Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy

Vierailija
03.03.2017 |

Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.

Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.

Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.

Kommentit (230)

Vierailija
1/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tetiä varten on ihan nettisivusto ja nuoren kanssa tehdään kirjallinen sopimus.

Molempiin paikkoihin voi kirjata ihan yksityiskohtaisesti ne työtehtävät.

T. Tetiläisen äiti

Vierailija
2/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus noita otettiin edellisessä työpaikassa, joka myös oli nuorten mieleen. Kyllä se oli järkytys, kun siellä oikeasti tehtiin töitä, eikä vaan roikuttu netissä ja juotu kahvia. Sellaisia perässävedettäviä, että ei enää voitu niitä sinne haitaksi ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on TET

Vierailija
4/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt väärin, TET on työelämään tutustumista, ei työharjoittelua. Idea ei siis edes ole, että ne teinit pystyisivät tekemään mitään järkevää ja hyödyllistä töissä (vaikkei toki haittaa, jos voivat), vaan ajatus on, että teinit voivat mennä tutustumaan millaisia töitä on olemassa ja millaista työelämässä on.

Itse olin aikanaan teininä nimenomaan tutustumassa töihin ja työpaikkoihin ja suurelta osin sellaisissa, missä ei voinut hirveästi tehdä mitään. Mutta oli hurjan mielenkiintoista nähdä mitä mm. asianajaja tekee, päästä kuuntelemaan oikeuteen ja nähdä miten aikuiset toimivat työelämässä. Jos mulle tulisi TET-harjoittelija, ottaisin hänet samalla ajatuksella: Tutustumaan ja näkemään mitä teen ja millaisia töitä yleensä meidän firmassa on. Välillä se varmasti olisi tylsääkin istuskelua, mutta ei kai se haittaa, niinhän työssäkäyvälläkin on joskus töissä tylsää.

Vierailija
5/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päinvastoin. Nuoret ovat tehneet työnsä hyvin, osanneet puhua ja ymmärtäneet, miksi ihan kaikesta ei sovi ottaa selfieitä. Viikossa ehtii yhdessä työntekijän kanssa katsomaan niitä oikeita töitä, koska kyse on työelämään tutustumisesta, ei työn tekemisestä. On käyty läpi turvallisuusasioita yleisestä tasosta aina työntekijälle esitettyihin vaatimuksiin, on tutkittu lainsäädäntöä, on mietitty, miksi harjoittelija ei saa tehdä kaikkea kivaa jne. Ja on käyty läpi työlainsäädäntö ja jopa se, miten kesäloma-ajan palkka muodostuu. Edelleen on nuoria, joille tulee yllätyksenä, että lomankin aikana voi saada palkkaan. Mutta ei ole edes kuviteltu, että laitetaan nuori yksinään pinoamaan kuitteja kahteen pinoon tai siivoamaan kopiokoneen ympäristöä.

Vierailija
6/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin, TET on työelämään tutustumista, ei työharjoittelua. Idea ei siis edes ole, että ne teinit pystyisivät tekemään mitään järkevää ja hyödyllistä töissä (vaikkei toki haittaa, jos voivat), vaan ajatus on, että teinit voivat mennä tutustumaan millaisia töitä on olemassa ja millaista työelämässä on.

Itse olin aikanaan teininä nimenomaan tutustumassa töihin ja työpaikkoihin ja suurelta osin sellaisissa, missä ei voinut hirveästi tehdä mitään. Mutta oli hurjan mielenkiintoista nähdä mitä mm. asianajaja tekee, päästä kuuntelemaan oikeuteen ja nähdä miten aikuiset toimivat työelämässä. Jos mulle tulisi TET-harjoittelija, ottaisin hänet samalla ajatuksella: Tutustumaan ja näkemään mitä teen ja millaisia töitä yleensä meidän firmassa on. Välillä se varmasti olisi tylsääkin istuskelua, mutta ei kai se haittaa, niinhän työssäkäyvälläkin on joskus töissä tylsää.

Istumaan ja katselemaanko TET-läisiä pitäisi ottaa kuudeksi tunniksi päivässä? Kiinnostaa vielä vähemmän. Minun ymmärtääkseni työelämään tutustuminen käsittää myös asioiden tekemistä, ei vain katsomista ja istumista. Siitähän vasta hyvän kuvan työelämästä saa, kun vaan istuu ja katsoo sivussa. T. AP

Vierailija
7/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Tetiläisen äiti

Meillä katsottiin nimenomaan ne työtehtävät niin, että ei esim mene siivoomaan vaan että saa todella hoitaa lapsia.

Mikä järki on esim mennä päiväkotiin tutustumaan laatenhoitoalaan ja sitten pestä pottia yksinänsä?

Vierailija
8/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istumaan ja katselemaanko TET-läisiä pitäisi ottaa kuudeksi tunniksi päivässä? Kiinnostaa vielä vähemmän. Minun ymmärtääkseni työelämään tutustuminen käsittää myös asioiden tekemistä, ei vain katsomista ja istumista. Siitähän vasta hyvän kuvan työelämästä saa, kun vaan istuu ja katsoo sivussa. T. AP

No miksei teillä ole selvää kirjallista tietoa siitä mitä pitää tehdä? Kunnollista opastusta jne?

Olisitko itse 14-vuotiaana osannut vieraassa paikassa vain "tarttua hommiin"?

Vierailija
9/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tästä mieleen eräässä palvelutalossa olevat kesänuori "pissikset". Siellä olivat naama norsunv:lla luimistelemassa kännykköihinsä, ja siitä sitten kunta maksaa niille rahaa? Vähän samaa kuin halutaan työntää omat ongelmamuksut päivähoitoon vain sillä erotuksella, että ihquille nuorille jopa maksetaan siitä, että niitä pitää kaiken muun työn ohella paimentaa.

Vierailija
10/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TET:han on tu-tus-tu-mis-ta työelämään. Se ei ole työn teettämistä nuorilla. Hienosti on kaikki mennyt, kun ollaan ohjeistettu, oltu läsnä ja huomautettukin, jos jokin ei suju. Vuorovaikutustaidot on aina kahden kauppaa ja sen sujumattomuudesta ei voi syyttää vain yhtä osapuolta. Ohjaajalta vaaditaan myös ohjausta sosiaalista- ja vuorovaikutustaidoista, eikä se tehtävä ei kaikille sovi. Antakaa nuorille anteeksi heidän keskenkasvuisuus.

Vierailija
11/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau. Että aikuinen ihminen täällä oikeasti vertaa koulutettuja ihmisiä ja yläaste- ikäisiä nauramatta?

Onkohan sulla nyt itsellä kaikki kotona?

Vierailija
12/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minun 14-vuotiaani ainakin kirjoitti hakemuksen ihan itse. Hyvä kun muisti äitiä infota asiasta.

Vierailija
13/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa tästä mieleen eräässä palvelutalossa olevat kesänuori "pissikset". Siellä olivat naama norsunv:lla luimistelemassa kännykköihinsä, ja siitä sitten kunta maksaa niille rahaa? Vähän samaa kuin halutaan työntää omat ongelmamuksut päivähoitoon vain sillä erotuksella, että ihquille nuorille jopa maksetaan siitä, että niitä pitää kaiken muun työn ohella paimentaa.

Tet tarkoittaa työelämään tutustumista. Tet-nuoret eivät siis ole töissä eivätkä saa palkkaa. Ja he ovat 14-vuotiaita. Ja paikalla muutaman päivän.

Vierailija
14/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni oli TET-viikko jokin aika sitten, ja huomasin, että paikan löytäminen oli huomattavasti vaikeampaa, kuin mitä se oli omana yläkouluaikanani. Hän kävi kysymässä yli 20 eri aloja edustavasta paikasta, ja kaikkialla sanottiin, ettei yritys ota TET-harjoittelijoita. Lopulta hän pääsi erääseen tuttavani yritykseen, kun minä kysyin. Pääasia, että paikka löytyi, vaikka työelämätaitojen oppimisen näkökulmasta olisi toki ollut parempi, jos hän olisi saanut itse hankittua paikan.

Luulen, että ap:n kuvaama nuorten ja vanhempien asenne on syy, miksi TET-harjoittelijoita ei monessa paikassa enää oteta. Nuoresta, jolla on heikko motivaatio ja virheelliset käsitykset osaamisestaan, ei ole kuin haittaa TET-paikalle, ja pahimmillaan jos kokemus ei nuorta miellytä, saa yritys nuoren vanhemmat kimppuunsa joko suoraan tai somen kautta. Työskentelen itse opettajana, ja mikäli nuoret ja vanhemmat odottavat saavansa TET-paikassa samanlaista yksilöllistä palvelua kuin koulussa nykyään, en ihmettele, ettei yrityksiä motivoi ottaa nuoria harjoittelijoiksi.

Vierailija
15/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämään tutustumisessa sinulla olisi työnantaja velvollisuus käydä läpi esim. työelämän yleisiä pelisääntöjä. Ja kyllä, työelämästä saa aika lailla hyvän kuvan seuraavalla muiden tekemisiä, ei siivoamalla kahvihuonetta.

Vierailija
16/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minun 14-vuotiaani ainakin kirjoitti hakemuksen ihan itse. Hyvä kun muisti äitiä infota asiasta.

Itse olen realisti ja katsoin kyllä mihin hän nimensä laittoi.

Esim yhdestä yksityisestä päiväkodista tiedän että teettää kaikennäköistä kyseenalaista tetiläisillä ja muutenkin yrittää kiertää sääntöjä.

Ja katsoinpa todella tarkasti senkin mikä se työnkuvaus oli. Ja että sopimus oli vastapuolelta,kunnolla laadittu.

Nuoria kusetetaan nykyään todella helposti.

Vierailija
17/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä ollut oikein asiallisia ja fiksuja tettiläisiä vuosien varrella, mutta ehkä meidän firmassa osataan ottaa tuo yhteiskuntavastuu hiukan paremmin huomioon kuin teillä. Meillä ei tettiläiset lajittele mitään kuitteja tai silppua papereita, ei he ole työvoimaa vaan etsimässä kokemuksia eri ammateista. Jokaiselle tettiläiselle annetaan mahdollisuus tutustua eri päivinä eri osastojen arkeen. Meillä on tettiläiset olleet mukana myyjien asiakastapaamisissa, he ovat osallistuneet palavereihin (ollaan usein järjestetty joku sopivalla aiheella varustettu palaveri varta vasten tettiläisiä varten), he ovat päässeet kokeilemaan eri suunnitteluohjelmia, rakentamaan markkinointimateriaalia , osallistumaan messuille yms. 

Ei heidän ole tarkoitus olla mitään kivaa pikku työvoimaa, jolle kasata ne kaikkia eniten ärsyttävimmät paperinysväämiset, vaan heille kuuluu markkinoida alaa ja omaa yritystä. Vaikka ne onkin yläasteikäisiä, niin tettimuistoja jaetaan kyllä vielä vuosienkin päästä. Meillä on esimerkiksi tällä hetkellä kolme entistä tettiläistä töissä, toki korkeakoulut jo käyneenä, mutta me oltiin se firma, joka nuo lahjakkaat osaajat sai napattua suoraan koulun penkiltä. Mutta te tietysti otatte mieluummin avun yhden päivän kuittien lajitteluun (ja valitatte vielä senkin lopputuloksesta) kuin annatte mahdollisimman positiivisen kuvan firmasta yhdelle kokonaiselle ikäluokalle teidän ko. kaupungissa. 

Vierailija
18/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Tetiläisen äiti

Äiti hyvä, ymmärräthän toki, ettei kyse ole mistään lappusista, mihin työtehtävät kirjataan, vaan siitä ettei nuorta huvita tehdä niitä lappuihin kirjattuja töitä.

Vierailija
19/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein näen sen keski-ikäisen leipiintyneen rouvan katsovan nenän vartaan pitkin puhelimeen tuijottavaa nuorta, eikä sano mitään vaan odottaa vaahtopallo housuissa, että pääsee kirjoittamaan siitä ajanvieteenä käytettävälle palstalle kuvittellen, että muutaman nuoren tuoma kokemuspohja on se pyhä totuus, jota pitää levittää kuten evankeliumia.

Vierailija
20/230 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tetiläisen äiti

Äiti hyvä, ymmärräthän toki, ettei kyse ole mistään lappusista, mihin työtehtävät kirjataan, vaan siitä ettei nuorta huvita tehdä niitä lappuihin kirjattuja töitä.

Vaikea on ymmärtää jos et sitä kerro. Ja jos itse suhtaudut siihen sopimukseen "lappusena" miksi 14-vuotias olisi sen kypsempi?

Ja onko ne työtehtävät olleet työelämään tutustumista vai niitä paskahommia joita ette itse halua hoitaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän