Mikä siinä pettämisessä on niin hirveetä?
En oo koskaan tajunnut miksi se on suunnilleen kamalinta mitä voi tapahtua? Miten joku yksittäinen yhdyntä voi olla tärkeämpää kuin kokonaiset perheet arkineen?
No, tietenkään en ole täysin tunteeton, luottamuksen pettäminen ja valehtelu sattuu minuunkin. Mutta miksi juuri seksi on se kauhea juttu? Itselleni esimerkiksi puolison taloudellisen ahdingon luominen ja salailu olisi paljon vakavampi kriisi.
Puhutteko te pettämistä pelkäävät puolisoidenne kanssa yhteisistä rajoista? Sovitteko mikä on ok ja mikä ei, vai oletatteko että kyllä se toinen tietää missä teidän yhteiset rajat menee?
Ja niin, oonko itse pettänyt? Kerran parikymppisenä. Menin kotiin ja kerroin, päätimme erota. Viimeisiään vietiin siinä suhteessa muutenkin. Olemme olleet ystäviä koko tämä ajan. Minua itseäni on petetty useamman kerran. Selän takana vehkeily vitutti, seksi sen sijaan ei juuri herättänyt tunteita.
Nykyisessä liitossani käyn välillä (harvakseltaan) vieraissa, koska mieheni kanssa molemmat saamme siitä kiksejä. En kuitenkaan lähtisi kenenkään matkaan joka ei ymmärtäisi olevansa kolmas pyörä, ja hyväksyisi asiaa. En odota ihmisten ymmärtävän tätä, mutta se on ihana luottamuksen ja yhteenkuuluvuuden tunne, joka syntyy siitä, että pettäminen on meidän suhteessamme aika epätodennäköinen skenaario.
Selittäkää mulle se panemisen massiivinen merkitys?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
En saa lainattua mutta naurattaa toi markkinoimis-kommentti.
Sori, mutta kyllä aion markkinoida kommunikoimista ja rakastamista. :DMahtaa olla vaikeeta jos toisten iloinen ja hyvä parisuhde ottaa niin paljon päähän ettei kestä siitä edes kuulla. (Saati että pitää kehoittaa vielä tappamaan itsensä...)
Ap
Täh? Miten muita ottaa muka päähän sun parisuhde? Eikös se ole nimenomaan niin päin, että sinä olet väsännyt oikein aloituksen siitä, kuinka sinua harmittaa että on muitakin parisuhdemalleja kuin teidän avoin suhteenne?
Oon miettinyt samaa. Siis tuntuuhan se tunnetasolla pahalta, että oma mies olisi jonkun toisen kanssa. Mutta järjellä ajateltuna... Se on vain fyysinen kontakti. Enemmän pitäisi loukkaantua ihastumisesta tai ihan sivusuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun sanoin "Miten joku yksittäinen yhdyntä voi olla tärkeämpää kuin kokonaiset perheet arkineen?" niimpä. Jos yhdessä on sovittu yhteiset pelisäännöt niin kuinka pettäjä voi vaihtaa kokonaisen perheen yhteen yhdyntään. Se vituttaa siinämäärin että saa minun puolestani sitten pitää sen yhden yhdyntänsä ja sanoa adios perheelle.
Sinähän sen seksin sitten arvotat.
Ap
Kyllä yksiavioiseksi sovitussa suhteessa pettäjä lähes poikkeuksetta tietää, että sen kertapanon hintana voi olla oman parisuhteen särkyminen, mutta valitsee kuitenkin mieluummin sen kertapanon. Minä en halua olla tällaisen henkilön kanssa suhteessa enkä ymmärrä miksi minun pitäisi.
Kannatan kyllä ehdottomasti avoimia suhteita. Minusta ihmisten tulisi olla rehellisiä itselleen ja kumppanilleen. Jos jonkun mielestä seksi on sukkien vaihtamista vastaava pikkujuttu niin ok, kunhan pariutuvat tällaiset sitten keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt silkkaa hypoteesia, mutta esitän sen kuitenkin: seksi ja seksuaalisuus koskettavat ihmisen moraalia syvältä ja moraali taas ei ole mikään filosofinen rakennelma vaan kiinteä osa ihmisen psykologisia ulottuvuuksia. Tämän idean mukaan moraali ei ole perimmältään vapaan tahdon asia. Jotkut ovat seksiin liittyvässä moraalissaan hyvin jyrkkiä, toiset taas huomattavasti joustavampia, eikä uusia arvoja ja tapoja opi kuin hitaasti ja rajallisesti. Kaiken lisäksi ne, joiden on hyvä olla jyrkkien arvojensa perusteella, eivät edes halua muuttaa tapojaan.
Osittain kyse on ehkä myös siitä, että seksi nähdään seikaksi joka sinetöi parisuhteen. Esitetään asia vaikka niin, että nainen, joka ajattelee saavansa pitää miehen itsellään ryhtyessään tämä kanssa seksiin, pettyy ankarasti, kun mies käy vieraissa ja naisen ajatus osoittautuu perättömäksi. Tällöin pettäminen aiheuttaa naiselle arvottomuuden tunteen: hänen kallein lahjansa ei ollutkaan riittävä. Samoi se aiheuttaa riittämättömyyden tunteen: hän ei kyennytkään pitämään miestä yksin itsellään.
Nämä olivat siis vain tällaisia ajatuksia, jotka jätän nyt arvioitavaksi. En tiedä, vastasiko tämä tyhjentävästi ap:n kysymykseen. Niin asia kuitenkin näyttää olevan, että harvalle seksi on vain-seksiä. Kyllä siihen pakkaa liittymään syviä tunteita ja odotuksia.
Kallein lahja elämässä lienee ihmisen hyvyys.
Moraali - mikä tahansa - on Jumalan lahja.
Lopulta ihminen muuttuu robotiksi ja seksi kalseaksi ja pakko-oireiseksi, eroottisuus katoaa jonnekin, hillittömyys saa aikaan.
Halutaan olla vapaita ja silti ihminen on kaavamainen mutta eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun logiikka ontuu.
Sä väität että yhdellä yhdynnällä jonkun vieraan kanssa ei ole mitään merkitystä koska se arjen perhe-elämä ja avioliitto on tärkein.
No jos noin on, miksi se pettäjä sitten ei jätä tuota merkityksetöntä tekoa tekemättä ja satsaa siihen tärkeään perheeseensä?
Varmaankin siksi että se on niin mitätöntä. Jos se olisi todella suurta ja merkittävää, silloinhan pettäjä kai vaihtaisi arkensa siihen. Mutta kun se ei ole, on se vähän sama kuin kävisi tupakalla salaa vaikka on sanonut lopettaneensa. Voisin kuvitella.
Ap
Sä et vaan tajua. Siis jos se pettäminen on noin merkityksetöntä, silloinhan sen voi paremminkin jättää tekemättä.
Eikö järkevä ihminen suosi elämässä sitä mikä on tärkeää ja luopuu siitä mikä ei merkitse mitään?
Parisuhdeasioissa ei ole järjellä mitään tekemistä. Ihmisen koko elämä on tunnepitoisia valintoja. Jos joku luulee järjellä toimivansa niin siinähän luulee.
Jos on tunne siitä että parisuhteen toisen osapuolen seksi jonkun muun kanssa on huono juttu, niin sitten on. Evoluution valinta on suosinut tälläisiä tuntemuksia koska jälkeläisten henkiinjääminen on suurempaa parisuhteissa joissa parit pysyvät toistensa kanssa.
On ihmisiä joilla nämä tuntemukset ovat pienempiä tai niitä ei ole. Vaihtelua ilmenee, kuten muissakin asioissa, mutta tälläiset ihmiset ovat vähemmistössä.
Pettäjä ajattelee itseään. Hänelle se seksi vieraan kanssa on tärkeämpää kuin miltä kumppanista tuntuu.
Yleensä se valehtelu ja luottamuksen rikkominen on se pahin asia eikä yhdyntä. Seksi on myös monille tosi intiimi asia ja tämän tekeminen selän takana on loukkaavaa. Itse en ymmärrä miksi pettäjät ovat niin itsekeskeisiä. Moni ei edes tunnusta vapaaehtoisesti ja valehtelevat itselleen ja usein muille sen jothtuvan siitä ettei halua satuttaa toista, mutta tosi asiassa pelkää seurauksia ja tekee päätöksen kumppanin puolesta eli taas ajatteleen vain itseään.
Sekoitat avoimen suhteen ja pettämisen keskenään. Teillä on molemmilla asia tiedossa ja sovittu keskenään. Pettäminen on yhden päätös.
Itseäni on petetty ja vielä ennen ensimmäistä kertaani. Mietipä miltä tuntuu kuulla kuukausia jälkikäteen kun eka kerta ollaan oltu yhdessä. En olisi harrastanut seksiä hänen kanssaan jos olisin tiennyt. Tosin muutenkin itsekeskeinen tyyppi kyseessä.
Itse suuttuisin yhtälailla muista valheista ja petoksista. Meillä onkin parisuhteessa se periaate ettei valehdella ja jos poikaystävä on jostain valehdellut niin kyllä olen suuttunut. Kerron itse myös silloin vaikka riskinä olisi että toinen suuttuu, myös ystävä suhteissa, sillä ei ole minun oikeus päättää toisen puolesta. Aika monesti minulle ei suututa koska olen rehellisesti kertonut jos olen esim. vahingossa möläyttänyt jotain ja vaikka tuskin jäisin edes kiinni siitä niin olen silti kertonut.
Suuttuisin kyllä jos mieheni kertoisi lopettaneensa tupakoinnin ja polttaisi salaa. Ensinnäkin miksi kokisi, että pitää salaa polttaa ja jos ollaan yhdessä sovittu ettei polteta esim. terveyssyistä niin onhan se nyt jos toinen hengittää karsinogeenejä ja pahimmassa tapauksessa sairastuu ja tulee yllätyksenä koska toinen on tehnyt sen salassa.
Meillä kaikki kontakti jossa on seksuaalinen ajatus motiivina on kiellettyä. Voi siis hengailla vastakkaisen sukupuolen kanssa vaikka tanssia yhdessä, olla yökylässä jne. Mutta suudelmat yms on kyllä vain parisuhteen sisällä. Ollaan kyllä fantasisoitu kolmen kimpasta yms, mutta todellisuudessa voisi mustasukkasuus iskeä ja vahingoittaa suhdetta Meidän välillä siis. Muilla voi kyllä toimia.
Tuollainen "pari"suhde kuin ap:lla on mielestäni lähinnä parisuhteen irvikuva. Ei kuvasta minun mittapuullani minkäänlaista sitoutumista eikä kunnioitusta eikä halua olla uskollinen toiselle.
Halutaan vain pitää joku tuttu ja turvallinen siinä lähellä kun ollaan niin luusereita ettei osata olla yksin. Mutta kuitenkin halutaan myös kokeilla vieraita. Mihin tuollainen suhde perustuu? EIhän tuossa voi uskoa eikä luottaa mihinkään.
No, sopii kai sellaisille, joiden elämä pyörii lähinnä kusivehkeiden ja niiden erinäisiin kohteisiin hinkkaamisen ympärillä.
N24
En sekoita käsitteitä. Kuten aloituksessa kerron, olen nuorena pettänyt kerran.
Avoimessa suhteessa taas petetyksi tulemisen tai pettämisen mahdollisuus laskee rajusti.
Ap
Ap,miten voi pettää avoimessa suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun logiikka ontuu.
Sä väität että yhdellä yhdynnällä jonkun vieraan kanssa ei ole mitään merkitystä koska se arjen perhe-elämä ja avioliitto on tärkein.
No jos noin on, miksi se pettäjä sitten ei jätä tuota merkityksetöntä tekoa tekemättä ja satsaa siihen tärkeään perheeseensä?
Varmaankin siksi että se on niin mitätöntä. Jos se olisi todella suurta ja merkittävää, silloinhan pettäjä kai vaihtaisi arkensa siihen. Mutta kun se ei ole, on se vähän sama kuin kävisi tupakalla salaa vaikka on sanonut lopettaneensa. Voisin kuvitella.
Ap
Sä et vaan tajua. Siis jos se pettäminen on noin merkityksetöntä, silloinhan sen voi paremminkin jättää tekemättä.
Eikö järkevä ihminen suosi elämässä sitä mikä on tärkeää ja luopuu siitä mikä ei merkitse mitään?
Itse puhut vain periaatteista, mutta et selitä niitä mitenkään. Toisen ihmisen käytökseen ei voi vaikuttaa, vain omiin reaktioihinsa voi. Jos maito pääsee läikkymään, ja parisuhteen uljopuolista seksiä tapahtuu, MIKSI se on suunnilleen maailman hirvein asia? Kukaan tavallinen ihminen ei luovu asioista jotka eivät ole tärkeitä, se on inhimillistä. Kaikki myös mokailevat. Toivon toki harharetkettömiä liittoja heille jotka niitä haluavat, mutta joidenkin avioerojen takana ei ainoa syy ole "pettäjän pettäminen". Siellä on myös lisäksi sellainen syy kuin että joku päätti seksin olevan niin voimakas joukkotuhoase, ettei sitä pettämistä voi käsitellä muutoin kuin eroamalla.
En vaan voi olla mitenkään ap:n tyyppinen rauhallinen miestään miellyttävä nainen. Hänhän itse ilmeisesti antaa miehensä kuksia ympäriinsä ja itse sitten ilmoituksensa mukaan "pettää" koska se miellyttää miestä. Ja käy sitten ihmettelemässä AV_llä kuin pettäminen on cool, eikä merkityse mitään.
What? Eikö ap:lla ole mitään omia tunteita ja intohimoja?
Jos kokoajan vedetään vaakamamboa kenen kanssa vaan, niin eikös se omakin puoliso pian muutu yhdentekeväksi ja se ihana intiimi yhdessäolo pelkäksi aktiksi, jolla ei ole enempää merkitystä kuin tupakan tumppaaninen katuun?
Ja toisaalta jos ollaan parisuhteessa luottamuksella ettei muihin kosketa ja siksi ei käytetä ehkäisyä, niin onhan se aika petos jos mies pettää sopimukset, ei käytä kortsua, joten mies kantaa sitlä "merkityksettömältä" partenriltaan vaimolle taudin ja ehkäpä mies saa lapsenkin syrjähypyltään.
En mää vaan tollaista katselis vienosti hymyillen kuin pakkasessa jäätynyt viilipytty.
Vierailija kirjoitti:
Sun logiikka ontuu.
Ei, vaan sinun logiikka ontuu.
Luottamuksen pettäminen ja valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
En sekoita käsitteitä. Kuten aloituksessa kerron, olen nuorena pettänyt kerran.
Avoimessa suhteessa taas petetyksi tulemisen tai pettämisen mahdollisuus laskee rajusti.
Ap
Mitä helvettiä sä horiset? Sun ajatusmaailmassa uskollisuus on ilmeisesti yhdentekevä asia, joten miksi edes puhut pettämisestä? Pettäminen on luottamuksen tuhoamista, avoimessa suhteessa luottamuksella ei ole sijaa muutenkaan, joten tietenkään sellaisessa suhteessa ei voi olla pettämistä. Lopeta nyt noiden kehäpäätelmien sössötys ja suunnittele vaikka mitä tai ketä aiot naida seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen "pari"suhde kuin ap:lla on mielestäni lähinnä parisuhteen irvikuva. Ei kuvasta minun mittapuullani minkäänlaista sitoutumista eikä kunnioitusta eikä halua olla uskollinen toiselle.
Halutaan vain pitää joku tuttu ja turvallinen siinä lähellä kun ollaan niin luusereita ettei osata olla yksin. Mutta kuitenkin halutaan myös kokeilla vieraita. Mihin tuollainen suhde perustuu? EIhän tuossa voi uskoa eikä luottaa mihinkään.
No, sopii kai sellaisille, joiden elämä pyörii lähinnä kusivehkeiden ja niiden erinäisiin kohteisiin hinkkaamisen ympärillä.
N24
Sinun elämäsi tässä tuntuu niiden kusivehkeiden ympärillä pyörivän jos ne jotenkin sinusta määrittelevät suhteen aitouden.
Neljä sivua vouhotusta mutta kukaan ei ole vielä vastannut että miksi se vieraissa käynti on niin hirveä asia? Ok, jos ollaan varta vasten sovittu että näin tehdään, niin silloin toki rikotaan sitä sopimusta, mutta edelleen puuttuu se vastaus kysymykseen miksi tällaista ollaan alun alkaenkaan sovittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N24
Sinun elämäsi tässä tuntuu niiden kusivehkeiden ympärillä pyörivän jos ne jotenkin sinusta määrittelevät suhteen aitouden.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.. :D
Oli se, siis sinun harjoittamana, miehesi näkökulmasta. Mutta länsimaissa ei ole enää mahdollista vaatia neitsytvaimoa.