Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle

Vierailija
25.02.2017 |

Minä aloitan:

1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.

2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.

3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.

4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.

5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.

6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.

Jatkakaa...

Kommentit (1383)

Vierailija
181/1383 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn lähes päivittäin katsomassa lähikaupan tarjoukset klo 21 jälkeen. Ainakin S-ryhmällä on sellainen käytäntö, että -30% alennuksessa olevat tuotteet myydään tuolloin tupla-alennuksella viimeisen parin tunnin aikana. Usein löytyy hyviä tuotteita, jotka voi tarvittaessa pakastaa ja säästöä tulee.

Ja mielestäni on kohtuullista käyttää vuodessa arviolta 5-10 tunnin ajan aikaa erään kyselypaneelin maksuttomiin kyselyihin, joiden palkkiopisteillä lunastan lahjakortteja esim. elokuvalippuihin tai muihin palveluihin. Pari kertaa olen päässyt heidän kauttaan myös henkilökohtaiseen paneelikeskusteluun ja niistä maksetaan paremmin - tavallisesti 40-60€ lahjakortti palkkiona parin tunnin ryhmäkeskustelusta.

Jos asunnossani olisi parveke, niin aivan varmasti käyttäisin luonnon omaa "pakastinta" ja lastaisin kylmäkalleja vaikkapa kylmälaukkuun ja pakastimen ruokatarvikkeet sinne sähköä säästääkseni.

Ei toimi kovin hyvin, liian hankalaa. Esim. eilen täällä Oulussa oli n. -16 astetta, tänään sataa räntää, + 1 aste. Lasitettu parveke kaiken lisäksi hieman lämpimämpi kuin ulkoilma. Joutuisit siis kyttäämään koko ajan säätilaa ja laittamaan pakastinta päälle/ottamaan pois päältä tilanteen mukaan. Sähkönkulutus tuolloin?

Vierailija
182/1383 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesu: Lidlin nestemäinen violetti pesuaine, puolikas korkki. Ei huuhteluainetta. Pese aina täysi koneellinen. Käytä kuitenkin välillä 60 ja jopa 90 asteisia pesuja, etteivät vaatteet ja muut ala haista.

Astianpesukone: älä koskaan pese vajaata konetta.

Kaikki nämä ja jääkaappi: imuroi tausta ja alusta säännöllisesti, pidä alla muovikaukaloa ja tarkista johdot ja kunto sekä suuttimet yms osat säännöllisesti. Näin koneet toimivat ja vältät vesivahingot tai tulipalot ja ehkäisy on halvempaa kuin jälkihoito!

Hygienia: pese hampaat päivittäin, lankaa vähintään pari kertaa viikkoon. Osta Lidlistä tahnat. Älä käytä suuvesiä, ne eivät tee limakalvoille hyvää. Älä syö koko ajan, pidä selkeät ruoka-ajat, joiden jälkeen vähintään juo vettä ja purskuttele, tai ota 1 xylitol pastilli tai purkka. Jos sitä ei ole/kallista, ota 1 juustosiivu. Se neutralisoi hapollisen ruuan haitat. Ehkäiset hyvällä huollolla isot hammasremontit ja pidät huolta terveydestäsi.

Käy suihkussa vähintään joka toinen päivä, mielellään päivittäin. Jos et tee likaista työtä tai hikoile, ihan vesipesukin toimii. Älä käytä alapään pesussa pesuaineita. Pesuaine on tarpeen vain kun olet erityisen likainen tai haluat hieman tuoksuvaa luksusta pesuun, tai ihosi on erittäin rasvainen. Osta Lidlistä saippua tai nestemäinen pesuaine. Ne tuoksuvat hyvälle ja ovat halpoja.

Kasvata pitkä tukka ja pidä oma väri tai ajele oikein lyhyt malli. Näytät aina skarpilta.

Käytät hammaslankaa vain pari kertaa viikossa? Hammasvälit pitäis langata joka päivä...

Uusimmissä jutuissa hammaslääkärit sanovat näin ja se on ehkä henkisesti helpompi ihmiselle, joka lankaa vain 2 päivää ennen hammaslääkärin tarkistusta, paniikissa ;) Se pari kertaa viikossa on parempi kuin ei mitään!

Hammasvälejä ei pitäisi kovin voimakkaasti hangata, siitä voi tulla ienongelmia vanhemmiten, joidenkin mielestä se on turhaa ja jopa vahingollista, varsinkin jos on hyvät hammasvälit, joihin ei jää ruuantähteitä. Ikenet ovat herkkiä vetääntymään ja tulehtumaan, jos niitä kovasti  hinkkailee. Jos siis kuitenkin käyttää hammaslankaa, niin vain niin että ne murut lähtee pois, itse ikeniä ei pidä hangata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1383 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa mikä säästö olla mies! Ei tarvita meikkejä, ei hiusvärejä, ei rintaliivejä,  ei tamponeja ...

Tai sitten voi olla tarpeeksi hyvännäköinen nainen.

Saippua on aika turha tarvike, jos päivittäin käy suihkussa ja huolehtii muutenkin hygieniastaan. Vessassa voi olla käsien pesua varten halvinta ainetta, mitä kaupasta löytyy jos vaan iho kestää, eikä sitten vaadi käsivoiteita.

Miksi joku ostaa vitamiineja purkissa eikä sen sijaan syö terveellistä ruokaa?Nyt on ollut esim. appelsiineja 50 snt/kg ja perunoita 20 snt/kg. D-vitamiinia saa ulkoilemalla, ja tähän aikaan vuodesta on jo aurinkoisia päiviä.

Köyhä nainen ei tarvitse meikkejä, hiusvärejä, rintaliivejä eikä tamponejakaan. Ostaa kuukautiskupin ja se säästää noissa menkkakuluissa. Ja tukan voi pestä hyvin suihkugeelillä, minä olen oppinut sen mieheltäni.

Kyllä sitä rintsikoita pitää käyttää, vaikka köyhä olisikin. Hiusväritkään tuskin kaataa kenenkään budjettia. Kuukautiskupista olen samaa mieltä, hoitaa asiansa. 

Suihkugeeli käy myös hiuksille, mikäli ei ole hilseilevä tai rasvoittuva päänahka. 

D-vitamiini pitää ottaa purkista. Suomessa ainakin talvella ei aurinko paista läheskään joka päivä ja ulkoilemaan ei pääse aina, kun pitää olla sisätiloissa. Tässä en siis säästäisi. Tarjouksesta ostaa ison pakkauksen, niin siinä säästää varmasti.

Yleensäkin tää keskustelu alkaa mennä taas liiallisen pihistelyn suuntaan. Eiköhän aloittajan mielessä ollut sellaiset vinkit, joita jokainen voi helposti toteuttaa. Mun mielestä kun aletaan puhumaan jo sanomalehden pehmittämisestä vessapaperiksi,  niin ollaan jo aika äärimmäisyyksissä. Toivottavasti tähän tilanteeseen ei kukaan ajautuisi, sillä kyllä mä koen vessapaperin ihan perusoikeudeksi jokaiselle.

Vierailija
184/1383 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kuukautiskuppi

- mausteet, pavut, linssit ja riisit etnisistä kaupoista

- itse kasvatetut yrtit ja salaatit (onnistuu parvekkeellakin)

Vierailija
185/1383 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Älä ruoki roskista.

- Tee ruokaa tasan sen verran kuin syöt, tai pakasta ylimääräinen sopivan kokoisina kerta-annoksina.

- Leivo leivät itse. Pakasta se, mitä et syö samana ja seuraavana päivänä. Ota sulamaan kerralla vain sen verran kuin syöt sitä päivässä.

- Pidä huoli, ettei jääkaapin perälle jää mitään vanhoja ruokia pilaantumaan. Syö ne ennen kuin ne menevät pilalle.

- Jos Alepa on kaukana, älä lähde sinne ostoksille, vaikka sieltä saisikin jotain halvemmalla kuin lähikaupastasi. Matkatkin maksavat yleensä jotain.

- Osta sitä, mitä tarvitset, älä sitä mitä haluat.

Vierailija
186/1383 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken käytettynä paitsi alushousut.

Ja tietysti ruokaa ostettava.

Vierailija
187/1383 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin kasvissyöjäksi tammikuussa ja ruokakulut ovat laskeneet hurjasti. Jauheliha ja kanasuikaleet kannattaa vaihtaa härkikseen, nyhtökauraan, papuihin, linsseihin, soijarouheeseen, -paloihin tai -suikaleisiin ja ruokaan kannattaa lisätä edullisia sesongin kasviksia.

Jos ei aio ryhtyä täysin kasvissyöjäksi, voi säästyneillä rahoilla ostaa pari kertaa kuussa vaikka sisäfilettä.

Leikkeleet ja juustot maksavat myös paljon, niiden sijaan leivälle voi laittaa esim. linssi- tai pähkinätahnaa ja kasviksia.

Vierailija
188/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn lähes päivittäin katsomassa lähikaupan tarjoukset klo 21 jälkeen. Ainakin S-ryhmällä on sellainen käytäntö, että -30% alennuksessa olevat tuotteet myydään tuolloin tupla-alennuksella viimeisen parin tunnin aikana. Usein löytyy hyviä tuotteita, jotka voi tarvittaessa pakastaa ja säästöä tulee.

Ja mielestäni on kohtuullista käyttää vuodessa arviolta 5-10 tunnin ajan aikaa erään kyselypaneelin maksuttomiin kyselyihin, joiden palkkiopisteillä lunastan lahjakortteja esim. elokuvalippuihin tai muihin palveluihin. Pari kertaa olen päässyt heidän kauttaan myös henkilökohtaiseen paneelikeskusteluun ja niistä maksetaan paremmin - tavallisesti 40-60€ lahjakortti palkkiona parin tunnin ryhmäkeskustelusta.

Jos asunnossani olisi parveke, niin aivan varmasti käyttäisin luonnon omaa "pakastinta" ja lastaisin kylmäkalleja vaikkapa kylmälaukkuun ja pakastimen ruokatarvikkeet sinne sähköä säästääkseni.

Ei toimi kovin hyvin, liian hankalaa. Esim. eilen täällä Oulussa oli n. -16 astetta, tänään sataa räntää, + 1 aste. Lasitettu parveke kaiken lisäksi hieman lämpimämpi kuin ulkoilma. Joutuisit siis kyttäämään koko ajan säätilaa ja laittamaan pakastinta päälle/ottamaan pois päältä tilanteen mukaan. Sähkönkulutus tuolloin?

Minulla oli alkeellisempi versio. Toin sangollisen lunta kylppärin lattialle ja annoin sulaa. Täytin muovirasioita kylmällä vedellä ja vein ulos jäätymään.

Kun oli jäässä, laitoin jääkaappiin aina 4 rasiaa, kun sulivat, hehkuivat kylmää. Tämä oli jostain 50 v vanhasta säästövinkistä otettu.

Sain työpaikkani keittiöstä tyhjiä fairy purkkeja. Olin laittanut ilmoituksen otetaan vastaan kynttilän jämiä. Kesällä sulatin kynttilät taloyhtiön grillillä. Uitin virkattua puuvillalankaa steariinissa, toiseen päähän kivi ja sellainen tikkusysteemi, kaikki purkit olivat vierekkäin.

Ämpärillisestä kynttilänjämiä tuli 5 fairypurkillisen kokoista kynttilää.

Joka toinen vuosi teen ja saan aina 15 kynttilää kerralla, niillä pärjää. Huoneessa pitää olla se 4 kynttilää palamassa jos aikoo käyttää sitä valon lähteenä.

Eihän noista paljoa plussaa tule mutta muutama vuosi sitten kun oli kovat pakkaset, oli siitä huolimatta sähkölasku pieni. Lasten huoneiden ovet olivat kiinni, kun olivat isällään ja 4.stä kynttilästä tulee myös kivasti lämpöä.

Mutta tämä on jo hienosäätöä, puhutaan ehkä n 20 e vuosisäästöstä. Mutta kun rahat olivat vähissä, kyllä sekin oli kiva asia.

Ja kun keksii jonkun tavan saada säästöä jostain, fiilis on hyvä.

Vierailija
189/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syömään kuin todellinen köyhä: puuroa, viiliä, herneitä, riisiä, juureksia jne.

Huomaat aika pian, että elossa pysyt köyhälläkin ravinnolla ja että se on kaukana ravintoköyhästä!

Et enää koskaan tahdo palata fileesuikaleisiin ja maustettuihin erikoisjogurtteihin.

Vatsa tulee täyteen, täytti sen sitten riisipadalla tai sisäfileellä, pidä tämä mielessä.

Vierailija
190/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala syömään kuin todellinen köyhä: puuroa, viiliä, herneitä, riisiä, juureksia jne.

Huomaat aika pian, että elossa pysyt köyhälläkin ravinnolla ja että se on kaukana ravintoköyhästä!

Et enää koskaan tahdo palata fileesuikaleisiin ja maustettuihin erikoisjogurtteihin.

Vatsa tulee täyteen, täytti sen sitten riisipadalla tai sisäfileellä, pidä tämä mielessä.

Ja kuinka helppoa viiliä on tehdä. Osta 1 viili ja litra maitoa, jaa 6 kuppiin ja jätä pöydälle n yli. Sitten jotain päälle ja jääkaappiin. Vika taas juureksi.

Vierailija
191/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka helppoa viiliä on tehdä. Osta 1 viili ja litra maitoa, jaa 6 kuppiin ja jätä pöydälle n yli. Sitten jotain päälle ja jääkaappiin. Vika taas juureksi.

Ukkosen ilmalla ei tule viiliä.

Vierailija
192/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän talomme kylmää verantaa jääkaappina :) Jääkaappimme on aika pieni ja jos talviaikaan käy kaupassa ja ostaa paljon vaikka maitoja, jätän maitokassin verannalle ja otan siitä jääkaappiin vain yhden kerrallaan. Säästöstä en tosin tiedä, keksin tuon ihan jääkaapin pienuuden takia.

Vierailija
193/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen, silti iloinen kirjoitti:

1. Kerää pulloja: Tämän joku voi mieltää noloksi, mutta eihän se sitä ole, vaan ympäristöstä huolehtimista

2. Jätä alkoholi: Alkoholilla on Suomessa super kallista ja lisäksi pilaat terveytesi

3. Osta terveellistä proteiinipitoista ruokaa ja hyviä hiilareita:

-naudan jauheliha ja kana ovat parhaat lihatuotteet säästäväiselle

-Peruna, riisi ja linssit lisukkeeksi ja energiaksi

-juurekset salaatiksi: punajuuri, porkkana, lanttu yms. ovat edullisia

4. Osta hyviä merkkivaatteita harvoin

- Parempi ostaa harvoin hyvää, kuin usein skeidaa

-Kannattaa myös ostaa tuotteet aina alesta, jolloin saat laatutuotteet samaan hintaan kuin huonot tuotteet normihintaan

5. Shoppaile netissä harkiten

-Osta vain tarjoustuotteita ja älä usko liian hyviin hintoihin

-Tarkista aina onko alennuskoodeja saatavilla: itse katson yleensä Picodista: https://www.picodi.com/fi/ , mutta myös muut alennuskoodisivut on hyviä. Samat tarjoukset löytyy usein kaikista

-Kiinasta kannattaa tilata tavaraa harkiten. Mieti tarvitsetko jotain rimpulaa, vai et. Hyvää tavaraa on myös, mutta se pitää löytää.

6. Askartele ja sisusta kotona

-Tämä vie aikaa, mutta pientä ehostusta voi myös köyhä tehdä kotona. Vanhoista huonekalusta saa maalilla ihan kuin uusia. Lisäksi kavereilta kannattaa kysellä ylimääräisiä tuunattavia.

-Pinterestiä tulee käytettyä paljoa ja sieltä löytyy miljoona ideaa

-DIY blogit, näistä saa paljon hyvii ideoita, katso vaikka: http://www.parhaatblogit.fi/lifestyle/diy/

7. Lähde luontoon matkalle

-Suomen luonto on upea ja se löytyy meiltä monelta lähes heti kotikulmilta

-Itse lähden muksujen kanssa keskuspuistoon usein viikonloppuisin ja se ei maksa mitään. Lapsille aika on tärkeempää kuin upeat aurinkorannat tms.

8. Hanki pyörä

-Vanhan pyörän saat varmasti lähes ilmaiseksi. Pyöräilyssä myös kunto nousee ja matkat taittuu helposti. Jos joku pöllii vanhan pyörän, niin ei tarvitse menettää yöunia.

-Tää toimii toki vaan kaupungissa, mutta itse kuljen helposti jopa 20 km suuntaansa asioille

Näillä pääsee ainakin hyvin liikkeelle, voin jatkaa myöhemmin jos jaksan.

Huh huh mitä vihervasemmiston propagandaa. Luuleeko joku oikeesti, että pelkällä pyörällä pärjää. Kyllä perheellisellä on oltava auto.

Nykyajan lapset ei kyllä varmasti innostu mistään metsäretkistä. Jos lapsi sanoo koulussa, että käyvät viikonloppuna perheen kanssa metsässä, niin kyllähän siitä joutuu varmasti pilkan kohteeksi.

Kenellä on myöskään aikaa askarrella. Työssäkäyvänä ei varmasti jää aikaa mihinkään askarteluprojekteihin. Jos on bloggari tms. niin ehkä sitten voi käyttää aikaansa askarteluprojekteihin, muilla tuskin on aikaa.

Ainoa mistä voi olla samaa mieltä on alkoholin käyttö, sen voisin itsekkin hyvin jättää.

Vierailija
194/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmannilta löysin just tarjousrintsikoita 2e kappale. Koko on 85C. Oli muitakin kokoja ja paljon malleja. Kyllä köyhäkin saa joskus uutta <3

Vierailija
195/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet laitostunut. Samalla energialla voisit tienata satoja euroja.

Sinkkumies

Vierailija
196/1383 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että haluaako tehdä niin. Jos pitää vain ruokaa polttoaineena, niin riittää kun käy tankkaamassa. Jos taas tekee kuten minä, eli nauttii nyt hyvän chiantin kanssa kanttarelli-savulohi-pastaa.. hyvää ja täyttävää. Päälle parmesaania, jota hain Lidl Italian päiviltä tänään. Päältä 60 euroa meni..

Sinkkumies

Vierailija
197/1383 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannilta löysin just tarjousrintsikoita 2e kappale. Koko on 85C. Oli muitakin kokoja ja paljon malleja. Kyllä köyhäkin saa joskus uutta <3

Minulla jää nämä väliin sen takia kun en käy kaupoissa.

Muttaolet oikeassa, kyllä köyhäkin pitää saada joskus jotain uutta.

Itse sain viimeiset imetysrintsikat käytettyäloppuun, kun käytiin niitä kotijumpassa.

Aamuisin teen n 45 min kotijumpan, syön puuron, petaan sängyn ja fillaroin töihin tai jos lapset ovat minull, vien lapset kouluun, menemme siis yhtä matkaa.

Töissä käyn suihkussa ja pesen samalla rintsikat. Reilu 1/2 v ja n kerran kk korjaus ja kiristys, rintsikat tulivat määränpäähän.

Vierailija
198/1383 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpoja vitamiineja ei todellakaan kannata käyttää. Jos jotain käyttää, niin laatuun kannattaa panostaa, jolloin ne oikeasti imeytyvät elimistön käyttöön.

Vierailija
199/1383 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain viimeiset imetysrintsikat käytettyäloppuun, kun käytiin niitä kotijumpassa.

Aamuisin teen n 45 min kotijumpan, syön puuron, petaan sängyn ja fillaroin töihin tai jos lapset ovat minull, vien lapset kouluun, menemme siis yhtä matkaa.

Töissä käyn suihkussa ja pesen samalla rintsikat. Reilu 1/2 v ja n kerran kk korjaus ja kiristys, rintsikat tulivat määränpäähän.

No huhhuh. Peset töissä rintsikat suihkussa käydessäsi? Mikä ihmeen säästövinkki tämä on? Missäs sä muut pyykit peset? Kaikkea sitä kuulee...

Vierailija
200/1383 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh. Peset töissä rintsikat suihkussa käydessäsi? Mikä ihmeen säästövinkki tämä on? Missäs sä muut pyykit peset? Kaikkea sitä kuulee...

Öö, ne päällä on jumpattu ja fillaroiti. Ei ne ole syvälikaiset vaan hikiset ja tällä saa hien pois.

Jumppaan kotona aamuisin ma-pe.

Tiedoksi jos sinua tämä kiinnostaa, käytän näitä, siis käytin, mutta pesasen töissä aamulla suihkussa ma - pe ja vkonloppuna laitan ihan pesukoneeseen.

Et ikinä pese pikkupyykkiä käsin ?

Hiki ei tee hyvää millekään vaatteelle ja niistä tulee pitkäikäisempiä näin.

Tiedoksi vaan