Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoni lähti luisuun ja pyörähdin vastaantulijoiden kastaille. Ajovirhe vai missä vika?

Vierailija
01.03.2017 |

Ajoin todella hiljaa mutkasta, sillä tiet ovat umpijäässä ja täynnä hirveitä uria. Mutkan jälkeen suoralla yhtä äkkiä perä lähti luisuun (minulla siis takaveto) ja kaasua en painanut ja koitin tehdä korjausliikkeitä, mutta vissiin urien takia en saanut korjattua ja pyörähdyksiä ympäri.

Säikähdin tuota tosi paljon kun olen vasta kortin omistanut alle vuoden. :/ vaihtia minulla oli ehkä 20 mittarissa ja en mielestäni tehnyt jyrkkää käännöstä.. onneksi en törmännyt kenenkään tai mihinkään mutta nyt minua pelottaa ajaa ihan hirveästi!

Minulle ostettiin ja laitettiin uudet talvirenkaat, mutta kerran käynyt myös silleen, että ajaessani peilijäässä olevaan ylämäkeen ei autoni sitä päässytkään..

Varmasti ajotaidoissa on puutetta vielä, mutta mitähän tuossa sitten tapahtui, onko teillekkin käynyt noin? Hävettää koska liikennettä oli jonkun verran..

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet tehnyt korjausliikkeenkin väärään suuntaan. Jos sun perä lähtee heittämään kaarteen suuntaan niin ohjaa sinne minne se perä menee. Jos siis olet ajamassa vaikka mutkaan joka kääntyy loivasti vasemmalle ja sun perä lähtee heittämään ulkokaarteeseen päin (eli oikealle), niin käännä rattia oikealle. Älä vasemmalle.

Vierailija
42/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka autoni oli takavetoinen pikku pakettiauto Toyota Liteace. Talvella oli pakko laittaa kaks hiekkasäkkiä takarenkaiden kohdille, että sillä pääs ylipäätään mäkiä ylös. Sillä tuli ajeltua mutkaisia ja mäkisiä teitä ja hyvin opin pysymään tiellä. Tosiaan jos luisuun yritti, niin nätisti kaasua ja korjaavat ohjausliikeet maltilla.

Nyt vuosikymmeniä jälkeenpäin kun on absit ja espit ja etuveto, niin ei tahdo saada läheltäpiti- tilanteita aikaan ollenkaan. Ainoa hupi on huonot kitkarenkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi auto ei voi turvallinen, hyvä ajaa, perheauto. Minä en pane mitään painoa vanhoille bemareille, vaarantakaa omanne mutta älkää muiden henkeä. Eri asia, jos on alla uusi BMW, vanhat ovat aikapommeja.

Vierailija
44/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ois pitäny painaa kaasua ja samalla sitten korjausliikkeitä

Ei toddellakaan näin takavetoisessa autossa vaan kytkin pohjaan ja riittävän maltillinen korjausliike.

Vierailija
45/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin katolleni hankeen, kun muuten täysin sulassa tiessä yhden mäen alla olikin yllättäen liukkaat urat. Kaikki tapahtui niin nopeasti ettei ehtinyt kissaa sanoa. Tai kokeilla erilaisia korjausliikkeitä.

Vierailija
46/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ois pitäny painaa kaasua ja samalla sitten korjausliikkeitä

Takavetoisessa?

http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/tiesitko-taman-vetotavoista-ajett…

"Jos luistonesto on kytketty pois tai sitä ei ole lainkaan, takavetoinen vaatii kuskilta jo erikoisosaamista. Varomaton kaasunpainallus saa perän selvään sladiin, joka on oikaistava luiston suuntaan ohjaamalla ja kaasua höllentämällä – tai jos ehtii, vielä parempi keino on polkea kytkin pohjaan."

Luistonesto ei auta jos auto lähtee yllättäen sivuluisuun. Ei kannata luottaa siijhen jäällä sillä se toimii käytännössä vain lumisohjossa jolloin sitä ei muutenkaan tarvitseTilanne voi olla niin nopea että siinä vaiheessa kun tulee ajatus yrittää korjata asiaa se on jo ohi. Joku kilpa ajaja pystyy siihen mutta eivät teboilin baarin rallikuskit. Se käy sivuluisu käy muuten ihan 40-50 nopeudessakin. Ap tapauksessa syy oli jäinen tie. Suomessa viranomaiset yrittävät tehdä kuskista aina syyllisen millä keinolla tahansa.

Vierailija
47/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle nro 31. Toyotan arvo ja säilyy, ja pärjäävät hyvin katsastuksissa. Itse olen ajanut Toyotalla 25 vuotta, enkä vaihda merkkiä. Me Toyotalla ajavat olemme merkkiuskollisia. Miksi vaihtaa, pidän muutaman vuoden ja vaihdan uuteen. On ESP,ABS,SIPS, urvatyynyt, helppoa ajaa, vaikka olisi minkälainen jäätikkö.

Nopea vilkaisu nettiautoon kertoo aivan muuta tojotan arvonsäilymisestä.

Vierailija
48/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teknisiä hienouksia löytyy, SIPS, turvatyynyt. Myös sivuturvatyynyt.

Kyllähän vuonna 2017 nää alkaa löytyä jopa toyotasta.

Vierailija
49/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis teknisiä hienouksia löytyy, SIPS, turvatyynyt. Myös sivuturvatyynyt.

Kyllähän vuonna 2017 nää alkaa löytyä jopa toyotasta.

Volvoon nämä on ollut saatavilla jo 20 vuotta.

Vierailija
50/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännehän on tullut kommentteja. Harmittaa vaan tuollaiset "törttöjä" liikenteessä kommentit. En ole pelkäävä kuski, mutta kun ensin satanut paljon lunta ja nyt plussakelillä tiet ovat umpijäässä ja täynnä syviä uria mielestäni varovainen ajaminen ei ole tyhmyyttä. Ja varmasti en ole vielä osaava kuski enkä olekkaan autokoulun jälkeen olettanut, siksi mainitsinkin että kortti ei ole ollut pitkään.

Ainakin tuon auton kanssa olen oppinut ettei äkki liikkeitä ja kaadutuksia kannata tehdä, tuon mutkan jälkeen ajoin tasaisella kaasulla ja vauhtia ei tosiaan kerennyt olla vielä sillä vasta olin mutkaan hiljentänyt..

Kiitos muuten noista vinkeistä, taidan laittaa takakonttiin jotain ennenkuin lähden uudestaan liikenteeseen.

Ja tämän aloituksen tein juuri siksi, että vinkkejä voi antaa tai kertoa mitä tein väärin, kun en tosiaan mutkan jälkeen alkanut hirveällä tahdilla kaasuttamaan vaan kaasu oli ns tasassa.

Vierailija
51/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä av-mammat tietää paljon autoista ja autoilusta 😉

Vierailija
52/52 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä vielä ap kesäksi muuttuu,systeri sai kortin -2000 ja sille tehtiin ekaksi autoksi toyota corolla sprinter -69 ei vöitä,ei tehostettuja jarrujakaan ja sillä ajoi muutaman ekan vuoden ,auto on vieläkin ehjänä tallessa.

Se oli oikeasti aika huima peli kun moottorina oli viritetty dx corollan 1.3l moottori,itse ajoin sillä mittarin ihan tappiin saakka ja olisi kulkenut kovempaakin vielä,mittari päättyi 160kmh lukemiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi