luvun teinin oltaisiin osattu järjestellä kuitit päivämääräjärjestykseen, kun oltiin niin tottuneita puhelinluettelon, kirjaston kortiston jne. järjestetyn asian käyttäjiä. Nykyteineiltä puuttuu tällaiset taidot, kun niitä ei arjessa ei enää kerry.

En ole itsekään kuitteja järjestellyt koskaan, mutta luulen, että ne on fiksuinta lajitella ensin kuukauden mukaan ja sen jälkeen päivän mukaan, että menee nopeammin kuin järjestää koko läjä päivämäärän mukaan. Tällaiset pikkuneuvot täytyy kertoa! Ei niitä itse keksi tai jos keksiikin, osa ei uskalla käyttää itse keksimäänsä tapaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi