Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä keskiluokkaisia statussymboleita et ole koskaan ymmärtänyt?

Vierailija
23.02.2017 |

Sellaisia, jotka ovat mielestäsi järjettömiä tai muuten vain tyhjänpäiväisiä/turhia.

Kommentit (415)

Vierailija
381/415 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä on maastoauto, avobemari kesäkäyttöön ja ranteessa on -uskokaa tai älkää- Rolex.

Voivatko nuo siis ihan oikeasti herättää noin suuria tunteita ihmisissä jotka eivät minua edes tunne?

Vierailija
382/415 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aksukka kirjoitti:

Jos vietät autossa työmatkoilla yli 3h päivä niin kyllä sillä on merkitystä millainen se auto on. Eikä mitään pröystäilyä...

Totta - mutta tässäkin tapauksessa koolla ja mallilla on väliä. Ei merkillä.

Näin meillä kun kuski on 193cm/105kg ja pitkäjalkainen. Ja ajaa n 30000 km/vuosi

On siinä nyt vaan ihan hitonmoinen ero istutko kolme tuntia viitossarjalaisessa vai jossain daciassa.

On toki jos ääripäitä verrataan mutta esim Audia ei mieheni halunnut lainkaan. Se oli niin tylsän oloinen (kuten saksalaiset yleensäkin) ja epämukava ajaa, minäkään en pitänyt siitä (itse ajan Skodalla). Nyt odottelemme tietoa Volvo s90:stä. Se vaikutti ihan ok:lta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/415 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, meillä on maastoauto, avobemari kesäkäyttöön ja ranteessa on -uskokaa tai älkää- Rolex.

Voivatko nuo siis ihan oikeasti herättää noin suuria tunteita ihmisissä jotka eivät minua edes tunne?

Avobemarin saa parilla kympillä, ja Rolexia ei enää käytä muut kuin Ämericän nousukasräppärit.

Oikeasti rikkaat tai hyvin varakkaat ostelee brittiluksusautoja, ja käyttävät kelloina pienten sveitsiläisten kellopajojen valmistamia uniikkikappaleita.

Vierailija
384/415 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo-o kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliita kelloja. Kalliin takin tai kenkien eron perustuotteeseen huomaa taviskäyttäjäkin melkeinpä heti jos vain menee ulos. Mutta kellon kanssa pitäisi mennä varmaan meren pohjaan tai avaruuteen? Ja kellot maksavat myös moninkertaisesti sen mitä vaikkapa vaatteet.

Kyllä 90% ihmisistä tietää Rolexin, Tag Heuerin, Omegan yms. yleisimmät laatukellot. Harvempi tunnistaa esim. Canada Goosen takin tai Pradan kengät..

Kaikkihan "Kanadan Kusi" takit tietävät :D Niitä näkee jopa opiskelijoilla nykyään. 10 vuotta sitten niitä näki lähinnä espoolaisilla eliittiedustusrouvilla, mutta he siirtyivät muihin merkkeihin kuten Moncleriin ja Parajumpersiin kun bloggaajat ja muu mainstreamväki alkoi käyttää Canada Goosea. Ruotsin kuninkaallisetkin vaihtoivat aikoinaan Canada Gooset Moncleriin ja Parajumpersiin ja espoolaiset eliittirouvat ovat yleensä kaksikielisiä joten seuraavat ruotsalaisia naistenlehtiä ja nettisivustoja ja ottavat vaikutteensa sieltä, ennen kaikkia muita suomalaisia.

Vierailija
385/415 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mariskooleja myydään iittalan liikkeissä ulkomaillakin, kaunis iittalan tuote. turhaa niitä väheksyt.

386/415 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avobemarin saa parilla kympillä, ja Rolexia ei enää käytä muut kuin Ämericän nousukasräppärit.

Oikeasti rikkaat tai hyvin varakkaat ostelee brittiluksusautoja, ja käyttävät kelloina pienten sveitsiläisten kellopajojen valmistamia uniikkikappaleita.

Eivätkös britit ole myyneet nuo automerkkinsä jo ulkomaalaisille eli ei taida enää löytyä brittiluksusautomerkkejä.

387/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesämökki.

Epäympäristöystävällinen työmaa joka täyskäytössä kovin vähän. Kunnon keskiluokan statussymboli. Enemmän sitä rentoutuu vaikka vuokraamalla mökin tai matkustamalla ulkomaille lomanviettoon.

Kesämökithän on aika "out" nykyään. Moni perii niitä suurien ikäluokkien jäljiltä (aikanaan on ehkä ollutkin statussymboli) eikä tiedä mitä niillä pitäisi tehdä. Onhan siitä ollut juttuakin, että monet mökit seisoo nykyään Suomessa tyhjillään eikä niitä saa eteenpäinkään välttämättä helposti myytyä. Eli monille melkoinen riippakivi.

Vierailija
388/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nahkasohvat, varsinkin valkoisina, syvä myötähäpeä.

Golf, tyhmääkin tyhmempää.

Kun pullisenulla avioitui aatelissukuun, alkoi puhua (kankeaa) ruotsia miehensä kanssa muiden seurassa. Taas syvä myötähäpeä.

Minä nostaisin hattua pullisenullalle, jos hän yrittää ja uskaltaa puhua ruotsia vaikkei osaa sitä kunnolla.

Nostaisit hattua? Minusta pullisenullan ruotsinpuhuminen on vain nirppanokkailua ja huonoa käytöstä, etenkin kun a) tämä suomenruotsalainen aatelismies puhuu takuulla parempaa suomea kuin ulla ruotsia ja b) kaikki muut läsnäolijat ovat suomenkielisiä (ja kuitenkin ymmärtävät ullan ruotsinsönkötyksen!).

Olemme suomenkielisiä, mies ja minä, mutta emme koskaan englanninkielisessä seurassa puhu mitään muuta kuin englantia. Hyvät tavat kunniaan![/quote]

Tämä. Meillä on usein kylässä suomenkielisiä, suomenruotsalaisia ja ranskalaisia samaan aikaan. Kieli on silloin englanti. Koen tosi vaivaannuttavaksi jos ranskalaiset puhuu yhtäkkiä omaa kieltään koska suurin osa ei sitä ymmärrä . Tai ruotsia koska nämä ranskankieliset ei puolestaan ymmärrä sitä. Näin osa porukkaa suljetaan keskustelun ulkopuolelle.

Ei todellakaan hyvä tapa. Porukassa puhutaan sitä kieltä mitä kaikki ymmärtää!

Miten tämä liittyy aiheeseen?

Liittyy siten, että pullisenulla tavoittelee korkeampaa statusta kuin mitä pullisenullalla on koskaan ollut - onhan toki suomenruotsalainen aatelissuku ihan jotain muuta kuin pullisen pesue.  Ja ulla puhuu tönkköruotsia miehelleen, koska se nyt vain on "hienoa"!

Joo, uusien kielien opettelu onkin ihan wt ja so last season.

Oletko ihan vatipää?

Puhun suomen lisaksi monta muuta kielta. Siitakin syysta, etta olen asunut neljassa eri maassa ja joutunut siella opettelemaan uusia kielia. Talla hetkella olen asunut ulkomailla putkeen 10 vuotta. 

Naiden ullien keekoilu ruotsin puhumisella taysin suomenkielisessa seurueessa on kylla vatipaisyytta, jos jokin. Tai taysin ja taysin, miehensa puhuu suomea syntyperaisen tavoin.

Kieli- ja kirjoitustaidottoman wt-pakkoruotsiongelmaisen-vajakin esiintyminen fantasiaroolissa floppasi ja pahasti.

Älkää nyt viitsikö. Ruotsinkielen puhuminen ei ole mitenkään hienompaa. Minun ikkunan ohi kävelee päivän mitaan tosi monta tavista, joiden äidinkieli on ruotsi. Milloin tämä hullutus loppuu. Kuka koskaan oppii ruotsia, jos sen puhuminen kankeasti ei käy.

Vierailija
389/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkös britit ole myyneet nuo automerkkinsä jo ulkomaalaisille eli ei taida enää löytyä brittiluksusautomerkkejä.

Bentley, Aston Martin?

Vierailija
390/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa, saa sitä käyttää haluamallaan tavalla. Voi sitä ostaa vaikka miljoonalla niitä lasilintuja. Ei minua häiritse yhtään. Elämässä pitää saada tehdä asioita jotka tuottavat iloa, ei niitä rahoja tarvitse enää vanhuksena hoitolaitoksessa.

Vierailija
391/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosia

Vierailija
392/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mikä kateus-ketju! Muka myötähäpeää, joo-joo.

Kommentit, joista näkyy, että ihmisillä menee hyvin ja on varaa elää mukavasti, saavat huimasti alapeukkuja, kun taas niitä ihmettelevät/paheksuvat kommentit huimasti yläpeukkuja.

Kadehtikaas nyt sitten oikein sydämenne kyllyydestä:

Pelaan golfia, olen lasketellut, enää en voi. Käyn taidenäyttelyissä. Meillä on aitoja itämaisia mattoja ja design-huonekaluja. Hyviä autoja useampia. Kallista taidetta seinillä ja taide-esineitä. Syödään sushia sushiravintoloissa. Matkustellaan ulkomailla. On omakotitalo, ei ole kultaista noutajaa. Hieno lomanviettopaikka. On kymmeniä hyllymetrejä kirjoja, joita myös luetaan ahkerasti. Pari merkkilaukkuakin löytyy, vaikka en niitä harrasta. Miehellä kallis kello ja kynä, itse en välitä. Meillä on uima-allas ja poreallas pihalla (paljuun en suostuisi menemään), jotka pidetään puhtaana kemikaaleilla. Uima-allas myös loma-asunnolla. Meillä on baari ja elokuvateatteri.

Mitähän vielä? Varmaan paljon muutakin, mitä joku pitää statussymbolina ja kadehtii, meille ne ovat normaalia arkipäivää. Jos kerran on rahaa riittävästi, miksi pitäisi asua vuokrakaksiossa okt:n sijaan ja ajaa Ladalla Mersun sijaan? Tai hankkia tori.fi:stä Muumimukeja, kun voi ostaa Toikan lasilintuja kaupasta? Tai hankkia astiat Ikeasta, kun voi ostaa Villeroy&Bochia tai Royal Copenhagenia ja Riedelin viinilaseja?

Kateus on suomalaisten perisynti ja on ihanaa asua pois sieltä, kun naapurit eivät kadehdi vaan iloitsevat yhdessä jokaisen hyvistä saavutuksista.

Vierailija
393/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto

Vierailija
394/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bentley, Aston Martin?

Bentley on Volkkarin ja Aston oli välillä Fordin, välillä inkkareiden mutta jossain kohtaa oli taas itsenäistynyt. Tämän hetkistä tilannetta en tiedä/muista.

Vierailija
395/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä en ymmärrä on se, että jotain tehdään tai hankitaan sen vuoksi että niin kuuluu tehdä tai kun muillakin on.

Itse en ymmärrä jättisuuria telkkareita. Minusta ne ovat juntteja ja kauheita energiasyöppöjä. Siis eivät sähkön kulutuksen kannalta vaan hallitsevat tilaa niin massiivisesti.

Rakastavatko kaikki todellakin tähti-tyynyjä? Ei ole blogia ilman niitä. Kaikista maailman tyynyistä valitaan aina se tähti. En ymmärrä. Mutta ehkä se on monen mielestä se kaunein.

Lasten vaatettaminen kalliilla merkkituotteilla. Siis nämä Molot ja muut. Suoraan sanottuna ne printit ja kuviot on ihan hirveitä! Siis ihan kamalia. Maailmassa on niin paljon kauniita ja käytännöllisiä vaatteita, että en ymmärrä näitä ollenkaan. Mutta kun pitää olla merkki.

Merkkituotteet, joista näkyy kilometrin päähän että ovat jotain merkkiä. Sitten 80-luvun en ole halunnut mainostaa mitään firmaa niin, että ihmiset voivat lukea mainostekstin vaatteistani - oli se sitte MK, LV tai jotain muuta. Suosin vaatteita joista ei voi sanoa kenen valmistamia ne ovat.

Vierailija
396/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pullisenulla avioitui aatelissukuun, alkoi puhua (kankeaa) ruotsia miehensä kanssa muiden seurassa. Taas syvä myötähäpeä.

Minä nostaisin hattua pullisenullalle, jos hän yrittää ja uskaltaa puhua ruotsia vaikkei osaa sitä kunnolla.

Nostaisit hattua? Minusta pullisenullan ruotsinpuhuminen on vain nirppanokkailua ja huonoa käytöstä, etenkin kun a) tämä suomenruotsalainen aatelismies puhuu takuulla parempaa suomea kuin ulla ruotsia ja b) kaikki muut läsnäolijat ovat suomenkielisiä (ja kuitenkin ymmärtävät ullan ruotsinsönkötyksen!).

Olemme suomenkielisiä, mies ja minä, mutta emme koskaan englanninkielisessä seurassa puhu mitään muuta kuin englantia. Hyvät tavat kunniaan![/quote]

Tämä. Meillä on usein kylässä suomenkielisiä, suomenruotsalaisia ja ranskalaisia samaan aikaan. Kieli on silloin englanti. Koen tosi vaivaannuttavaksi jos ranskalaiset puhuu yhtäkkiä omaa kieltään koska suurin osa ei sitä ymmärrä . Tai ruotsia koska nämä ranskankieliset ei puolestaan ymmärrä sitä. Näin osa porukkaa suljetaan keskustelun ulkopuolelle.

Liittyy siten, että pullisenulla tavoittelee korkeampaa statusta kuin mitä pullisenullalla on koskaan ollut - onhan toki suomenruotsalainen aatelissuku ihan jotain muuta kuin pullisen pesue.  Ja ulla puhuu tönkköruotsia miehelleen, koska se nyt vain on "hienoa"!

Oletko ihan vatipää?

Puhun suomen lisaksi monta muuta kielta. Siitakin syysta, etta olen asunut neljassa eri maassa ja joutunut siella opettelemaan uusia kielia. Talla hetkella olen asunut ulkomailla putkeen 10 vuotta. 

Naiden ullien keekoilu ruotsin puhumisella taysin suomenkielisessa seurueessa on kylla vatipaisyytta, jos jokin. Tai taysin ja taysin, miehensa puhuu suomea syntyperaisen tavoin.

Kätevästi näppiksestäsikin katosi ääkköset juuri sen viestin kohdalla kun päätit olla ulkomailla asuva kosmopoliitti.

Voi voi, kosmopoliittia minusta ei saa tekemallakaan. Ja ääkköset saan näkyviin pienen kikkailun avulla, siis paljon helpompaa on kirjoittaa ilman aakkosia. Siita taas ei pääse mihinkään, etta olen todellakin asunut neljässä eri maassa, viimeiset 10 vuotta siten, etta ensin yhdessa maassa ja nyt loput nelja vuotta toisessa. Puhun sujuvasti neljaa kieltä ja jonkinverran kolmea muuta. Enka halua Suomeen takaisin, nama pikavierailuni tällä palstalla ovat vahvistaneet mielipidettani suomalaisuudesta ja suomalaisista. Sorry vaan.

