Ei enää TET-nuoria meille - tässä syy
Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.
Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.
Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.
Kommentit (230)
Itse olin tetissä aikoinaan leipomossa ja koulun keittiöllä. Hyvän kuvan sai, millaista työtä se on. Osasivat kyllä katsoa, mitä sellainen pentu osaa tehdä. Kännykkään ei olisi saanut koskea, tai olisi tullut lähtöpassit kotiin. Tästä nyt 20 vuotta, mut tykkäsin.
Älkää nuoret menkö mihkään toimistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin, TET on työelämään tutustumista, ei työharjoittelua. Idea ei siis edes ole, että ne teinit pystyisivät tekemään mitään järkevää ja hyödyllistä töissä (vaikkei toki haittaa, jos voivat), vaan ajatus on, että teinit voivat mennä tutustumaan millaisia töitä on olemassa ja millaista työelämässä on.
Itse olin aikanaan teininä nimenomaan tutustumassa töihin ja työpaikkoihin ja suurelta osin sellaisissa, missä ei voinut hirveästi tehdä mitään. Mutta oli hurjan mielenkiintoista nähdä mitä mm. asianajaja tekee, päästä kuuntelemaan oikeuteen ja nähdä miten aikuiset toimivat työelämässä. Jos mulle tulisi TET-harjoittelija, ottaisin hänet samalla ajatuksella: Tutustumaan ja näkemään mitä teen ja millaisia töitä yleensä meidän firmassa on. Välillä se varmasti olisi tylsääkin istuskelua, mutta ei kai se haittaa, niinhän työssäkäyvälläkin on joskus töissä tylsää.
Istumaan ja katselemaanko TET-läisiä pitäisi ottaa kuudeksi tunniksi päivässä? Kiinnostaa vielä vähemmän. Minun ymmärtääkseni työelämään tutustuminen käsittää myös asioiden tekemistä, ei vain katsomista ja istumista. Siitähän vasta hyvän kuvan työelämästä saa, kun vaan istuu ja katsoo sivussa. T. AP
Riippuu tietenkin työstä, mutta en minä teininä edes kuvitellut, että pystyisin tekemään pienessä asianajotoimistossa hirveästi mitään järkevää. Mutta sain silti hyvin kuvan, millaisia töitä siellä tekee mm. asianajaja, sihteeri jne. Pieniä juttuja autoin myös samalla, mutta suuren osan ajasta vain katselin sivusta. Paremmin siitä saa käsityksen asianajajan työstä kuin vain mapittamalla papereita koko viikon. Sitähän se on joskus oikeassakin työelämässä, että uudessa paikassa ja uusissa tehtävissä voi joutua vähän aikaa ensi seuraamaan, kuuntelemaan ja kyselemään ennen kuin pystyy alkamaan varsinaisiin töihin.
Kiva että joissain firmoissa on aikaa ja mahdollisuuksia ottaa nuoria ihan myytitapaamisiin mukaan. Ala, jolla työskentelen vaikuttaa kovasti mielenkiintoisemmalta, kuin aikuisten oikeasti on ja materiaalit sekä tehtävät vaativat paljon salassapitoa, joten niihin ei yleensä kertakaikkiaan voi ottaa lörppäsuisia teinejä mukaan. Ne kevyet tehtävät, joita meillä on annettu eivät ole kelvanneet. Sitä tässä yritän tuoda esiin. Nuorista on enemmän vaivaa kuin uskottiin ja kukaan ei halua ottaa yhtään kontolleen. On kaikille mielekkäämpää, että nuoret tekevät edes jotain työtehtävää itse päivän mittaan, siksi tuo kuittilajittelu - josta olisi voinut olla ihan apuakin, mutta ei.
Miksihän TET-lomakkeessa on "Työtehtävät" -sarake, jos nuorten ei kuulu tehdä mitään, vaan katsoa kun aikuiset tekee. Toki SoMe ja selfiet haittaavat keskittymistä, vaikka pyytäisi jättämään kännykän takin taskuun.
Itse tein ihan oikeita kevyitä työtehtäviä TET:ssä sekä vaatekaupassa, että veljeni työpaikan konttorilla. Tein ohjeen mukaan enkä istunut ja katsellut kun muut teki. Kai tämäkin on muuttunut.
AP
Me ollaan konsulttitoimisto ja meillä on tetiläisiä. Ymmärrän asian yhteiskuntavastuuna ja haluan tarjota nuorille tilaisuuden nähdä miltä abstraktilta kuulostava työ käytännössä näyttää.
Nykynuoret ovat fiksuja ja aloitteellisia ja heidän kanssaan jutustelu tuo ihan uutta näkökulmaa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että joissain firmoissa on aikaa ja mahdollisuuksia ottaa nuoria ihan myytitapaamisiin mukaan. Ala, jolla työskentelen vaikuttaa kovasti mielenkiintoisemmalta, kuin aikuisten oikeasti on ja materiaalit sekä tehtävät vaativat paljon salassapitoa, joten niihin ei yleensä kertakaikkiaan voi ottaa lörppäsuisia teinejä mukaan. Ne kevyet tehtävät, joita meillä on annettu eivät ole kelvanneet. Sitä tässä yritän tuoda esiin. Nuorista on enemmän vaivaa kuin uskottiin ja kukaan ei halua ottaa yhtään kontolleen. On kaikille mielekkäämpää, että nuoret tekevät edes jotain työtehtävää itse päivän mittaan, siksi tuo kuittilajittelu - josta olisi voinut olla ihan apuakin, mutta ei.
Miksihän TET-lomakkeessa on "Työtehtävät" -sarake, jos nuorten ei kuulu tehdä mitään, vaan katsoa kun aikuiset tekee. Toki SoMe ja selfiet haittaavat keskittymistä, vaikka pyytäisi jättämään kännykän takin taskuun.
Itse tein ihan oikeita kevyitä työtehtäviä TET:ssä sekä vaatekaupassa, että veljeni työpaikan konttorilla. Tein ohjeen mukaan enkä istunut ja katsellut kun muut teki. Kai tämäkin on muuttunut.
AP
Joo joo uskotaan jo, että sinun työpaikkasi on niiiiiin paljon parempi kuin muiden. :D
Miten tuo kelpaamattomuus on tullut esille, ja miten nuori on suhtaunut kun asiasta ollaan keskustelu?
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä nuoria houkuttelevalla alalla mielenkiintoisessa yrityksessä ja tämä on saanut kaikki kumminkaimat ja heidän sukulaisensa, sekä ystävänsä lapset tiedustelemaan TET-paikkaa minulta. Nuoret ovat kasi- ja ysiluokkalaisia ja ainakin (vanhempien kirjoittaman / muotoileman) meilin mukaan aina reippaita ja innokkaita tekemään mitä vain tehtäviä. Ottaisimme mielellämme ihan jokaisen näistä nuorista viikoksi – pariksi työelämään tutustumaan, JOS asia olisi oikeasti näin.
Nyt ne kollegat, jotka ovat näitä TET-nuoria päässeet vuosien varrella ohjaamaan ovat pikkuhiljaa yksi toisensa jälkeen kieltäytyneet enää ottamasta yhtään omalle kontolleen ja ”pooli” on tyhjä. Syynä se, että nämä ”reippaat ja innokkaat” odottavat tulevansa tekemään vain ja pelkästään mielenkiintoisia ja ”oikeita töitä” – siis niitä töitä, joihin on hankittu >5 vuoden korkeakoulutus ja yläastetaidot eivät edes alustavasti riitä. Ne alemmat toimistotyöt, joilla itsekin olen aloittanut, eivät kelpaa ja pettymys on suuri, kun nuoret ovat nähneet mitä töitä on tarjolla; tämä siinäkin tapauksessa, että ennakkoon on hyvin selvästi kerrottu kirjallisesti mitä TET-harjoittelu sisältää ja silti tämä paikka on haluttu ottaa vastaan.
Ottaisitko sinä omien töidesi lisäksi samaan huoneeseen löysänä istuvan, kännykkäänsä näpelöivän ja puhumattomana mököttävän teinin - joka ei ole edes omasi-, joka tekee annetut työtehtävät vähän sinnepäin (yleensä korjaat nekin tekemiset teinin lähdettyä, esim. kuitteja ei osata lajitella päivämääräjärjestykseen oikein kululaskuja varten) ja tarvitsee koko ajan ohjeita ja kannustusta? Entä teinin, jonka viet joka päivä työpaikkaruokalaan puoleksi tunniksi lounaalle ja yrität oikein ystävällisesti saada hänestä jotain keskustelua ulos, siis muutakin kuin ”joo”, ”ei”, ”emmätiiä”? Minä en enää ota.
Hahaa! Kuule ihan arkipäivää terveydenhoitoalalla. Muuta tet-harjoittelijan kohdalle vain lähihoitajaopiskelija. Meiltä ei paljon kysellä halutaanko ohjata työharjoittelijaa. Kuuluu vähän niinkuin toimenkuvaan.
No onpa ollut laiskoja. Oma 14 v käy yrityksessäni kaikki taksvärkit ja tulee tetiin ainakin kasilla. Viime kesänä ja muutenkin silloin tällöin käy jo meillä ihan oikeissa töissä. Tekee työt hyvin ja niin että oikeasti kannattavaa jopa maksaa palkkaa. Oisko kuitenkin huonosta ohjauksesta kyse? Meidän 14 ainakin ihan kuin järkevä aikuinen jo. Hoitaa myös viikonloppuja yksin pieniä lapsia. En näe mitään eroa vastuuntuntoiseen aikuiseen.
Nämä nuoret on tulevaisuuden työntekijöitä ja vaativat enemmän ohjausta kuin aiemmat sukupolvet. Jos ei tähän haasteeseen ole vastaamaan silloin ei tosiaan oteta nuoria. Tavallaan se on jo virhe, että vastuu nuoresta annetaan vain yhdellle, kun ehkä tärkein taito elämässä on tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Esim. sairaaloihin ei enää oteta TETtiläisiä. Salassapitosäädökset estää. Moni työ on nykyään tylsää päätteen tuijottamista ja asioiden naputtelua koneeseen. Se työhön tutustuminen on siis päättellä työtä tekevän tuijottamista. Tosi kiinnostavaa... Mutta sitähän se työ nykyään on, turha kuvitella, että se olisi jotenkin kiinnostavaa tai inspiroivaa.
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei tämä ole mihinkään sinänsä muuttunut, mutta tutustuminen pitää miettiä työpaikan mukaan. Vaatekaupassa on tietenkin erilaisia työtehtäviä kuin abstraktimmassa työtehtävässä. Ja jos on paljon salassapidettävää, täytyy tietenkin miettiä asia erikseen, silloin kannattaa ehkä miettiä onko järkeä ottaa teinejä tutustumaan työhön, jos salassapit
Kuten alla toinen vastaaja totesi, tekee teineille hyvä nähdä, että on erilaisia töitä ja erityisesti abstraktimpeja töitä (joita voi lähinnä vain katsella) ei välttämättä muualla elämässä edes näe, joten juuri niiden näkeminen on erityisen hyödyllistä.
Itse olen ihan aikuisiällä haltioituneena seurannut vierestä torninosturikuskin työtä ja se oli hyvin mielenkiintoista, vaikken tietenkään voinut nosturilla itse mitään nostella.
Minä olen esim nuoren kanssa sopimuksen tekoa, on mietitty mitkä on tarjoavan yrityksen vahvuuksia, mitä asiakas mahtaa oikeastaan haluta, on mietitty työlle oikeaa hintaa jne.
Ei tarvitse näyttää mitään asiakastietoja vaan voi opettaa teoreettisella tasolla.
Konsultti
Itse olin kolmessa paikassa TET:issä, kun olin erityisluokalla ysin ja meillä oli yhteensä kuusi viikkoa TETttiä. Kahdessa muussa (tarha ja kahvila) ei ollut mitään vikaa, ja sain arvosteluina niistä 10, mutta kirjakaupasta en pitänyt. Ei ollut oikeastaan mitään tekemistä, muutakuin parin päivän välein kirjalastin purkaminen, tarkistaa että kaikki on tulleet ja lyödä ne koneeseen. Ja siitä pidin kyllä, mutta muuten ei ollutkaan mitään tekemistä. Sain siitä miinusta etten ollut tarpeeksi aktiivininen asiakkiden kanssa, mutta aina kun joku tuli minulta kysymään jotain kirjaa, en tiennyt missä se oli, ja kun muutaman kerran kysyin että voinko auttaa, ja kerrottiin miten voisin auttaa en osannut :D Näin myöhemmin ajateltuna joku työntekijöistä oisi voinut opettaa minulle sen hakusysteemin koneelta, koska sieltä he itsekkin tarkistavat jos eivät tiedä onko heillä jotain kirjaa ja missä se sijaitsee. Kahvilassa ja tarhassa taas sain koko ajan touhuta ja tehdä mukana, ja jos homma loppui, pyysin lisää. Joten eroja on myös paikoissa.
Kahdelta asiakkaalta kuullut, että TET harjoittelivat eivät ole osanneet mapittaa kansioita oikein- siksi koska eivät osaa aakkosia. Eikö tuo opetella ensimmäisenä kun mennään kouluun?
Mikähän mahtaa olla "TET harjoittelivat"? Oikeinkirjoitus?
Mä olin ysiluokkalaisena tetissä ala-asteella. Sain pitää oppitunteja pienille kakkosluokkalaisille, vaikka en ollutkaan mikään luokanopettaja. Suunnitelin itse oppitunnin sisällön. Opettajalla sitten hyväksytin sen ja hyvä mieli jäi.
Vierailija kirjoitti:
AP
Siihen työtehtävät -sarakkeeseen on tarkoitus kirjata ne tehtävät, joita nuori tulee seuraamaan. Asianajajan töistä osa on sellaisia, että nuori ei voi olla mukana (esim. asiakastapaamiset), mutta oikeuden istuntoon osallistuminen on mahdollista tulla mukaan tai tutustumaan siihen, miten taustatietoja etsitään, papereita viedään kirjaamoon tms.
Ja kuten joku jo mainitsi, on TET sama asia kuin yrityksen/työpaikan markkinointi tuleville työntekijöille ja asiakkaille. Valitettavasti nuorilla on vanhemmat, jotka kuuntelevat lapsiaa ja aika äkkiä työpaikka saa huonon maineen.
Omalla paikkakunnalla paikallislehti on suosituin TET-paikka siksi, että siellä tehdään töitä yhdessä toimittajien kanssa. Kun tulee soitto tulipalosta, lähtee paikalle toimittaja ja tettiläinen ja jo matkalla sovitaan, mitä kumpikin tekee. Niistä juttupaikoista tulee muuten parhaat kuvat, kun toimittaja voi keskittyä kyselemiseen, tettiläinen kuvaa. Ja joka kerta sen kuvan alla on maininta siitä, kuka se on kuvannut!
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla "TET harjoittelivat"? Oikeinkirjoitus?
Sori, onko tampoonit loppu vai Kela ryssiny toimeentulotuen kanssa?
Minulla on ollut useitakin TET:läisiä ja monenlaista harjoittelijaa, pakko on myöntää, että on heissä suuria eroja. Toinen kasiluokan tettiläinen voi olla paljon näpäkämpi ja tarttua työhön kuin työhön, kun taas jo alalle kouluttautuva voi olla täysin talutettava. Ei tarvitse suuri ennustaja olla, että näkee kumpi niitä "oikeitakin" töitä tulevaisuudessa saa. Ohjaus on kyllä tismalleen samaa, koska työsuojeluseikkoja ei voi sivuuttaa sillä, että kyllähän tiedät, jos olet jo koulussa tai nähnyt, kun minä teen.
On hienoa, että nuoret pääsevät työharjoitteluihin, mutta jossain menee siinäkin raja, minkälaista voi ja pystyy teettämään, kuin siinäkin, että onko sitä nuorta pakko kiskoa perässä kuin kivirekeä, jos ei tippaakaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin, TET on työelämään tutustumista, ei työharjoittelua. Idea ei siis edes ole, että ne teinit pystyisivät tekemään mitään järkevää ja hyödyllistä töissä (vaikkei toki haittaa, jos voivat), vaan ajatus on, että teinit voivat mennä tutustumaan millaisia töitä on olemassa ja millaista työelämässä on.
Itse olin aikanaan teininä nimenomaan tutustumassa töihin ja työpaikkoihin ja suurelta osin sellaisissa, missä ei voinut hirveästi tehdä mitään. Mutta oli hurjan mielenkiintoista nähdä mitä mm. asianajaja tekee, päästä kuuntelemaan oikeuteen ja nähdä miten aikuiset toimivat työelämässä. Jos mulle tulisi TET-harjoittelija, ottaisin hänet samalla ajatuksella: Tutustumaan ja näkemään mitä teen ja millaisia töitä yleensä meidän firmassa on. Välillä se varmasti olisi tylsääkin istuskelua, mutta ei kai se haittaa, niinhän työssäkäyvälläkin on joskus töissä tylsää.
Mutta jos etukäteen yksilöidään työtehtäviä? Miksi ottaa paikan vastaan jos ei halua sellaisiin sitoutua? Onhan tuossa selkeä ristiriita. Nää on tätä passattua sukupolvea, joilta vanhemmat kysyy kaiken että huvittaisko sua nyt itse pedata sänky jne joten ilmeisesti kuvittelee että työelämässäkin asiat voi vaan jättää tekemättä jos ei huvita. Ylhäiset teinit.
Sama kokemus kuin aloittajalla, ei enää Tettiläisiä
Mutta on myös mainio kokemus nuoresta kesäpojasta hoitokodissa missä äitini oli. Laittoi paikan pyörätuolit ja geriatriset tuolit kuntoon, eivät enää kitisseet ja säädöt toimivat. Lykki asukkaita pitkin pientareita ja kaikki tykkäsivät. Piti lättykestit pihalla.
Että joskus voi onnistaakin.