Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi joustamaton sääntö mikä pitäisi purkaa (lasten kotihoito)

Vierailija
02.03.2017 |

Ajattelimme hoitaa lapset kotona töitä sumplimalla. Mies olisi vähentänyt tunteja ja saanut siten osittaista hoitorahaa kelasta (reilu 100e - verot eli paljon vähemmän kuin palkanmenetys). Mutta jos mies saa osittaista hoitorahaa, emme käytännössä voi saada kotihoidontukea enää vaikka lapset on kotona, koska mies lasketaan "pääasialliseksi" hoitajaksi.

Jos taas lapsia hoitaisi mummo eikä isä "pääsääntöisesti", voisimme saada kotihoidontuen. Minua taas ei lasketa pääsääntöiseksi hoitajaksi koska minulla on kokopäivätyö jolloin isä hoitaa lapsia.

Siis me sumplisimme omat työmme ja hoitaisimme lapset itse, emme hankkisi heille kunnalle kallista hoitopaikkaa, mutta sitä huimaa kotihoidontukea emme saa tueksi. Mikä järki tässä sitten on? Miksi Suomessa tehdään käytännössä kaikki sen eteen, ettei edes toisen vanhemman osa-aikatyö kannata?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saatte. Ette ano osittaista hoitorahaa

Vierailija
2/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kelaa kiinnosta se kuinka paljon te töitä teette. Ainoastaan se, että lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Ja haette vain kotihoidontukea.

Toimittakaa vaan muutosverokortti kotihoidontukea varten. Muuten voi mennä lisäprosentilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kelaa kiinnosta se kuinka paljon te töitä teette. Ainoastaan se, että lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Ja haette vain kotihoidontukea.

Toimittakaa vaan muutosverokortti kotihoidontukea varten. Muuten voi mennä lisäprosentilla.

Kysymys oli siitä ettei noita tukia voi saada samaan aikaan. Kotihoidontuki on tuki sille että lapsia ei viedä kunnalliseen päivähoitoon.

Osittainen hoitoraha on (pieni) kompensaatio sille että vanhempi vähentää työtunteja maks 30 tuntiin viikossa.

Jos oikeasti halutaan tukea molempien vanhempien työssäkäyntiä niin tuossa olisi yksi korjauskohde. Noita tukia pitäisi saada samaan aikaan. Se kannustaisi molempia vanhempia työntekoon ja silti pitämään lapset kotihoidossa. Toisinsanoen meidän 3 lapsen hoito maksaisi kunnalle vain n. 400e/kk ja se saisi silti myös meidän vanhempien verotulot työstä. Mutta nyt kun vien ne hoitoon, se maksaa kunnalle n. 4000e/kk.

Mutta miten vaan...

Vierailija
4/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. Kht.n saa jos lapsi ei ole kunnallisessa.

Vierailija
5/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis minä ja mies molemmat töissä, ja saadaan kht. En nyt käsitä.

Vierailija
6/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toinen vaihtanut osa-aikaiseen jotta pystytte sumplimaan?

Jos alle 3-vuotiaan vanhempi tekee maks 30h/viikossa lastenhoidon vuoksi, saa kelalta osittaista hoitorahaa. Jos sen lisäksi lapset on kotihoidossa ja lasten "pääasiallinen hoitaja" on joku muu kuin osittaista tekevä vanhempi, saa kotihoidontuen lisäksi.

Eli käytännössä ne perheet jotka pystyy merkkaamaam hoitajaksi esim mummon saa molemmat tuet. Ne jotka hoitaa itse joutuu valitsemaan vain toisen tukimuodon.

Vierailija
7/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alle 3-vuotiaan vanhempi tekee maks 30h/viikossa lastenhoidon vuoksi, saa kelalta osittaista hoitorahaa. Jos sen lisäksi lapset on kotihoidossa ja lasten "pääasiallinen hoitaja" on joku muu kuin osittaista tekevä vanhempi, saa kotihoidontuen lisäksi.

Eli käytännössä ne perheet jotka pystyy merkkaamaam hoitajaksi esim mummon saa molemmat tuet. Ne jotka hoitaa itse joutuu valitsemaan vain toisen tukimuodon.

Feikkimummolla saa siis lisää rahaa.

Vierailija
8/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minä olen vain töissä ilmoittanut, että tulen töihin vasta iltaan, en muuta.

Saadaan ihan koko kotihoidontuki, eli 450€ kolmesta lapsesta( ekasta täydet 250 + n. 60€ + 60€ )

Ollaan työmaalla vaan sovittu työajan lyhennyksestä, ei ilmoitettu kelaan mitään, koska muksut ei ole päivääkään tarhassa.

Meinaatteko siis laittaa tarhaan joksikin päiviksi????

Vierailija
9/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi saada päällekkäisiä tukia. Esim. Et saa kolme kertaista kotihoidontukea vaikka lapsia on kolme. Ottakaa vaan se kotihoidon tuki ja sisarkorotukset. Ne on isommat. Molemmat kun saatte palkkaa niin kyllä te pärjäätte ja jos ette pärjää niin haette asumistukea ja toimeentulotukea siihen päälle.

Vierailija
11/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti, te saatte työssä sumplittua tuon asian ja saatte koko kht.n jos lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa.

Asia sovitaan töissä.

Osittaiset hoitorahat koskee niitä, joiden lapset on tarhassa joitain päiviä.

Me tehtiin joulukuu niin, että mies ilmoitti töissä tekevänsä kuusituntista päivää jotta minä pääsin päivällä aikaisemmin töihin, kelaan ei ilmoiteltu mitään, koska meillä ei muksut ole ikinä olleet kunnallisessa.

Vierailija
12/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu kumpikin kokoaikatöissä ja saatu silti kotihoidontuki. En minäkään ihan ymmärrä miksi ap:n perhe ei hae sitä.

Vierailija
13/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainen hoitoraha kelalta on alle 60 euroa verojen jälkeen, joten ilmanmuuta haette pelkän kotihoidontuen!

Vierailija
14/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto. Mitähän ihmettä te olette sählänneet??

Vierailija
15/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä jumalauta te muka edes olette saaneet osittaista hoitorahaa, jos lapset eivät ole kunnallisessa hoidossa??

Vierailija
16/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan kyllä että moni ei ymmärtänyt mistä puhutaan. Ja siis joustavasta hoitorahasta puhun. Upitin etusivulle samasta aiheesta yhden vanhemman keskustelun, jos joku kiinnostui asiasta.

Ja siis avaukseni tarkoitus ei ollut vain ihmetellä mitä ME saamme, vaan yleisesti pohtia onko tässä Kelan järjestelmässä mitään järkeä JA kun nyt kitsotaan siitä miten saadaan naiset työelämään, niin juuri tämmöset systeemit mielestäni on niitä jarruttajia. Kun pitäisi mahdollistaa pienten lasten vanhempien osa-aikatyö ja kompensoida tulonmenetystä pienillä tukimuodoilla, tehdään tukimuodoista sen sijaan melko epäselviä ja epäloogisia.

Ap

Vierailija
17/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys oli siitä ettei noita tukia voi saada samaan aikaan. Kotihoidontuki on tuki sille että lapsia ei viedä kunnalliseen päivähoitoon.

Osittainen hoitoraha on (pieni) kompensaatio sille että vanhempi vähentää työtunteja maks 30 tuntiin viikossa.

Jos oikeasti halutaan tukea molempien vanhempien työssäkäyntiä niin tuossa olisi yksi korjauskohde. Noita tukia pitäisi saada samaan aikaan. Se kannustaisi molempia vanhempia työntekoon ja silti pitämään lapset kotihoidossa. Toisinsanoen meidän 3 lapsen hoito maksaisi kunnalle vain n. 400e/kk ja se saisi silti myös meidän vanhempien verotulot työstä. Mutta nyt kun vien ne hoitoon, se maksaa kunnalle n. 4000e/kk.

Mutta miten vaan...

Me harkittiin samaa, mutta niin päin, että mies olisi tehnyt normaalin määrän töitä ja mä olisin tehnyt vaikka parina päivänä viikossa töitä pitkät päivät (viikossa silloin yhteensä noin 20-25 tuntia). Mies olisi voinut olla silloin etänä kotona ja vaikka mummo olisi voinut tulla aina joskus hoitamaan avuksi. Kelan sivuilta ensin oltiinkin käsittävinämme, että saataisiin sekä kotihoidontuki, koska lapsi ei olisi kunnallisessa hoidossa, että myös oltaisiin voitu lisäksi saada tuo toinenkin tuki. Mutta sehän ei sitten tosiaan käynytkään, koska mut oltaisiin katsottu lapsen pääasialliseksi hoitajaksi. Tai olisi pitänyt jotenkin huijata, että mummo hoitaa eniten?

Ei sitten jaksettu alkaa säätää ja mä jäin kokonaan kotiin. Tässä ketjussa ei nyt taida moni tajuta sitä, että kyse oli siitä, miten saisi nuo molemmat tuet. Jos tämä systeemi olisi helpompi ja joustavampi, olisin ehkä mennytkin töihin ja lapsi oltaisiin hoidettu kotona säästäen hoitopaikkojen resursseja. Nyt ei naisten työssäkäynti edistynyt omalta osaltani...

Vierailija
18/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten vaan...

Me harkittiin samaa, mutta niin päin, että mies olisi tehnyt normaalin määrän töitä ja mä olisin tehnyt vaikka parina päivänä viikossa töitä pitkät päivät (viikossa silloin yhteensä noin 20-25 tuntia). Mies olisi voinut olla silloin etänä kotona ja vaikka mummo olisi voinut tulla aina joskus hoitamaan avuksi. Kelan sivuilta ensin oltiinkin käsittävinämme, että saataisiin sekä kotihoidontuki, koska lapsi ei olisi kunnallisessa hoidossa, että myös oltaisiin voitu lisäksi saada tuo toinenkin tuki. Mutta sehän ei sitten tosiaan käynytkään, koska mut oltaisiin katsottu lapsen pääasialliseksi hoitajaksi. Tai olisi pitänyt jotenkin huijata, että mummo hoitaa eniten?

Ei sitten jaksettu alkaa säätää ja mä jäin kokonaan kotiin. Tässä ketjussa ei nyt taida moni tajuta sitä, että kyse oli siitä, miten saisi nuo molemmat tuet. Jos tämä systeemi olisi helpompi ja joustavampi, olisin ehkä mennytkin töihin ja lapsi oltaisiin hoidettu kotona säästäen hoitopaikkojen resursseja. Nyt ei naisten työssäkäynti edistynyt omalta osaltani...

JUURI tätä hain takaa. Kiitos.

Me ei olla vielä haettu mitään eikä päätetty. Kysyin vaan asiaa tänään kelasta ja sain sen ympäripyöreän vastauksen "pääasiallisesta hoitajasta". Mikä tarkoittaa juurikin sitä että sekä joustavaa hoitorahaa ja kotihoidontukea saa kyllä päällekkäin, mutta ei silloin jos omien lasten hoidosta suoriutuu itse. Pitää värvätä joku mummo tai pappa siihen pääosan esittäjäksi niin sitten vasta se sopii Kelalle.

Suorastaan naurettavaa puhua "joustavasta" hoitorahasta.

Ap

Vierailija
19/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa pitäisi puhua joustavasta hoitorahasta?

Vierailija
20/37 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä