aijaa, omaiset saa sitten tutkia kaikki tilitiedot
Jos nyt kuolisin niin sukulaiset saisi pyytää tilitietoni vuosien takaakin jos haluavat. Se siitä pankkisalaisuudesta. Kyllä minun tilitiedoissa saattaa olla vuosien varrella asioita jotka eivät ole tarkoitettu sukulaisteni tutkittavaksi.
Kommentit (15)
Eivät sukulaiset pääse tilille, se pääsee, joka on pesänhoitaja ja muilta kuolinpesän osakkailta vaaditaan valtakirja.
Ne tilitiedot tarvitaan perunkirjotuksiin. Eli omaisten on pakko tilata ne pankista.
Vierailija kirjoitti:
Ne tilitiedot tarvitaan perunkirjotuksiin. Eli omaisten on pakko tilata ne pankista.
No ei tarvita kuin kuolinpäivän saldo
Olet täysin väärässä.
Myös vainajalla on pankkisalaisuus. Saavat tietää kuolinpäivän tiedot ja myös maksuliikenteen tämän jälkeiseltä ajalta.
Kuka sinua pelotellakseen on tuollaista soopaa suoltanut?
Eikö se muiden mielestä ole ajatuksena inhottava? Esimerkiksi jos olen vaikka lainannut jollekulle rahaa niin selviäähän siitä elävienkin raha-asioita. Ja muutenkin, jos vaalin yksityisyyttäni eläessä niin tuntuu väärältä että ihmiset saavat tutkia asioita kuoltuani.
Ei tilitiedoista tarvita kuin kuolinpäivän saldot. Kaikki muut tiedot on salaisia siihen asti, kunnes joku perillinen saa päähänsä, että toinen on saanut ennakkoperintöä tms. Silloin alkaa yksityiskohtien nysvääminen.
Jotain hämärää on tehty, se on selvä:D
Mutta kuten on jo kerrottu. Pesänjakajalla on oikeus tietää saldo ja sen jälkeiset pankkitapahtumat.
Hänkään ei saa tilitietoja ennen kuolemaa. Se on sitten poliisiasia nämä oikeudet. Totta kai pesänjakaja ilmoittaa sitten perinnönsaajille saldon ym.
Mutta pankista ei saa kukaan muu kuin hän.
Kuolinpesän osakkaat ovat yksinään oikeutettuja saamaan tietoja vainajan pankkiasioista kuolinpäivältä ja siitä eteenpäin. Vain kaikilla kuolinpesän osakkailla yhdessä on oikeus saada tietoja kuolinpäivää edeltäneistä pankkitapahtumista.
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Asiointi/Kuolinpesa/P…
Tämän mukaan jos kaikki haluavat niin yhdessä saavat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän osakkaat ovat yksinään oikeutettuja saamaan tietoja vainajan pankkiasioista kuolinpäivältä ja siitä eteenpäin. Vain kaikilla kuolinpesän osakkailla yhdessä on oikeus saada tietoja kuolinpäivää edeltäneistä pankkitapahtumista.
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Asiointi/Kuolinpesa/P…
Tämän mukaan jos kaikki haluavat niin yhdessä saavat tiedot.
Siinä kohtaa kunsain verkkopankin kuolinpesän tiliin, pääsin katsomaan tilitietoja just niin pitkälle kuin niitä siellä saatavilla oli. Toki siinä kohtaa mulla oli valtakirjat muilta osakkailta, mutta kuolemaa edeltäviä tietoja ei varsinaisesti pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Ei perunkirjoitukseen tarvita vuosia vanhoja tiliotteita vaan ainostaan kuolinhetken saldo. Vain silloin tarvitaan vanhoja tietoja, jos maksuissa on jotain epäselvää. Esimerkiksi tilillä on huomattavan vähän rahaa, vaikka vainaa olisi myynyt jotain vähän ennen kuolemaansa. Silloin selvitetään myös se, onko joku velkaa jollekin.
Apua, kamalaa, en todellakaan halua että lapseni tutkivat tilitietoni :D
Teletietoja eivät saa. Mutta tänä päivänä niitä voidaan urkkia kun elät.Olkaa tarkkoina arvoisat ihmiset. (Mitä niillä olisi merkitystään kellekään läheiselle kuoleman jälkeen) vaan tuntuu olevan nyt. Stal kke ri
Onpas täälä ihmisillä salaisia asioita. Mulle on yks hailee, jos joku mun kuoleman jälkeen haluaa tilitietojani tutkia. Ei ole mitään salattavaa.
Mitä se sua kuolleena enää haittaa?