Kelan etuuskäsittelijän toimeen soveltuva koulutus?
"Sinulla on soveltuva koulutus tai olet parhaillaan opiskelemassa. --- Pääset tutustumaan Kelan toimintaan ja saat arvokasta ja opintojasi tukevaa työkokemusta."
Mikähän mahtaa olla tuo soveltuva koulutus? :D
Kommentit (96)
Joo palkka kiinnostaa. Käsittääkseni aika pienet liksat.
Itsekin pääsin Kelaan ilman mitään kontakteja. Olen sosionomi ja pääsin 3. hakukerralla. Käsittelen toimeentulotukea. Palkka nousee joka vuosi, tällä hetkellä n. 2700e/kk. Parempi duuni tää on kuin moni sosiaalialan työ, asiakkaat raivoo vaan puhelimessa mutta ei pääse käsiksi.
Itse olin Kelalla etuuskäsittelijänä toimeentulotuessa n. 1,5 vuotta. Taloon pääsin ilman suhteita ja koulutuksena on tradenomi.
Mukava työporukka ja hyvät edut (lounasetu ja jopa hammashoito). Palkka ei päätä huimaa, mutta lomat ovat hyvät.
Miinuksena se, että asiakkaiden osalta voi vastaan tulla mitä vaan. Onneksi vain papereissa tai korkeintaan puhelimessa. Työntekoa myös valvotaan tavotteiden muodossa jatkuvasti. Viihtyvyyteen vaikuttaa erittäin paljon se, minkälainen tiimiesimies sattuu kohdalle.
Minkälainen tässä on haastattelu?
Toivottavasi Kelassa on ollut isot rekryt tämän vallitsevan tilanteen takia. Uskoisin että resursseja kaivataan ja siinä mahdollisuus monille myös työllistyä. Tsemppiä kaikille!
Onko teologian maisteri soveltuva tutkinto etuuskäsittelytyöhön (esim. toimeentulotuki, työttömyysturva, asumistuki)?
TätäKIN Hiilamo kritisoi, että tradenomi olisi muka pätevä: https://yle.fi/uutiset/3-11908887
Vierailija kirjoitti:
Onko teologian maisteri soveltuva tutkinto etuuskäsittelytyöhön (esim. toimeentulotuki, työttömyysturva, asumistuki)?
Miksi haluaisit työhön, joka ei vastaa tippaakaan koulutustasi? Maisterille työ ei sovi, siihen se on aivan liian yksipuolista ja suorittavan tason työtä. Lisäksi palkka on huono.
Vierailija kirjoitti:
TätäKIN Hiilamo kritisoi, että tradenomi olisi muka pätevä: https://yle.fi/uutiset/3-11908887
Etuuskäsittelijän työ ei vaadi minkäänlaista muuta pätevyyttä kuin mikä tahansa toimistorutiinityö. Kyseessä ei ole sosiaalityöntekijän työ. Ennen sosiaalitoimistoissa vastaavaa työtä tekivät merkonomit.
Hain kerran Kelaan toimistopäälliköksi, aika moni opiskelukaverini oli päässyt sellaiseksi. Olin loppusuoralla ja perusteellisissa psykologisissa testeissä. Lopulta oli vain minä ja se toinen, joka valittiin. Hän vaikutti tosi hiirulaiselta. Kysyin valitsijoilta palautetta ja olin muuten kuulemma hyvä, mutta "liian dynaaminen", että kuulemma työ siellä on rutiininomaista ja suorittavaa ja samanlaiset vaiheet toistuvat paljon. Ehkä en olisi oikeasti sinne sitten sopinutkaan. Koulutukseni oli vtm sosiaalipolitiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Hain kerran Kelaan toimistopäälliköksi, aika moni opiskelukaverini oli päässyt sellaiseksi. Olin loppusuoralla ja perusteellisissa psykologisissa testeissä. Lopulta oli vain minä ja se toinen, joka valittiin. Hän vaikutti tosi hiirulaiselta. Kysyin valitsijoilta palautetta ja olin muuten kuulemma hyvä, mutta "liian dynaaminen", että kuulemma työ siellä on rutiininomaista ja suorittavaa ja samanlaiset vaiheet toistuvat paljon. Ehkä en olisi oikeasti sinne sitten sopinutkaan. Koulutukseni oli vtm sosiaalipolitiikasta.
He olivat oikeassa. Työ on suorittavaa toimistotyötä, tuskin kukaan maisteri viihtyy siinä pitkään.
Minä pääsin joskus aikoinaan Kelalle videohaastatteluun matkatoimistovirkailijan koulutuksella, mutta vedin hakemuksen pois, koska tulin siihen tulokseen, etten halua sinne töihin. Muistaakseni oli juuri etuuskäsittelijän tehtävästä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pitkäaikaistyötön tradenomi ja olen hakenut kelaan pian 10 kertaa töihin. Ikinä en ole päässyt edes haastatteluun.
Vikahan ei ole koulutuksessasi, vaan siinä, että et ole verkostoitunut oikeiden ihmisten kanssa.
Ennen puhuttiin nepostimsita ja korruptiosta, nykyään verkostoitumisesta.
Kelan omassa työnhakuilmoituksessa ollut "jokin sosiaali-ja terveysalan amk-tutkinto"
Hakuilmoituksessa lukee, että ammatillinen tai amk-tutkinto. Ei tartte olla sote-alalta.
Muistan että 80-luvuklla kelaan laitettiin luuserit töihin. kukaa ei halunnut sinne.
Tuttuni kyseli Kelasta pelkän etuuskäsittelijän töitä sosiaalityöntekijän papereilla (siis maisteri). Langan päässä ollut henkilö oli nauranut ja sanonut, ettei se (että joku on pätevä sossun työhön ja omaa yliopistotutkinnon) vielä mitään sano ja heillä on monenlaisella taustalla ihmisiä töissä. Asiakaspalvelukokemus kuulemma määrää. Tiedän Kelassa olevan töissä merkonomin, joka on suurin piirtein aikaisemmin myynyt jotain lähestulkoon Louis Vuittonin laukkuja hienossa paremman väen erikoisliikkeessä. Se vissiin sitten taisikin olla sitten sitä Kelassa vaadittua "asiakaspalvelukokemusta" kun kerran sosiaalityötä pääaineenaan opiskellut maisteri suurinpiirtein nauretaan ulos jo heti kättelyssä!!!
Tiedän monia merkonomeja, jotka hakeneet aina joku tradenomi ym on päässyt edelle.