Härkis, Nyhtökaura ym. kasvistuotteet: Hinta vst maku
Aiemmin olen kokeillut nyhtökauraa spagettikastikkeessa ja nyt tuli kokeiltua sitten Härkistäkin kasvisruokana ja kyllä olen pettynyt.
Tein tuoreista tomaateista ja sipulista (+ valkosipuli ja mausteet) spagettikastikkeet ja lisäsin
lopuksi härkistä sekaan. Ei kyllä tuonut mitään lisää ko. ruokaan ja nyt harmittaa kun
tuotteen hinta on about tuplasti jauhelihan hinta. Parempaa ja halvempaa kasvisruokaa olisi
ollut jos jättäisi pois nämä kasvislisäkkeet: härkis tai nyhtökaura. (eikä myöskään lisäisi jauhelihaa).
Mitä mieltä olette: kannattaako maksaa itsensä kipeäksi tuotteilla, jotka eivät tuo kasvisruokaan
juurikaan parempaa makua?
Mikä on tuottajien perustelu noinkin korkealle hinnalle; luulisi, ettei härkäpapu kilo paljoakaan maksa about 6€/kg eli n. 85 senttiä per paketti (raakatuotteen hinta) Taitaa ekologisuus mennä tuottajien rahakirstuun tässäkin hypessä.
Kommentit (44)
Minä en ole vielä maistanut yhtään "feikkilihaa", joka maistuisi minun suussani hyvälle. Soijakin on parasta ihan kokonaisina soijapapuina, siis sellaisina vihreinä, joita myydään pakasteena.
Vierailija kirjoitti:
Ne on pupujen ruokaa. Vaimo oli ostanut lapsille härkä papuja ja nyhtö kaura - heitin roskiin ne kosk mun lapsista tulee terveitä suomalasia heteromiehiä.
M36
Ihan siitä tyttölapsestakin?
T: Keskiviivan Mies.
Mun mielestä härkis on hyvää. Mies tykkää siitä myös, maustetaan kyllä ihan kunnolla.
Tämä on kyllä jännä pointti " Joo ei se maistu miltään mutta sitten maustetaan se chillä, valkosipulilla, yrteillä... "
Minusta ruoka-aines joka ei itsestään maistu miltään on aika turha. Kai se makaronilaatikko soijarouheella maistuu suolalle ja chilille kun niitä pitää tunkea sinne kaksinkäsin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo käytössä niin kallista ole, nyhtis tai härkis. Jauhelihan painosta häipyy paistaessa 1/3, joten proteiinimäärää ajatellen ihan samoissa hinnoissa. Maustaa niitä kyllä saa, ja pitää. Helpotusta tuo se kun tekee yhden kastikkeen ja laittaa sitten kahteen kattilaan, liha- ja kasvisversot. Meillä kun osa on kasvissyöjiä, osa sekasyöjiä.
Jos ostaa sitä halvinta jauhelihaa joka sisältää rasvaa sekä sidekudosta 23% painosta niin kyllä se pannulla kutistuu.
Mutta jos ostaa jauhelihaa jossa rasvaa on 10% tai alle niin vähemmän siitä tavaraa pannulta häviää.
Hintaan mentäessä halpa jauheliha on 1,70€/400 gr rasia. Toinen on sitten 2,60€/400 gr rasia.
En tiedä nyhtiksen tai härkkisen tai vastaavien hintoja.
T: Keskiviivan Mies.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä härkis on hyvää. Mies tykkää siitä myös, maustetaan kyllä ihan kunnolla.
Eli mausteet ovat hyviä.
opiuy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun aivan ehdoton suosikki on quorn (nimenomaan ne kuution muotoiset). Miellyttävä koostumus ja aivan täydellinen mm. kookoscurry-ruokiin. Ihan kuin broilerin lihaa, mutta ilman jänteitä ja muita yllätyksiä.
Nyhtis on minusta parempaa kuin härkis. Nyhtiksen maku on neutraalimpi, eikä ole niin "raskas". Syön kyllä härkistäkin, vaikka tuhdimpaa onkin.
Huhtahyvän Pekka-kasvispekoni yllätti positiivisesti kinkunkorvikkeena (sopii pizzaan, munakkaaseen, piirakoihin, pyttipannuun, jne). Tosin on tosi suolaista. Ja ei tietenkään sovi vegaaneille, koska siinä on soijan ja vehnäproteiinin lisäksi kananmunanvalkuaista ja maitoproteiinia.
Oumph! on vielä kokeilemattam
Minkä merkkinen quorn on parasta? :) Löytyykö S-marketeista, Lidlistä ei taida löytyä? Täälä Porvoossa kun ei ole Prismaa :(
Ei Quornia ole kuin yhtä merkkiä, eli merkkiä Quorn ;) Se kun on sen firman nimi joka sitä tekee.
Ja tuota on monessa muodossa: jauhelihamaista rouhetta, broilerimaisia kuutioita, hampurilaispihvejä, vegaanisia pullia, kinkkumaista juhlarullaa. Minusta ehdottomasti itsessään parhaan makuinen "lihankorvike", tosin myös Hälsans Kök-merkkiset soijaproteiinivalmisteet ovat yllättävän hyviä vaikken soijasta kauheasti yleensä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole vielä maistanut yhtään "feikkilihaa", joka maistuisi minun suussani hyvälle. Soijakin on parasta ihan kokonaisina soijapapuina, siis sellaisina vihreinä, joita myydään pakasteena.
