Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle

Vierailija
25.02.2017 |

Minä aloitan:

1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.

2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.

3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.

4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.

5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.

6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.

Jatkakaa...

Kommentit (1383)

Vierailija
141/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punasista linsseistä saa tosi täyttävän ja maukkaan keiton! Puuroon raejuustoa niin tulee täyttävä ateria. Soijarouheesta saa vaikka mitä!: makaronilaatikkoa, bolognesea ym.

Missä näitä vitun linssejä ja paskoja sitten myydään?

Ihan joka ruokakaupassa. Lähisiwasta ei ehkä löydy, mutta köyhä ei käytä siwaa muutenkaan.

Vierailija
142/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlissä on myös vitamiineja edullisesti. Kyllä minä köyhänä satsaisin esim. d-vitamiiniin talviaikana sekä lapsilla että aikuisilla, koska sillä on tutkitusti positiivisia terveysvaikutuksia. Ravintoköyhä ruoka ei takaa vastustuskykyä, jos ei pysty ostamaan ympäri vuoden hyvälaatuista ruokaa, eikä esim. juo maitoa lainkaan.

Miksi ei pystyisi ostamaan ympäri vuoden ravitsevaa ruokaa?  Turha ainakin vetää mitään kallis-korttia. Maidon juomattomuus ei aiheuta mitään ravinnon puutetta.

Nii-in. Tuollainen "jos köyhillä ei ole leipää, niin syökööt sitten kakkua" -asenne minullakin oli. Siihen asti, kun itse tipahdin lähes nollatuloille (alle 700 euroa kuussa, yksineläjä, ei oikeutta toimeentulotukeen). Elin pitkään halvimmalla pastalla, puurolla, pannukakulla (silloin kun oli varaa ostaa munia) ja sillä, mitä niihin sattui saamaan lisukkeeksi tai päälliseksi. Välillä ostin perunoita kun kilohinta oli jotain 30 centtiä, ja tein lohkoperunoita kuorineen. Onneksi oli lahjaksi saatu valtava purkki monivitamiinipillereitä. Se varmaan pelasti minut keripukilta tai muulta puutostaudilta.

Pesuaineista loppui kerran shampoo kun seuraavaan tukipäivään oli vielä 2 viikkoa. Pesin tukkani suihkugeelillä.

Synkän huvittavia nämä "hiustenvärjäysaineet vain 4 euroa!" ja "ei kasvisten kilohinta ole kuin jotain 3 euroa!" -huutelijat. Varmasti tarkoittavat hyvää, mutta hyötyä noista ei ole todella köyhille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskeluaikoina aivan superköyhä, nyt keskituloinen. Silloin pärjäsin näin:

Ei nettiä kotona

Ei mitään tilattua sanomalehteä tms

Vaatteet kirppareilta, kavereilta tms

Huonekalut kierrätyskeskuksesta

Ruokajuomana aina vesi tai tee

Aamulla puuro+ kananmuna

Opiskelijalounas

Illalla kasvissosekeitto plus rahka, kotitekoiset sämpylät

Sesonkivihanneksia tai hedelmiä, usein porkkanaa ja kaalia, aina alle 1€/kg

Viikonloppuisin ruokaa aina halvoista aineksista, ei mitään ekstraa, karkkia tai muuta mättöä. Hyödynsin kaikki tapahtumat missä ilmaista ruokaa.

En käyttänyt alkoholia tai tupakoinut

Välillä oli pakko vähän törsätä esim kahvilassa tai kampaajalla, että elämä olisi tuntunut elämisen arvoiselta. Pärjäsin kuitenkin opintotuella.

Vierailija
144/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkällä puurolla ei pitkälle pötki.

Pelkkä puuro ei vie kyllä nälkää yhtään. Itselläni on aamupuron kylkiäisenä aina pari palaa ruisleipää ja silti on nälkä jo parin tunnin päästä.

Juu ei kai kun täytät hiilariannoksen hiilarilla. Puuron seuraksi jotain proteiinia, kananmuna tai vaikka pari siivua kinkkua, niin nälkä pysyy poissa paremmin. Toiset sekoittaa sen munan sinne puuroon. Minä ennemmin syön sen puolikovaksi keitettynä.

Tätä jo ehdotettiin, mutta hän haluaa sen leivän syödä. Ja olla nälkäinen :)

Näin ohimennen huomauttaisin, että toisilla puuro ja hiilihydraatit pitävät oikeasti nälkää. En löytänyt sitä parin vuoden takaista tutkimusta, jossa kerrottiin että ihmiskunnassa osa tarvitsee proteiineja tunteakseen kylläisyyttä ja osa viljoja. Tämä liittyy metsästys-kalastus- ja maanviljelysyhteiskuntiin, ja perintötekijöihin sekä muistaakseni siihen, miten oma elimistö polttaa ravintoa.

Mulla esimerkiksi proteiinit eivät pidä nälkää, tekevät vain olon tukkoiseksi. Jogurtti-kananmuna-juusto-liha-kala-kana-aamiainen on epämiellyttävä, ja olen taas nälkäinen tunnin päästä. Mutta iso lautasellinen tai pari kaurapuuroa voisilmän kanssa pitää mut liikkeessä lounaaseen asti. 

Vierailija
145/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa mikä säästö olla mies! Ei tarvita meikkejä, ei hiusvärejä, ei rintaliivejä,  ei tamponeja ...

Tai sitten voi olla tarpeeksi hyvännäköinen nainen.

Saippua on aika turha tarvike, jos päivittäin käy suihkussa ja huolehtii muutenkin hygieniastaan. Vessassa voi olla käsien pesua varten halvinta ainetta, mitä kaupasta löytyy jos vaan iho kestää, eikä sitten vaadi käsivoiteita.

Miksi joku ostaa vitamiineja purkissa eikä sen sijaan syö terveellistä ruokaa?Nyt on ollut esim. appelsiineja 50 snt/kg ja perunoita 20 snt/kg. D-vitamiinia saa ulkoilemalla, ja tähän aikaan vuodesta on jo aurinkoisia päiviä.

Vierailija
146/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ohimennen huomauttaisin, että toisilla puuro ja hiilihydraatit pitävät oikeasti nälkää. En löytänyt sitä parin vuoden takaista tutkimusta, jossa kerrottiin että ihmiskunnassa osa tarvitsee proteiineja tunteakseen kylläisyyttä ja osa viljoja. Tämä liittyy metsästys-kalastus- ja maanviljelysyhteiskuntiin, ja perintötekijöihin sekä muistaakseni siihen, miten oma elimistö polttaa ravintoa.

Mulla esimerkiksi proteiinit eivät pidä nälkää, tekevät vain olon tukkoiseksi. Jogurtti-kananmuna-juusto-liha-kala-kana-aamiainen on epämiellyttävä, ja olen taas nälkäinen tunnin päästä. Mutta iso lautasellinen tai pari kaurapuuroa voisilmän kanssa pitää mut liikkeessä lounaaseen asti. 

Teitä toisia on aika vähän, kun useimmilla aamupuuroa syövillä on kamala nälkä lounasaikaan. Mutta ei se mitään, se on oikein terveellinen ruokailutapa. Illalla syödään sitten vähemmän. Minulle sopii paljon paremmin viili/jugurtti/muna-ateria iltaisin.

Vierailija
147/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota marja maasta, et tarvitse pillereitä, kun syöt marjoja päivittäin puuron kanssa tai välipalaksi. Jos sinulla on hyvä kylmäkellari tai tilava viileäkaappi, osta syksyllä perunoita ja erilaisia juureksia varastoon, ellet sitten ole viljellyt niitä itse.. Hinnat nousevat talvella!

Aina kun voit, kulje jalan tai pyörällä. Kun liikut riittävästi näin, et tarvitse kuntosaleja.

Älä osta sitä, mitä mieli tekee tai mitä arvelet tarvitsevasi tai mitä ilman et muka voi olla. Osta vain se, mikä on hengissä pysymisen kannalta välttämätöntä. Et tarvitse limuja, mehuja tai sipsejä ja namusia hengissä pysymiseen. Sen sijaan ravitsevaa ruokaa tarvitset. Usein ei kannata ostaa sitä halvinta vaihtoehtoa, koska se on tavallisesti tyhjää höttöä. Vähän hintavampaa ei tarvitse ostaa edes niin paljon kuin halvempaa, esim. halpa jauheliha sulaa pannulle eikä siitä paljon jää jäljelle, kun taas laadukkaampi ei kuihdu juuri lainkaan. Halvemmista ruhonosista saa pitkään hauduttamalla (hellalla tai uunissa, toivottavasti kunnon leivinuunissa) perunoiden ja juuresten kanssa todella maukasta ruokaa. Te, joilla on oikea puilla lämmitettävä leivinuuni, toivottavasti käytätte sitä usein, sillä samalla kun uuni lämpiää, leviää koko kotiin ihan toisenlainen lempeä lämpö kuin patterista.

Vierailija
148/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä puuro ei vie kyllä nälkää yhtään. Itselläni on aamupuron kylkiäisenä aina pari palaa ruisleipää ja silti on nälkä jo parin tunnin päästä.

Jospa vaihtaisit sen leivän juustonpalaan tai keitettyyn kananmunaan, ei olisi heti nälkä. Se leipä kun ei ole sen kummoisempaa kuin puurokaan.

Leipäni päällä on aina joko juustoa, tai kananmunaa, silti siis nälkää pukkaa. En tykkää syödä pelkkää juustoa, tai pelkkää kananmunaa ja ruisleivästä pidän. Aaamiaisen pitää myös maistua hyvältä, koska muuten en saa heti aamusta syötyä.

Ratkaisu siihen on sen leivän poisjättö, mutta et sitä halua. Entäs, jos vaihtoehtoisesti jätät puuron pois. Jos sekään ei käy, niin sitten ei voi mitään.

Vaihtoehto mihin? Ei minulla ole mitään tarvetta aamiaistani muuttaa. Kunhan vaan totesin, että pelkkä puuro ei vie nälkää. Mitä leipään tulee, niin minulla kyllä nälkä lähtee leivällä, toisin kuin puurolla, jolla jää näläntunne, vaikka söisin sitä kattilallisen kerralla.

Ok, sori kun puutuin aamupalaasi. Viestissä kuitenkin mainitsit, että puuroa ja leipää syötyäsi on nälkä jo parin tunnin päästä.

Niin mainitsinkin, mutta ei se ole ongelma, sillä syön silloin välipalan ja sillä pärjään lounaaseen asti. Viestin pääpontti oli se, että puuro ei vie nälkää, vaan reilummankin satsin jälkeen jää näläntunne.

En kyllä ymmärrä myöskään sitä, että miten ihmeessä se leivän poisjättö vähentäisi näläntunnetta?

Vierailija
149/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa mikä säästö olla mies! Ei tarvita meikkejä, ei hiusvärejä, ei rintaliivejä,  ei tamponeja ...

Tai sitten voi olla tarpeeksi hyvännäköinen nainen.

Saippua on aika turha tarvike, jos päivittäin käy suihkussa ja huolehtii muutenkin hygieniastaan. Vessassa voi olla käsien pesua varten halvinta ainetta, mitä kaupasta löytyy jos vaan iho kestää, eikä sitten vaadi käsivoiteita.

Miksi joku ostaa vitamiineja purkissa eikä sen sijaan syö terveellistä ruokaa?Nyt on ollut esim. appelsiineja 50 snt/kg ja perunoita 20 snt/kg. D-vitamiinia saa ulkoilemalla, ja tähän aikaan vuodesta on jo aurinkoisia päiviä.

En kyllä menis ulos tähän aikaan t-paidalla ja sortseilla.....

Vierailija
150/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei tainnut tulla vielä muitten hyvien vinkkien ohella: sähkö.

Kaihtimet auki, töpselit irti pistorasioista (kaikki puhelinlaturit, lamput, televisiot,pesukoneet yms.)

Kynttilät tuovat tunnelmaa, valaistusta ja kestävät pitkään. Kulutushinta laskee kun ei ole valmiustilassa...

Vierailija
151/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on äitini maksama passi. Täällä tarjotaan aina välillä reissuja Tallinnaan 10e. Sisältää risteilyn ja bussimatkan. Muutaman kerran olen ostanut matkan, otan laivalle omat eväät, kävelen keskustaan Tallinnassa tai ilmaisella bussilla kauppakeskukseen. 

Tallinnassa menen ruokakauppaan ja teen ostokset, yleensä mulla on lista mitä ostan. Kun vähennän kulut, matkan hinnan 10e olen silti monta kymppiä voitolla siihen mitä ostokseni olisivat maksaneet Suomessa. Tallinnassa en kuluta muuhun kuin ruokakauppaan, jos oikein törsään niin ostan alle euron leivoksen itselleni laivalle kahvin kanssa paluureissulle.

Tallinnasta ostan hygieniatuotteita, ruokaa, pesuaineita, mausteita jne.

Vierailija
152/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitä toisia on aika vähän, kun useimmilla aamupuuroa syövillä on kamala nälkä lounasaikaan. Mutta ei se mitään, se on oikein terveellinen ruokailutapa. Illalla syödään sitten vähemmän. Minulle sopii paljon paremmin viili/jugurtti/muna-ateria iltaisin.

Joo, ainakin täällä Suomessa. Mulla on sellainen olo aina välillä, että olisi pitänyt syntyä jonnekin Aasiaan, jossa riisi on se pääruoka. Nyt, kun mulla on vihdoinkin rahaa käydä joskus syömässä ihan ulkonakin, suosin kiinalaisia tai intialaisia ravintoloita. :)

Isä oli muuten ihan samanlainen kuin minäkin: pääravinnoksi peruna, pasta, riisi, leipä (mahdollisimman kuitupitoisia vielä) ja sitten tosi vähän lisuketta kuten kastike tai juusto tms. mukaan. Äiti ei ymmärtänyt meitä ollenkaan...

Vierailija
153/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essencen meikit :)

Vierailija
154/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kerää pulloja: Tämän joku voi mieltää noloksi, mutta eihän se sitä ole, vaan ympäristöstä huolehtimista

2. Jätä alkoholi: Alkoholilla on Suomessa super kallista ja lisäksi pilaat terveytesi

3. Osta terveellistä proteiinipitoista ruokaa ja hyviä hiilareita:

-naudan jauheliha ja kana ovat parhaat lihatuotteet säästäväiselle

-Peruna, riisi ja linssit lisukkeeksi ja energiaksi

-juurekset salaatiksi: punajuuri, porkkana, lanttu yms. ovat edullisia

4. Osta hyviä merkkivaatteita harvoin

- Parempi ostaa harvoin hyvää, kuin usein skeidaa

-Kannattaa myös ostaa tuotteet aina alesta, jolloin saat laatutuotteet samaan hintaan kuin huonot tuotteet normihintaan

5. Shoppaile netissä harkiten

-Osta vain tarjoustuotteita ja älä usko liian hyviin hintoihin

-Tarkista aina onko alennuskoodeja saatavilla: itse katson yleensä Picodista: https://www.picodi.com/fi/ , mutta myös muut alennuskoodisivut on hyviä. Samat tarjoukset löytyy usein kaikista

-Kiinasta kannattaa tilata tavaraa harkiten. Mieti tarvitsetko jotain rimpulaa, vai et. Hyvää tavaraa on myös, mutta se pitää löytää.

6. Askartele ja sisusta kotona

-Tämä vie aikaa, mutta pientä ehostusta voi myös köyhä tehdä kotona. Vanhoista huonekalusta saa maalilla ihan kuin uusia. Lisäksi kavereilta kannattaa kysellä ylimääräisiä tuunattavia.

-Pinterestiä tulee käytettyä paljoa ja sieltä löytyy miljoona ideaa

-DIY blogit, näistä saa paljon hyvii ideoita, katso vaikka: http://www.parhaatblogit.fi/lifestyle/diy/

7. Lähde luontoon matkalle

-Suomen luonto on upea ja se löytyy meiltä monelta lähes heti kotikulmilta

-Itse lähden muksujen kanssa keskuspuistoon usein viikonloppuisin ja se ei maksa mitään. Lapsille aika on tärkeempää kuin upeat aurinkorannat tms.

8. Hanki pyörä

-Vanhan pyörän saat varmasti lähes ilmaiseksi. Pyöräilyssä myös kunto nousee ja matkat taittuu helposti. Jos joku pöllii vanhan pyörän, niin ei tarvitse menettää yöunia.

-Tää toimii toki vaan kaupungissa, mutta itse kuljen helposti jopa 20 km suuntaansa asioille

Näillä pääsee ainakin hyvin liikkeelle, voin jatkaa myöhemmin jos jaksan.

Vierailija
155/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa vaihtaisit sen leivän juustonpalaan tai keitettyyn kananmunaan, ei olisi heti nälkä. Se leipä kun ei ole sen kummoisempaa kuin puurokaan.

Leipäni päällä on aina joko juustoa, tai kananmunaa, silti siis nälkää pukkaa. En tykkää syödä pelkkää juustoa, tai pelkkää kananmunaa ja ruisleivästä pidän. Aaamiaisen pitää myös maistua hyvältä, koska muuten en saa heti aamusta syötyä.

Ratkaisu siihen on sen leivän poisjättö, mutta et sitä halua. Entäs, jos vaihtoehtoisesti jätät puuron pois. Jos sekään ei käy, niin sitten ei voi mitään.

Vaihtoehto mihin? Ei minulla ole mitään tarvetta aamiaistani muuttaa. Kunhan vaan totesin, että pelkkä puuro ei vie nälkää. Mitä leipään tulee, niin minulla kyllä nälkä lähtee leivällä, toisin kuin puurolla, jolla jää näläntunne, vaikka söisin sitä kattilallisen kerralla.

Ok, sori kun puutuin aamupalaasi. Viestissä kuitenkin mainitsit, että puuroa ja leipää syötyäsi on nälkä jo parin tunnin päästä.

Niin mainitsinkin, mutta ei se ole ongelma, sillä syön silloin välipalan ja sillä pärjään lounaaseen asti. Viestin pääpontti oli se, että puuro ei vie nälkää, vaan reilummankin satsin jälkeen jää näläntunne.

En kyllä ymmärrä myöskään sitä, että miten ihmeessä se leivän poisjättö vähentäisi näläntunnetta?

Liittyy hiilareihin, verensokeriin ja insuliiniin.

Vierailija
156/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vasta tajusin essencen meikit. Tulee kyllä huikea säästö, kun pelkästään niitä käyttänyt.

Vierailija
157/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän pointti taisi olla oikeastaan se, että tarvitset proteiinia pitämään nälän tunteen pidempään pois. Ei auta vaikka söisit kattilallisen puuroa tai pussillisen ruisleipää.

Riittää että syöt puuron kanssa jotain proteiinia tai leivän kanssa jotain proteiinia. Et tarvitse molempia hiilihydraatin lähteitä nälän poispitämiseen.

Haluttiin vain auttaa ja kertoa missä vika. Saat jatkossa syödä niinkuin haluat. Eihän asialla ole mitään merkitystä, jos ei ole terveyden kanssa ongelmia.

Vierailija
158/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat, rahka ja linssit on halvinta proteiinia. Puuroa kannattaa myös syödä, koska siinä hitaita hiilihydraatteja, eli ainakin teoriassa pitäisi pitää hyvin nälkää pitkäänkin.

Kaikki valkoinen leipä ja pulla kannattaa unohtaa, jos terveellisesti haluaa elellä. Ei kakkupala silloin tällöin pahaa tee, mutta tässäkin kannattaa olla tarkkana.

Terveellinen ruoka ei myöskään samalla tavalla lihota kuin nopeat hiilarit, joten pysyy kondis parempana kun syö terveellisesti. Sokerin jättämällä säästyy myös hammaslääkäriltä ja diabetekseltä!

D-vitamiinin saa halvimmin purkista. Hankkii vaikka säästöpakkauksen.

Vierailija
159/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän Turussa on Alepa?

Alepa on kallis! Prisma ja S Market halvempia.

Vierailija
160/1383 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt noin 800€ voitolle itsepalvelukirppareilla. Työttömäksi jäin noin 4kk sitten ja tt-tukea olen hakenut vain kaksi kk. Toi kirppissummakin on helpottanut mielettömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi