Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy
Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.
Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.
Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori on niin aloitekyvytön, että laittaa äitinsä hakemaan itselleen TET paikkaa, häntä ei kannatakaan ottaa. Itse olen sanonut omalle jälkikasvulleni, että se TET paikka pitää hakea ihan itse, koska siinä opetellaan tulevaisuuden kannalta tärkeää työnhakutaitoa. Kannustanut ja hoputtanut olen, mutta muuta en ole heidän TET hakemustensa eteen tehnyt. Positiivista palautetta on jokaisen lapseni jokaisesta TET paikasta tullut
Minä taas olen opettanut täysin päinvastoin eli käyttämään verkostoja hyväkseen. Nykymaailmassa paikan saa helpoimmin suhteilla eli on joku, joka suosittelee, vaikka ei ole varsinainen suosittelija. Lapseni osaavat varsin taitavasti puhua enostaan, joka on tärkeässä asemassa valtakunnanpolitiikassa tai he osaavat töitä kysyessään kertoa, että ovat minulle sukua jne. Ja kun äiti kysyy paikkaa, saa parhaan tettiläisen, koska harva äiti haluaa maineensa menevän sen takia, että lapsi on laiska. Päinvastoin: juuri niin on saanut motivoituneimmat tekijät.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on TET
Työelämääntutustujia. Toinen parasiittiryhmä sivareiden kanssa viemässä...
Jokin tolkku siinä vain pitää olla. Itse olin tet-jaksolla huolintaliikkeessä. Silloin se oli kahden viikon pläjäys ysiluokkalaisille. Tein vain VAIN yhden mokan. Hommanani oli tulostaa konossementtien (laivan lastaamiseen liittyvä paperi) tekemiseen tarvittavat telexit. (Jep. Silloin oli sellaisia vielä). Lopulta sain istua tietokoneen ääreen ja tehdä konossementin. Yhteen kohtaan piti kirjoittaa sataman nimi "Hull". Kirjoitin "Rotterdam". Ahtauspuljusta kysyttiin, että onko tämä lasti tosiaan sittenkin menossa Rotterdamiin. Jep jep. Ei muuta kuin junalasti puuta Rotterdamin kyytiin. Summa summarum: lasti meni väärännimiseen laivaan ja väärään maahan.
Olin kampaamossa tetissä ja olisin halunnut nähdä ja oppia miten hiuksia laitetaan mutta olinkin koko ajan takahuoneessa: siivoamassa vessaa, tiskaamassa, pyykkäämässä yms. Kiva oli kirjoittaa oppimispäiväkirjaan joka päivältä että opin siivoamaan! Enkä uskaltanut kyseenalaistaa tätien kehotuksia tehdä sitä ja tätä hommaa.
Olen itse ollut esimiehenä/ohjaajana nuorille tettiläisille ja kesätyöläisille. Mielestäni jo näiden kahden ryhmän välillä on iso ero odotuksissa. Kesätyöntekijät ovat paria vuotta vanhempia ja heiltä odottaa oma-aloitteisuutta, käytöstapoja, keskustelukykyä ym. ominaisuuksia. En ottaisi kesätöihin nuorta, jonka äiti soittaisi nuoren itsensä sijaan.
Tettiläiset taas ovat vielä selkeästi osittain lapsia, joten niin kauan kuin henkilö on kohtelias ja pitää sovitusta kiinni, niin puutteet esim. sosiaalisissa taidoissa, oma-aloitteisuudessa tai muissa vastaavissa asioissa eivät haittaa. Siellä ollaan vasta oppimassa ja joku on murrosiässä tosi ujo ja hiljainen, joku taas liiankin puhelias. Usein keskustelut tettiläisen kanssa menevät siten, että itse kyselen ja toinen vastailee, yleensä muutaman päivän päästä keskustelu lähtee käyntiin toiseenkin suuntaan. En laske näitä viaksi nuorelle, tuossa iässä erot kehityksessä voivat olla hirveän isoja yksilöiden välillä ja ajattelen, että jos nuori saa tetistä positiivisen kokemuksen, niin tämä osaa olla sosiaalisempi sitten siellä ensimmäisessä työpaikassa. Ja ylipäänsä uskaltaa rohkeasti hakea.
Mulla on tietysti ollut siitä hyvä asema, että meille voi turvallisesti ottaa ihmisiä tutustumaan ja heille löytyy aina jotain sellaista tekemistä, jota kuka tahansa voi tehdä. Ja jos tettiläinen on oikeasti kiinnostunut, niin aina voi vähintäänkin seurata jotain erikoistunempaakin tekemistä, joihinkin tehtäviin osallistua itsekin.
Työpaikat ei tunnut ymmärtävän tuota TETin tärkeyttä, myöhemmin työssäoppimisen tärkeyttä.
Me on palkattu työntekijä näitä työharjoittelijoita varten. Hän opettaa, näyttää, "häiritsee" työkavereitaan, että milloin olisi aikaa ottaa harjoittelija muutamaksi tunniksi.. Tehdään siitä harjoittelijan harjoittelusta monipuolinen. Ei anneta mahdollisuutta maata puhelimellaan.
Kaikki työtehtävät ei ole monipuolisia, mutta sehän on tutustumista työelämään. Ei se ole sitä, että nuorelle järkätään omat työtehtävät tietyksi ajaksi.
Mulla on aina ollut tapana laittaa tettiläinen tai työssäoppija tekemään niitä omia hommiani ja keskittyä itse siivoamiseen ja paikkojen järjestelyyn. Kaikkia työtehtäviä harjoittelijat eivät voi tehdä, ja silloin he joko seuraavat sivusta ja selitän mitä teen, tai jatkavat jotain yksinkertaisempaa työtä, tai menevät toisen työntekijän avuksi. Totta kai valtaosa työstäni on tylsää ja yksitoikkoista toistoa, ja silloin se on sitä myös tettiläiselle ja työssäoppijalle, sitä enemmän mitä pidempi jakso on kyseessä.
Minä olin TET:ssa uimahallilla. Hankin paikan itse ja se oli ensimmäinen paikka josta kävin kysymässä. Ensimmäisena aamuna istuttiin kahvipöydässä vapaa-aikapalveluiden johtajan, yhden uinninvalvojan, siivoojan ja kassan kanssa ja mietittiin yhdessä mitä haluaisin tehdä ja mihin tutustua. Päädyttiin siihen että olen yhden päivän kassalla, toisen siivoomassa ja loppuviikon altailla.
Viikon aikana sain opetella kassakoneen käytön, valmistaa myytäviä sämpylöitä ym. (minulla oli hygieniapassi), täyttää tiskikonetta, opetella tekemään ruokatilauksia, olla mukana siivoamassa eri tiloja ja opetella miten ne kuuluu siivota, valmistaa välineet uinninopetusta varten, siivota välinevaraston, osallistua uinninopetuksen järjestämiseen, pitää niin alakoulu- kuin yläasteikäisille uinninopetusta (harrastin kilpauintia ja olin käynyt useita koulutuksia tähän liittyen ja tein samaa uimaseuralle), olla mukana suunnittelemassa ja pitämässä uimajumppaa, opetella mitä valvontaan kuuluu ja seurata toisen valvojan kanssa ja pääsin vielä valvojille pakolliseen ensiapukoulutukseen ja testiuintiin viikonloppuna.
Kokemus oli todella positiivinen ja mukava, osallistuin mielelläni ja puhelin oli muuten aina työpäivien aikana pukuhuoneilla. Sain parhaat arvostelut ja tästä poiki minulle kesätyöpaikka kolmeksi kesäksi ja vakituinen työ välivuoden ajaksi. Sanoisin että työpaikalta todella hyvin järjestetty ja kun oma asenne oli hyvä siitä poiki vielä työpaikkakin. Ihan vaan näin muistutuksena, että se TET on kahden välinen kauppa ja kun kummallakin on asenne kohdillaan voi tästä nuorelle poikia tulevaisuuden työpaikka.
Nykyisin työskentelen nuorisopalveluissa ja kunnan nuorisoneuvostosta ollaan saatu tapahtumiin iloisia ja hyviä apureita niin lastentapahtumiin kuin nuorille suunnattuihin tapahtumiin. Yhdellekään ei ole tarvinnut kertaa enempää sanoa että puhelin pois ja tehtävät on aina hoidettu kunnialla. Kukaan ei ole myöhästynyt, paikalla on oltu koko ajan töitä tehden ja ilman palkkaa. Vieläpä vapaaehtoisuuspohjalta.
Kun itse olin vajaa 10 vuotta sitten kaupassa kaverin kanssa TET-harjoittelussa, me haettiin koko ajan tavaraa varastosta ja hyllytettiin. Ei olisi tullut mieleenkään räplätä kännykkää tai norkoilla. Kun harjoittelu loppui, meidän ahkeruutta kehuttiin. Kuvittelin silloin muidenkin olevan yhtä ahkeria, enkä kehdannut tiedustella kesätyöpaikkaa.
Muutama vuosi jälkeenpäin uskaltauduin kauppaan kysymäään kesätyöpaikkaa ja mainitsin olleeni joskus aiemmin TETissä. Myyjä, jonka silmistä näki ettei hän tunnistanut minua, ei vaikuttanut kovinkaan innostuneelta ja kehotti täyttämään lomakkeen. Töitä ei kuulunut.
Harmi, etten ollut silloin aiemmin rohkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli maailman laiskimmat teinitytöt pari viikkoa TETissä ravintolassa. Ensinnäkin kun ensimmäisenä päivänä heidät tapasin ja tervehdin, niin minuun ei edes vilkaistu ja tervehditty takaisin vaikka satavarmasti kuulivat :DD
Jos ohjattiin vaikkapa siivoamaan, niin moppi pysyi kädessä tasan kaksi minuuttia ja sitten jäätiin jonnekin istumaan ja juoruilemaan. Sitten kun annettu tehtävä oli tehty, niin mentiin piiloon istuskelemaan lattialle, jotta ei mitään tarvitsisi tehdä.
Monta kertaa päivässä piti mennä perään vähän torumaan, että voisitteko norkoilun sijasta tehdä tehtävät X ja Y, sillä näytti aika pahalta kun tytöt asiakkaiden joukossa vain istuivat ja juttelivat.
Toisaalta meillä on ollut reippaitakin tettiläisiä. Tuo on aina vähän riskipeliä, että tuleeko sieltä ahkeria ja mukavia nuoria, vai laiskottelijoita.
Meillä tettiläiset eivät ole yksin, heillä on työparina työntekijä. Mitä ihmettä nuoret oppivat moppaillessaan lattiaa keskenään?
Lattian moppailu kuuluu ihan tavan työntekijän hommiin. Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että kyseessä on pikaruokaravintola, jossa käydään kuuramassa vessojakin useamman kerran päivässä ja tiskikone pyörii lähes koko ajan. Ilman hygieniapassia tettiläisillä ei ole keittiöön mitään asiaa (paitsi jos haluavat omat lounassapuskat tehdä itse). Kassalla taas tettiläisiä ei vaan valitettavasti ehditä juurikaan opettaa (työntekijöitä ei ole varaa pitää pelkästään opastajina tettiläisille), mutta heille näytetään kyllä miten homma käytännössä toimii.
Pikaruoka-ala on valitettavan hektistä, mutta mielestäni kahdessa viikossa saa todella hyvän kuvan millaista työtä se on: asiakaspalvelua, burgereiden vääntämistä ja siivoamista, tiskausta, roskien vientiä ja lisää siivoamista. Ero on siis selkeä siihen, jos jossain toimistossa laitettaisiin moppaamaan lattiaa....
Lapseni oli töissä koko päivän syömättä kun kukaan ei ollut viitsinyt sanoa hänelle milloin olisi voinut mennä syömään ja hän ei uskaltanut käskemättä lähteä. Että niinpäinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli maailman laiskimmat teinitytöt pari viikkoa TETissä ravintolassa. Ensinnäkin kun ensimmäisenä päivänä heidät tapasin ja tervehdin, niin minuun ei edes vilkaistu ja tervehditty takaisin vaikka satavarmasti kuulivat :DD
Jos ohjattiin vaikkapa siivoamaan, niin moppi pysyi kädessä tasan kaksi minuuttia ja sitten jäätiin jonnekin istumaan ja juoruilemaan. Sitten kun annettu tehtävä oli tehty, niin mentiin piiloon istuskelemaan lattialle, jotta ei mitään tarvitsisi tehdä.
Monta kertaa päivässä piti mennä perään vähän torumaan, että voisitteko norkoilun sijasta tehdä tehtävät X ja Y, sillä näytti aika pahalta kun tytöt asiakkaiden joukossa vain istuivat ja juttelivat.
Toisaalta meillä on ollut reippaitakin tettiläisiä. Tuo on aina vähän riskipeliä, että tuleeko sieltä ahkeria ja mukavia nuoria, vai laiskottelijoita.
Meillä tettiläiset eivät ole yksin, heillä on työparina työntekijä. Mitä ihmettä nuoret oppivat moppaillessaan lattiaa keskenään?
Lattian moppailu kuuluu ihan tavan työntekijän hommiin. Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että kyseessä on pikaruokaravintola, jossa käydään kuuramassa vessojakin useamman kerran päivässä ja tiskikone pyörii lähes koko ajan. Ilman hygieniapassia tettiläisillä ei ole keittiöön mitään asiaa (paitsi jos haluavat omat lounassapuskat tehdä itse). Kassalla taas tettiläisiä ei vaan valitettavasti ehditä juurikaan opettaa (työntekijöitä ei ole varaa pitää pelkästään opastajina tettiläisille), mutta heille näytetään kyllä miten homma käytännössä toimii.
Pikaruoka-ala on valitettavan hektistä, mutta mielestäni kahdessa viikossa saa todella hyvän kuvan millaista työtä se on: asiakaspalvelua, burgereiden vääntämistä ja siivoamista, tiskausta, roskien vientiä ja lisää siivoamista. Ero on siis selkeä siihen, jos jossain toimistossa laitettaisiin moppaamaan lattiaa....
Kysymys kuuluukin, että mitä tettiläiset oppivat moppailemalla lattiaa keskenään, ei työntekijän parina. Meillä pikaruokapaikassa lähdetään siitä, että jokainen harjoittelija jne. on potentiaalinen työkaveri, joten hommia tehdään yhdessä. Outoa, että teillä ei pääse keittiöön tekemään mitään ilman hygieniapassia, meillä on luettu Eviran ohje niin, että alle 3kk työsuhteissa tai vastaavissa passi ei ole välttämätön, kunhan ohjaus toimii. Esimerkiksi ranskalaisten uppopaistaminen on tehtävä, jossa ei hygieniapassia vaadita.
Vierailija kirjoitti:
TET:han on tu-tus-tu-mis-ta työelämään. Se ei ole työn teettämistä nuorilla. Hienosti on kaikki mennyt, kun ollaan ohjeistettu, oltu läsnä ja huomautettukin, jos jokin ei suju. Vuorovaikutustaidot on aina kahden kauppaa ja sen sujumattomuudesta ei voi syyttää vain yhtä osapuolta. Ohjaajalta vaaditaan myös ohjausta sosiaalista- ja vuorovaikutustaidoista, eikä se tehtävä ei kaikille sovi. Antakaa nuorille anteeksi heidän keskenkasvuisuus.
Ai ettei TETiläisen kuulu tehdä töitä vai? Mitä sä oot oikein vetänyt? Meinaatko että se *tutustuminen* työelämään olisi sitä että teinit vahtaa vieressä minkä älypuhelimen räpläämiseltään kerkiävät? 😂 Kyllä vielä jokunen vuosi sitten ihan oikeisiin pieniin hommiin pääsi TETissä, tietysti lain sallimissa rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli töissä koko päivän syömättä kun kukaan ei ollut viitsinyt sanoa hänelle milloin olisi voinut mennä syömään ja hän ei uskaltanut käskemättä lähteä. Että niinpäinkin.
Voi hellanlettas mamman kultaa. 😢🤣🙄
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin, TET on työelämään tutustumista, ei työharjoittelua. Idea ei siis edes ole, että ne teinit pystyisivät tekemään mitään järkevää ja hyödyllistä töissä (vaikkei toki haittaa, jos voivat), vaan ajatus on, että teinit voivat mennä tutustumaan millaisia töitä on olemassa ja millaista työelämässä on.
Itse olin aikanaan teininä nimenomaan tutustumassa töihin ja työpaikkoihin ja suurelta osin sellaisissa, missä ei voinut hirveästi tehdä mitään. Mutta oli hurjan mielenkiintoista nähdä mitä mm. asianajaja tekee, päästä kuuntelemaan oikeuteen ja nähdä miten aikuiset toimivat työelämässä. Jos mulle tulisi TET-harjoittelija, ottaisin hänet samalla ajatuksella: Tutustumaan ja näkemään mitä teen ja millaisia töitä yleensä meidän firmassa on. Välillä se varmasti olisi tylsääkin istuskelua, mutta ei kai se haittaa, niinhän työssäkäyvälläkin on joskus töissä tylsää.
Kyllä se voi ihan työtä olla. Oma poikani oli TET-harjoittelussa firmassa, josta sai todella hyvän oikean Työtodistuksen ja tämä todistus ratkaisi hänen edukseen opiskelun jälkeen hakemansa työpaikan. Vanhemmille vaan terveisiä, että potkivat vähän persuksiin niitä lusmuja kakaroitaan.
Minäkään en mitään kivirekeä jaksisi perässä raahata tai pystyyn paskannettua lapamatoa.
Itse olin joitakin vuosia sitten TETissä leipomossa. Itse hankin paikan jo ennen kouluvuoden alkua, ja kun opolta saatiin paperit, marssin leipomoon ennen aamuseitsemää niitä täyttelemään pienleipomon omistajan kanssa. Sovittiin että aloitan työt aina seitsemältä, ja kun äitini kyydillä pääsin seitsemäksi ja kolmen jälkeen kotiin, niin sovittiin että olen töissä sinne kolmeen saakka - tästä ylimääräisestä ajasta minulle maksettiinkin pikkuisen sitten kahden viikon lopulla :)
Sain tehdä paljon kivoja hommia: koska harjoittelu oli joulun alla, tein ja pakkasin joulupipareita. Käyttelin pakkauskonetta, eli syötin leivät yhdestä päästä, ja toisesta nappasin koreihin ne pakatut. Pääsin kuljettamaan leipää kauppoihin, ja ensimmäisen viikon lopulla opetettiin käyttämään myös kassaa. Toki sain tehdä niitä "paskahommiakin", kuten juuritynnyreiden pesua. Voitte kuvitella kuinka mukavaa on hinkata sitä kuusikin tuntia kovettunutta taikinaa muoviämpärin reunoista karhunkielellä - mutta sen olisi joutunut joku pesemään joka tapauksessa.. Lattian lakaisemista en osaa nähdä "paskaduunina" koska itse saan siitä jotain kieroa mielihyvää xD
Vierailija kirjoitti:
Minä olen esim nuoren kanssa sopimuksen tekoa, on mietitty mitkä on tarjoavan yrityksen vahvuuksia, mitä asiakas mahtaa oikeastaan haluta, on mietitty työlle oikeaa hintaa jne.
Ei tarvitse näyttää mitään asiakastietoja vaan voi opettaa teoreettisella tasolla.
Konsultti
Mistä lähtien TET:stä on maksettu palkkaa?????? Ei TET ole mikään työsuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hellanlettas mamman kultaa. 😢🤣🙄
Sanoisin, että hyvin kasvatettu lapsi. Kumma ett ei mikään kelpaa. En ole edellisen äiti, mutta ihmettelen asennetta. Jos lapsi olisi mennyt itsekseen syömään, niin valitettaisiin kuinka tettiläinen vain häipyi työpaikaltaan. Joissakin asioissa huomaa ihmisten kyykyttämishalun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen esim nuoren kanssa sopimuksen tekoa, on mietitty mitkä on tarjoavan yrityksen vahvuuksia, mitä asiakas mahtaa oikeastaan haluta, on mietitty työlle oikeaa hintaa jne.
Ei tarvitse näyttää mitään asiakastietoja vaan voi opettaa teoreettisella tasolla.
Konsultti
Mistä lähtien TET:stä on maksettu palkkaa?????? Ei TET ole mikään työsuhde.
Öö missä tuossa kommentissa puhuttiin palkan maksusta? :D Tuo konsulttihan vain kertoi, että TET:iläiselle voi näyttää niitä konsultin hommia ilman että näyttää asiakastietoja. Esim. juuri pohtimalla, että mitä asiakas tarvitsee, miten asiakkaan tarvitsema apu voidaan toteuttaa ja miten tuo työ voidaan hinnoitella asiakkaalle yms.
Muistan 90-luvulla keittolassa kun oltiin TET:ssä niin hauskaa oli. Meidät vietiin kellarikerrokseen jossa saimme kuoria perunoita ja porkkanoita vaikka varmasti sielä oli kuorimakonekin.
No päivä meni lepposesti pilveä poltellen ja porkkanoita raastellen :D
Voi kyllä me kaverin kanssa naurettiin pitkin päivää kellarissa.