Vierailija
397/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan vatipää?

Kätevästi näppiksestäsikin katosi ääkköset juuri sen viestin kohdalla kun päätit olla ulkomailla asuva kosmopoliitti.

Voi voi, kosmopoliittia minusta ei saa tekemallakaan. Ja ääkköset saan näkyviin pienen kikkailun avulla, siis paljon helpompaa on kirjoittaa ilman aakkosia. Siita taas ei pääse mihinkään, etta olen todellakin asunut neljässä eri maassa, viimeiset 10 vuotta siten, etta ensin yhdessa maassa ja nyt loput nelja vuotta toisessa. Puhun sujuvasti neljaa kieltä ja jonkinverran kolmea muuta. Enka halua Suomeen takaisin, nama pikavierailuni tällä palstalla ovat vahvistaneet mielipidettani suomalaisuudesta ja suomalaisista. Sorry vaan.

Älä pyytele anteeksi, emme todellakaan ole pahoillamme 😂

Vierailija
398/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvo

Vierailija
399/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa ja surullista on opettaa lapsensa luulemaan, että ihmisarvo määräytyy perheen omistusten, asuinmuodon ja harrastusten mukaan. On raastavaa kuulla jo tarhaikäisten vertailevan ko. asioita ja väheksyvän joitakin tarhakavereitaan, joiden "status" ei ole ok.

Vierailija
400/415 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mikä kateus-ketju! Muka myötähäpeää, joo-joo.

Kommentit, joista näkyy, että ihmisillä menee hyvin ja on varaa elää mukavasti, saavat huimasti alapeukkuja, kun taas niitä ihmettelevät/paheksuvat kommentit huimasti yläpeukkuja.

Kadehtikaas nyt sitten oikein sydämenne kyllyydestä:

Pelaan golfia, olen lasketellut, enää en voi. Käyn taidenäyttelyissä. Meillä on aitoja itämaisia mattoja ja design-huonekaluja. Hyviä autoja useampia. Kallista taidetta seinillä ja taide-esineitä. Syödään sushia sushiravintoloissa. Matkustellaan ulkomailla. On omakotitalo, ei ole kultaista noutajaa. Hieno lomanviettopaikka. On kymmeniä hyllymetrejä kirjoja, joita myös luetaan ahkerasti. Pari merkkilaukkuakin löytyy, vaikka en niitä harrasta. Miehellä kallis kello ja kynä, itse en välitä. Meillä on uima-allas ja poreallas pihalla (paljuun en suostuisi menemään), jotka pidetään puhtaana kemikaaleilla. Uima-allas myös loma-asunnolla. Meillä on baari ja elokuvateatteri.

Mitähän vielä? Varmaan paljon muutakin, mitä joku pitää statussymbolina ja kadehtii, meille ne ovat normaalia arkipäivää. Jos kerran on rahaa riittävästi, miksi pitäisi asua vuokrakaksiossa okt:n sijaan ja ajaa Ladalla Mersun sijaan? Tai hankkia tori.fi:stä Muumimukeja, kun voi ostaa Toikan lasilintuja kaupasta? Tai hankkia astiat Ikeasta, kun voi ostaa Villeroy&Bochia tai Royal Copenhagenia ja Riedelin viinilaseja?

Kateus on suomalaisten perisynti ja on ihanaa asua pois sieltä, kun naapurit eivät kadehdi vaan iloitsevat yhdessä jokaisen hyvistä saavutuksista.

Kerro, please, mikä on sinun ja puolisosi ikä, koulutus, ammatti ja nykyinen työtehtävä. Entä teidän vanhempienne sosioekonominen asema? Onko pitkätkin akateemisuuden ja vaurauden perinteet taustalla vai vain enempi " from rags to riches"- meininki ? Kiinnostaa oikeasti, minkälainen on yleissivistys edellisen tekstin laatijalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme