Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle

Vierailija
25.02.2017 |

Minä aloitan:

1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.

2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.

3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.

4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.

5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.

6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.

Jatkakaa...

Kommentit (1383)

Vierailija
541/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytä pakastin syksyllä marjoilla.

Syö aamu ja iltapalaksi kaurapuuroa marjoilla.

Lisää joukkoon hiukan raejuustoa lisäämään proteiinipitoisuutta.

Päiväruuaksi esim. keitto - 30% lihasta, osta kasvikset raakoina ja paloittele itse. Tee iso määrä kerralla. Ruoka säilyy nopeasti jäähdytettynä helposti 3-4 päivää. Syö ruoka aina loppuun, hävikki maksaa.

Tarjouksesta hedelmiä lisäksi, jos tekee mieli makeaa.

Älä osta ikinä lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita tulevat kalliiksi ja vievät terveytesi.

Sama koskee myös alkoholia ja tupakkaa, älä käytä näitä, ovat köuhdyttäjiä ja vievät terveytesi.

Ulkoilu ja luonnossa liikkuminen ovat ilmaista hupia ja edistävät terveyttä.

Kirjaston kirjat ovat myös ilmainen viihdyke.

Jos joudut käymään autolla töissä osta vanha bensa japsi. Tulevat ylläpitokuluiltaan halvimmiksi, eikä rahaa kulu arvonlaskuun 100€/kk. Opettele tekemään pienet huollot itse, ettet joudu korjaamon ryöstämäksi.

Siinä pikku vinkkejä.

Vierailija
542/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- "kotimainen" -merkintä ei takaa laatua millään tavalla, esim vaatteiden tekstiili on usein ihan samasta hihnasta kuin ne halvat ketjuvaatteetkin. Sama merkkituotteiden kanssa. Kannattaa siis opetella tutkimaan tarkemmin, jos haluaa satsata laatuun. Esim. Luhdat ja Marimekot ei ole enää sitä vanhaa kestävää laatua.

- Vaatteista kannattaa pitää huolta; korjata jos voi, tahranpoisto heti, oikeat pesutavat jne.

- Kirppareilta saa monesti parempaa laatua kuin kaupasta, näkee heti miltä vaate näyttää kun sitä on jo käytetty joten ne nukkaantuvat ja saumoistaan kieroiksi menneet voi jättää samantien sinne. Uudesta vaatteesta sitä ei tiedä usein jos ei osaa tutkia materiaalia ja ompeluksia kunnolla.

- Jauhemainen pesuaine tulee halvemmaksi käytössä ja poistaa tehokkaammin tahrat

- Liian alhaisia lämpötiloja on turha säästämisen nimissä käyttää, vaatteet kannattaa pestä niin että ne puhdistuu oikeasti.

- Auto on oikeasti välttämätön melko harvalle ihmiselle. Julkiset, kävely, pyörä, kimppakyydit. Lapsia on typerää opettaa siihen että joka paikkaan kuljetetaan. Luontoakin kannattaa miettiä.

- Kauppojen hedelmäpussit ja kotiin tulevat mainoslehdet käyttöön roskiksina ja bioroskiksena, ei tarvitse ostella muovipusseja niin paljon. Kauppaan kestokassi tai reppu mukaan.

- Kertakäyttömaskit saa pestä n. 10 kertaa, ei kannata heittää jokaisen lyhyen käytön jälkeen roskiin

- Huolla kodinkoneet säännöllisesti, kestää kauemmin. Varsinkin pyykkikone.

- Hyödynnä tarjouksia. Tietyt tuotteet on melkein aina samoihin aikoihin vuodesta tarjouksessa, joten niitä kannattaa kytätä eikä mennä ostamaan samantien jos ei ole ihan pakko.

-Tee ruokaa mahdollisimman alusta asti itse, sen verran mitä sitä oikeasti menee. Käytä pakastinta. Marjastus ja sienestys.

-Käytä maalaisjärkeä. Shampoon lantraaminen, deodorantin tai wc-paperin poisjättäminen ei säästöä tuo kuitenkaan niin paljon, että kannattaa elämästä tehdä hankalaa tai epähygieenistä.

-Hoida hampaat, haavat ja muut terveysasiat ennalta tai heti kun niitä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä hyväksesi tämän talven pakkasia, ja kytke pakastin pois päältä, ja laita parvekkeelle säilytettävät ruuat. Toimii erityisen hyvin jos on vähän tavaraa pakastimessa. Säästät jonkin verran sähkölaskussa sillä pakastin kuluttaa enemmän sähköä kuin jääkaappi. Joissakin talouksissa sähkönkulutus jopa puolittuu, kun pakastimen kytkee pois.

Kannattaa katsoa sitä sähkölaskua ihan kunnolla; harvoin pakastin vie niin paljon sähköä kenelläkään että kannattaa viedä ruokia parvekkeelle vaihtelevaan säähän. Korkeintaan sulatuksen ajaksi. Sähkössä se siirtomaksu on se mikä maksaa, itse käyttö ei niin paljon että viikon pakastimen virrattomuus edes näkyisi.

Vierailija
544/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytä pakastin syksyllä marjoilla.

Syö aamu ja iltapalaksi kaurapuuroa marjoilla.

Lisää joukkoon hiukan raejuustoa lisäämään proteiinipitoisuutta.

Päiväruuaksi esim. keitto - 30% lihasta, osta kasvikset raakoina ja paloittele itse. Tee iso määrä kerralla. Ruoka säilyy nopeasti jäähdytettynä helposti 3-4 päivää. Syö ruoka aina loppuun, hävikki maksaa.

Tarjouksesta hedelmiä lisäksi, jos tekee mieli makeaa.

Älä osta ikinä lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita tulevat kalliiksi ja vievät terveytesi.

Sama koskee myös alkoholia ja tupakkaa, älä käytä näitä, ovat köuhdyttäjiä ja vievät terveytesi.

Ulkoilu ja luonnossa liikkuminen ovat ilmaista hupia ja edistävät terveyttä.

Kirjaston kirjat ovat myös ilmainen viihdyke.

Jos joudut käymään autolla töissä osta vanha bensa japsi. Tulevat ylläpitokuluiltaan halvimmiksi, eikä rahaa kulu arvonlaskuun 100€/kk. Opettele tekemään pienet huollot itse, ettet joudu korjaamon ryöstämäksi.

Siinä pikku vinkkejä.

Ihmettelen, miten on edes mahdollista jäädä ruokahävikkiä...ei kai kukaan tee ruokaa sen takia että heittää pois. Me teemme aina valtavia määriä ja pakkaseen  valmiiksi seuraavia kertoja varten.

Kirjaston kirjat saattaa olla varsinaisia koronapesiä...ei kai niitä desinfioida käytön jälkeen mitenkään, siellä on sivujen välissä kaikki yskökset ja kannet on käpäillyt sadat .

Käytä mielummin 7% jauhelihaa, se on lihaa pienellä rasvamäärällä, toisin kuin tuo 30prossainen.

Marjat menee pieneen tilaan kun mehuksi keittää ja pakastaa, ei tarvi sokeria lisätä. Mehua on meillä 2 pakastinta täynnä syksyisin, nyt enää  toinen täynnä ja toinen puolillaan, kesällä kuluu janojuomaa enemmän kuin talvella, joten tuo loppuu ennen syksyä. 

Kolmas pakastin on hilloille ja valmiille ruoka-annoksille joita aina teemme, kun ruokaa valmistamme. Sieltä on sitten helppo ottaa kun ei viitsi tehdä. 

Valmiiksi kypsennettyä paistilihaa annospakkauksiin laitettuna keittoihin, laatikoihin, kastikkeisiin, pyttiksiin ym. Ei tarvi erikseen kypsentää kun on mistä ottaa ja kaikki valmistuu hetkessä., kun liha on jo ennalta kypsennettyä.Paistan uunissa aina monta kiloa kerralla ja ne annospakkauksiin jaottelen.

Eilen tein lanttulaatikkoa 4kg, oli vielä kotimaisia lanttuja, ne loppuu kohtapuolin. Ulkolaisista kitkeristä en tykkää tehdä.

Vierailija
545/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta satsata ehkäisyyn, niin ei tule ylimääräisiä suita ruokapöytään.

Vierailija
546/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Itse olen nyt korona-aikana ruvennut harrastamaan kotikuntoilua kuntosalin sijaan. Les Millsin On demand -sivuilla otin ilmaisen 2 viikon kokeilujakson ja tuona aikana nauhotin kymmeniä ohjelmia ruudulta. Sitten parit käsipainot tilaukset ja avot! Jumppamatto löytyikin jo omasta takaa. Myös YouTubesta löytyy vaikka mitä jumppavideota kotikuntoilijalle.

-Netistä löytyy kaikki maailman leffat ilmaiseksi, jos ei suomenkielisiä tekstityksiä kaipaa. Turha maksaa Netflixien ym. suppeista valikoimista.

-Leipien ja pullien leipominen itse tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ostaminen kaupasta. Ja on kivaa! Lopputuloksesta voi tehdä niin naminamin/terveellisen kuin haluaa.

-Porkkanat on terveellistä ja halpaa naposteluruokaa. Mulla on aina porkkanoita jääkaapissa.

-Uffilta löytyy ihan nättiä ja hyväkuntoista vaatetta varsinkin juuri kun uudet valikoimat on saapuneet. Oon saanut paljonkin kehuja klassisen naisellisesta tyylistäni ja melkein kaikki perusvaatteeni on Uffilta. 

-Työpaikalla kannattaa hyödyntää kaikkea, mitä ilmaiseksi saa. Aamukahvit, toimistotarvikkeet, tulostukset, maskit... en maksa mistään näistä.

-Ehkäisyn suhteen suosittelen todella lämpimästi kuparikierukkaa, vaikka lääkärit ei niitä mielellään mainosta. On hormoniton, halpa ja sivuoireet vähäiset hormoniehkäisyyn verrattuna. Omani hinta oli n. 150 € ja kestää jopa 7 vuotta. 

Miten nauhoittaa ohjelmia ruudulta? 

"-Työpaikalla kannattaa hyödyntää kaikkea, mitä ilmaiseksi saa. Aamukahvit, toimistotarvikkeet, tulostukset, maskit... en maksa mistään näistä."

Tiesitkö, että työpaikalta ei saa "ilmaiseksi" toimistotarvikkeita, tulostuksia ja maskeja vaan varastat tällöin työnantajaltasi. Tietysti jos työnantaja on erikseen maininnut, että se tarjoaa em tuotteet vapaasti työntekijöiden käyttöön niin asia on eri. 

Jos maksaisivat parempaa palkkaa, ei olisi tarvetta "varastaa" ;) Satunnainen toimistotarvikkeiden käyttö omiin tarkoituksiini on myös aika hyttysen pieru tämän puljun budjetissa, kun toimarillekin on varaa maksaa 40 000 kuussa.

Vierailija
547/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Älä haaveile olevasi rikas. Onnellisuus tulee tavallisesta ja kohtuullisesta elämästä.

-Älä pelaa mitäån rahapelejä. Älä osta osakkeita yms.

-Pienistä puroista kasvaa iso joki eli kaikessa mahdollisessa ku säästää niin voi elää tavallista elämää.

-Älä tee turhaa lainaa.

-Ajattele aina järjellä hankintojasi.

-Harkitse ja nuku yön yli.

-Älä osta jotain siksi koska kaikilla muillakin on.

-Ei ne isot tulot vaan pienet menot.

-

Toki pitää elää varojensa mukaan, mutta tottakai saa ja kannattaakin tavoitella parempaa elämää. Ei köyhä ole tuomittu olemaan köyhä koko lopun elämäänsä.

On se silti. Luokkaa on vaikea nostaa riistovallassa, virkavallan ja rahavallan tuplasorrossa.

Vierailija
548/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä hyväksesi tämän talven pakkasia, ja kytke pakastin pois päältä, ja laita parvekkeelle säilytettävät ruuat. Toimii erityisen hyvin jos on vähän tavaraa pakastimessa. Säästät jonkin verran sähkölaskussa sillä pakastin kuluttaa enemmän sähköä kuin jääkaappi. Joissakin talouksissa sähkönkulutus jopa puolittuu, kun pakastimen kytkee pois.

Kannattaa katsoa sitä sähkölaskua ihan kunnolla; harvoin pakastin vie niin paljon sähköä kenelläkään että kannattaa viedä ruokia parvekkeelle vaihtelevaan säähän. Korkeintaan sulatuksen ajaksi. Sähkössä se siirtomaksu on se mikä maksaa, itse käyttö ei niin paljon että viikon pakastimen virrattomuus edes näkyisi.

Kyllä asia on näinitselläni, tosin silloin täytyy pakastin pitää pois päältä koko laskutuskauden ajalta. Minulla se pakastimen kulutus on suunnilleen 30 kWh /kk, on 90-luvun pakastin. 1 kWh maksaa sen 4-5 senttiä ja siirtoineen varmaan 20 senttiä yhteensä, joten onhan tuossa kuukaudessa jo 6 € säästöä.

Vierailija
549/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ehkäisyn suhteen suosittelen todella lämpimästi kuparikierukkaa, vaikka lääkärit ei niitä mielellään mainosta. On hormoniton, halpa ja sivuoireet vähäiset hormoniehkäisyyn verrattuna. Omani hinta oli n. 150 € ja kestää jopa 7 vuotta. 

Minulla on hormonikierukka, hinta suunnilleen samaa luokkaa kuin tuo sinun kierukkasi, ja kestää 7 vuotta. Ei mene rahaa kuukautissuojiin.

Kuparikierukka lisää vuodon määrää, lisää raudanpuutetta, jne.

Hormonikierukka ei sovi kaikille, kuten ei e-pilleritkään.

Mutta jos on valmis kokeilemaan kierukkaa niin joissain kunnissa saa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi. Itse kokeilin kuparikierukkaa muutaman vuoden todetakseni, ettei se sovi minulle. Kierukka lähti ja kivut jäivät, joten ilmaisen kierukan hintana on nyt särkylääkekulut 😅

Lääkärit yrittävät tyrkyttää kipuihin ja vuotoihin hormonikierukkaa, ja ilmeisesti nyt kun ilmainen kierukka on käytetty voisin saada hormonikierukasta KELA-korvauksen, kun se määrättäisiin sairauden hoitoon.

Et saa korvausta. Mulle on mirena määrätty kuukautiskipujen hoitoon enkä saanut korvausta. Kela kuulemma olettaa, että terveydenhuolto antaa sen kierukan asennuksen yhteydessä ilmaiseksi. Siksi eivät anna korvausta. Terkkari taas ei anna kierukkaa vaan vaatii että asiakas käy sen itse hakemassa apteekista. 

No eikö tämä ratkea sillä, että kierukasta on resepti ja se on määrätty sairauden hoitoon?

Ei ratkea, kela kun ei anna korvausta. Ei vaikka se on määrätty sairauden hoitoon. Johan just kerroin miten asia omalta kohdaltani meni. Kela ei korvaa kierukasta senttiäkään, oli sen laiton syy mikä tahansa.

Vierailija
550/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukkien ja kaikkien vaatteiden parsiminen niin kauan kun voi parsia, sitten ku alkaa olla rumia niin voi räteiksi laittaa. Mutta esim kun nätisti paikkaa niin monikaan ei huomaa edes.kulahtaneet vaatteet voi värjåtä vaatevärillä. Teekupista tulee 2 kupillista näin: hauduttaa pussia pitkään ja sitten jakaa kahteen mukiin, vettä perään. Itse juon tälleem yhden kupin kerrallaan. Jälkimmäinen on ihan hyvää vielä, kun jääkaappiin laittaa ja myöhemmin teekeittimellä vettä päälle.juon teetä näin, jos itelle teen mutta vieraat saa toki oman teepussinsa. Ja jotkut uittaa samaa teepussia monesti mutta itse en siitä tykkää, maku muuttuu.

Sukissa säästää , jos ostaa vaikka 30 paria sukkia miehelle, kaikki samanlaisia. Tarjouksia kannattaa hyödyntää. Tule edulliseksi. Ensin ostaa yhden parin kokeeksi, ettei purista varresta, sitten sen määrän minkä haluaa.

Pitää olla varma sukkien sopivuudesta, ettei koko hankittu erä mene hukkaan, sitä varren tiukkuutta pitää tutkia, on epämiellyttävää jos on liian tiukkoja.

Nykyään ne tehdään aiempaa tiukemmiksi jostain syystä.

Kun 1sukka kuluu liki puhki, niin heitä vain se 1 pois, aina jää pari . Voi käyttää koko erän ihan viimeiseen pariin. Kestää n. 10v. 

Mikäli on poikia, niin heille kaikille samanlaiset sukat, säästyy vaivaa pyykissä, kun ei tarvi lajitella mikä kenenkin erivänen sukka on ja aina pari löytää toisensa.

30 paria sukkia ei kyllä kestä 10 vuotta. Ei lähellekään. Varmaan hyvä jos vuoden kestää. Sukkia kuitenkin käytetään joka päivä ja ne kuluu enemmän kuin muut vaatteet.

Vierailija
551/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut maalla ja sulla on  oma umpikaivo, kuse ämpäriin ja kaada kusi luontoon. Kukat kasvaa paremmin ja kaivoa pitää tyhjentää harvemmin. Kusi on myös luonnon oma tuote. Jokainen tyhjennys on satasen pintaan. Mitä harvemmin tyhjennytät paskakaivon, sitä vähemmän maksat siitä.

Koita sontia ilmaisissa paikoissa, huoltsikoilla ja kirjastoissa jossa maksu menee joka tapauksessa kaupungin viemäröintiin.

Vierailija
552/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hormonikierukka, hinta suunnilleen samaa luokkaa kuin tuo sinun kierukkasi, ja kestää 7 vuotta. Ei mene rahaa kuukautissuojiin.

Mutta jos on valmis kokeilemaan kierukkaa niin joissain kunnissa saa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi. Itse kokeilin kuparikierukkaa muutaman vuoden todetakseni, ettei se sovi minulle. Kierukka lähti ja kivut jäivät, joten ilmaisen kierukan hintana on nyt särkylääkekulut 😅

Lääkärit yrittävät tyrkyttää kipuihin ja vuotoihin hormonikierukkaa, ja ilmeisesti nyt kun ilmainen kierukka on käytetty voisin saada hormonikierukasta KELA-korvauksen, kun se määrättäisiin sairauden hoitoon.

Et saa korvausta. Mulle on mirena määrätty kuukautiskipujen hoitoon enkä saanut korvausta. Kela kuulemma olettaa, että terveydenhuolto antaa sen kierukan asennuksen yhteydessä ilmaiseksi. Siksi eivät anna korvausta. Terkkari taas ei anna kierukkaa vaan vaatii että asiakas käy sen itse hakemassa apteekista. 

No eikö tämä ratkea sillä, että kierukasta on resepti ja se on määrätty sairauden hoitoon?

Ei ratkea, kela kun ei anna korvausta. Ei vaikka se on määrätty sairauden hoitoon. Johan just kerroin miten asia omalta kohdaltani meni. Kela ei korvaa kierukasta senttiäkään, oli sen laiton syy mikä tahansa.

Mulla mirena laitetaan keskussairaalassa gynekäynnin yhteydessä. Käynti on 42 e joka toinen vuosi. Nyt ku oon sossun asiakas niin sossu maksaa lääkärimaksut.

Vierailija
553/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asia on näinitselläni, tosin silloin täytyy pakastin pitää pois päältä koko laskutuskauden ajalta. Minulla se pakastimen kulutus on suunnilleen 30 kWh /kk, on 90-luvun pakastin. 1 kWh maksaa sen 4-5 senttiä ja siirtoineen varmaan 20 senttiä yhteensä, joten onhan tuossa kuukaudessa jo 6 € säästöä.

Siirron maksat joka tapauksessa, joten sitä ei tuohon kannata ynnätä.

Jos laskutuskausi on 1kk, ja sen ajan pidät pakastimena parveketta niin aika riskialtista niille tuotteille, kun ulkolämpötila vaihtelee kuukaudessa paljonkin.

Kannattaa muistaa myös, että pakastin vie eniten sähköä siinä vaiheessa kun sen sammutuksen ja sulamisen jälkeen jäädyttää uudelleen.

Ainakaan ei siis kannata veivata sitä kiinni ja päälle kelien mukaan.

Pakastimen energiankulutukseen myös vaikuttaa sen sijainti, säännöllinen sulatus ja muu huolto, ja se miten ruuat sinne ladotaan, joten nekin kannattaa huomioida.

Suosittelen kyllä vaihtamaan jo pakastinta nykypäivän vähemmän energiaa vievään.

Toisekseen, sinun laskelmasi siirtoineen tekee pakastimen käytölle hintaa 0,2€ päivässä. Sillä hinnalla saat säilytettyä ruokia X arvon edestä joten onko tuo oikeasti säästämisen arvoinen kohde?

Vierailija
554/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- "kotimainen" -merkintä ei takaa laatua millään tavalla, esim vaatteiden tekstiili on usein ihan samasta hihnasta kuin ne halvat ketjuvaatteetkin. Sama merkkituotteiden kanssa. Kannattaa siis opetella tutkimaan tarkemmin, jos haluaa satsata laatuun. Esim. Luhdat ja Marimekot ei ole enää sitä vanhaa kestävää laatua.

- Vaatteista kannattaa pitää huolta; korjata jos voi, tahranpoisto heti, oikeat pesutavat jne.

- Kirppareilta saa monesti parempaa laatua kuin kaupasta, näkee heti miltä vaate näyttää kun sitä on jo käytetty joten ne nukkaantuvat ja saumoistaan kieroiksi menneet voi jättää samantien sinne. Uudesta vaatteesta sitä ei tiedä usein jos ei osaa tutkia materiaalia ja ompeluksia kunnolla.

- Jauhemainen pesuaine tulee halvemmaksi käytössä ja poistaa tehokkaammin tahrat

- Liian alhaisia lämpötiloja on turha säästämisen nimissä käyttää, vaatteet kannattaa pestä niin että ne puhdistuu oikeasti.

- Auto on oikeasti välttämätön melko harvalle ihmiselle. Julkiset, kävely, pyörä, kimppakyydit. Lapsia on typerää opettaa siihen että joka paikkaan kuljetetaan. Luontoakin kannattaa miettiä.

- Kauppojen hedelmäpussit ja kotiin tulevat mainoslehdet käyttöön roskiksina ja bioroskiksena, ei tarvitse ostella muovipusseja niin paljon. Kauppaan kestokassi tai reppu mukaan.

- Kertakäyttömaskit saa pestä n. 10 kertaa, ei kannata heittää jokaisen lyhyen käytön jälkeen roskiin

- Huolla kodinkoneet säännöllisesti, kestää kauemmin. Varsinkin pyykkikone.

- Hyödynnä tarjouksia. Tietyt tuotteet on melkein aina samoihin aikoihin vuodesta tarjouksessa, joten niitä kannattaa kytätä eikä mennä ostamaan samantien jos ei ole ihan pakko.

-Tee ruokaa mahdollisimman alusta asti itse, sen verran mitä sitä oikeasti menee. Käytä pakastinta. Marjastus ja sienestys.

-Käytä maalaisjärkeä. Shampoon lantraaminen, deodorantin tai wc-paperin poisjättäminen ei säästöä tuo kuitenkaan niin paljon, että kannattaa elämästä tehdä hankalaa tai epähygieenistä.

-Hoida hampaat, haavat ja muut terveysasiat ennalta tai heti kun niitä tulee.

Mielestäni tässä on hyvä ohje. Ennaltaehkäisy on tosiaan moneen asiaan tosi hyvä säästö. Muutenkin tämä kommentti kuulostaa kokemuksella, eikä päälleeliimatulta opetukselta, niin kuin moni muu kommentti.

PS.haluaisin tutustua tähän henkilöön. Tai ehkä paremminkin kommentin sävy saa minut miettimään minkä ikäinen yms henkilö on. Hauska sivujuonne.

Vierailija
555/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla mirena laitetaan keskussairaalassa gynekäynnin yhteydessä. Käynti on 42 e joka toinen vuosi. Nyt ku oon sossun asiakas niin sossu maksaa lääkärimaksut.

Keskussairaalasta sen saakin käynnin ohessa ilmaiseksi. Olen itsekin sanut ekan Mirenan näin. Mutta terveysasemat vaatii, että kierukka on itse haettava apteekista ja tuotava mukana. Eivät anna kierukkaa vaikka Kelan mukaan näin olis toimittava. Kela sitten vetoaa tuohon eikä korvaa sitä apteekista haettavaa kierukkaa. Apteekissakin mulle pahoittelivat tätä ja sanoivat että ei se asiakkaan kannalta oikein mene. Mutta tää on kaupungin tapa säästää. Maksatetaan asiakkaalla se kierukka.

Vierailija
556/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukkien ja kaikkien vaatteiden parsiminen niin kauan kun voi parsia, sitten ku alkaa olla rumia niin voi räteiksi laittaa. Mutta esim kun nätisti paikkaa niin monikaan ei huomaa edes.kulahtaneet vaatteet voi värjåtä vaatevärillä. Teekupista tulee 2 kupillista näin: hauduttaa pussia pitkään ja sitten jakaa kahteen mukiin, vettä perään. Itse juon tälleem yhden kupin kerrallaan. Jälkimmäinen on ihan hyvää vielä, kun jääkaappiin laittaa ja myöhemmin teekeittimellä vettä päälle.juon teetä näin, jos itelle teen mutta vieraat saa toki oman teepussinsa. Ja jotkut uittaa samaa teepussia monesti mutta itse en siitä tykkää, maku muuttuu.

Sukissa säästää , jos ostaa vaikka 30 paria sukkia miehelle, kaikki samanlaisia. Tarjouksia kannattaa hyödyntää. Tule edulliseksi. Ensin ostaa yhden parin kokeeksi, ettei purista varresta, sitten sen määrän minkä haluaa.

Pitää olla varma sukkien sopivuudesta, ettei koko hankittu erä mene hukkaan, sitä varren tiukkuutta pitää tutkia, on epämiellyttävää jos on liian tiukkoja.

Nykyään ne tehdään aiempaa tiukemmiksi jostain syystä.

Kun 1sukka kuluu liki puhki, niin heitä vain se 1 pois, aina jää pari . Voi käyttää koko erän ihan viimeiseen pariin. Kestää n. 10v. 

Mikäli on poikia, niin heille kaikille samanlaiset sukat, säästyy vaivaa pyykissä, kun ei tarvi lajitella mikä kenenkin erivänen sukka on ja aina pari löytää toisensa.

30 paria sukkia ei kyllä kestä 10 vuotta. Ei lähellekään. Varmaan hyvä jos vuoden kestää. Sukkia kuitenkin käytetään joka päivä ja ne kuluu enemmän kuin muut vaatteet.

Kyllä kestää ja perustuu juuri siihen ettei samoja sukkia jatkuvasti käytetä...vaan on kiertoa.Jos vain yksiä käytät, niin onkin jo asia aivan toinen. Ja laatu merkitsee myös, mitään heikkolaatuisia ei pidä ostaa.

Vierailija
557/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Älä haaveile olevasi rikas. Onnellisuus tulee tavallisesta ja kohtuullisesta elämästä.

-Älä pelaa mitäån rahapelejä. Älä osta osakkeita yms.

-Pienistä puroista kasvaa iso joki eli kaikessa mahdollisessa ku säästää niin voi elää tavallista elämää.

-Älä tee turhaa lainaa.

-Ajattele aina järjellä hankintojasi.

-Harkitse ja nuku yön yli.

-Älä osta jotain siksi koska kaikilla muillakin on.

-Ei ne isot tulot vaan pienet menot.

-

Toki pitää elää varojensa mukaan, mutta tottakai saa ja kannattaakin tavoitella parempaa elämää. Ei köyhä ole tuomittu olemaan köyhä koko lopun elämäänsä.

On se silti. Luokkaa on vaikea nostaa riistovallassa, virkavallan ja rahavallan tuplasorrossa.

Mitä hiton luokkaa....täällä mitään sellaisia ole.

Paitsi mielikuvitus jutuissa joissa ne muka köyhyyteen pakotetut näkee syypäitä niissä jotka töissä käy ja saa sitten mitä itse haluaa.

Vierailija
558/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä rakentaa itsellesi ekologinen identiteetti. Voit sitten sädekehä hohtaen selittää itsellesi ja muille, että kestävä elämäntyyli (loppuun saakka parsiminen ja paikkaaminen, käveleminen, pyöräily, joukkoliikenne, harvoin ja vain tarpeeseen (käytettynä) ostaminen, kierrättäminen, punalappuruokien metsästäminen, jakamistalous) on itsestäänselvää jatkumoa arvomaailmallesi - eikä suinkaan johdu siitä, että olisit köyhä. Ja kaupan päälle voit hiljaa mielessäsi pikkuisen ylenkatsoa jatkuvan kerskakuluttamisen oravanpyörässä maapalloa tuhoavia tuttaviasi. 

Vierailija
559/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat ei tarvitse mitään sokeria pakkasessa, on täysin virheellinen kuvitelma. Ei ne tarvitse sen enempää sokeria kuin sienet tai liha. Ei kaupan pakastemarjapusseihinkaan mitään sokeria lisätä.... :O Olen ompuista tehnyt sosetta pakkaseen, siihen laitan sokeria ja kanelia. 

Olen itse ommellut lapsille paitoja, hameita, housuja ja mekkoja aikuisten vanhoista vaatteista. Kankaat saksitaan auki. Vanhat farkut,  napakkakankaiset verhot ym. (ja verhoja ja vaatteita on kirpparit pullollaan) on hyviä tässä. Ohjeita ja kaavoja saa halvalla kierrätyskeskusten ja kirppareiden lehtihyllystä....! Netissäkin taitaa olla. Kannattaa katsoa, että valitsee yksivärisiä kankaita, jos ei ole silmää että mikä toimii ja mikä ei. 

Vaatteita kannattaa myös tuunata ja uudistaa. Reikä tai niinkuin mulle hiljan kävi, piirsin lapsen kanssa, tussi otti ja  vuoti ja iso punainen tussitahra reiden kohdalla housuissa:virkkasin muutaman kukan ja ompelin molempiin lahkeisiin. Yritän aina saada sen näyttämään siltä, että se paikka kuuluu vaatteeseen. 

Se silitettävä paikka ei ainakaan meillä tuppaa kestämään pesuja, eli muutama tikki siihen niin alkaa pysyä. 

Ompelukoneeni on saatu kahvipakettia vastaan entiseltä ammattiompelijalta. Rouva oli jo 80 v ja kone seisoi käyttämättömänä. Hyvä peli. 90-luvun toimivan saumurin ostin 50 eurolla nettipalstalta.

Otan myös loppuun käytetyistä napit, nauhat ja vetskarit talteen. 

Lasten haalariostoissa kannattaa ennakoida, mikä se seuraavan talven koko on. Ja ostaa sen paremman tarhahaalarin aleesta. Kotipihakäyttöön on toinen kirppishaalari, jossa saa rymytä niin paljon kuin jaksaa. 

Kumppareissa ostan vain merkkikumppareita. Pienemmille niitä löytyy usein kirppareilta ihan ehjinä, mutta isommille ei. Kuitenkin, kun ne hyvin pitää, ne kiertää lapselta toiselle perheessä. Halpikset hajoaa minun kokemusten mukaan parissa kuukaudessa. 

Matoista: Älä tamppaa käytävämattoja ulkona. Niistä irtoaa kantit. Imuroi ne ja vie talvella lumihankeen, heittele lunta päälle ja harjaa. Kumipohjaisia ei viedä pakkaseen, kumit murtuu.

Nyt on oikein loistavat kelit lumipestä matot!

Kyllä nekin matot, joissa lukee että laakapesu pesulassa, kestävät varovaisen käsinpesun. Ei siihen mattoon tarvitse juuriharjalla koko talven aikana varastoitunutta raivoaan purkaa.....harjaa kevyesti. Pesuaineena voi myös mäntysuovan sijasta käyttää mietoa pyykinpesunestettä, laimeampana niin ei vaahtoa niin paljon.

Kuivatan mattoa, joka ei enää valu vettä,  omalla parvekkeella, ettei rosvot vie. 

Olen viime aikoina bongaillut  myös paikallisia roskakatoksia, täällä on hämmästyttävän monta lukitsematonta ja ihmiset heittää pois hyvää tavaraa. Löysin kristallia olevat lukuvalot makkariin ja umpipuisen kenkienpukemistuolin eteiseen. Kesällä löysin räsymaton, josta pesun jälkeen ompelin lapsille lattiatyynyjä. Täytteeksi pistettiin täysinpalvelleita toppahaalareita ja takkeja ja vuorin niille tein vanhasta lakanasta. Lattiatyynyyn on syytä laittaa vetoketju, että sen voi pestä. (No semmoinenhan mulla oli varastolaatikossa)

Kannattaa aina pitää silmät auki!

Tavat olen oppinut mummo-vainaalta, joka jäi leskeksi 36-vuotiaana 7 lapsen äitinä. Siinä oli pakko sompailla. 

yh-äiti, 3 lasta

Ps. Mummo kuoli 2015 93-vuotiaana ja sain perinnöksi poljettavan Singerin. Se toimii yhä. 

Vierailija
560/1383 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta yksikköhinnaltaan halpaa vaan katso nyt jumalauta kilohintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme