Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy
Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.
Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.
Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siis TET-jaksosta ei kuulu maksaa palkkaa. Töitä saa teettä ikätason mukaisesti, ja kaupassa se nyt on laputusta ja hyllytystä enimmäkseen. TET-päivän aikana on oikeutettu KOULUN kouluruokailuun, jos se ei ole matkan takia mahdollista, niin sitten se ruokailu pitää järjestää itse. Ei kuulu sen työpaikan velvollisuuksiin järjestää lounasta. Joillain työpaikoilla järjestävät, ja se on tosi jees - mutta siis se ei automaattisesti kuulu!!
Väärin. Lämmin ruoka kuuluu, koska TETtiläinen on koululainen, ja joka käy koulua TETin aikana. Lain mukaan lämmin ruokailu on järjestettävä koulupäivän aikana. Piste.
Työpaikkojen ei olekaan tarkoitus hyötyä tettiläisistä. Se on vaan iloinen yllätys jos näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siis TET-jaksosta ei kuulu maksaa palkkaa. Töitä saa teettä ikätason mukaisesti, ja kaupassa se nyt on laputusta ja hyllytystä enimmäkseen. TET-päivän aikana on oikeutettu KOULUN kouluruokailuun, jos se ei ole matkan takia mahdollista, niin sitten se ruokailu pitää järjestää itse. Ei kuulu sen työpaikan velvollisuuksiin järjestää lounasta. Joillain työpaikoilla järjestävät, ja se on tosi jees - mutta siis se ei automaattisesti kuulu!!
Väärin. Lämmin ruoka kuuluu, koska TETtiläinen on koululainen, ja joka käy koulua TETin aikana. Lain mukaan lämmin ruokailu on järjestettävä koulupäivän aikana. Piste.
Se kouluruokailu on järjestetty KOULUSSA, koulun ruokalassa. Lain kirjain on täytetty. Piste.
Ajat ovat muuttuneet. Itse olin ensimmäisessä työpaikassa 16v 1970-luvulla. kesätyö ennen lukion aloittamista. Olin sitä ennenkin hoitanut lapsia ym. Kyseessä oli pieni Elannon ruokakauppa Stadissa. Minulle näytettiin tehtävät ja aloin työhön. Olin pääasiassa kassalla. Oli kiva saada omaa rahaa. Vanhemmillani ei ollut mitään tekemistä hakemukseni kanssa, ilmoitin heille vaan että menen sinne. En ymmärrä mitä hyötyä jostain viikon katselemisesta on, työ opettaa tekijäänsä. Tietysti erikseen on korkeampaa koulutusta vaativat paikat mutta eihän niihin teinejä oteta. Minä myin sujuvasti keskioluttakin vaikka se lienee ollut laitonta silloinkin mutta olin ainoa kassa. On hassua että nykyään ollaan jo reilusti aikuisia kun mennään oikeisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa tästä mieleen eräässä palvelutalossa olevat kesänuori "pissikset". Siellä olivat naama norsunv:lla luimistelemassa kännykköihinsä, ja siitä sitten kunta maksaa niille rahaa? Vähän samaa kuin halutaan työntää omat ongelmamuksut päivähoitoon vain sillä erotuksella, että ihquille nuorille jopa maksetaan siitä, että niitä pitää kaiken muun työn ohella paimentaa.
Nuorten vikahan se onkin jos heille ei anneta työtehtäviä.
Olen itse ollut vastaavassa kesätyössä ja muissakin työkokeiluissa joissa tehtäviä ei ole riittänyt, tai ainakaan minulle ei ole kerrottu olisi vielä jotain mitä voisin tai saisin tehdä. Puolet ajasta ei voinut kuin istua. Mutta älä huoli, ei siitä montaa euroa maksettu, kyllä senkin ajan mieluummin istuisi kotona palkatta.
Saattaa olla, että nuoriso on kuvaamasi kaltainen, mutta kun katson oman aviomieheni työskentelyä, ei se juurikaan paremmalta näytä, ehkä nämä laiskat ja saamattomat nuoret ovat saamattomien vanhemipien jälkipainos.
Minä tein vaikka ja mitä kunhan vain pyydettiin. Kiitosta ei tullut ja oma-aloitteisuudesta huono arvosana, kun yllättäen vasta aloittaneena en voi automaattisesti tietää mitä tehtäviä voisin tehdä.
Joskus ei ole ollut mitään tekemistä, esimerkiksi päiväkodissa lasten nukkuessa jolloin työntekijät voivat kirjoittaa raporttejaan. Muuna aikana lasten kanssa leikkiminen ja oleminen onkin jäänyt enemmän minulle kuin palkkaa saaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ollessani teini TETissä paikallinen Sokos kyllä käytti ihan perusorjana TETiläisiä. Hintalaputettiin tavaroita varastolla ja hyllytettiin koko hemmetin TET-aika, palkatta. Lounas piti kuulua joka päivä niinkuin koulussa mutta siitäkin oli jotain vääntöä aluksi kun väittivät että pikkuorjien pitäisi tuoda eväät mukanaan. No tuli ainakin sen jakson aikana selväksi että tavarataloon en halua töihin. Pitäisi lopettaa koko TET.
Minullekin kävi TETissä selväksi etten kauppaan haluaisi töihin kuin korkeintaan väliaikaisesti. Ainakin motivoi pyrkimään korkeammalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse ollessani teini TETissä paikallinen Sokos kyllä käytti ihan perusorjana TETiläisiä. Hintalaputettiin tavaroita varastolla ja hyllytettiin koko hemmetin TET-aika, palkatta. Lounas piti kuulua joka päivä niinkuin koulussa mutta siitäkin oli jotain vääntöä aluksi kun väittivät että pikkuorjien pitäisi tuoda eväät mukanaan. No tuli ainakin sen jakson aikana selväksi että tavarataloon en halua töihin. Pitäisi lopettaa koko TET.
Mitähän muuta yksinkertaista hommaa kaupalla voisi tehdä? Itsekin Siwassa hyllytin, purin kuormaa ja hoidin pullokonetta.
Ja kuten onkin jo sanottu, niin lämmin ruoka on järjestetty koululla. Sokoksella ei ole henkilökunnan ruokalaa edes, kaikki tuovat omat eväänsä. Luuletko tosiaan, että pomon olisi pitänyt itse tuoda joku lämmin ateria tettiläisen eteen?
Myymälät on tosiaan sellaisia "kädet saveen" -paikkoja. Sitten on toisenlaisia, esim kirjasto, jossa voidaan tehdä viikko-ohjelma, että esim. maanantaina olet Minnan kanssa päällystämässä kirjoja ja tiistaina Vesan kanssa kiertämässä kirjastoautolla, keskiviikkona Jussi näyttää sukututkimusosastoa.