Mitä tehdä kun lapsi ei vaan tottele, tilitys
Vaikka miten toimisi lapsen kanssa niin lapsi ei vaan tottele. Kun lapsi huomaa, että alan jo hermostumaan niin siihen toteaa ilkkuen, että älä nyt ala rageemaan siinä (tuon sanan on oppinut kaveriltaan). Myöskin ihmettelee, miksi hermostun jos samaa käskyä/kieltoa olen hokenut jo sen kymmenen kertaa. Myöskään lapsi ei saa mitään tehtyä loppuun ilman, että samaa ohjetta pitää käydä toistamassa lukuisia kertoja. Jos lapselle sanoo, että mene hakemaan reppu ja tee läksyt niin repun hakeminen kestää ja kestää. Silloin saa jo kysyä mikä siinä voi kestää noin kauan. Lapsi on jäänyt jo välillä tekemään jotain muuta. Sama toistuu kaikkien asioiden kanssa.
En jaksaisi joka päivä vääntää joka asiasta kun lapsi kieltäytyy tottelemasta ja hymyilee vaan ilkikurisesti. Välillä tuntuu, että lapsi oikein nauttii meidän ärsyttämisestä. Mikään kännykkä kielto ei auta, sama jatkuu silti. En kertakaikkiaan enää tiedä mitä tehdä. Lapsi on jo 10-vuotias.
Lapsi myös käyttää rumaa kieltä ja puhuu epäkunnioittavasti meille vanhemmille sekä veljelleen. Eikä varmasti ole oppinut sitä meiltä! Myös koittaa saada veljeään tekemään omia kotitöitään. Menee siis karjumaan veljelleen ja koittaa näin pakottaa veljensä esimerkiksi viemään roskat. Esimerkki: Lapsi on menossa ulos ja annan eteiseen roskapussin ja sanon, että veisitkö tuon samalla roskikseen. Lapsi ottaa jalat alleen ja juoksee kauaksi roskapussista ja sen jälkeen menee huutamaan veljelleen, että sinä olet lähempänä, ala mennä viemään ne roskat!
Lopputulos on siis että en osaa auttaa lasta, en osaa ohjata lasta käyttäytymään oikein. Vieraiden aikana lapsi käyttäytyy hyvin ja myös koulussa.
Kommentit (44)
Hyvä ketju, jatkakaa keskustelua! Kertokaa myös miksi esiteini ikä on niin vaikea? Jos on rankka esiteini ikä, onko teini-ikä vielä kamalampi? Vai voisiko kapinallisuus ja hankaluus helpottaa jo teini-iässä? Meillä myös 10-vuotias jonka kanssa joutuu vääntämään kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
ihan kuin minun kynästä... Kun on kiire harrastuksiin niin madellaan sitten irvistellään vihaisena kun on taas myöhässä!
Jätäs kerran lähtemättä kun matelu alkaa.
Kun äidillä alkaa savu nousemaan korvista ja lapsi näkee, että äiti on räjähtämispisteessä, niin lapsi ilkkuu ja uhmaa kahta kauheammin. Ainakin meillä on näin. Hitto, että on turhauttavaa. Joskus räjähdän ja huudan lapselle - ei tehoa. Yleensä yritän tosissani hillitä hermojani ja pysyä rauhallisena, mutta eipä sekään auta aina. Tiedän, että tuo huutaminen ei auta. Lapsi pääsee siinä tilanteessa voitolle. Olen kuitenkin vain ihminen. En ihan kaikkea paskaa kestä kuulla omalta lapselta tyynen rauhallisena.
Uskokaa pois, olen kokeillut jäähyjä, pelikieltoja, jopa arestia. En voi sanoa, että kasvattaminen olisi ihan putkeen mennyt. Lapsi tosin on menossa adhd-tutkimuksiin, koska myös koulusta on tullut palautetta ja asioita on alettu miettimään ulkopuolistenkin kanssa.
Meillä on se erona, että lapsi ei myöskään käyttäydy paremmin vieraiden läsnäollessa eikä koulussakaan. Myös toiminnanohjausta tarvitsee päivittäin useasti.
No meillä läksyjen teko ongelmat yleensä liittyy siihen, että lapsi on pyörinyt kavereiden kanssa koko päivän ja on liian väsynyt keskittymään illalla. Lapsi saa jättää läksyt myöhempään ajankohtaan, jos hän huolehtii niistä itse. Eihän se silloin minua haittaa missä järjestyksessä asiat hoidetaan, kunhan hoidetaan. Aivan eriasia on, jos läksyt jää tekemättä tai niiden tekoon liittyy kiukuttelua ja kitinää. Silloin on syytä huolehtia ensiksi läksyistä ja sitten huvista.