Lapsi huonosti puettu kun hain hoidosta
Pakko purkaa jonnekin - tänään hakiessani lapseni päiväkodista, pakkasta -7 astetta, oli hänellä haalarin alla vain t-paita ja pitkähihainen paita (ei collegematskua) ja verkkarit. Jalassa vikingit, kengät väärissä jaloissa. Lapsen lokerossa olivat hänen villahaalari ja fleecetakki, villasukat ja hatun alle laitettava kypärämyssy. Miten näin on päässyt edes käymään, mietin että eikö siellä KUKAAN vahtinut? Kyse 3-vuotiaasta.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä, jos mittari näyttää lähempänä kymmentä pakkasta, on aivan oikein laittaa villahaalari tai edes se fleecetakki välikerrokseen. Lapsen lokero ei ole täyteen ammuttu, vaan sieltä löytyy vain nuo mainitsemani vaatekappaleet joten vaatteita ei tarvitse kenenkään arpoa. Vikingit ovat kylmät pakkasella, ehdottomasti villasukat, näin sanoi kenkäesittelijä. Lapseni ei ole esikoinen, eikä ainokainen. Te, joiden mielestä on ihan ok pukea lapsi 1,5h iltapäiväulkoiluun pelkkään ohueen paitaan olette ehkä niitä joiden lapset on aina jossain flunssassa tai muissa taruntataudeissa? Meillä ei flunssia ole tänä talvena vielä sairastettu!
AP
Totta. Täytyykin ruveta laittamaan enemmän vaatetta.
Mut suosittelen todella sitä paksua topattua kypärämyssyä, kun on reilun kokoinen kaulus, suojaa kaulankin. Ja reilun kokoinen fleesehaalari, niin on helppo pukea. Muistakaa myös tarpeeksi reilu haalari, niin ei tarvi tupata ja on lapsen helppo liikkua. Laadukkaat reilun kokoiset topparukkaset, ei mitään kolmia sormikkaita kiitos!! Ja kuomat parhaat. Vikingit aivan liian kapealestiset!!! Ei mee villasukka!!!
T. Monta lasta pukenut..Näin, ei niillä tarhan henkilökunnalla ole oikeasti aikaa siellä ruveta kerrospukemaan tai näpräämään vaatteiden kanssa.
Ymmärrän sen, että kuumissaan odottavien lasten pukeminen ja ulos saaminen on hankalaa, mutta se on päiväkodin henkilökunnan työtä. Jos on liian kiire pukea fleecehaalaria ja villasukkia, niin ehkä ulkoilu on sitten jätettävä kokonaan pois. Mitä tällä säästyneellä ajalla sitten puuhattaisiin?
Jaa. Niinhän mä alkuun sanoinkin, eiks nii?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä, jos mittari näyttää lähempänä kymmentä pakkasta, on aivan oikein laittaa villahaalari tai edes se fleecetakki välikerrokseen. Lapsen lokero ei ole täyteen ammuttu, vaan sieltä löytyy vain nuo mainitsemani vaatekappaleet joten vaatteita ei tarvitse kenenkään arpoa. Vikingit ovat kylmät pakkasella, ehdottomasti villasukat, näin sanoi kenkäesittelijä. Lapseni ei ole esikoinen, eikä ainokainen. Te, joiden mielestä on ihan ok pukea lapsi 1,5h iltapäiväulkoiluun pelkkään ohueen paitaan olette ehkä niitä joiden lapset on aina jossain flunssassa tai muissa taruntataudeissa? Meillä ei flunssia ole tänä talvena vielä sairastettu!
AP
Sanot sinne päiväkodille, että kaikki lapsen lokerossa olevat vaatteet puetaan hälle ulos päälle ja ongelma on sillä ratkennut. Etkä sitten valita mistään ylipukemisesta vaikka lapsi olisi kuinka hiessä.
Luultavasti kyseessä on ollut inhimmillinen vahinko. Onneksi lastasi hoitaa vielä ihmiset, eivätkä robotit.
Usein vanhemmat vaatii päiväkodin työntekijöiltä enemmän, kuin ikinä vaatisivat itseltään. Se tiukunkin vanhempi joka valittaa jos jokin on vähänkään pielessä, kertoo nauraen omista virheistään ja "oho, jäipä taas kuravaatteet kotiin, no varmaan lainaatte päiväkodilta". No palvelualalla oppii myötäilemään asiakkaalle ja salaa suhtautumaan valituksiin vähemmän vakavasti.
Jep, minusta on oikein tervetullutta, että vanhempi huomauttaa meille tekemästämme mokasta. Täältä palstalta en sitä arvaa meidän päiväkotiin kohdistuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
On pukenut itse. Ja jäänyt häsmäkässä huomaamatta. Anteeksi. Meillä taas vajaa miehitys.
Just tän takia se valitus. Vajaat miehitykset sallitaan, koska kukaan ei tee asialle mitään. Kyseessä on myös työntekijöiden hyvinvointi. En käsitä, miksi kaupungit ei vaan suosiolla palkkaa pari kiertävää täysaikaista, vaan ketjuttaa sijaisia sopparista toiseen. Hoitoalalla kun tarvitaan sijaisia ympäri vuoden, niin sama se on palkata tekijät erikseen siihen kiertelemään paikkoja.
Mun mielestä juuri sopiva vaatetus. Lisäisin ap:n lisävaatteet jos pakkasta 15 tai enemmän. Ulkona pitää olla 20 asteeseen asti ainakin meilläpäin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pukenut itse. Ja jäänyt häsmäkässä huomaamatta. Anteeksi. Meillä taas vajaa miehitys.
Just tän takia se valitus. Vajaat miehitykset sallitaan, koska kukaan ei tee asialle mitään. Kyseessä on myös työntekijöiden hyvinvointi. En käsitä, miksi kaupungit ei vaan suosiolla palkkaa pari kiertävää täysaikaista, vaan ketjuttaa sijaisia sopparista toiseen. Hoitoalalla kun tarvitaan sijaisia ympäri vuoden, niin sama se on palkata tekijät erikseen siihen kiertelemään paikkoja.
Niin, laki antaa vapauden tilapäisiin ylityksiin. Kysyin sosiaali- ja terveysministeriötä myöten mikä se tilapäinen on, mutta ei heilläkään ollut siihen vastausta. Ei saa olla jatkuvaa, mutta ei sitä kukaan valvo.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä juuri sopiva vaatetus. Lisäisin ap:n lisävaatteet jos pakkasta 15 tai enemmän. Ulkona pitää olla 20 asteeseen asti ainakin meilläpäin..
Kyllä eilen välivaatteet olivat paikallaan. Pakkasen lisäksi ainakin täällä oli eilen jäätävä viima, mikä teki pakkasesta normaalia kylmemmän.
Ikävää, että tuo oli päässyt tapahtumaan ja toivon, että ap. kertoo harmistaan päiväkotiin. Muistavat tarkistaa paremmin jatkossa. Asiallisesti jokainen aikuinen osaa tuollaisesta asiasta sanoa, uskoisin.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä itse, 24 lasta puettavana ulos, jos paljon 3 vuotiaita ryhmässä jotka ei vielä osaa itse ajatella ollenkaan, lisäksi osa vanhemmista vaatii, ettei lapsia saa ylipukea, toisen mielestä alipukeminen on pahinta ja kolmannen mielestä pitää pukea aina täydellisen oikein. Sen lisäksi, että joka päivä jollakin on jäänyt se villahaalari kotiin vaikka pitäisi se pukea ja sitä sitten yritetään kaivaa esiin joka puolelta tai villahaalari on tungettu jonnekkin täpötäyden repun pohjalle sisävaatteiden alle piiloon tai laitettu sivutaskuun tms.
Joo, ei saisi tapahtua, mutta en ihmettele jos tapahtuu. Vauva-palsta on silti väärä paikka palautteelle, ap:n täytyy valittaa sinne päiväkodille asiasta.
Tämä on niin totta.
Vanhempien on turha pyöritellä silmiä sillä puettava määrä lapsia on 3 aikuisella 24 ja siitä ylöspäin.
Monesti vanhemmat vetoaa, että laki määrää ja on pystyttävä. Naurettava Veto.
Sen sijaan, että odottavat yli-inhimillisiä kykyjä päiväkodissa henkilökunnalta päiväkodissa näillä uusilla lakimuutoksilla niin vaatisivat lisää henkilökuntaa ja selkeä ryhmien pienentämistä. Tämä narina on lapsellista kiukuttelua.
Lain säätäjät luottavat nopeasti vaihtuvaan asiakas määriin ja siihen ettei kukaan vanhempi ala vaatimaan muutosta ryhmien kokoon sillä he käyttävät palvelua vain tovin.
Tiesittekö, että ryhmien tarvittaviin aikuisten määrään lasketaan koko päiväkodissa olevat aikuiset vaikka he sijaitsivat eri osastolla?
Eli laskennallisesti on lain mukaan aikuisia läsnä mutta ei todellakaan käytettävissä.
Voidaan vaatia ammatillista pedagogiikka ja rummuttaa lisää lastentarhaopettajia päiväkotiin.
Totuus on, että sinne tarvitaan fyysistätyötä tekeviä ihmisiä ei suunnittelijoita.
Vanhemmat ovat huolissaan siitä onko lapseni saanut tarpeeksi virikkeitä ja aidosti kohtadattuja tilanteita tai onko häntä nyt varhaiskasvatuksessa kasvatettu.
Miettikää mitä vaaditte sillä itse toivon lapseni pysyvän hengissä ja turvassa sillä puolikkaita lapsia saa yhdellä aikuisella olla 13!
13 kolmevuotiasta 1 aikuinen.
Siinä teille kohtaamista.
Onneksi on päiväkoteja jotka eivät ole ylisuuria laitoksia.
Millainen pipo ap:n lapsella on? Suosittelen myös kypärämyssypipoa, jonka lapsi saa itse päähän, ja suojaa myös kaulaa.
Ehkä päiväkodissa oli huomattu, että lapsi oli hikoillut ja hikoilusta märkä aamupäivän ulkoilulla?
Oma lapsi ei tarvinnut villasukkia Vikingeissä edes 20 asteen pakkasessa. Toki jalassa oli ohut villasekoitesukka, ei puuvillasukka. Samoin hänelle ei missään nimessä laitettu mitään ylimääräisiä kerroksia villaa tai fleeceä ennen kuin oli pakkasta 15 astetta. Ja edes t-paitaa ei ollut alla. Silti hänellä oli jopa liian kuuma pelkästää toppahaalarissa. Ainoastaan posket ovat hänellä ollut ongelma. Muuten voi ollal apsella liian kuuma, mutta posket jäätyvät.
Olisit iloinen, että lapsesi on pukeutunut itse. Tuo kengät väärissä jaloissa on merkki siitä. Voi olla myös merkki siitä, että kyseinen malli ei sovi lapselle, ja on kengät päässeet putoamaan ulkoilun aikana. Ja lapsi on itse laittanut silloin ulkoilussa kengät jalkaan.
Itsellni on ilmiselvää, että kaikkea ei todellakaan huomaa, jos on kymmeniä lapsia vahdittavana, ja esim. kertoo jollekulle vanhemmalle seuraavan päivän retkestä yms, kun itsekään en ole kotona huomannut yhden lapsen kanssa kaikkia tilanteita. Jos jaloissa ei ole ongelmia, niin yksi iltapäiväulkoilu kengät väärissä jaloissa ei pilaa jalkoja. Jos mielestäsi lapsi paleli: niska oli kylmä yms, niin kannattaa tehdä kaksi asiaa: kysyä asiasta päiväkodissa, ja hankkia helpommat vaatteet: se paksu kypärämyssy ja Kuomat.
Ja miksi kaikki keskittyy noihin vaatteisiin? Sen verran pitää pelisilmää töissä olla, että muksu sais ne kengätki oikein päin.
Ihan hyvä asiasta on sanoa ensi kerralla. Nätisti, ei räyhäämällä. Ja jos tulee ilmi, että vajaan miehityksen syy, niin valitusta. Niistä valitusten määrästä voidaan päätellä sitten, onko yksikössä liikaa vajausta liian usein, vai onko tilanteet yksittäisiä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi kaikki keskittyy noihin vaatteisiin? Sen verran pitää pelisilmää töissä olla, että muksu sais ne kengätki oikein päin.
Ihan hyvä asiasta on sanoa ensi kerralla. Nätisti, ei räyhäämällä. Ja jos tulee ilmi, että vajaan miehityksen syy, niin valitusta. Niistä valitusten määrästä voidaan päätellä sitten, onko yksikössä liikaa vajausta liian usein, vai onko tilanteet yksittäisiä tapauksia.
Vajauksesta kannattaa sitten valittaa sinne ylemmille tahoille. Esim. meidän kaupungissa oli pitkään sijaiskielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Totta. Täytyykin ruveta laittamaan enemmän vaatetta.
Mut suosittelen todella sitä paksua topattua kypärämyssyä, kun on reilun kokoinen kaulus, suojaa kaulankin. Ja reilun kokoinen fleesehaalari, niin on helppo pukea. Muistakaa myös tarpeeksi reilu haalari, niin ei tarvi tupata ja on lapsen helppo liikkua. Laadukkaat reilun kokoiset topparukkaset, ei mitään kolmia sormikkaita kiitos!! Ja kuomat parhaat. Vikingit aivan liian kapealestiset!!! Ei mee villasukka!!!
T. Monta lasta pukenut..Näin, ei niillä tarhan henkilökunnalla ole oikeasti aikaa siellä ruveta kerrospukemaan tai näpräämään vaatteiden kanssa.
Ymmärrän sen, että kuumissaan odottavien lasten pukeminen ja ulos saaminen on hankalaa, mutta se on päiväkodin henkilökunnan työtä. Jos on liian kiire pukea fleecehaalaria ja villasukkia, niin ehkä ulkoilu on sitten jätettävä kokonaan pois. Mitä tällä säästyneellä ajalla sitten puuhattaisiin?
Voi luoja.
On työtä joo.
Jonka tekemisestä on tehty mahdotonta.
Entä jos tulee lakimuutos lääkäreille:
Yksikään ihminen ei saa kuolla laitoshoidossa ennen 80 ikävuotta?
Uusi laki on verrattavissa yhtä päättömään tilanteeseen mitä nyt on varhaiskasvatuksessa meneillään.
Te vanhemmat voitte vedota: se on teidän työtä.
Mutta teidän lapsi se on joka kärsii henkilöstö pulasta.
Siitä ettei avustajia palkata, ei sijaisia, ryhmäkoot saadaa laskennallisesti oikein vaikka fyysisesti ne on päin petäjää, ruuasta säädetään ja kuka siitä kärsii? Sinun lapsesi.
On niin suomalaista jääräpöisyyttä kun vedotaan lakiin
Lakikin voi epäonnistua.
Valtion ja kuntien säästöt ovat epäonnistuneita.
Olemme kohta 90luvun tilanteessa. Nykyajan vanhemmat ei sitä muista lapsiin kohdistunut rahanvienti näkyy pian nuorison pahoinvointia. Ja niin esspäin
Vierailija kirjoitti:
Ne kengät ovat voineet lähteä ulkona jalasta. Tuli mieleen, että onko lapsen haalarien lahkeidenkuminauhat ehjät ja kunnolliset? Olin kerran ulkoiluttamassa naapurin lapsia omani lisäksi, ja heillä lähti kenägt jalasta 10 minuutin välein, kun jäivät kiinni lumeeen ja lumihankeen? Ei ollut kuminauhat kunnossa, ei.
Oliko lapsella kylmä? Meillä kun ostettiin Viking-kenkiä, niin myyjä sanoi, että ehdottomasti näihin ei sitten laiteta mitään paksua villasukkaa. Silloin ei ole lämpimät kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajauksesta kannattaa sitten valittaa sinne ylemmille tahoille. Esim. meidän kaupungissa oli pitkään sijaiskielto.
Ihan sama! Kuitenkin asiasta pitää infota, ei asiat muuten muutu! Kuinka helvetim vaikeaa tää nyt on sisäistää??? Tuossa yks jo sano et ylemmät tahot luottaa siihen, että kukaan ei VIITSI valittaa. Kyseessä on lasten ja työntekijöiden hyvinvointi. Valittamalla voitais saada sitä kuuluisaa työllisyyttäkin siivun (hyvin ohuen siivun) verran paremmaksi.
Tän takia kaikki yksiköt suurenee, suurenee ja suurenee, kun tavallinen kansalainen, palvelun käyttäjä ei astu eteen ja sano: "hei, nyt on ongelmia, korjatkaa ne". Ei ketään kiinnosta osku opettajan, sari sairaanhoitajan tai terhi tarhatädin mielipide asiasta, vaikka heidän näkemys on kaikista arvokkain. Eikä heille valittaminen auta, mutta asiasta keskustelu avaa varmasti tilannetta niin, että asiakas itse tietää minne seuraava toimenpide kohdistetaan.
Ja mun mielestä työntekijöiden pitää aktiivisesti kertoa tästä asiasta vanhemmille. Vai onko henkilökunta itse niin lamaantunut tilanteesta, että eivät enää jaksa välittää?
Vierailija kirjoitti:
AP
Olen itsekkin päiväkodissa töissä ja todellakin lapsellasi oli todennäköisesti liian vähän päällä. Sano asiasta rakentavasti päiväkotiin.
Kommenttisi, että vikingin kengät ovat kylmät "kovemmilla" pakkasilla on aivan totta. Goretex kenkään ei kuitenkaan suositella villasukkaa laitettavaksi, luin jonkun artikkelin aiheesta. Villa ei lämmitä gore kengässä vaan aiheuttaa päinvastaisen reaktion. Paras sukka noihin kenkiin on tekniset sukat. Tai osta lapsellesi kovemmille pakkasille lämpimämmät kengät, esim kuomat. Vikingin kengät ovat myös hyvin tyköistuvat, joten sinne jos tunget paksun sukan niin kenkään ei jää enään ilma tilaa ja varpaat ovat tämänkin takia kylmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama! Kuitenkin asiasta pitää infota, ei asiat muuten muutu! Kuinka helvetim vaikeaa tää nyt on sisäistää??? Tuossa yks jo sano et ylemmät tahot luottaa siihen, että kukaan ei VIITSI valittaa. Kyseessä on lasten ja työntekijöiden hyvinvointi. Valittamalla voitais saada sitä kuuluisaa työllisyyttäkin siivun (hyvin ohuen siivun) verran paremmaksi.
Tän takia kaikki yksiköt suurenee, suurenee ja suurenee, kun tavallinen kansalainen, palvelun käyttäjä ei astu eteen ja sano: "hei, nyt on ongelmia, korjatkaa ne". Ei ketään kiinnosta osku opettajan, sari sairaanhoitajan tai terhi tarhatädin mielipide asiasta, vaikka heidän näkemys on kaikista arvokkain. Eikä heille valittaminen auta, mutta asiasta keskustelu avaa varmasti tilannetta niin, että asiakas itse tietää minne seuraava toimenpide kohdistetaan.
Sitä yritin sanoa. Ei se auta, jos me kerromme pomolle, että on mahdoton tehdä töitä kunnolla vajaalla. Mutta, kun vanhemmat valittavat ylemmille tahoille siitä voi oikeasti olla apua. En minä ole sinua saati lapsia vastaan, vaan teidän puolella.
Totta,meidän tehtävä on pukea lapset. Kolmevuotiaana jo pukevat päiväkodissa itse, ja tehtävämme on tarkistaa, että kaikki välikerrokset on paikallaan. Mutta joskus virhe sattuu. Olemme ihmisiä.
Myöskin yleensä ihan järkeviä ihmisiä ja toki harmittaa jos lapsi on joutunut virheestämene kärsimään.