Riittääkö kaikille lähihoitajille oikeasti töitä?
Mietin vain, kun asun keskikokoisessa kaupungissa ja meidänkin koulusta valmistuu taas yli 30 hoitajaa lasten puolelle ja yli 60 sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalalle, tähän päälle yli 30 päihdetyöntekijää jne..
Kommentit (18)
Hoitoalalla on paljon vaihtuvuutta: jatkokouluttaudutaan, vaihdetaan alaa, sairastutaan, jäädään eläkkeelle/vanhempainvapaille jne.
Isoissa kunnissa on lähes aina pulaa hoitajista. Etenkin sijaisista.
Meilläkin valmistui tässä kunnassa ja lähikunnissa varmaan n.100 sahun osaamisalalta, että jää nähtäväksi :D
Kukaan ei jaksa lähihoitajan hommaa, joten monet vaihtaa alaa ennemmin tai myöhemmin, mikä jättää jälkeensä avoimia työpaikkoja.
Mun mielestä koulutetaan liikaa lähäreitä.
Meidän luokalta valmistui viime keväänä 27 lähihoitajaa ja vain 2 on saanut vakipaikan ja 5 ylipäänsä on saanut oman alan hommia.
Ei meidänkään vuosikurssilta läheskään kaikki ole työllistyneet, vaikka valmistumisesta 3 vuotta ja opintojen aikana kaikki hoki sitä, että kyllä meille kaikille töitä löytyy niin paljon kun jaksaa tehdä.
No oma kokemus, kyllä lähäreitä työllistyy, mutta ei mun mielestä pitäis mainostaa "varmaa työpaikkaa" opintojen jälkeen, koska ei kaikki työllisty.
Ryhmäkoot aika suuria oli munkin aikaan ja tajusin kyllä jo silloin, et ei kaikille hommia riitä.
Hyvällä tuurilla voi saada vakipaikan äkkiäkin. Näin kävi kaverilleni, joka haki juuri avattuun palvelutaloon, johon luonnollisesti tarvittiin työntekijöitä:D
Itse olen ollut alalla 5v ja teen edelleen sijaisuuksia ja pätkätöitä, vaikka valmistuin kiitettävin arvosanoin ja oikeasti osaan hommani. :(
Eli kyllä me työllistytään, jos kaikki lyhyet pätkät ja sijaisuudet sitten katsotaan työllistymiseksi.
Keikkaa riittää, tosin ei sitäkään kaikille.
Toivon, että opiskelijamääriä vähennettäisiin.
T. Hoitotyön ope
Lähihoitajakoulutusta pidetään vähän kaatopaikkana, kun on odotettu sitä suurta tarvetta. Töitähän olisi, jos hoidon tasoa haluttaisiin nostaa, mutta rahaa ei ole, koska hoitoala ei ole siinä mielessä tuottavaa työtä, että kustantaisi itsensä. Siihen kuviteltuun tarpeeseenhan tuotiin kymmeniä tuhansia siirtolaisiakin, mutta ei taida kielitaidottomilla riittää eväät ja motiivit monillakaan sellaiseen työhön.
Meilläpäin oli suuri tarve metallimiehistä, kun tehdas laajensi ja kun oli monta vuotta suurin osa työttömistä koulutettu alalle, tehdas automatisoitui ja jäivät edelleen työttömiksi.
Tarvittaisiin järkevä visio, mutta tosiasiassa työtä ei tule jatkossa riittämään niinkään paljon kuin nykyisin, ja pitäisi rohkeasti alkaa puhua työn jakamisesta niin, että sitä riittäisi edes vähän kaikille ja toiset eivät uupuisi tehdessään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajakoulutusta pidetään vähän kaatopaikkana, kun on odotettu sitä suurta tarvetta. Töitähän olisi, jos hoidon tasoa haluttaisiin nostaa, mutta rahaa ei ole, koska hoitoala ei ole siinä mielessä tuottavaa työtä, että kustantaisi itsensä. Siihen kuviteltuun tarpeeseenhan tuotiin kymmeniä tuhansia siirtolaisiakin, mutta ei taida kielitaidottomilla riittää eväät ja motiivit monillakaan sellaiseen työhön.
Meilläpäin oli suuri tarve metallimiehistä, kun tehdas laajensi ja kun oli monta vuotta suurin osa työttömistä koulutettu alalle, tehdas automatisoitui ja jäivät edelleen työttömiksi.
Tarvittaisiin järkevä visio, mutta tosiasiassa työtä ei tule jatkossa riittämään niinkään paljon kuin nykyisin, ja pitäisi rohkeasti alkaa puhua työn jakamisesta niin, että sitä riittäisi edes vähän kaikille ja toiset eivät uupuisi tehdessään töitä.
Totta!
Hyville lähihoitajille riittää töitä, huonoille ei.
Sääli, että lähihoitajaopinnoista on tullut eräänlainen "loppusijoituspaikka" monelle pitkäaikaistyöttömälle ja TE-toimistokin tällä siivoaa tilastot kauniimmaksi kun patistetaan opiskelemaan lähäriksi. Harmi vain, että alalle lähtee myös vaikeasti päihdeongelmaisia tai mielenterveysongelmien kanssa kamppailevia, jotka ei vaan kestä työn todellisuutta. Tai sitten alalle vain muuten täysin, esim. luonteen ominaisuuksien puolesta, soveltumattomia. Pelottaa jo etukäteen tulevaisuus näiden "lähihoitajien" armoilla jossain palvelutalossa. Taidan alkaa tosissani panostamaan terveellisiin elämäntapoihin ettei moinen kauhuskenaario toteudu omalta osaltani!
Sijaisuuksia ja keikkoja varmaan olisi kaikille halukkaille mutta vakipaikat voivat olla kivenalla. Itse olen saanut tehdä pitkiä sijaisuuksia ja täytyy niistäkin olla kiitollinen, olen nähnyt toinentoistaan parempia keikkalaisia jotka eivät ole saaneet edes niitä.
Vierailija kirjoitti:
Sääli, että lähihoitajaopinnoista on tullut eräänlainen "loppusijoituspaikka" monelle pitkäaikaistyöttömälle ja TE-toimistokin tällä siivoaa tilastot kauniimmaksi kun patistetaan opiskelemaan lähäriksi. Harmi vain, että alalle lähtee myös vaikeasti päihdeongelmaisia tai mielenterveysongelmien kanssa kamppailevia, jotka ei vaan kestä työn todellisuutta. Tai sitten alalle vain muuten täysin, esim. luonteen ominaisuuksien puolesta, soveltumattomia. Pelottaa jo etukäteen tulevaisuus näiden "lähihoitajien" armoilla jossain palvelutalossa. Taidan alkaa tosissani panostamaan terveellisiin elämäntapoihin ettei moinen kauhuskenaario toteudu omalta osaltani!
Minä olin yksi näistä koulutukseen "pakotetuista". Mulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja se ei todellakaan ole hallinassa, silti mut valittiin tähän koulutukseen ja välillä romahtelin ihan kunnolla, eikä mua silti potkittu pihalle. Itkin ja sain paniikkikohtauksia kesken tuntien ja välillä taas kaikki meni tosi hyvin. En todellakaan ollut psyykkeeni puolesta sopiva alalle ja silti opettajat yritti väkisin pitää mut koulussa. Kerran olin poissa 7vkoa enkä ilmoittellut kuin kerran itsestäni ja sain silti jatkaa jne. No lopulta lopetin opinnot koska itse tiedän etten sovellu alalle vaikka.
Enkä edes ollut ainoa jolla ei ollut pää ihan kunnossa ja kyllä meidän luokalla porukkaa tuli laskuhumalassakin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin yksi näistä koulutukseen "pakotetuista". Mulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja se ei todellakaan ole hallinassa, silti mut valittiin tähän koulutukseen ja välillä romahtelin ihan kunnolla, eikä mua silti potkittu pihalle. Itkin ja sain paniikkikohtauksia kesken tuntien ja välillä taas kaikki meni tosi hyvin. En todellakaan ollut psyykkeeni puolesta sopiva alalle ja silti opettajat yritti väkisin pitää mut koulussa. Kerran olin poissa 7vkoa enkä ilmoittellut kuin kerran itsestäni ja sain silti jatkaa jne. No lopulta lopetin opinnot koska itse tiedän etten sovellu alalle vaikka.
Enkä edes ollut ainoa jolla ei ollut pää ihan kunnossa ja kyllä meidän luokalla porukkaa tuli laskuhumalassakin kouluun.
Meidän ryhmässä oli myös mielenterveyskuntoutujia. Esim. Yksi nainen ei pystynyt pitkiin aikoihin tulemaan kouluun kun häntä ahdisti kouluun tuleminen. Se ei ollut este opinnoille kun opettajat järjesti, että hän sai opiskella kotoa käsin nuo teoriat. No harkat ei sitten sujuneet tietenkään. Sääliksi kävi tuo naisparka kun oli selvästi ihan hukassa ja uupunut ja opettjat höykytti jatkamaan opintoja :(
Itsekin keski-ikäisenä työttömäksi yt-neuvotteluiden johdosta jääneenä eri alalta; joka paikasta huudeltiin että mene lähihoitajaksi, heille riittää töitä; saat valita työpaikkasi. Pääsin? opiskelemaan lähäriksi ja valmistuttuani 2 lyhyttä sijaisuutta olen tehnyt. Työttömänä olen ollut vuoden. En omaa kontakteja enkä kuulu someen. Enkä hyväksy huonoa vanhusten hoitoa enkä huonoja työyhteisöjä. Haluan hoitaa vanhukset hyvin, rauhallisesti. Mutta olen mustalla listalla, koska en hyväksy voittoa tavoittelevia firmoja, joiden ainoa tavoite on saada voittoa vanhusten kustannuksella, mahdollisimman pienillä henkilöstökustannuksilla. Esim. Mainiovire, Debora, Mikeva, Attendo yms.
Ei ole riittänyt aikoihin. Lähihoitajia on työttömänä. Usealle voi olla tuurauskeikkaa kylläkin, mutta...