Autoni lähti luisuun ja pyörähdin vastaantulijoiden kastaille. Ajovirhe vai missä vika?
Ajoin todella hiljaa mutkasta, sillä tiet ovat umpijäässä ja täynnä hirveitä uria. Mutkan jälkeen suoralla yhtä äkkiä perä lähti luisuun (minulla siis takaveto) ja kaasua en painanut ja koitin tehdä korjausliikkeitä, mutta vissiin urien takia en saanut korjattua ja pyörähdyksiä ympäri.
Säikähdin tuota tosi paljon kun olen vasta kortin omistanut alle vuoden. :/ vaihtia minulla oli ehkä 20 mittarissa ja en mielestäni tehnyt jyrkkää käännöstä.. onneksi en törmännyt kenenkään tai mihinkään mutta nyt minua pelottaa ajaa ihan hirveästi!
Minulle ostettiin ja laitettiin uudet talvirenkaat, mutta kerran käynyt myös silleen, että ajaessani peilijäässä olevaan ylämäkeen ei autoni sitä päässytkään..
Varmasti ajotaidoissa on puutetta vielä, mutta mitähän tuossa sitten tapahtui, onko teillekkin käynyt noin? Hävettää koska liikennettä oli jonkun verran..
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on takavedossa näin talvisin aina paino peräkontissa (olisiko joku 30 kiloa, en yhtään tiedä mitä traktorin kytkinasetelma painaa), helpottaa liikkeellelähtöjä ja juuri peilijäätiköllä olevien mäkien nousuja. Muuten tuollaiset pyörähdykset suoralla johtuvat yleensä turhan kovasta tilannenopeudesta ja nopeasta pienestä ajoliikkeestä. Toki itsekin olen kerran lähtenyt lähes hallitsemattomaan heiluriliikkeeseen märällä peilijäällä, mutta se johtui mitä ilmeisimmin siitä, että takatukivarsi napsahti juuri sillä hetkellä poikki.
Itse liukkaalla pyrin aina, AINA ennakoimaan todella voimakkaasti tilanteita ja jarrutan moottorilla mahdollisimman paljon. Muista myös, että vaihteita kannattaa vaihtaa erittäin liukkaissa olosuhteissa varovaisesti, koska äkkinäinen nykäys voi aiheuttaa pidon katoamisen.
Muuten on tosi hyvä, että harjoittelet ajoasi takavetoisella. Etenkin liukkaalla sillä todella oppii ajamaan juurikin kokemuksen kautta. Suosittelen kuitenkin, että pistät vähän painoja takakonttiin, ei lähde sitten se perä liukkaissa ja pöhryisissä olosuhteissa ihan niin helposti liitelemään.
Höpö höpö,kuollutta massaa on turha raahata mukana ja tiedätkö mistä löydät tuon kytkinasetelman kun ajat kolarin tai johonkin päin keula edellä ja autossa on jarrut jarruttamista varten,ei millään moottorijarrulla jarruteta autoa,se on ihan sama kuin käsijarrulla jarruttaisit aina liukkaalla,helvetin hulluja ideoita.
Jjjaaaa, jännästi se paino siellä persiissä vaan on auttanu etenkin keväisin karsean liukkailla keleillä. Ajele sinä miten ajelet (luultavasti etuvedolla sokeasti tekniikkaan luottaen). Takavedolla ei myöskään tiukoissa tilanteissa jarrutella jarrulla kovin terävästi, voi tulla yllättäviä suunnanmuutoksia. Tietty tämä on eri asia noilla uudemmilla takavedoilla, joissa polttonesteen syöttö oikeasti katkeaa kun nostetaan kaasulta ja jarrutellaan moottorilla. Meikällä kuitenkin alla vm -89 auto, jossa ei tuollaista hienoutta ole. Saa siis olla vähän hiton liukasta jos moottorilla jarruttamalla saan takapyörät lukkoon. Onneks sun ei tarvi tolla mun autolla ajella, voisit olla mettässä ;)
Auton TAKAKONTTIIN saa muuten laittaa aika panavaakin tavaraa sitomatta. Mulla ei ole mikään hatchback tai farkku, jossa takakontin ja matkustamon välissä on lähinnä vain penkit.
Ja btw, kyl mä käkkärilläkin voin liukkaalla jarruttaa jos on tarve leikkiä ja kääntää autoa. Toiset haltsaa autonsa. Aloittajalle on kuitenkaan näitä leikkejä suosittele.
Oliks tarpeeks veemäiseen tyyliin kirjotettu, oi sinä, joka tiedät kaiken autostani ja ajotyylistäni?
Vierailija kirjoitti:
Takavetoauto ja uusi kortti, kokematon ajaja: muuta ei tarvita niin soppa on valmis. Sulla pitäis olla tavallinen etuvetoauto, jolla opetella ajamaan. Ei se opettelu lopu autokouluun.
Etuveto se vasta onkin vaarallinen, kun lähtee pito liukkaalla, se menee mihin tahtoo. Takaveto lähtee helpommin, mutta paljon loogisempi ja helpompi hallita.
Älä ap nyt rupea pelkäämään liikaa, sinusta tulee ylivarovainen ja silloin se vahinko sattuu herkästi kun ylireagoi paniikissa. Virheistä oppii! Suosittelen harjoittelua jossain tyhjällä parkkipaikalla tms.
Jäisellä kelillä kun takapyörät jää polanteeseen, niin sitä mennään kylki edellä ihan sama mikäveto. Todennäköisin syy yhtäkkiseen poikittaisliikkeeseen.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ois pitäny painaa kaasua ja samalla sitten korjausliikkeitä
Takavetoisessa?
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/tiesitko-taman-vetotavoista-ajett…
"Jos luistonesto on kytketty pois tai sitä ei ole lainkaan, takavetoinen vaatii kuskilta jo erikoisosaamista. Varomaton kaasunpainallus saa perän selvään sladiin, joka on oikaistava luiston suuntaan ohjaamalla ja kaasua höllentämällä – tai jos ehtii, vielä parempi keino on polkea kytkin pohjaan."
Takavetoinen vaatii kuskilta erityisosaamista???
Ihan normaalia vielä meillä 90-luvulla kortin saaneilla, että se oma eka auto oli takatuuppari, eikä sen ajaminen mitään erityisosaamista vaadi.
Olen aina ollut sitä mieltä, että nämä apsit, epsit ja muut hilavitkuttimet vievät ihmisiltä sekä ajotaidon että ajamisen ilon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on takavedossa näin talvisin aina paino peräkontissa (olisiko joku 30 kiloa, en yhtään tiedä mitä traktorin kytkinasetelma painaa), helpottaa liikkeellelähtöjä ja juuri peilijäätiköllä olevien mäkien nousuja. Muuten tuollaiset pyörähdykset suoralla johtuvat yleensä turhan kovasta tilannenopeudesta ja nopeasta pienestä ajoliikkeestä. Toki itsekin olen kerran lähtenyt lähes hallitsemattomaan heiluriliikkeeseen märällä peilijäällä, mutta se johtui mitä ilmeisimmin siitä, että takatukivarsi napsahti juuri sillä hetkellä poikki.
Itse liukkaalla pyrin aina, AINA ennakoimaan todella voimakkaasti tilanteita ja jarrutan moottorilla mahdollisimman paljon. Muista myös, että vaihteita kannattaa vaihtaa erittäin liukkaissa olosuhteissa varovaisesti, koska äkkinäinen nykäys voi aiheuttaa pidon katoamisen.
Muuten on tosi hyvä, että harjoittelet ajoasi takavetoisella. Etenkin liukkaalla sillä todella oppii ajamaan juurikin kokemuksen kautta. Suosittelen kuitenkin, että pistät vähän painoja takakonttiin, ei lähde sitten se perä liukkaissa ja pöhryisissä olosuhteissa ihan niin helposti liitelemään.
Höpö höpö,kuollutta massaa on turha raahata mukana ja tiedätkö mistä löydät tuon kytkinasetelman kun ajat kolarin tai johonkin päin keula edellä ja autossa on jarrut jarruttamista varten,ei millään moottorijarrulla jarruteta autoa,se on ihan sama kuin käsijarrulla jarruttaisit aina liukkaalla,helvetin hulluja ideoita.
Jjjaaaa, jännästi se paino siellä persiissä vaan on auttanu etenkin keväisin karsean liukkailla keleillä. Ajele sinä miten ajelet (luultavasti etuvedolla sokeasti tekniikkaan luottaen). Takavedolla ei myöskään tiukoissa tilanteissa jarrutella jarrulla kovin terävästi, voi tulla yllättäviä suunnanmuutoksia. Tietty tämä on eri asia noilla uudemmilla takavedoilla, joissa polttonesteen syöttö oikeasti katkeaa kun nostetaan kaasulta ja jarrutellaan moottorilla. Meikällä kuitenkin alla vm -89 auto, jossa ei tuollaista hienoutta ole. Saa siis olla vähän hiton liukasta jos moottorilla jarruttamalla saan takapyörät lukkoon. Onneks sun ei tarvi tolla mun autolla ajella, voisit olla mettässä ;)
Auton TAKAKONTTIIN saa muuten laittaa aika panavaakin tavaraa sitomatta. Mulla ei ole mikään hatchback tai farkku, jossa takakontin ja matkustamon välissä on lähinnä vain penkit.
Ja btw, kyl mä käkkärilläkin voin liukkaalla jarruttaa jos on tarve leikkiä ja kääntää autoa. Toiset haltsaa autonsa. Aloittajalle on kuitenkaan näitä leikkejä suosittele.
Oliks tarpeeks veemäiseen tyyliin kirjotettu, oi sinä, joka tiedät kaiken autostani ja ajotyylistäni?
Hyvä että tiedät kaiken kaikesta,sen voin sanoa että mulla on ollut aina takaveto auto ja nyt vuoden vaihteessa ostin ekan nelikon,tallissa on nytkin 3kpl takavetoja vm -73 ,-74 ja -94 M3 354hv
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavetoisessa?
"Jos luistonesto on kytketty pois tai sitä ei ole lainkaan, takavetoinen vaatii kuskilta jo erikoisosaamista. Varomaton kaasunpainallus saa perän selvään sladiin, joka on oikaistava luiston suuntaan ohjaamalla ja kaasua höllentämällä – tai jos ehtii, vielä parempi keino on polkea kytkin pohjaan."
Ihan normaalia vielä meillä 90-luvulla kortin saaneilla, että se oma eka auto oli takatuuppari, eikä sen ajaminen mitään erityisosaamista vaadi.
Olen aina ollut sitä mieltä, että nämä apsit, epsit ja muut hilavitkuttimet vievät ihmisiltä sekä ajotaidon että ajamisen ilon.
Minäkin ihmettelin, että kuinka käsiä autonsa kanssa ovat ihmiset, jotka välittömästi luistoneston puuttuessa menettävät autonsa hallinnan. Olkoon etu- tai takaveto. Takatuuppariauto sinänsä (jos nyt tarkoitat takavetoa, jossa myös moottori on takana) vaatii lähinnä ennakointikykyä liukkailla sen suhteen, että takamoottorinen auto ei varoita liukkaasta kuten etumoottorinen takaveto. Takamoottorinen kyllä vetää hiivatisti tosi huonollakin kelillä, eikä perä todellakaan lähde helpoisti alta, mutta voi pojat JOS se lähtee. Se on kuin kierteellä heitetty leka. Tosi vaikea ottaa hallintaan jos oikein kunnolla lähtee lapasesta. Etumoottorisen takavedon haltsaa siinä mielessä paljon paremmin että se varoittaa paljon ennen kuin on karkaamassa.
Tunnenpa oloni nyt jotenkin tosi vanhaksi.
Tässä on yhdistelmänä liukkaalla vaikeasti hallittava vanha auto, jossa ei ole ajonvakautusta sekä kokematon kuljettaja, jonka ajotaidot ovat vaatimattomat. Lisänä vielä mahdollisesti vielä huonot renkaat alla.
Ajovirhe ja mahdollisesti huonot renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ta
kavedossa näin talvisin aina paino peräkontissa (olisiko joku 30 kiloa, en yhtään tiedä mitä traktorin kytkinasetelma painaa), helpottaa liikkeellelähtöjä ja juuri peilijäätiköllä olevien mäkien nousuja. Muuten tuollaiset pyörähdykset suoralla johtuvat yleensä turhan kovasta tilannenopeudesta ja nopeasta pienestä ajoliikkeestä. Toki itsekin olen kerran lähtenyt lähes hallitsemattomaan heiluriliikkeeseen märällä peilijäällä, mutta se johtui mitä ilmeisimmin siitä, että takatukivarsi napsahti juuri sillä hetkellä poikki.
Hyvä että tiedät kaiken kaikesta,sen voin sanoa että mulla on ollut aina takaveto auto ja nyt vuoden vaihteessa ostin ekan nelikon,tallissa on nytkin 3kpl takavetoja vm -73 ,-74 ja -94 M3 354hv
Joten? Sinä saat edelleen ajella just niinkun haluat just niin vanhoilla tai uusilla autoilla kuin haluat ihan niin kaasu pohjassa kuin haluat vältellen kuollaksesi moottorijarrutusta ja kääntää kaasulla loputtomiin. Voithan ottaa vaikka ratinkin pois ja ohjata jakarilla. Miksi et osta vaikka takaveto pick-uppia ja aja koko talvi hiekoittamattomia teitä pitkin ILMAN TAKAPAINOJA. Jos omistat nelivetotraktorin, niin ota siitäkin etupainot pois, ettei suosta ylös nouseminen olisi liian helppoa.
Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään missiota tehdä autollani liukkaalla lukkojarrutuksia tai nousta mäkiä näytöstyyliin poikittain ylös vaikka sinusta se onkin ihan tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavetoisessa?
Kyllä mä uskon että nykyisin vaatii, kun ollaan niin totuttu ajonvakautusjärjestelmiin. Vaikka kortin olisi saanut ajalta ennen abs-ym. hilavitkuttimia, harva taitaa nykyään niin vanhalla autolla ajaa, jossa näitä ei ole. Jos olet ajanut viimeksi yli 20 vuotta sitten "ajettavalla" autolla, uskoisin että vaatisi totuttelua liukkailla ajaa tuollaisella autolla.
Mikäli et painanut kaasua, niin päästit sen äkisti pois, jolloin tuli voimakas moottorijarrutus ja vetävät pyörät jopa lukkiutui liukkaalla.
Takavetoisessa nopeasti kytkin pohjaan luisun alkaessa.
Meidän autossa on jotenkin "tupla vakautin" eli kumpaankin suuntaan vakauttaa
BMW 530d on auton merkki, voiko tuon saada pyörähtämään?
Sinulle nro 31. Toyotan arvo ja säilyy, ja pärjäävät hyvin katsastuksissa. Itse olen ajanut Toyotalla 25 vuotta, enkä vaihda merkkiä. Me Toyotalla ajavat olemme merkkiuskollisia. Miksi vaihtaa, pidän muutaman vuoden ja vaihdan uuteen. On ESP,ABS,SIPS, urvatyynyt, helppoa ajaa, vaikka olisi minkälainen jäätikkö.
Siis teknisiä hienouksia löytyy, SIPS, turvatyynyt. Myös sivuturvatyynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Minulle kävi tuo yksi kerta. Ystävän mies sitten ajoi autoni pois ja kummasteli että kun uudet renkaat autossa mutta auto valuu suoriltaan ja hyvä että hänkin sai auton pois.. ap
Renkaan kumiseos kovettunut? Väärä rengaspaine? Uusiopinnoitus renkaissa?
Liian voimakas korjausliike. Jos auto on uudempi riittää tosiaan maltillinen liikkeen korjaus. Kytkin, kaasu, yms päätee autoissa, joissa ei ole luistoestoa, abs jarruja, jne...
Vierailija kirjoitti:
Sinulle nro 31. Toyotan arvo ja säilyy, ja pärjäävät hyvin katsastuksissa. Itse olen ajanut Toyotalla 25 vuotta, enkä vaihda merkkiä. Me Toyotalla ajavat olemme merkkiuskollisia. Miksi vaihtaa, pidän muutaman vuoden ja vaihdan uuteen. On ESP,ABS,SIPS, urvatyynyt, helppoa ajaa, vaikka olisi minkälainen jäätikkö.
Samalla tavalla tippuu arvon kuin muissakin. Hyvä, edullinen perusauto, mutta tylsin ja mitäänsanomattomin auto ikinä.
Onko aapeen auto 300 sarjan bemari? Kulkeeko se suoralla liukkaalla tiellä suoraan vai tuntuuko että perä nuljuaa kokoajan vähän?
Takapyöränripustuksen etupään puslissa jos on löysää niin auto muuttuu ihme luikeroksi ajaa ja vaiva korostuu jos takapenkillä matkustajia.
katsastuksessa ei muuten ikinä tarkasteta koneen kanssa takapään nivelten ja puslien kuntoa.