Kelan etuuskäsittelijän toimeen soveltuva koulutus?
"Sinulla on soveltuva koulutus tai olet parhaillaan opiskelemassa. --- Pääset tutustumaan Kelan toimintaan ja saat arvokasta ja opintojasi tukevaa työkokemusta."
Mikähän mahtaa olla tuo soveltuva koulutus? :D
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pitkäaikaistyötön tradenomi ja olen hakenut kelaan pian 10 kertaa töihin. Ikinä en ole päässyt edes haastatteluun.
Hae HR puolelle, huutava pula jos yhtään on sen puolen kokemusta.
Mä täytän kohta 62 ja mulle tarjottiin duunia mutta mulla on hyvä työpaikka enkä aio enää vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jos laittaisi ihan pokkana kyseisen laitoksen jonkun johtohenkilön suosittelijaksi?
Tottahan ne nyt soittelee niille suosittelijoille. Meillä ainakin soitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Sisareni pääsi lähihoitajana töihin Kelaan, hänen miesystävänsä työskenteli Kelassa pomona.
Jokaisella meillä on kai tuttuja jossakin töissä. Hakekaa sinne missä teidän tutut on.
Minusta on ihan selvää, että otetaan mieluummin joku jonka joku tuntee ja jopa suosittelee. Tuskin kukaan suosittelee tuttuaan joka ei hoida hommiaan, ei ole motivaatiota töihin ylipäätään. Paljon varmempaa palkata jonkun tuttu kuin ihan randomina joku pystymetsästä. Ei tiedä minkä maanvaivan siitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti hakee julkiselle töihin? Vain loiset. Menkää oikeisiin töihin.
Tuo homma tullaan automatisoimaan ja prosessti ja tuet yksinkertaistetaan. Suomen talous ei kestä käsittelijä-armeijaa.
Varmaan tullaankin joku kansalaispalkkasysteemi kehittämään ja onhan sitä jo maalailtu ainakin parikymmentä vuotta mutta kauan vie ennen kuin se toteutuu. Ei sun eikä mun elinaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni kyseli Kelasta pelkän etuuskäsittelijän töitä sosiaalityöntekijän papereilla (siis maisteri). Langan päässä ollut henkilö oli nauranut ja sanonut, ettei se (että joku on pätevä sossun työhön ja omaa yliopistotutkinnon) vielä mitään sano ja heillä on monenlaisella taustalla ihmisiä töissä. Asiakaspalvelukokemus kuulemma määrää. Tiedän Kelassa olevan töissä merkonomin, joka on suurin piirtein aikaisemmin myynyt jotain lähestulkoon Louis Vuittonin laukkuja hienossa paremman väen erikoisliikkeessä. Se vissiin sitten taisikin olla sitten sitä Kelassa vaadittua "asiakaspalvelukokemusta" kun kerran sosiaalityötä pääaineenaan opiskellut maisteri suurinpiirtein nauretaan ulos jo heti kättelyssä!!!
Nauraisin minäkin. Miksi kukaan sossu hakisi Kelaan, jossa on palkka puolet pienempi kuin sossulla virassa ja sosiaalityöntekijöistä on huutava pula ja työllisyys 100%.
No sossun koulutuksen hankkinut on voinut joutua jostakin syystä pakosta muuttamaan seudulle, jossa ei sadan kilometrin säteelläkään ole sossun hommia. Esim. uuden puolison vuoksi, huonokuntoisen vanhan isän tai äidin vuoksi, tms. Sossun töissä pitää myös olla ajava ja autollinen- kaikki eivät sitä ole. Esim. ystäväni, joka on 6 ällän ylioppilas, ei koskaan päässyt autokoulusta edes läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni kyseli Kelasta pelkän etuuskäsittelijän töitä sosiaalityöntekijän papereilla (siis maisteri). Langan päässä ollut henkilö oli nauranut ja sanonut, ettei se (että joku on pätevä sossun työhön ja omaa yliopistotutkinnon) vielä mitään sano ja heillä on monenlaisella taustalla ihmisiä töissä. Asiakaspalvelukokemus kuulemma määrää. Tiedän Kelassa olevan töissä merkonomin, joka on suurin piirtein aikaisemmin myynyt jotain lähestulkoon Louis Vuittonin laukkuja hienossa paremman väen erikoisliikkeessä. Se vissiin sitten taisikin olla sitten sitä Kelassa vaadittua "asiakaspalvelukokemusta" kun kerran sosiaalityötä pääaineenaan opiskellut maisteri suurinpiirtein nauretaan ulos jo heti kättelyssä!!!
Nauraisin minäkin. Miksi kukaan sossu hakisi Kelaan, jossa on palkka puolet pienempi kuin sossulla virassa ja sosiaalityöntekijöistä on huutava pula ja työllisyys 100%.
Se puolet parempi palkka ja 100% työllisyys koskee muuten vain lasua. Kaikki sossut ei lasussa tahdo/voi työskennellä.
On kyllä typerää, jos pitää paikkansa, että sossua ei esim. etuuskäsittelijäksi kelaan palkattaisi, jos sellainen sinne hakee. Sossun/sosionomin papereilla pitäisi kyllä päästä tuollaiseen duuniin automaattisesti/muiden hakijoiden ohi, oli suhteita ja suosittelijoita tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa olla Kelan etuuskäsittelijä?
Aika masentava duuni istua koneella ja lukea työttömien hakemuksia päivästä toiseen.
Työttömien? Kelan asiakkaita ovat myös opiskelijat, eläkeläiset, osatyökykyiset tai muuten osa-aikaista työtä tekevät, työssäkäyvät psykoterapiaa tai muuta kuntoutusta saavat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sossun koulutuksen hankkinut on voinut joutua jostakin syystä pakosta muuttamaan seudulle, jossa ei sadan kilometrin säteelläkään ole sossun hommia. Esim. uuden puolison vuoksi, huonokuntoisen vanhan isän tai äidin vuoksi, tms. Sossun töissä pitää myös olla ajava ja autollinen- kaikki eivät sitä ole. Esim. ystäväni, joka on 6 ällän ylioppilas, ei koskaan päässyt autokoulusta edes läpi.
Täällä ajokortiton sossu, ei ole ollut ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Entinen pitkä asiakkuussuhde kelaan, esim pitkäaikaistyötön tradenomi.
En voinut olla nauramatta, koska olen entinen kohtuullisen pitkäaikaistyötön tradenomi, nykyinen Kelan etuuskäsittelijä :D Mutta minulle siitä työttömyydestä oli käytännössä hyötyä nykyisissä tehtävissä, kun käsittelemäni etuudet oli asiakkaan näkökulmasta tuttuja, eikä ole yhtään pahitteeksi, että pystyn asettumaan asiakkaan asemaan ja ymmärtämään millaista on täytellä "lippulappuja" ja luovia byrokratiaviidakossa, kun olen sitä itsekin aikoinani joutunut tekemään. Nyt vain teen ruudun toiselta puolelta.
Samoja aikoja aloittaneilla työkavereilla on monenlaista ammattia, osa amk-tasoa, osa yliopisto-opiskelijoita ja osalla oli lukio + pari amiskoulutusta (ja työkokemusta) taustalla. Osa on työpaikan vaihtajia, mutta aika moni meistä "uusista" on amk-tasoa, osa sosionomeja, osa tradenomeja. Suhteilla ei ole kukaan töihin päässyt ainakaan meidän toimistoon.
Toimeentulotukea joskus hakeneena luulen että ala-aste matematiikan suorittaminen riittää.
Tiedän Kelaan päässeen suunnittelijaksi ainakin kirjallisuustiedettä opiskelleen ja toisen ruotsin kieltä opiskelleen. Ja suunnittelija on paljon korkeammalla hierarkiassa, kuin etuuskäsittelijä. Aikaa kaukaa haetuilta tuntuvat kyllä nuo koulutukset...Sitten joku täällä sanoi, että sosiaalityötä opiskellut nauretaan ulos...
Miksi Kelaan on kova hinku töihin? Saa vain p*skaa niskaansa asiakkailta, myös kirjaimellisesti.
Lihanleikkaaja tai seppä on riittävä työkokemus. Asiakasta pistetään kuin vierasta sikaa, tai sitten taotaan lekalla otsaan.
Soveltuvaa korkeakoulututkintoa noissa usein vaaditaan. Eräällä Kelan etuuskäsittelijänä toimivalla tuttavallani on maisterin paperit ja sh:n koulutus. Itsellä myös terveysalan AMK-koulutus ja yliopistolta kandi sopivalta alalta. Jos nykyiset työt loppuu, aion tällä taustalla hakea. Noi YAMK- tutkinnotkin vois kuvitella soveltuvan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa olla Kelan etuuskäsittelijä?
Aika masentava duuni istua koneella ja lukea työttömien hakemuksia päivästä toiseen.Työttömien? Kelan asiakkaita ovat myös opiskelijat, eläkeläiset, osatyökykyiset tai muuten osa-aikaista työtä tekevät, työssäkäyvät psykoterapiaa tai muuta kuntoutusta saavat jne.
Myös ihan työssä olevat ja lapsiperheet, vanhemmiksi tulevat jne.
Olen joskus hakenut, mutta en päässyt. Tekisin ihan tosi mielellään tuota hommaa, mutta kun pääsisi. On maisterin tutkinto ja cv on kunnossa. Kun tietäisi miten ne karsii hakijat jos kerran ei pelkillä suhteilla mennä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus hakenut, mutta en päässyt. Tekisin ihan tosi mielellään tuota hommaa, mutta kun pääsisi. On maisterin tutkinto ja cv on kunnossa. Kun tietäisi miten ne karsii hakijat jos kerran ei pelkillä suhteilla mennä.
Minä voin kertoa: olet ylikoulutettu. Etuuskäsittelijän työhön sopii parhaiten ammatillisen tai AMK-tutkinnon suorittanut. Työssä ei tarvitse osata mitään valmiiksi, normaalit toimistotyövalmiudet riittävät. Tehtävään koulutetaan työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Soveltuvaa korkeakoulututkintoa noissa usein vaaditaan. Eräällä Kelan etuuskäsittelijänä toimivalla tuttavallani on maisterin paperit ja sh:n koulutus. Itsellä myös terveysalan AMK-koulutus ja yliopistolta kandi sopivalta alalta. Jos nykyiset työt loppuu, aion tällä taustalla hakea. Noi YAMK- tutkinnotkin vois kuvitella soveltuvan hyvin.
Ei vaadita, päinvastoin. Ammatti- tai ammattikorkeakoulututkinto on koulutusvaatimuksena.
Jospa meillä on armelias Jumala, joka ei päästä tiettyjä ihmisiä Kelaan toimittamaan byrokraattista taskulaskimen/kassakoneen virkaa. Tai sossuun kertomaan toinen jalka haudassa olevien monisairaiden umpidementtien kotonaan edelleen asuvien omaisille, ettei teidän vanhemmallenne mitään maksusitoumusta hoitokotiin edelleenkään ja todellakaan kirjoiteta. Kas kun täytyy säästää, säästää, säästää ja mikä huomionarvoista: noudattaa führerin käskyjä. Mistä ne sitten tulevatkin.