Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi huonosti puettu kun hain hoidosta

Vierailija
24.02.2017 |

Pakko purkaa jonnekin - tänään hakiessani lapseni päiväkodista, pakkasta -7 astetta, oli hänellä haalarin alla vain t-paita ja pitkähihainen paita (ei collegematskua) ja verkkarit. Jalassa vikingit, kengät väärissä jaloissa. Lapsen lokerossa olivat hänen villahaalari ja fleecetakki, villasukat ja hatun alle laitettava kypärämyssy. Miten näin on päässyt edes käymään, mietin että eikö siellä KUKAAN vahtinut? Kyse 3-vuotiaasta.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juma... 

-7 pakkasta? 

-T-paita

-Pitkähihainen paita

-Verkkarit

- Viking talvikengät

- Talvihaalari, hattu ja oletettavasti hanskat.

Mamman mielestä pitäisi olla LISÄKSI:&nbsp

- Villahaalari

-Fleecetakki

-Villasukat

Kypärämyssy

Höh..meidän kakaralla 3,5 v. on-1 / -13 kelillä juurikin;

-sukkahousut

-collarit

-villasukat

-kuomat

-tpaita

-pitkähihanen

-villahaalari

-haalari

-kypäräpipo

Ei oo kuumaa tai kylmää oloa koskaan oireillut, eikä kyllä oo ollu kipeekään koko talvena.

Tosin just huomasin et villahaalari on jääny polvipituiseksi...miten nää kasvaa näin nopeesti :D

Vierailija
82/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa ylikalliit toppavaatteet, jos niiden alle on puettava niin paljon lämmikettä jopa muutamassa pakkasasteessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi kaikki keskittyy noihin vaatteisiin? Sen verran pitää pelisilmää töissä olla, että muksu sais ne kengätki oikein päin.

Ihan hyvä asiasta on sanoa ensi kerralla. Nätisti, ei räyhäämällä. Ja jos tulee ilmi, että vajaan miehityksen syy, niin valitusta. Niistä valitusten määrästä voidaan päätellä sitten, onko yksikössä liikaa vajausta liian usein, vai onko tilanteet yksittäisiä tapauksia.

Vajauksesta kannattaa sitten valittaa sinne ylemmille tahoille. Esim. meidän kaupungissa oli pitkään sijaiskielto.

Ihan sama! Kuitenkin asiasta pitää infota, ei asiat muuten muutu! Kuinka helvetim vaikeaa tää nyt on sisäistää??? Tuossa yks jo sano et ylemmät tahot luottaa siihen, että kukaan ei VIITSI valittaa. Kyseessä on lasten ja työntekijöiden hyvinvointi. Valittamalla voitais saada sitä kuuluisaa työllisyyttäkin siivun (hyvin ohuen siivun) verran paremmaksi.

Tän takia kaikki yksiköt suurenee, suurenee ja suurenee, kun tavallinen kansalainen, palvelun käyttäjä ei astu eteen ja sano: "hei, nyt on ongelmia, korjatkaa ne". Ei ketään kiinnosta osku opettajan, sari sairaanhoitajan tai terhi tarhatädin mielipide asiasta, vaikka heidän näkemys on kaikista arvokkain. Eikä heille valittaminen auta, mutta asiasta keskustelu avaa varmasti tilannetta niin, että asiakas itse tietää minne seuraava toimenpide kohdistetaan.

Sitä yritin sanoa. Ei se auta, jos me kerromme pomolle, että on mahdoton tehdä töitä kunnolla vajaalla. Mutta, kun vanhemmat valittavat ylemmille tahoille siitä voi oikeasti olla apua. En minä ole sinua saati lapsia vastaan, vaan teidän puolella.

Huh! Kerranki jonkun kanssa samaa mieltä :D ja tosiaan itse en syytä työntekijöitä, he tekevät varmasti parhaansa.

Vierailija
84/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen en huomannut katsoa, paljon on pakkasta. Kurkkasin vain ikkunasta, että lämpimältä näyttää. Laitoin ohuen pitkähihaisen toppatakin alle, enkä välihousuja ollenkaan. Lisäksi katsoin väärältä puolelta taloa ikkunasta, niin en huomannut tuulta. Jumankekka, että oli kylmä! Lopulta kun pääsin junaan, niin alkoi hymyilyttää, kun näytön lämpötila näytti nollaa. No ei todellakaan ollut nollan paikkeilla, ellei aurinko paista suoraan kohti mittaria.

Eli vaikka mittarin lukema on suuntaa antava, niin puhtaasti sen kanssa ei kannata kulkea. Miehelle kun soitin ja kysyin, paljon meidän mittari näytti kotona, oli tulos -6. Siihen kun lisää purevan, kostean tuulen mereltä päin, niin päästään kevyesti sinne -10 lukemiin tuntemuksissa.

Sisämaassa elävät ei tätä ymmärrä. Lapissa asuessani -15 asteen pakkanen ei tuntunut missään. Täällä rannikossa -5 on jo todella kylmä.

Vierailija
85/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautetta AINA sinne päiväkotiin suoraan. Netti on väärä paikka.

Vierailija
86/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä, jos mittari näyttää lähempänä kymmentä pakkasta, on aivan oikein laittaa villahaalari tai edes se fleecetakki välikerrokseen. Lapsen lokero ei ole täyteen ammuttu, vaan sieltä löytyy vain nuo mainitsemani vaatekappaleet joten vaatteita ei tarvitse kenenkään arpoa. Vikingit ovat kylmät pakkasella, ehdottomasti villasukat, näin sanoi kenkäesittelijä. Lapseni ei ole esikoinen, eikä ainokainen. Te, joiden mielestä on ihan ok pukea lapsi 1,5h iltapäiväulkoiluun pelkkään ohueen paitaan olette ehkä niitä joiden lapset on aina jossain flunssassa tai muissa taruntataudeissa? Meillä ei flunssia ole tänä talvena vielä sairastettu!

AP

a) Kylmä ei mitään infektioita aiheuta.

b) Lapselta voi kysyä paleleeko häntä, jos ei, niin sopivasti vaatetta päällä.

c) Tuulinen sää on ihan eri juttu, kuin tyyni.

d) Ihmettelen kovin, mitä puette sitten, kun pakkasta on 15-20 astetta.

Vierailija
87/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te oikeasti laita mitään fleecepukua tai jotain muuta tavallisten sisävaatteiden päälle kun miinusta on monta astetta? Ainakin meidän lasten päiväkodissa on kyllä tapana pukea esim villa tai fleecehaalari talvihaalareiden alle jos on enemmän kun pari astetta miinusta. Ja jos ei ole ollut mitään alla muuta kun pitkähihainen ohut paita ja housut niin lapset helposti valittelee kylmyyttä vaikka on ihan hyvät talvipuvut. Talvipuku riittää sisävaatteiden kanssa yleensä vain ehkä pariin miinusasteeseen asti. Ja eihän päiväkodeissa ulkoilla yleensä kun on yli miinus 10 (ainakaan täällä etelässä)

Eli kyllä ap voisi ihan hyvin huomauttaa että jatkossa toivoisi että lokerossa oleva fleece tai villahaalari laitetaan kun on reilusti pakkasta.

Outoa, meidän päiväkodissa vanhemmat saisi heti haukut jos lasta ei ole varustettu jollain lämpökerrastolla jos on yli 5 astetta pakkasta.

Ahahaha :D ei ulkoilla jos yli -10 astetta? :DDDD kaikissa päiväkodeissa jossa olen ollut töissä niin ulkoillaan yli -20 asteessa. Ei ne asteet vaan se aika mikä ollaan ulkona

Vierailija
88/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sitä mieltä että vaatetta kuuluu olla enemmän päällä -7 asteessa. Lapset ovat tietysti asiassa erilaisia, toiset palelevat helpommin kuin toiset mutta on melko kevyesti puettu.

Vaikka päiväkodeissa yms. on kiire, tottakai hoitajan velvollisuuteen kuuluu se että tarkistaa ja pitää huolen että lapsi tarkenee ulkona.

Vierailija
89/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 8 vuotta sitten lasten toppahaalarit maksoivat puolet siitä mitä nyt ja niillä kyllä pärjäsi hyvin kovemmillakin pakkasilla.

Nykypuvut ovat järjestään kylmempiä, ja kovalla tuulella pakko laittaa enemmän alle.

Meidän lasten päiväkodeissa ollut aina hyvä tilanne, lapsilla päällä lämpimästi. Ainut esikoululaisten odotetaan jo pukevan itsenäisesti ja näillä on ollut vaatetus sitten mitä sattuu (eivät haluaisi pukea välikerrosta).

Vierailija
90/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siitä lapsen jalalle haitta, jos kenkä on yhden ulkoilun väärässä jalassa?

OIen itse päiväkodissa töissä ja joskus lapsi on kovin ponnistuksin saanut kengät jalkaan ja sitten ne ovat väärässä jalassa. On sanonut, että häntä ei haittaa, joten olen antanut käyttää itsemäärämisoikeutta. Jos siitä on todistetusti haittaa, alan vaatia vaihtamaan kengät oikeisiin jalkoihin.

Toivottavasti tämä ei pahoittanut kenenkään mieltä. Minulle on tärkeää työssäni, että asiakas on tyytyväinen ja koen sen välillä äärimmäisen vaikeksi, kun ihmiset suhtautuvat lapsiasioihin niin todella eri tavoin.

Vierailija
91/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä, jos mittari näyttää lähempänä kymmentä pakkasta, on aivan oikein laittaa villahaalari tai edes se fleecetakki välikerrokseen. Lapsen lokero ei ole täyteen ammuttu, vaan sieltä löytyy vain nuo mainitsemani vaatekappaleet joten vaatteita ei tarvitse kenenkään arpoa. Vikingit ovat kylmät pakkasella, ehdottomasti villasukat, näin sanoi kenkäesittelijä. Lapseni ei ole esikoinen, eikä ainokainen. Te, joiden mielestä on ihan ok pukea lapsi 1,5h iltapäiväulkoiluun pelkkään ohueen paitaan olette ehkä niitä joiden lapset on aina jossain flunssassa tai muissa taruntataudeissa? Meillä ei flunssia ole tänä talvena vielä sairastettu!

AP

a) Kylmä ei mitään infektioita aiheuta.

b) Lapselta voi kysyä paleleeko häntä, jos ei, niin sopivasti vaatetta päällä.

c) Tuulinen sää on ihan eri juttu, kuin tyyni.

d) Ihmettelen kovin, mitä puette sitten, kun pakkasta on 15-20 astetta.

3-vuotias ei välttämättä osaa kertoa edes kysyttäessä paleleeko!  

Vierailija
92/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jänä miten jotkut lapset raapii silmät ja hiukset päästä jos ne pukee villahaalariin, jos sen lopulta( väkisin) tekee. niin taas on sitten huonosti hoidettu. Hoitakaa itse kotona hellanteltut. päiväkoti on RYHMÄ toimintaa.

Vierailija
93/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta parempia vaatteita kun on huonosti puettu. Laatua ennenkaikkea. 

Vierailija
94/94 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten aivan eri asia jos on -10 sisämaassa tai -10 rannikolla. Meren läheisyydessä tuulee käytännössä aina ja se tuuli on todella pureva, pakkasasteita tuntuu silloin olevan paljon enemmän ja ilma on todella raakaa. Tätä ei ehkä ymmärrä jos on koko ikänsä asunut sisämaassa. Itse tulin aikoinani Rovaniemeltä Helsinkiin opiskelemaan ja todella yllätyin kuinka kylmä ilma on vaikka mittari näytti talvella usein paljon vähemmän kuin mihin olin tottunut.

Meillä kyllä on 4-vuotiaalla aina sukkahousut+ohut trikoopaita sekä villahaalari jos on yli -5. Ehkä tarkenisi vähemmälläkin, koska liikkuu aika paljon. Jos on yli -10 laitan ihoa vasten merinovillaa. Yli -15 laitan vielä yhden välikerraston tai sitten en, jos ulkoilu on vain lyhyt. Meidän 2-vuotias sensijaan on herkästi paleleva eikä liiku läheskään yhtä paljon enkä ole vielä löytänyt sellaista yhdistelmää, jossa ei olisi kylmä -10 asteessa. Ja on ohutta merinovillaa ihoa vasten, villaa välissä ja uusi toppahaalari. Silti palelee. Lapset, kuten aikusetkin, ovat yksilöitä. Minä palelen Suomen kesässä, eikä t-paita mene päälle ennen kuin mittari näyttää 22. Mies laittaa lyhythihaisen jo kun mittari lähestyy 20 astetta.

Parhaat kengät meillä on Kuomat, niissä vain yksinkertaisesti ainakin meidän lasten varmaan pysyy paremmin lämpimämpänä kuin GoreTex-kengissä. Suosittelen myös villaista kypärämyssyä, ei tarvita väliin puuvillaista kypärämyssyä, suojaa kaulan ja lapsi osaa helposti itse pukea sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä