Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy

Vierailija
03.03.2017 |

Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.

Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.

Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.

Kommentit (230)

Vierailija
101/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne siivoukset ja paskahommat kuulu tetiläiselle. Älkää ottako tetiläistä jos asenteenne on tuollainen.

Jos ne kuuluu oikeitten työntekijöitten tehtäviin, ne kuuluu myös tettiläisille.

Ymmärrätkö?

Varmaan kuuluukin, mutta tuskinpa joku varaston siivous tai papereiden silppuaminen on teidänkään firmassa kenenkää päätehtävä. Miksi sen tettiläisen pitäisi tehdä pelkästään noita sivuhommia? Paremman kuvan työstä saa, jos pääsee tekemään tai seuraamaan sitäkin työtä, josta firma laskuttaa tai sa rahansa muuten.

Vierailija
102/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdelta asiakkaalta kuullut, että TET harjoittelivat eivät ole osanneet mapittaa kansioita oikein- siksi koska eivät osaa aakkosia. Eikö tuo opetella ensimmäisenä kun mennään kouluun?

Itseasiassa en muista, että aakkosjärjestystä olisi varsinaisesti koskaan opetettu ainakaan koulussa, mutta ehkä se sitten oli jo päiväkodin puolella tai eskarissa. Ja ainakin mun aikaan lukemaan ja kirjoittamaan opeteltaessa käytiin tietysti kirjaimet läpi, mutta eri järjestyksessä (a, i, u, s, n, e, o, l, r, m, t, ä, p, k, j, y, v...). 

Toki silti aakkosjärjestys kuuluu osata, jokaisen ja viimeistään alakoulussa.

Eihän toi ole aakkosjärjestys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikoinaan kaupassa 2 vk tetissä. Silloin minulle oli kyllä jokaiselle kymmenelle arkipäivälle laitettu etukäteen työtehtävät, ja niitä töitä oli niin, että aikaa istua ei ollut. Tehtävänä oli hyllyttää ja hinnoitella tuotteita, silloin oli sellaiset vanhat tarra-hintalaput. Listasta piti katsoa tuotteen hinta ja laittaa hälyttimet ja hintalaput ja oikeaan kohtaan hyllyä. Ekana aamuna perehdytettiin ehkä vartti, että näin tämä tarrahinnoittelulaite toimii ja näin toimii hälyt. Pelkkää työvoimaa siellä olin, ei kukaan esitellyt mitään hienoja työelämäjuttuja.

Vierailija
104/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jai jai jai. Ei v*ttu ihme, ettei teineistä ole mihinkään, kun jo kotoa saa tuollaiset eväät.

Että oikein kahvilassa pitäisi päästä kassaa hoitamaan. Ja kukahan sillä aikaa tiskaa ja pyyhkii pöydät, kun sekä tutustuja että palkollinen viettävät kivaa opetteluaikaa kassalla?

Silloin, kun siellä ei ole tutustelijoita, niin kuka mahtaa tiskata ja pyyhkiä pöytiä? KUKA?

Voi juma, menikö mammalta aivo nyt solmuun?

Ymmärtäkää nyt, että TET = työelämään tutustuminen. TUTUSTUMINEN. Ei virikekerho.

Se nyt on vaan ikävää, että myös OPPIMINEN alkaa alkeista.

TET EI ole = työharjoittelu.

Siinä nimenomaan tutustutaan. Ja paskimmat hommat OPETTAA työelämää.

Ja mitä tulee oman elämäni sössimiseen, niin minulla on rahaa notkua päivät pitkät mammapalstalla.

Sinä SAAT VASTIKKEETONTA rahaa siitä, että olet lisääntynyt.

Minä maksan sinunkin elämisen, ja sen, että lumihiutaleesi pääsee tettiin notkumaan.

Se olen minä, joka on perustanut sen paikan, jossa lumihiutaleesi tetteilee.

Niitä teinejä ei ole pakko ottaa tutustumaan. Lakiin ei ole kirjattu mitään rangaistusta siitä, että sanoo hakijalle, että ei kiinnosta. Jos tettiläisen ottaa ilmaiseksi apulaiseksi hoitamaan rästityöt, on "työnantaja" ääliö. TETin tarkoitus on esitellä työelämää ja ammattia koululaiselle, ei sulkea viimeiseen peränurkkaan terottamaan kyniä. Yrityksen ei ole tarkoitus hyötyä tettiläisen työpanoksesta, sitä varten on palkatut työntekijät, vaan yritys ottaa osaa koululaisten työelämävalmennukseen. Se on ennen kaikkea yhteiskuntavastuuta. Lisäksi se on ihan vapaaehtoista ja jos odottaa, että yrityksen pitää ehdottomasti päästä saamapuolelle tässä kaupassa, niin ei kannata ottaa tettiläistä. 

Vierailija
105/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri. Sekoan auttamatta aakkosten loppupäässä xzöy...

Vierailija
106/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan kun se teini voi hyvinkin ymmärtää, ettei oikein voi tehdä vaativampia työtehtäviä, niin kyllä se on aika luonnollista että kaikenlaisten paskahommien nakitukset alkaa aika nopeasti vituttaa. Mapitus, kuittien järjestely, tavaroiden järjestely ja joku turhanpäiväinen pölyjen pyyhintä, kyllähän siinä on ilmaisen työvoiman hyväksikäytön maku.

Kyllä nimenomaan fiksu nuori ymmärtää, että normaalisti nämä rutiininomaiset, mahdollisesti tylsät tehtävät, kuuluvat vakituisen henkilökunnan tehtäviin. Hän ymmärtää myös, että koska hänellä ei ole osaamista tehdä niitä vakituisen henkilökunnan vaativampia tehtäviä, hänen omat tehtävänsä painottuvat näihin helpompiin. Fiksu nuori ymmärtää myös, että jos hän hoitaa nämä simppelit hommat hyvällä asenteella, hänestä jää hyvä mielikuva työnantajalle ja hänellä on mahdollisuus päästä myöhemmin samaan paikkaan kesätöihin. Tai vähintäänkin siitä hyvästä TET-todistuksesta on apua, kun myöhemmin hakee kesätöihin jonnekin muualle.

Vierailija
107/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvää päivää.

Siellä kahvilassa se palkattu työntekijä hoitaa sekä kassan, että tiskit, että pöydät, että muun asiakaspalvelun, että puhelimen, että loppusiivouksen. Puhumattakaan kaikesta pikkupuuhasta siinä välissä.

Mikä kohta meni taas ohi tässä työelämän tosiasiassa?

Ei ihme, että mammaulit on työttömiä, ja kasvattaa lapsensakin sellaisiksi.

On aivan selvää, että jostain on aloitettava, ja tettiläinen "aloittaa" alhaalta.

Aivan oikein, ja kuten jo MAINITSIN MIELESTÄNI ERITTÄIN SELVÄSTI, tetti EI ole = työHARJOITTELU.

Minkä takia pitäisi opettaa tettiläiselle asiakaspalvelua, varsinkaan, jos on menestyvä bisnes ja jopa jonoa? Lumihiutaleen takia kaikki seis ja stop?

Jos sitä oikeaa kuvaa työelämästä haluaa, niin sitten on tehtävä siihen liittyviä hommia.

Jos tettiläisen äitylin mielestä tää ei oo ookoo, tettiläisen äityli voi itse perustaa kahvilan ja ottaa lumihiutaleensa sinne tettaamaan. Vapaa maa. Yrittämisen vapaus.

Yrittäjällä ei ole lastenkasvatusvastuuta.

JA siitähän tässä ketjussa on nimenomaisesti kyse, että yritykset eivät kaipaa nurkkiinsa notkumaan teinejä, joita pitäisi tutustuttamisen nimissä viihdyttää.

Vaan mammojen mielestä on huutava vääryys, kun lumihiutale joutuu oikeasti tekemään sitä, mitä joka tapauksessa joudutaan yrityksessä tekemään oli lumihiutale läsnä tai ei. Se kun ei ole tutustumista vaan ilmaista työvoimaa.

Hyvää hyvyyttään ne yritykset tettiläisiä ottaa.

Minä ja ap ei enää oteta. Kiitos ja kumarrus lumihiutaleet.

Ois voinu kesätyöpaikkaa tarjota, mutta ois varmasti häirinnyt uraa ja vapaa-aikaa.

Vierailija
108/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan kun se teini voi hyvinkin ymmärtää, ettei oikein voi tehdä vaativampia työtehtäviä, niin kyllä se on aika luonnollista että kaikenlaisten paskahommien nakitukset alkaa aika nopeasti vituttaa. Mapitus, kuittien järjestely, tavaroiden järjestely ja joku turhanpäiväinen pölyjen pyyhintä, kyllähän siinä on ilmaisen työvoiman hyväksikäytön maku.

Kyllä nimenomaan fiksu nuori ymmärtää, että normaalisti nämä rutiininomaiset, mahdollisesti tylsät tehtävät, kuuluvat vakituisen henkilökunnan tehtäviin. Hän ymmärtää myös, että koska hänellä ei ole osaamista tehdä niitä vakituisen henkilökunnan vaativampia tehtäviä, hänen omat tehtävänsä painottuvat näihin helpompiin. Fiksu nuori ymmärtää myös, että jos hän hoitaa nämä simppelit hommat hyvällä asenteella, hänestä jää hyvä mielikuva työnantajalle ja hänellä on mahdollisuus päästä myöhemmin samaan paikkaan kesätöihin. Tai vähintäänkin siitä hyvästä TET-todistuksesta on apua, kun myöhemmin hakee kesätöihin jonnekin muualle.

Ei.

Tet on työelämäön tutustumista.

Se ei ole pitkitetty työhaastattelu.

Vaan nuorem on tarkoitus saada sieltä laajoja tietoa ko työstä, ei tehdä "hyvää vaikutusta" ja olla nöyrä.

Vierailija
109/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ise luistin aina kaikki tetit koska meidän alueella kukaan ei koskaan tehnyt töitä ja äitikään ei ollut koskaan tehnyt töitä joten menin "äidin" avuksi kotiäidin hommmiin.

Myöhemmin tuli ongelmia amiksessa kun alkoi työssäoppimiset ja ei oikein natsannut tehdä ilmaiseksi töitä kenellekään, koska ei meidän kulmilla töissä käyty vaan haettiin tukina.

Tehtaat olivat aikoinaan niin paljo nirtisanoneet ja pitäneet paskalla palkalla ja isäkin kuoli. Aika monet olivat kyllästyneet tehtaisiin ja herrojen metkuihin.

Unohdin mainita että amispaikat menivät läskiksi työssäoppimisen takia.

En saanut ammattia neljästä amiksesta samasta syystä.

Jotenkin vammaista valmistua jostain koulusta saamaan samaa rahaa kuin työtätekemättä saa.

Vaikka meidän alueella kasvaa köyhiä ja konstailijoita niin ei me tyhmiksi kasveta.

Vierailija
110/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Tet on työelämäön tutustumista.

Se ei ole pitkitetty työhaastattelu.

Vaan nuorem on tarkoitus saada sieltä laajoja tietoa ko työstä, ei tehdä "hyvää vaikutusta" ja olla nöyrä.

Kyllä se on nuorelle myös mahdollisuus oppia ja harjoitella työelämätaitoja. Töihin tullaan ajoissa, töissä tehdään annettuja tehtäviä, taukoja ei venytetä liian pitkiksi, töitä tehdään hyvällä asenteella eikä näytetä nyrpeää naamaa tai velttoilla. 

Vierailija
111/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat huomio nyt! Opettajaa nyt ensisijaisesti teinit itse hakemaan sitä paikkaa. Suurin osa harjoittelupaikkaa koskevista kyselyistä meille tulee teinin äidiltä, niin uskomatonta kuin se onkin mutta totta.

Nämä teinit ei meiltä tule tervetuloa toivotusta saamaan. Älkää mammat pilatko lastenne elämää liiallisella paapomisella.

Vierailija
112/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvää päivää.

Siellä kahvilassa se palkattu työntekijä hoitaa sekä kassan, että tiskit, että pöydät, että muun asiakaspalvelun, että puhelimen, että loppusiivouksen. Puhumattakaan kaikesta pikkupuuhasta siinä välissä.

On aivan selvää, että jostain on aloitettava, ja tettiläinen "aloittaa" alhaalta.

Aivan oikein, ja kuten jo MAINITSIN MIELESTÄNI ERITTÄIN SELVÄSTI, tetti EI ole = työHARJOITTELU.

Minkä takia pitäisi opettaa tettiläiselle asiakaspalvelua, varsinkaan, jos on menestyvä bisnes ja jopa jonoa? Lumihiutaleen takia kaikki seis ja stop?

Jos sitä oikeaa kuvaa työelämästä haluaa, niin sitten on tehtävä siihen liittyviä hommia.

Jos tettiläisen äitylin mielestä tää ei oo ookoo, tettiläisen äityli voi itse perustaa kahvilan ja ottaa lumihiutaleensa sinne tettaamaan. Vapaa maa. Yrittämisen vapaus.

Yrittäjällä ei ole lastenkasvatusvastuuta.

JA siitähän tässä ketjussa on nimenomaisesti kyse, että yritykset eivät kaipaa nurkkiinsa notkumaan teinejä, joita pitäisi tutustuttamisen nimissä viihdyttää.

Vaan mammojen mielestä on huutava vääryys, kun lumihiutale joutuu oikeasti tekemään sitä, mitä joka tapauksessa joudutaan yrityksessä tekemään oli lumihiutale läsnä tai ei. Se kun ei ole tutustumista vaan ilmaista työvoimaa.

Hyvää hyvyyttään ne yritykset tettiläisiä ottaa.

Minä ja ap ei enää oteta. Kiitos ja kumarrus lumihiutaleet.

Ois voinu kesätyöpaikkaa tarjota, mutta ois varmasti häirinnyt uraa ja vapaa-aikaa.

Vain otetut lääkkeet auttavat.

Vierailija
113/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turha tuo TET on. Minäkin olisin tarvinnut mieluummin matematiikassa apuopetusta mutta se oli lakkautettu säästöjen syystä laman aikaan.

Muista miten minua oksetti TET ajatuksenakin.

Lapsen tehtävänä on käydä koulua eikä huomata miten helvetin ahdistava lähitulevaisuuden paskatyöalat ovat. Niitä kerkeää tonkia yliopistoaikana sitten ihan kyllästymiseen asti.

Miksi Suomessa matalapalkka-alojen tuntipalkat ovat niin kurjia ettei niillä edes saa maksettua vuokraa?

t: 8e h maisteri

Vierailija
114/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tet -jaksosta liikkuu monenlaisia käsityksiä. Itse menin tutustumisjaksollani yläasteikäisenä kampaamoon, koska kampaajan työ kiinnosti. Kahden viikon ajan pyyhdin pölyjä hyllyistä ja lattioilta sekä siivosin varastoa. Voi miettiä, kuinka paljon minulle lopulta jäi hyödyllistä oppia alasta, mistä olin todella kiinnostunut noiden siivoustehtävien parissa. Kampaamon omistaja kyllä tuntui olevan hyvillään ilmaisesta työvoimasta. On ymmärrettävää, että ehkä minua ei voinut toisaalta myöskään istuttaa maksavan asiakkaan viereen vain ihmettelemään kampaajan työtä, ja kampaamo ehkä ylipäätään oli hankalahko paikka järjestää tähdellistä tet -jaksoa. Pointtini oli kuitenkin se, että on mielestäni ylipäätään väärin ottaa tettiläistä, mikäli haluaa hyödyntää tätä vain tehokkaana siivousorjana ja on itse haluton millään tavalla edes esittelemään työtehtäviä ja sitä alaa mihin tosiasiassa on tultu tutustumaan.

Vierailija
115/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain otetut lääkkeet auttavat.

Vain tehty työ palkitsee.

116/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun aikana tetissä tehtiin jotain järkevääkin. Olin stadiumissa ja jossain kenkäkaupassa. Järjesteltiin hyllyjä, tehtiin inventaariota ja sen sellaista. Sellaisia apulaishommia.

Vierailija
117/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin, TET on työelämään tutustumista, ei työharjoittelua. Idea ei siis edes ole, että ne teinit pystyisivät tekemään mitään järkevää ja hyödyllistä töissä (vaikkei toki haittaa, jos voivat), vaan ajatus on, että teinit voivat mennä tutustumaan millaisia töitä on olemassa ja millaista työelämässä on.

Itse olin aikanaan teininä nimenomaan tutustumassa töihin ja työpaikkoihin ja suurelta osin sellaisissa, missä ei voinut hirveästi tehdä mitään. Mutta oli hurjan mielenkiintoista nähdä mitä mm. asianajaja tekee, päästä kuuntelemaan oikeuteen ja nähdä miten aikuiset toimivat työelämässä. Jos mulle tulisi TET-harjoittelija, ottaisin hänet samalla ajatuksella: Tutustumaan ja näkemään mitä teen ja millaisia töitä yleensä meidän firmassa on. Välillä se varmasti olisi tylsääkin istuskelua, mutta ei kai se haittaa, niinhän työssäkäyvälläkin on joskus töissä tylsää.

Istumaan ja katselemaanko TET-läisiä pitäisi ottaa kuudeksi tunniksi päivässä? Kiinnostaa vielä vähemmän. Minun ymmärtääkseni työelämään tutustuminen käsittää myös asioiden tekemistä, ei vain katsomista ja istumista. Siitähän vasta hyvän kuvan työelämästä saa, kun vaan istuu ja katsoo sivussa. T. AP

No miksei teillä ole selvää kirjallista tietoa siitä mitä pitää tehdä? Kunnollista opastusta jne?

Olisitko itse 14-vuotiaana osannut vieraassa paikassa vain "tarttua hommiin"?

Niin, ja onhan siinä jo työelämään tutustumista, kun näkee että töihin tullaan esim. aamulla klo 8 ja että lakisääteisiä taukoja on aika tasaisin välein. Välillä mennään kokoukseen tai käydään jossain työpaikan ulkopuolella hoitamassa jokin työhön liittyvä asia, tai neuvotellaan työkaverin kanssa jostain asiasta. Ja kyllä työntekijätkin näppäilevät sitä kännykkää, kun pitää soitella ja hoitaa asioita. Nuori saa ihan vääränlaisen kuvan työelämästä, jos se suoristelee jotain saatanan kuitteja kahvihuoneen nurkassa viikon ajan.

Vierailija
118/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvää päivää.

Miksi se tettiläinen ei voi hoitaa palkollisen valvonnassa sekä kassan, että tiskit, että pöydät, että muun asiakaspalvelun, että puhelimen, että loppusiivouksen sen sijaan, että hänen pitää vain tiskata?  Toki niin, että hän voi harjoitella esim. kassalla silloin, kun ei ole kaikkein kiireisin aika ja pitkä jono. Ai meinaat, että koska tettiläisen on hierarkian alin, pitää hänen tyytyä vain niihin ikävimpiin hommiin ja kivemmat jäävät hierarkiassa ylempänä oleville.

Voin kertoa, että olen ollut kokopäivätöissä vuodesta 1989 alkaen enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Äitiyslomalla olen tosin ollut kahdesti. Myös kuvaamani nuori on ollut jo monena kesänä yliopisto-opintojaan vastaavissa palkallisissa harjoittelupaikoissa.

93

119/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mulla on ollut pari tettiläistä, en ole odottanut heiltä mitään ihmeellistä, vaan nimenomaan he ovat siinä ns. roikkuneet mukana ja olen heille asioista kertonut/ he on saaneet kysellä. Jotain pieniä tehtäviä tietysti on tehty -yhdessä.

Pitäisi myös muistaa että he ovat vielä keskenkasvuisia. Esim hiljaisuus ei aina tarkoita epäkohteliaisuutta, yleensä se on vain ujoutta ja jännittämistä, koska kyseessä on epävarma teini-ikäinen yksin uudessa paikassa.

Vierailija
120/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odottelen vastausta sähköpostikyselyyni TET-paikasta. Ei kyllä ole hajuakaan että mihin sitä lähtee jos tuonne ei pääse, kun aikaisemmin olen jo useammasta paikasta käynyt kysymässä. Intoa kyllä on, mutta paikkaa ei löydy. Esim. kirjasto ei jostain syystä meidän paikkakunnallamme ota, ja tavallaan ymmärrän mikäli on huonoja kokemuksia aiemmista tettiläisistä. No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, toivotaan että se paikka löytyisi! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän