Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy
Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.
Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.
Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siivoukset ja paskahommat kuulu tetiläiselle. Älkää ottako tetiläistä jos asenteenne on tuollainen.
Jos ne kuuluu oikeitten työntekijöitten tehtäviin, ne kuuluu myös tettiläisille.
Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siivoukset ja paskahommat kuulu tetiläiselle. Älkää ottako tetiläistä jos asenteenne on tuollainen.
Jos ne kuuluu oikeitten työntekijöitten tehtäviin, ne kuuluu myös tettiläisille.
Ymmärrätkö?
Ei hän tule tekemään jonkun puolesta yhtään mitään, vaan tutustumaan työelämään. Eli ei ole tarkoitus että hän kuuraa paskaa 8 tuntia putkeen vaikka sinä olisitkin sössinyt työurasi ja päätynyt kuuraamaan paskaa.
Mun teini oli kirjastossa ja kyllä sille kahdelle viikolle ihan oikeita työtehtäviä oli koko ajaksi. Osa hommista oli tylsiä, mutta tyttö teki ne mukisematta kuitenkin. Ruokatauotkin piti vähän alamittaisina kun ei saanut puolta tuntia kulumaan eväiden syöntiin. Osasi kysyä lisää töitä kun oli saanut edelliset hommat tehtyä ja sai kovasti kehuja ahkeruudesta ja hyvästä asenteesta. Tietenkään tuohon TET-jaksoon ei pysty sisällyttämään sellaisia tehtäviä, joiden oppiminen vaatii pohjakoulutusta ja työkokemusta siihen päälle. Mutta kiitettävästi niitä TETtiläiseltä luonnistuvia hommia kuitenkin löytyi ja tyttö oppi siellä aika paljon lisää kirjaston toiminnasta, vaikka toki jo ennestään oli ahkera kirjaston käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlaisia kokemuksia. Ei varsinaisesti TETtiläinen, mutta tällainen "tonnilla toimeen", kahden viikon kesätyöjuttu meidän toimistossa.
Kaverille annettiin hoidettavaksi juuri sellainen homma, minkä kuka tahansa aloittelija olisi saanut kontolleen (tyyliin siirrä nämä tilausnumerot tästä excelistä tuonne järjestelmään niiden asiakasnumeroiden alle, mihin ne kuuluukin). Eli ei mitään keksittyjä paskahommia, mutta sen verran simppeliä, ettei alan kummallisuuksia tarvitse kertoa juurta jaksaen. Homma meni kivasti jakeluun, ja päivän kaksi jaksoi niitä puurtaa. Sit alkoi tulla myöhässä, lähti ajoissa, lounaat venähti ja kahvilla luuhasi. Tokalla viikolla ei vaivautunut enää edes järjestelmää avaamaan, ja kuorsata korisi työtuolissaan joka päivä.
Kyseinen kaveri oli erään toimistomme ylemmän työntekijän puolison lapsi, joten fuduja ei oikein voinut antaa. Asiasta koitettiin sanoa sekä nätisti että napakasti tälle kundille, mutta eipä ottanut kuuleviin korviinsa.
Kunnes sitten seuraavan viikon maanantaina tulimme toimistolle, jossa odotti kakkua ja keksejä ja karkkia ja käsin kirjoitettu lappu, jossa luki tyyliin "Anteeksi, että en tehnyt työtäni kunnolla, vaan lusmuilin". Tämä äitipuoli oli ottanut asian erittäin tiukasti puheeksi kundin kanssa, ja olivat sitten istuneet koko viikonlopun tekemässä ne hommat, jotka piti kahden viikon aikana suorittaa.
Tässä tapauksessa kundin kotona oltiin onneksi oltu järkyttyneitä asiasta, ja annettu kurinpalautusta, mutta mitäs, jos kotona olisi samallalailla naureskeltu..?
Siis teillä on niin epäpätevää porukkaa siellä töissä, että ette osaa perehdyttää nuorta työhönsä eikä ole ketään ohjaamassa työtä! Siitähän tuo kertoo, ei nuoresta (tonnilla töihin on palkkatyötä, siinä pätee samat säännöt kuin muissakin palkkatyösuhteissa). Ei asioita sanota nätisti tai napakasti vaan esimies käy nuoren kanssa työtehtävät läpi, kunnes ne osataan.
Juuri tuollaista esimiestason lipsumista on monessa paikassa. Kun ei osata johtaa, kuvitellaan, että jokainen osaa automaattisesti kaiken.
Kyllä ne hommat käytiin sen kanssa läpi, ja ihan hienosti se osasi kahden päivän ajan niitä hommia tehdä (ja sillon vkl). Mut eihän ne ollu superjänniä hommia tai millään tavalla sometuksen arvoisia. Tyypistä oli kivempi ottaa selfieitä, nukkua, luukuttaa kuulokkeistaan musiikkia, tulla ja mennä miten lystää. Asiasta keskusteltiin tyypin kanssa pitkin viikkoja, ensin kauniisti huomauttamalla, sitten vähän napakammin sanomalla. Kaikki työntekijät kävivät vuorollaan kyselemässä, että miten menee ja tarvitsetko apua tai opastusta, tuu heti vaan kysyy, jos tulee ihan mitä vaan mieleen. Mut ku ei ni ei.
Eli edelleenkin ongelmana on esimiestyö! Normaalilla työpaikalla ei käydät kyselemässä vaan on olemassa se työpaikkaohjaaja/esimies, joka on vastuussa työntekijän oppimisesta. Samalla tavallako jätetään kaikki uudet työntekijät ilman esimiestä?
Tuota noin. Mitenkähän tämän nyt vääntäisi rautalangasta.
Kun nuori tuli paikalle, hänelle esiteltiin kaikki paikat ja ihmiset ja työtavat ja säännöt ja kahvikone ja vessa ja taukoajat. Sitten näytettiin työpöytä ja käytiin läpi ohjelmat, työtehtävät, tavoitteet, salasanat, kirjautumiset. Hänelle opetettiin, kuinka homma etenee, mikä pitäisi olla lopputulos ja miten homman näppärimmin tekee. Sitten kaveri sai kokeilla itse, esimiehen valvonnassa, hyvin sujui.
Olisiko esimiehen pitänyt istua kaksi viikkoa tyypin vieressä katsomassa, kun toinen näpyttelee tietokonetta? Esimiehen ja nuoren työntekijän välissä oli yksi työpiste, eli noin 4-5 metriä, ja työtä tosiaan tehdään avokonttorissa, eli ympärillä on muutakin jengiä, lähempänä ja kauempana. Esimies kävi joka välissä kysymässä, että onko kaikki ok, onko tullut ilmi mitään, mut jos vastaus on kaikkeen et "joo, kyl mä osaan, ei oo mitään", niin kai sitä nyt pitää hyvänen aika siihen luottaa. Lisäksi myös ympärillä istuvat muut työntekijät (edelleen siellä samassa avokonttorissa, jossa ei ole korkeita sermejä), pitivät silmällä työntekijää, tarjoutuivat avuksi ja opastamaan, mutta jos toinen sanoo, ettei apua tarvitse, niin ei kai sitä voi pakollakaan tuputtaa? Varsinkin, kun tyyppi nyt ihan oikeasti osasi tehdä sen, mitä kuuluikin, mutta ei vain viitsinyt.
En tiedä miten teillä toimitaan, mutta kyllä meillä perehdytyksen ja varmistelun jälkeen jätetään myös uudet tekemään töitä omassa tahdissa ja omaan rauhaan, varsinkin, kun uusi sanoo, et hommat on hanskassa ja tietää, mistä apua löytyy.
Haluaisin nähdä sen työntekijän, joka tullessaan uuteen paikkaan kerralla oppii tuon kaiken, mikä nuorelle kaadettiin päälle kerralla. Hyvä esimies ei kysele, että osaatko, pärjäätkö - hyvä esimies osaa tehdä ihan toisenlaisia kysymyksi tyyliin mikä on vaikeaa helppoa, millaisia ongelmia on ollut jne. Jos toinen vastaa, että ei ole ongelmia, niin käydään läpi, mitä hän on saanut aikaan sinä aamuna.
Meilä välitetään työntekijöistä eikä osoiteta, että hei, me kytätään sua, koska olet laiska nuori. Siksi meillä nuoret uskaltavat pyytää apua ja sanoa, että häntä ahdistaa, kun koko ajan joku on vieressä kyttäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minun 14-vuotiaani ainakin kirjoitti hakemuksen ihan itse. Hyvä kun muisti äitiä infota asiasta.
Itse olen realisti ja katsoin kyllä mihin hän nimensä laittoi.
Esim yhdestä yksityisestä päiväkodista tiedän että teettää kaikennäköistä kyseenalaista tetiläisillä ja muutenkin yrittää kiertää sääntöjä.
Ja katsoinpa todella tarkasti senkin mikä se työnkuvaus oli. Ja että sopimus oli vastapuolelta,kunnolla laadittu.
Nuoria kusetetaan nykyään todella helposti.
Juu, hakemus ja sopimus onkin ihan eri asia. Poika teki hakemuksen itse ja kun sai TET-paikan, sitten tietysti tarvittiin huoltajan allekirjoitus.
T. Tämän itsekseen paikan hankkineen 14-vuotiaan äiti
Nuoren kannattaa käyttää TET tilaisuus hyväkseen. Meillä nuorten ekat osa-aika- ja kesätyöpaikat ovat auenneet TET-paikkojen kautta. Toinen sai sieltä työpaikan, toinen niin ihanan palautteen, että sen avulla sai ekan työpaikkansa kesäksi.
Minulla hyvä muisto TETistä n. 20 vuoden takaa. Puhelinluettelo käteen ja kirjakauppa-aukeama esiin. Ensimmäiseksi soitin Lasten Kirjakauppaan Fredalle ja kauppiaalle kelpasi ottaa minut tutustumaan.
Tämä oli suuri ilo, että selvisin puhelusta, koska en ole ollenkaan röyhkeimmästä päästä, jos en pataujokaan.
Järjestelin myymälän (kyseessä oli leluosasto) tavaroita, jotain inventointia tein muistaakseni ja hinnoittelin lista kädessä tuotteita. Katsoin vierestä ja avustin kun somistaja kävi uusimassa näyteikkunan (ihanaa) ja jopa kirjanpitäjän (en muista enää varmaksi oliko se kirjanpitäjä vai joku muu taloushallinnon tms. henkilö) käyntiä sain olla seuraamassa .
Aivan mahtavaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlaisia kokemuksia. Ei varsinaisesti TETtiläinen, mutta tällainen "tonnilla toimeen", kahden viikon kesätyöjuttu meidän toimistossa.
Kaverille annettiin hoidettavaksi juuri sellainen homma, minkä kuka tahansa aloittelija olisi saanut kontolleen (tyyliin siirrä nämä tilausnumerot tästä excelistä tuonne järjestelmään niiden asiakasnumeroiden alle, mihin ne kuuluukin). Eli ei mitään keksittyjä paskahommia, mutta sen verran simppeliä, ettei alan kummallisuuksia tarvitse kertoa juurta jaksaen. Homma meni kivasti jakeluun, ja päivän kaksi jaksoi niitä puurtaa. Sit alkoi tulla myöhässä, lähti ajoissa, lounaat venähti ja kahvilla luuhasi. Tokalla viikolla ei vaivautunut enää edes järjestelmää avaamaan, ja kuorsata korisi työtuolissaan joka päivä.
Kyseinen kaveri oli erään toimistomme ylemmän työntekijän puolison lapsi, joten fuduja ei oikein voinut antaa. Asiasta koitettiin sanoa sekä nätisti että napakasti tälle kundille, mutta eipä ottanut kuuleviin korviinsa.
