Omaehtoinen opiskelu ja sen keskeyttäminen
Tietääkö kukaan tuleeko karenssia jos keskeyttää opinnot. Opiskelen siis työttömyystuella. Yksi tutkinto on jo ja olen yli 25 vuotias. Vanhoja keskusteluja löysin mutta onkohan tämän vuoden alusta muuttunut asiat.
Kommentit (18)
Ei tule karenssia jos keskeyttää omaehtoisen opiskelun. Keskeytin itse tänä vuonna, joten tämä on ihan ajankohtainen tieto.
Mutta opiskelun aktiivisuus tutkitaan, joten jos opiskelut ei ole edenneet sovitusti keskeyttämiseen asti, niin sitten voidaan periä takaisin maksettuja työttömyyskorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan tuleeko karenssia jos keskeyttää opinnot. Opiskelen siis työttömyystuella. Yksi tutkinto on jo ja olen yli 25 vuotias. Vanhoja keskusteluja löysin mutta onkohan tämän vuoden alusta muuttunut asiat.
Jos keskeytät opinnot, olet edelleen oppilaitoksen kirjoilla ,eikä sinulla ole oikeutta työttömyysturvaan. Jos taas näytät erotodistuksen, olet oikeutettu työttömyysturvaan, jos ilmoittaudut te-toimistoon, Ei tule "karenssia"
Vierailija kirjoitti:
Ei tule karenssia jos keskeyttää omaehtoisen opiskelun. Keskeytin itse tänä vuonna, joten tämä on ihan ajankohtainen tieto.
Mutta opiskelun aktiivisuus tutkitaan, joten jos opiskelut ei ole edenneet sovitusti keskeyttämiseen asti, niin sitten voidaan periä takaisin maksettuja työttömyyskorvauksia.
Näin myös omalla kohdallani. Keskeytin ennen viimeistä kolmea kuukautta, eikä tullut karenssia.
En keskeyttäisi. Kyllä ne siellä TE-toimistossa keksivät sinulle sen epäedullisimman lopputuleman, karenssin, takaisinperinnän, työttömyysturvan menetyksen ym. Te-keskuksen työntekijöiden tehtävä ei ole palvella asiakkaita vaan pistää ne kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
En keskeyttäisi. Kyllä ne siellä TE-toimistossa keksivät sinulle sen epäedullisimman lopputuleman, karenssin, takaisinperinnän, työttömyysturvan menetyksen ym. Te-keskuksen työntekijöiden tehtävä ei ole palvella asiakkaita vaan pistää ne kärsimään.
Et ole ilmeisestikään tavannut yhtään virkailijaa nenätysten, et todellakaan tiedä mistä puhut. Itse olen aina saanut loistavaa palvelua. Olen ponnistanut kuntouttavasta työtoiminnasta työkokeilun ja uravalmennuksen kautta opiskelemaan. Valmistun n vuoden päästä sairaanhoitajaksi ja olen äärimmäisen kiitollinen te-toimiston virkailijalle. Yksin en olisi tähän pystynyt.
Minun pitää keskeyttää omaehtoinen opiskelu työllistymisen vuoksi, mutta en ehtinyt saada opinnäytetyötäni valmiiksi (se valmistuu kyllä). Opintorekisteriin kirjataan opinnäytetyö vain muutamassa osassa, joten nyt jännittää että tuleeko jotain korvausvaateita, jos opintopisteitä on vähemmän. Opinnäytetyöni valmistuu sovitussa ajassa eli ennen kesälomaa, mutta kokonaisuudessaan opintopisteet kirjataan vasta kun työ on hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pelkästään hyvää kokemusta, mutta toisaalta minä sain hoidettua kaikki asiat käymättä toimistossa paikan päällä. Olen motivoitunut, työkkäri antoi hyviä ehdotuksia ja saimme sovittu asiat oikein hyvällä tavalla. Annoin täydet pisteet sekä asiakaspalvelusta että toimenpiteistä. Tokihan asiakkaita on moneen lähtöön.
Mitä!!! Jos opiskelee työttömyystuella omaehtoisesti, ei kai niitä takaisin voi periä? Kun kuitenkin olisi ilman opiskelua saanut sen saman työmarkkinatuen?
Kamalaa, ihan kamalaa jos näin on. Apua, velkavankeus odottaa, jos tosiaan takaisin peritään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä!!! Jos opiskelee työttömyystuella omaehtoisesti, ei kai niitä takaisin voi periä? Kun kuitenkin olisi ilman opiskelua saanut sen saman työmarkkinatuen?
Kamalaa, ihan kamalaa jos näin on. Apua, velkavankeus odottaa, jos tosiaan takaisin peritään.
Omaehtoinen opiskelu perustuu siihen, että tietty määrä opintoviikkoja kertyy. Oliko se tyyliin 5 op per kuukausi. Jos opinnot eivät etene suunnitellusti, pitää ottaa yhteyttä te-toimistoon. Lisäksi on sovittu joku tarkastuspäivä, milloin viimeistään tarkastetaan ovatko opinnot edenneet sovitusti. Ei se ole omaehtoista perseellään istumista, vaan opiskelua.
Tässä ap. Kävin jo työhaastattelussakin ja todennäköisesti keväällä alkaisi työt. Mut en haluis jatkaa opintoja siihen asti. Kiitti tiedoista. Työkkäristä soitetaan ens viikolla niin saan sieltä sit tiedon.
Joo ja siis opintoviikkoja kyllä täyttyy kun pitäis illat ja viikonloputkin opiskella arkipäivinä lisäksi.
Ap
No mutta kannattaako lopettaminen, jos kerran on onnistunut saamaan opiskelupaikan? En tiedä onko oppilaitoksissa kovinkin paljon eroja, mutta minulle sanottiin juuri tällä viikolla yliopistolla, että jos lopetan nyt, niin en voi jatkaa myöhemmin, ellen hae taas normaalissa haussa uudestaan. Minua ei ainakaan kiinnosta mennä taas pääsykokeeseen.
Mä en vieläkään oikein ymmärrä: haluatko lopettaa opiskelun pysyvästi eli erota koulusta vai vain keskeyttää opiskelun?
Haluan siis erota koko koulusta ja mennä töihin. Mutta työt alkaisi vasta 1-2 kk:den päästä niin mietin tuleeko karenssia jos heti lopetan. Työharjoittelun kautta olen huomannut että ala eI olekaan se mitä haluan vaan haluan tehdä töitä johon minulla jo on koulutus.
Ap
Ei tule karenssia, omaehtoinen opiskelu on ihan vapaaehtoista.
Eilisen te-toimiston käynnin perusteella omaehtoisen opiskelun päättämisestä ei tule karenssia eikä myöskään tarvitse tehdä selvitystä lopetuksen syystä.
Jos olisi te-toimiston koulutus niin silloin selvitys tehtävä ja karenssi tulee tai sitten ei.
Sain mahdollisuuden opiskella työttömyystuella. Ollut nyt 5vk opiskelija enkää saa mitään aikaiseksi. On pakko luopua tutkinto-oikeudesta ja lopettaa opiskelu.
Eikö kellään oo tietoa?