Hienoa jos on noin "puhdas" maku. Itselläni valitettavasti ei ole. En pidä oikeastaan ollenkaan soijapavuista itsessään, enkä myös soijarouheesta tai tofusta. Mutta ne enemmän käsitellyt soijaproteiinivalmisteet kuten vaikka Hälsans Kökin soijachorizo tai soijanuggetit kyllä maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jännä pointti " Joo ei se maistu miltään mutta sitten maustetaan se chillä, valkosipulilla, yrteillä... "
Minusta ruoka-aines joka ei itsestään maistu miltään on aika turha. Kai se makaronilaatikko soijarouheella maistuu suolalle ja chilille kun niitä pitää tunkea sinne kaksinkäsin.
Hmm, kyllä mulla ainakin jäisi aika moni terveellinen ruoka-aine pois ruokavaliosta, jos sen pitäisi itsessään maustamattomana maistua hyvältä että sitä syö.
Mulla oli muuten lihansyöjänä jauhelihan kanssa jo tuo sama, eli en pitänyt sen mausta, mutta julmetulla maustamisella siitä sai syötävää. Vielä enemmän ongelma koskee monia terveellisiä kasviksia, esim. ajatus järsiä jotain kaalia maustamattomana saa suorastaan inhotuksen aikaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Noissa tuotteissa tosiaan pitäisi lukea kissankokoisin kirjaimin että mausteet puuttuu. Itse en näe varsinkaan härkiksen käytössä mitään järkeä, koska jos tarkoitus on helpottaa (kasvis)ruuanlaittoa niin aika olematon ja kallis "helpotus" verrattuna soijarouheeseen/suikaleisiin tai edes tofuun. Sääli sinänsä.
.
Itse ainakin yritän välttää kovin runsasta soijan käyttöä koska siitä on epäilyksiä että voi olla hormonihäiritsijä. Sen takia mielellään välillä näitä muita kasvis-proteiinituotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, kyllä mulla ainakin jäisi aika moni terveellinen ruoka-aine pois ruokavaliosta, jos sen pitäisi itsessään maustamattomana maistua hyvältä että sitä syö.
Mulla oli muuten lihansyöjänä jauhelihan kanssa jo tuo sama, eli en pitänyt sen mausta, mutta julmetulla maustamisella siitä sai syötävää. Vielä enemmän ongelma koskee monia terveellisiä kasviksia, esim. ajatus järsiä jotain kaalia maustamattomana saa suorastaan inhotuksen aikaan ;)
Liha olkoon sikaa tai nautaa tai kalaa maistuu omalta itseltään ilman mausteita. Parsakaali tai porkkana on höyrytettynä hyvää ilman mitään mausteita.
Kyse tässä maustamisessa on se kohtuus kun lihaan riittää suola+valkosipuli ja maltilla kumpaakin. Mutta näissä härkkis ym. mausteita pitää tunkea sinne kaksin käsin suolaa, valkosipulia, chiliä, lisää suolaa sitten pippuria...
Mausteinen ruoka on hyvää tykkään intialaisesta ja meksikolaisesta ruuasta. Minusta vain jokaisen ruuaksi laitettavan ainesosan pitää maistua joltain ilman mitään mausteita. Keräkaali kyllä maistuu ilman mitään mausteita ja jopa hyvälle. Sitten kun sen kevyesti ruskistaa pannulla ja tekee kaalikeittoa siitä niin sitten on hyvää!
Tokihan valmiista joutuu maksamaan enemmän kuin raa'asta. Mietipä, jos kaupassa myytäisiin kypsää jauhelihaa, niin hinta olisi tietysti kovempi kuin kypsentämättömässä. Härkiksen ja nyhtiksen menekki myös on toistaiseksi sen verran pieni, että hinta on korkeampi. Mun mielestä molemmat hyviä, mutta hinnan takia ei kyllä tule ostettua kuin erikoisruokiin. Tavallisen bolognesekastikkeen teen esimerkiksi raa'asta härkäpapurouheesta, joka on paljon halvempaa.
Törkeen kalliita ovat nyhtikset, härkikset ym. kun olevinaan kansalaisia yritetään kuitenkin kannustaa kasvisruuan syöntiin. Ei logiikka pelaa sitten ollenkaan.
Ei nyhtökauran ole tarkoituskaan tuoda mitään omaa kauran makua ruokaan, vaan imeä itseensä kastikkeen makua ja antaa lihan suutuntuma. Olet käsittänyt tuotteen tarkoituksen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Törkeen kalliita ovat nyhtikset, härkikset ym. kun olevinaan kansalaisia yritetään kuitenkin kannustaa kasvisruuan syöntiin. Ei logiikka pelaa sitten ollenkaan.
Mihin ihmeeseen kasvissyöjä tarvitsee nyhtökauraa tai vastaavia teollisia ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Muotivillitys, pitää olla niin vegeä.
Inhoan sitä seitaniakin.
Nimi nyhtökaura tuleekin tästä: Tyhmän kuluttajan NYHTÖ, koska hip ja pop
Minusta quorn on kertakaikkisen ällöttävää koostumukseltaan, eikä sen alkuperäkään ole ruokahalua herättävä: punahomeen sukuun kuuluvasta sienestä valmistettu klöntti.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Quorn
Siis eihän jauheliha nyt ainakaan minun mielestäni ole itsessään mikään makuelämys? Aivan mielellään korvaan sen esim. kasvisjauhiksella/kaurajauhiksella. Härskistä tai nyhtökauraa en ole oikein oppinut käyttämään, vaikka suutuntuma on minusta ihan ok. Maku niin ja näin.
Missasitko sen pointin että raaka-aineen kilohinta liki satakertaistuu härkiksen tai nyhtökauran kohdalla. Kyllä ne kaura, härkäpapu ja hernekin on tuettuja - eihän moisilla kilohinnoilla makseta edes muuttuvia kuluja.