Kunnes sitten seuraavan viikon maanantaina tulimme toimistolle, jossa odotti kakkua ja keksejä ja karkkia ja käsin kirjoitettu lappu, jossa luki tyyliin "Anteeksi, että en tehnyt työtäni kunnolla, vaan lusmuilin". Tämä äitipuoli oli ottanut asian erittäin tiukasti puheeksi kundin kanssa, ja olivat sitten istuneet koko viikonlopun tekemässä ne hommat, jotka piti kahden viikon aikana suorittaa.
Tässä tapauksessa kundin kotona oltiin onneksi oltu järkyttyneitä asiasta, ja annettu kurinpalautusta, mutta mitäs, jos kotona olisi samallalailla naureskeltu..?
Siis teillä on niin epäpätevää porukkaa siellä töissä, että ette osaa perehdyttää nuorta työhönsä eikä ole ketään ohjaamassa työtä! Siitähän tuo kertoo, ei nuoresta (tonnilla töihin on palkkatyötä, siinä pätee samat säännöt kuin muissakin palkkatyösuhteissa). Ei asioita sanota nätisti tai napakasti vaan esimies käy nuoren kanssa työtehtävät läpi, kunnes ne osataan.
Juuri tuollaista esimiestason lipsumista on monessa paikassa. Kun ei osata johtaa, kuvitellaan, että jokainen osaa automaattisesti kaiken.
Kyllä ne hommat käytiin sen kanssa läpi, ja ihan hienosti se osasi kahden päivän ajan niitä hommia tehdä (ja sillon vkl). Mut eihän ne ollu superjänniä hommia tai millään tavalla sometuksen arvoisia. Tyypistä oli kivempi ottaa selfieitä, nukkua, luukuttaa kuulokkeistaan musiikkia, tulla ja mennä miten lystää. Asiasta keskusteltiin tyypin kanssa pitkin viikkoja, ensin kauniisti huomauttamalla, sitten vähän napakammin sanomalla. Kaikki työntekijät kävivät vuorollaan kyselemässä, että miten menee ja tarvitsetko apua tai opastusta, tuu heti vaan kysyy, jos tulee ihan mitä vaan mieleen. Mut ku ei ni ei.
Eli edelleenkin ongelmana on esimiestyö! Normaalilla työpaikalla ei käydät kyselemässä vaan on olemassa se työpaikkaohjaaja/esimies, joka on vastuussa työntekijän oppimisesta. Samalla tavallako jätetään kaikki uudet työntekijät ilman esimiestä?
Tuota noin. Mitenkähän tämän nyt vääntäisi rautalangasta.
Kun nuori tuli paikalle, hänelle esiteltiin kaikki paikat ja ihmiset ja työtavat ja säännöt ja kahvikone ja vessa ja taukoajat. Sitten näytettiin työpöytä ja käytiin läpi ohjelmat, työtehtävät, tavoitteet, salasanat, kirjautumiset. Hänelle opetettiin, kuinka homma etenee, mikä pitäisi olla lopputulos ja miten homman näppärimmin tekee. Sitten kaveri sai kokeilla itse, esimiehen valvonnassa, hyvin sujui.
Olisiko esimiehen pitänyt istua kaksi viikkoa tyypin vieressä katsomassa, kun toinen näpyttelee tietokonetta? Esimiehen ja nuoren työntekijän välissä oli yksi työpiste, eli noin 4-5 metriä, ja työtä tosiaan tehdään avokonttorissa, eli ympärillä on muutakin jengiä, lähempänä ja kauempana. Esimies kävi joka välissä kysymässä, että onko kaikki ok, onko tullut ilmi mitään, mut jos vastaus on kaikkeen et "joo, kyl mä osaan, ei oo mitään", niin kai sitä nyt pitää hyvänen aika siihen luottaa. Lisäksi myös ympärillä istuvat muut työntekijät (edelleen siellä samassa avokonttorissa, jossa ei ole korkeita sermejä), pitivät silmällä työntekijää, tarjoutuivat avuksi ja opastamaan, mutta jos toinen sanoo, ettei apua tarvitse, niin ei kai sitä voi pakollakaan tuputtaa? Varsinkin, kun tyyppi nyt ihan oikeasti osasi tehdä sen, mitä kuuluikin, mutta ei vain viitsinyt.
En tiedä miten teillä toimitaan, mutta kyllä meillä perehdytyksen ja varmistelun jälkeen jätetään myös uudet tekemään töitä omassa tahdissa ja omaan rauhaan, varsinkin, kun uusi sanoo, et hommat on hanskassa ja tietää, mistä apua löytyy.
Haluaisin nähdä sen työntekijän, joka tullessaan uuteen paikkaan kerralla oppii tuon kaiken, mikä nuorelle kaadettiin päälle kerralla. Hyvä esimies ei kysele, että osaatko, pärjäätkö - hyvä esimies osaa tehdä ihan toisenlaisia kysymyksi tyyliin mikä on vaikeaa helppoa, millaisia ongelmia on ollut jne. Jos toinen vastaa, että ei ole ongelmia, niin käydään läpi, mitä hän on saanut aikaan sinä aamuna.
Meilä välitetään työntekijöistä eikä osoiteta, että hei, me kytätään sua, koska olet laiska nuori. Siksi meillä nuoret uskaltavat pyytää apua ja sanoa, että häntä ahdistaa, kun koko ajan joku on vieressä kyttäämässä.
Ok, selvä pyy.
Hyvä, että tiedät, mitä meidän toimistossamme tapahtuu paremmin kuin minä. Hyvä, että tiedät, että nuori, joka nukkuu kesken työpäivän ja katoaa tunneiksi kahvitauolle, on seurausta siitä, että teini perehdytettiin "huonosti" työhönsä. Hyvä, että tiedät minua paremmin, kuinka perehdytys tehtiin, mitä keskusteltiin, mitä kysyttiin, miten kysyttiin, sanottiin, juteltiin.
Sovitaan niin, että sinä olet oikeassa, ja minä väärässä.
(P.S. Tuliko mieleen, että olen joutunut muuttamaan tiettyjä yksityiskohtia ja jättämään osan tarinasta pois tunnistettavuuden välttämiseksi..)
meillä on tettiläisiä joka vuosi. Ja joka vuosi aivan yhtä reippaita, ahkeria ja kivoja nuoria. Kun tekee selväksi heti kun nuori hakee töihin että kyse on ihan oikeasti esim. keittiön kaappien siivouksesta, ei nuorella ole mitään erityisiä käsityksiä ja odotuksia. Koskaan yksikään tettiläinen ei ole olettanut että pääsisi tekemään noita ap:n mainitsemia korkeakoulutason duuneja.
Itse olin vuonna 2013 syksyllä TET:ssä kahvilassa ja seuraavana keväänä yliopistollisessa sairaalassa. Eka paikka oli aivan ihana, koko ajan sain tehdä jotain (paketoida suklaarasioita, tehdä kahvia, järjestellä suklaakonvehteja, pyyhkiä pöytiä ja yleensäkin huolehtia siisteydestä, palvella asiakkaita ja lunastaa maksun, tehdä tilaukset ihan itse ja tarjoilla pöytiin). Kaikki työntekijät ottivat mut ilolla vastaan, opastivat hyvin ja auttoivat kun pyysin ja juteltiin kaikesta maan ja taivaan välillä.
Sairaalassa nautin itse sairaalaelämästä (lääkäri tuleva ammatti), vaikka itse hommat eivät olleet ehkä ihan parhaita. Olin neljä päivää lähettinä (aamulla siis jaoteltiin sairaalaan tuleva ja pois lähtevä posti, jonka jälkeen lähetit lähti omille kierroksilleen kuljettamaan sairaalan sisäistä postia). Seurasin siis joka päivä eri lähetin perässä ja kuskattiin kirjekuoria kirjelaatikoihin. Välillä istuttiin tunti tai pari kahvihuoneessa, kun ei ollut postia jaettavana. Tylsää pääasiassa oli, mutta sairaalassa oli kuitenkin siistiä kulkea.
Viimeisenä päivänä olin potilaskuljettajana, joka olikin kiinnostavampaa, kun pääsi tapaamaan erilaisia potilaita ja näki sairaalaa vielä paremmin. Vähän kiusallista ehkä oli hentona tyttönä raavaiden ja hiljaisten potilaskuljettajamiesten kanssa.
Toinen TET oli siis selvästi tekemispainotteinen ja toinen melkeimpä pelkkää seuraamista, mutta molemmat oli kivoja. Enemmän kyllä pidin kahvilasta, kun pääsi tekemään. On tietenkin ymmärrettävää, ettei sairaalassa pääse kokemattomana oikein mitään huikeeta tekemään, mutta sairaalaan halusin ja siitä sitten opinkin.
Sairaalassa lähetit olivat pääosin nuoria noin 25-vuotiaita opiskelijoita. Kyllä yksi vanhempi nainen työskenteli myös siellä ja hän kyllä sitten sai vähän patistella nuorempia lähettimiehiä ottamaan minua mukaan kierroille. Olisin kyllä rehellisesti sanottuna mielummin jäänyt kahvihuoneeseen istumaan puhelimella, minkä nuoremmat lähetit tietenkin tajusivat, mutteivät viitsineet uhmata vanhempaa kollegaansa. Kahvilassa en ollut puhelimella ollenkaan.
Vikaa on sekä joissakin TET-harjoittelijoissa että työnantajissa. Minusta on selvä, että TET-harjoittelijan pitää tehdä myös tylsiä rutiinitehtäviä, jos mielenkiintoisempia ei ole työpaikassa tarjolla. Ei se nyt niin voi olla, että harjoittelija koko kaksi viikkoa vain katselee päältä, mitä muut tekevät. Sellainen on kaiken lisäksi tylsää.
Mutta vikaa on myös työnantajassa, jos TET-harjoittelijalle annetaan vain ne tylsimmät rutiinitehtävät eikä hän saa tehdä tai katsoa edes päältä mitään kiinnostavampaa. Yksi omista nuoristani oli kaksi viikkoa TETissä kahvilassa. Olihan se aika pettymys, että kuuden tunnin päivästä viisi tuntia oli pelkkää tiskaamista. Ja se päivän ensimmäinenkin tunti (jolloin tiskiä ei vielä ollut) oli tavaroiden viemistä pöytiin ja pöytien kattamista. Eikö sen TETtiläisen olisi voinut antaa edes tunnin päivässä tehdä jotain asiakaspalvelua esim. kassalla niin, että toinen työntekijä katsoo päältä, että kaikki menee oikein, jos vahtiminen katsottiin tarpeelliseksi? Minusta olisi siis ollut ihan OK, jos 2-3 tuntia päivässä olisi ollut tiskaamista, mutta ei se, että TETtiläisen työtehtävät olivat näin yksipuoliset.
Ja ainakaan tässä tapauksessa kysymys ei ollut siitä, että harjoittelija olisi ollut niin surkea, että hänelle ei voinut uskoa asiakaspalvelua. Päinvastoin, pomo kirjoitti TET-todistukseen lopuksi: "Paras TET-harjoittelija, joka minulla on ikinä ollut." Kysymys on kuitenkin kahvilasta, jossa on TETtiläisiä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaverille annettiin hoidettavaksi juuri sellainen homma, minkä kuka tahansa aloittelija olisi saanut kontolleen (tyyliin siirrä nämä tilausnumerot tästä excelistä tuonne järjestelmään niiden asiakasnumeroiden alle, mihin ne kuuluukin). Eli ei mitään keksittyjä paskahommia, mutta sen verran simppeliä, ettei alan kummallisuuksia tarvitse kertoa juurta jaksaen.
Missä ihmeen firmassa edes tuollaista puuhastelua on? Syöttää käsin numeroita ohjelmasta toiseen, hullua.
Mutta miksipä sitä automatisoimaan, ainahan on työharjoittelijat. Tulee mieleen se arabi joka tuulimyllyn nähtyään ihmetteli vehkeen tarkoitusta: yhtä hyvinhän voisi käyttää orjia pyörittämään myllynkiveä!
Mikä kaksi viikkoa? Meillä se tehdään kolmessa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minun 14-vuotiaani ainakin kirjoitti hakemuksen ihan itse. Hyvä kun muisti äitiä infota asiasta.
Itse olen realisti ja katsoin kyllä mihin hän nimensä laittoi.
Esim yhdestä yksityisestä päiväkodista tiedän että teettää kaikennäköistä kyseenalaista tetiläisillä ja muutenkin yrittää kiertää sääntöjä.
Ja katsoinpa todella tarkasti senkin mikä se työnkuvaus oli. Ja että sopimus oli vastapuolelta,kunnolla laadittu.
Nuoria kusetetaan nykyään todella helposti.
Juu, hakemus ja sopimus onkin ihan eri asia. Poika teki hakemuksen itse ja kun sai TET-paikan, sitten tietysti tarvittiin huoltajan allekirjoitus.
T. Tämän itsekseen paikan hankkineen 14-vuotiaan äiti
Täällä ei tehty mitään hakemusta, vaan nuori vain kävi paikan päällä ja sopi ja sitten seuraavana päivänä allekirjoittivat sopimuksen.
Olen kyllä ihan tyytyväinen, paikka on kodin vieressä ja tehtävät järkeviä plus sitä mitä lapsi halusikin tehdä.
Ai jai jai jai. Ei v*ttu ihme, ettei teineistä ole mihinkään, kun jo kotoa saa tuollaiset eväät.
Että oikein kahvilassa pitäisi päästä kassaa hoitamaan. Ja kukahan sillä aikaa tiskaa ja pyyhkii pöydät, kun sekä tutustuja että palkollinen viettävät kivaa opetteluaikaa kassalla?
Silloin, kun siellä ei ole tutustelijoita, niin kuka mahtaa tiskata ja pyyhkiä pöytiä? KUKA?
Voi juma, menikö mammalta aivo nyt solmuun?
Ymmärtäkää nyt, että TET = työelämään tutustuminen. TUTUSTUMINEN. Ei virikekerho.
Se nyt on vaan ikävää, että myös OPPIMINEN alkaa alkeista.
TET EI ole = työharjoittelu.
Siinä nimenomaan tutustutaan. Ja paskimmat hommat OPETTAA työelämää.
Ja mitä tulee oman elämäni sössimiseen, niin minulla on rahaa notkua päivät pitkät mammapalstalla.
Sinä SAAT VASTIKKEETONTA rahaa siitä, että olet lisääntynyt.
Minä maksan sinunkin elämisen, ja sen, että lumihiutaleesi pääsee tettiin notkumaan.
Se olen minä, joka on perustanut sen paikan, jossa lumihiutaleesi tetteilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverille annettiin hoidettavaksi juuri sellainen homma, minkä kuka tahansa aloittelija olisi saanut kontolleen (tyyliin siirrä nämä tilausnumerot tästä excelistä tuonne järjestelmään niiden asiakasnumeroiden alle, mihin ne kuuluukin). Eli ei mitään keksittyjä paskahommia, mutta sen verran simppeliä, ettei alan kummallisuuksia tarvitse kertoa juurta jaksaen.
Missä ihmeen firmassa edes tuollaista puuhastelua on? Syöttää käsin numeroita ohjelmasta toiseen, hullua.
Mutta miksipä sitä automatisoimaan, ainahan on työharjoittelijat. Tulee mieleen se arabi joka tuulimyllyn nähtyään ihmetteli vehkeen tarkoitusta: yhtä hyvinhän voisi käyttää orjia pyörittämään myllynkiveä!
Monessa paikassa 99% on automatisoitu, mutta monen automaattiajon seurauksena järjestelmä tulostaa ns. virhelokin. Tuo virheloki tulee käydä läpi, ja siinä olevat tiedot joko tarkistaa, korjata, poistaa tai viedä järjestelmään käsin. Minun duunini on ollut monessa paikassa nimenomaan virhelokin seuraamista, ajojen käynnistämistä, virheiden etsimistä ja korjaamista.
Vierailija kirjoitti:
No onpa ollut laiskoja. Oma 14 v käy yrityksessäni kaikki taksvärkit ja tulee tetiin ainakin kasilla. Viime kesänä ja muutenkin silloin tällöin käy jo meillä ihan oikeissa töissä. Tekee työt hyvin ja niin että oikeasti kannattavaa jopa maksaa palkkaa. Oisko kuitenkin huonosta ohjauksesta kyse? Meidän 14 ainakin ihan kuin järkevä aikuinen jo. Hoitaa myös viikonloppuja yksin pieniä lapsia. En näe mitään eroa vastuuntuntoiseen aikuiseen.
Miksi se tulee teille tetiin kun kerran yirtys on jo tuttu? Eikö kannattais mennä jonnekin muualle tutustumaan muihin aloihin? Ei toi minusta ole ollenkaan järkevää touhua. Vai haluatko vain viikoksi ilmaisen työntekijän omasta lapsestasi?
Vierailija kirjoitti:
Ai jai jai jai. Ei v*ttu ihme, ettei teineistä ole mihinkään, kun jo kotoa saa tuollaiset eväät.
Että oikein kahvilassa pitäisi päästä kassaa hoitamaan. Ja kukahan sillä aikaa tiskaa ja pyyhkii pöydät, kun sekä tutustuja että palkollinen viettävät kivaa opetteluaikaa kassalla?
Se, joka tiskaisi ja pyyhkisi pöydät siinä tapauksessa, että kahvilassa ei olisi tettiläistä, vaan se pakollinen olisi kassalla. Ei tettiläisen ole tarkoitus korvata palkattua työntekijää, vaan hän on ihan ylimääräinen. Siinä kassalla tarvitaan joka tapauksessa palkattu työntekijä. Sen sijaan, että hän hoitaa homman itse, hän voi katsoa päältä, kun tettiläinen tekee homman.
Enkä nyt todellakaan tarkoittanut sitä, että nuoreni olisi pitänyt kaikki päivät vain hoitaa kassaa. Sanoin vain, että mielestäni hänen olisi pitänyt saada osan päivästä (esim. tunnin päivässä) tehdä sitäkin tai muuta asiakaspalvelutyötä sen sijaan, että hänen piti tiskata 5 tuntia päivässä. Mielestäni 2-3 tuntia tiskaamista päivässä olisi vielä ollut ihan ok, kun lisäksi olisi ollut monipuolisempiakin tehtäviä. Nuoreni ei edes saanut siivota ja pyyhkiä pöytiä, vaan hänen piti olla koko aika tiskaamassa siitä lähtien, kun tiskiä alkoi syntyä.
Piti olla "se palkollinen olisi kassalla".
Meidän teini on tunnollinen, nopea oppimaan, hyvä musitamaan, matematiikka hallussa, tarkka ja kätevä tekemään, joten kannattaisi ottaa. Eikä räplää kännykkäänsä sopimattomissa tinateissa. Innokkuudella ja reippaudella nyt tee mitään… Hän tekee mielellään yhdessä, joten hänestä saisi yhden käsiparin lisää, mutta jos kokopäiväksi tahdot vain yksin jotain jynssäämään, niin kyllä se olisi tympeää kenelle vain. Tekee toimisto- tai kahvilatyötä ihan suitsait sukkelaan.