Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivooja, paljasta asioita, mitä olet tehnyt työpäiväsi aikana (tai tilanteita) joista ajattelit että "onneksi kukaan ei ollut näkemässä"?

Vierailija
22.02.2017 |

Itse olen siivoojana sortunut seuraaviin asioihin työpäiväni aikana:

- työhöni kuuluu tiskikoneen täyttö ja tyhjennys. Muutamia kertoja konetta tyhjentäessäni muutama haarukka tai pikkulusikka on tipahtanut lattialle. Olen vain nostanut sen ylös ja laittanut normaalisti muiden puhtaiden haarukoiden tai lusikoiden sekaan.

- lattioita mopatessani jos olen nähnyt jonkun kahvitahran tms. olen sylkäissyt siihen tahran päälle ja pyyhkäissyt sitten mopilla.

-vessoja pestessä joskus olen vessanpöntön pesun jälkeen huomannut sormenjälkiä vessan oven kahvassa. Olen pyyhkäissyt ne "puhtaaksi" samalla liinalla millä juuri olen putsannut vessanpöntön.

Joskus on vain niin kiire töissä, että on mahdotonta juosta eestaas siivouskomerossa ja tulla takaisin. Nää on ollu sellaisia hetkiä työpäiväni aikana, jolloin olen ollut tyytyväinen, ettei kukaan ole ollut näkemässä.

Kommentit (176)

Vierailija
81/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki siivoojat ole aloittajan kaltaisia. Olen itse hiukan bakteerikammoinen ja niin on moni työkaverini myös. Vaihdan kyllä siivousliinan joka välissä, kumihanskoihin kirjoitan mitä niistä käytetään wc:n puhdistukseen, mitä keittiön jne. Nykyään siivoojina ei ole pelkkiä maailmaa vihaavia, laiskoja koulupudokkaita. On paljon myös korkeasti koulutettuja, jotka eivät ole saaneet työtä omalta alaltaan. Heillä on kaikesta huolimatta motivaatiota tehdä työnsä hyvin, kunnes saavat oman alan töitä tai palaavat opiskelemaan.

Mutta hotellien suhteen annan saman varoituksen kuin moni muukin tässä ketjussa: kun tulet hotelliin, pyyhi kaikki pinnat desinfiointiaineella. KAIKKI. Älä tuudittaudu siihen, että tämä on kallis hotelli joten varmasti siivouskin on tehty kunnolla. Ei ole. Siivousfirmoille maksetaan siivottujen huoneiden määrän mukaan, ei työtuntien. Siivooja puolestaan saa tuntipalkan. Joten siivoojasta yritetään saada irti niin nopea suoritus kuin mahdollista. Huutamalla, uhkailemalla, vittuilemalla, kiroilemalla, tönimällä.

Sitten oma tunnustukseni: joskus kiireessä tai vain kyllästyneenä heitän biojätteet tavallisten roskien sekaan. Ja kun siivousliinat loppuvat, en aina jaksa hakea uusia vaan siivoan paperisilla käsipyyhkeillä.

Vierailija
82/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomoissa kasvaa hyönteispopulaatioita koska siellä on ympäriinsä jauhoastioita joista löytyy matoja taikka toukkia. Samoin työntekijät joutuvat pitämään koko päivän isoja hillo ja kreemi astioita auki, sekä sokeria löytyy joka leipomosta niin kärpäsyhdyskuntia on mahdotonta hävittää.

Myös koisat ja sokeritoukat ainakin kuuluvat perinteisesti leipomotyöntekijöiden lemmikkieläimiin.

Pienissä leipomoissa hyönteisyhdyskunta on varmasti helpompi pitää kurissa, mutta isossa tehdashallissa niitä on mahdotonta hävittää kokonaan.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut eräässä Suomen isoimmista ja tunnetuimmista leipomoista siivoamassa ja nähnyt siellä uskomattomia kauheuksia.

Pahvipaketeissa oli leivonnaisia, joiden päällä oli tuoreita mansikoita ja mansikkahilloa. meinasin ottaa yhden (ihan luvan kanssa) niin alkoi aivan helvetillinen pörinä ja kymmenet pikkukärpäset nousivat lentoon.

Niissä leivoksissa on aivan uskomattoman paljon kärpästen munia ja tilaisuuden tullen ne kuoriutuvat kärpäsparveksi.

Joskus söin pasteijaa ja puolessa välissä katsoin pasteijan sisään niin se oli täynnä hämähäkin seittiä.

Seinällä tehtaassa on kokoelma mitä kaikkea asiakkaat ovat löytäneet ruoistaan, esimerkiksi korvakorun, muovia, niitin ja säännöllisesti löytyy pieniä matoja.

Silloin tällöin sisälle pääsee orava taikka lintu jota on tehtaassa lähes mahdotonta saada kiinni. Noh sillä on hyvät oltavat ruokaa riittää ja sen jälkeen paskaa löytyykin ympäriinsä.

Hyi järkky! 🤢 Älä vaan missään nimessä kerro mistä Leipomosta on kyse...

Jos taikanaa jää lojumaan lattialle,siinä alkaa kasvaa ötököitä tosi nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa joskus syyllistyin tuohon työajalla nukkumiseen, jos olin hommat saanut tehtyä

Vierailija
84/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittavaa että tähän ketjuun on eksynyt paljon niitä kenen ei todellakaan pitäisi siivoustyötä tehdä, kun ei alkeellisimmatkaan hygienian perusteet ole tiedossa.

Olen ollut kolmessa eri firmassa siivoojana, ja kaikissa on ollut hyvät ja toimivat välineet, ja pyytämällä on saanut lisää ja parempia jos on tarvinut(pomot ovat jopa arvostaneet tätä että haluaa itse siivota paremmin). Myös ajat on mitoitettu ihan riittäviksi ja järkeviksi joka paikassa, ja pomot on aina kannustaneet ottamaan rohkeasti puheeksi jos tuntuu ettei aika riitä. Ja usein onkin niin että ne ketkä suurimpaan ääneen ajanpuutteesta valittaa, on ne ketkä pitää tupakkataukoja ja muita ylimääräisiä taukoja työajalla.

Ainoa miinus minkä antaisin yhdelle isolle firmalle on se että siirtymistä kohteiden välillä ei maksettu palkkaa eikä kilometrikorvauksia, jos kulki omalla autolla(firman auto ei koskaan ollut edes vaihtoehto, niillä ajeli vain esimiehet). Pienemmissä firmoissa on saanut auton käyttöön tai on maksettu kilometrikorvauksia, ja siirtymätkin on tehty aina työajalla.

Vierailija
85/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kuule  vaikka mitä silloin, kun siivosin rappukäytäviä kieli vyön alla paikasta a paikkaan b pyöräillen..  oli joskus pakko huijata, että ehti vessaan tai syödä yhden omenan !

Vierailija
86/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies pari kertaa unohti tuoda kumihanskoja, joten en vaihtanut niitä joisen vessan jälkeen. Joskus jouduin pesemään vessat käsinkin. Jokaiseen huoneeseen kyllä aina liinat riittivät. Ja itse usein laitoin biojätteet normaalien roskien sekaan, koska roskikselle oli niin pitkä matka ja joka päivä tuli iso kassillinen roskaa

Vierailija
87/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin heitän välillä pukkarin lattialle roskan ja katson kuinka kauan se siinä pysyy koskematta. Helposti pari viikkoa. Onneksi kesä lähenee ja suomalaiset kesätytöt tulee taas hetkeksi töihin. Ne nuoret tytöt on aina tehnyt siistiä työtä ja hymyilee ja tervehtii ja tuoksuukin hyvältä. Toisin kuin eräät.

Tämä on mielenkiintoinen ilmiö. Et ole siivoojan esimies etkä maksa hänen palkkaansa. Kuitenkin kuvittelet että on sinun asiasi vahtia, miten toinen tekee työnsä. Et vahdi muita työkavereitasi etkä kerro heille miten tehdä työnsä.

Se siivooja laahaa moppia PÄIVITTÄIN ympäri kolmea pukkaria, mutta samat roskat pyörii ainakin meidän pukkarissa jopa parit viikot, muista pukkareista en tiedä. Mutta jos työnantaja maksaa sille työstä mitä se ei tee, niin paheksun tuollaista käytöstä. En tietenkään sille mitään sano, en tiedä osaako edes muuta ku pienen itänaapurimaan kieltä, mutta en vain kestä katsoa tuollaista ilman suuttumista.

Vierailija
88/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, että edellämainittuja tapauksia on. Aika on niin kortilla, valitetaan jatkuvasti työn jäljestä, välineitä ei tuoda paikan päälle pyydettäessäkään ja palkka on huono (Itse sain n. 100€ enemmän kuin työttömänä ollessani, enkä mitään tukia päälle). Itsekin sain usein soitella monta kertaa perään palkanmaksuun ja siivousvälineiden tuomiseen liittyvistä asioista. Näen vieläkin painajaisia, että olen kyseisessä paikassa töissä

Vierailija
89/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten oma tunnustukseni: joskus kiireessä tai vain kyllästyneenä heitän biojätteet tavallisten roskien sekaan.

Tiedän siivoojia, jotka heittävät aina biojätteet tavalliseen roskikseen, koska biojätteiden keräyspaikka on "liian kaukana" heidän työalueestaan.

Vierailija
90/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kuuluisi vain kahvitauko 6h aikana, mutta olen pitänyt lounastaukoja, kohteeni keittiöhenkilökunnan tarjotessa minulle ruokaa. Pomoni ei tietenkään tiedä tästä 😁.

Vierailija
91/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miksi et voinut laittaa tippuneita lusikoita takaisin tiskikoneeseen? Idiootti! Tätä olen ounastellutkin ja omassa työpaikassani hoidankin vapaaehtoisesti itse tiskikoneen tyhjennyksen. Joskus esim. muovikipot kääntyy pesun aikana oikein päin ja niihin on jää pesuaine vettä niin voin kuvitella, että siivooja vaan kaatais vedet pois ja jättäisi kipot huuhtomatta! Ja paskasilla käsillä ne puhtaat astiat varmaan tyhjennetään kun eihän sitä ole käsinpesuun aikaa ennen tiskikoneen tyhjennystä...

Hyi helvetti että ällöttää lukea näitä juttuja!

Vierailija
92/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä, kun on niitä päiviä, että mikään ei onnistu: tavarat putoilee käsistä, roskikset kaatuilee, paperit leviää lattioille ja niin edelleen. Sellaisina päivinä saatoin antaa välillä siivouskärryille kiukuissani kunnolla kyytiä. Tiiliseinää päin. Se helpotti vähän ja sitten vaan viheltäen eteenpäin toivoen, että kukaan ei nähnyt.

Vierailija
93/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miksi et voinut laittaa tippuneita lusikoita takaisin tiskikoneeseen? Idiootti! Tätä olen ounastellutkin ja omassa työpaikassani hoidankin vapaaehtoisesti itse tiskikoneen tyhjennyksen. Joskus esim. muovikipot kääntyy pesun aikana oikein päin ja niihin on jää pesuaine vettä niin voin kuvitella, että siivooja vaan kaatais vedet pois ja jättäisi kipot huuhtomatta! Ja paskasilla käsillä ne puhtaat astiat varmaan tyhjennetään kun eihän sitä ole käsinpesuun aikaa ennen tiskikoneen tyhjennystä...

Hyi helvetti että ällöttää lukea näitä juttuja!

Joo ei ole kaikki siivoojat tällaisia, vaan minä tyhjentäisin sen koneen aivan niinkuin sinäkin, ja aivan niinkuin kotonakin tekisin.

Vierailija
94/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä "aurinkoisella töissä" ja oikeastaan ei ole valittamista. Esimies on ihana, tavaroita riittää ja uusia saa kun pyytää ja aikaa on riittävästi. Tosin joskus on mennyt yliajalle, mutta se on johtunut vain omasta laiskottelusta ja puhelimen selaamisesta työpäivän aikana. Yleensä teen reippaasti ja olen nopea.

Työpaikka raastaa välillä hermoja, mutta sehän ei ole pomon vika. Eihän se voi siihen vaikuttaa kun asiakkaat siellä sotkee.

Tunnustukseni: Kerran ärsytti vessan saippuajämät niin paljon että vedin käsisuihkulla koko vessan. Kuivasin puhtailla liinoilla pinnat ja pyyhkeillä lattiat. En tee toiste.

Vierailija
95/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ollut minun tai työparini vika, mutta aika koominen tilanne kuitenkin. Olimme siivoamassa erästä tilaa, jossa oli televisio ja dvd-laite + elokuvia hyllyssä, lisäksi jääkaappi. Kun työ oli valmis, jäimme lukkojen taakse. Soitimme apua ja sanoivat että tunti tai maksimissaan kaksi menee kun pääsevät avaamaan ovet jos meillä ei mitään akuuttia hätää ole. Sanoimme, että ei ole. Lavuaari oli toisessa huoneessa johon meillä ei ollut pääsyä ja kesähelteellä meillä oli kova jano joten otimme jääkaapista limsaa (jonka tietysti myöhemmin maksoimme) ja laitoimme dvd:n pyörimään. Ennen hälyyttämäämme apua saapui kuitenkin ryhmä japanilaisturisteja. Tuli varmaan skarppi käsitys suomalaisesta työmoraalista kun siivoojat lojuivat sohvalla elokuvaa tuijottaen limsat kourassa :D

Vierailija
96/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä ässä-ryhmän hotellissa ohjeistuksena oli pyyhkiä wcn/kylppärin lattia samalla liinalla millä pyyhittiin koko muu vessa. Eka toisella puolella kaikki muut pinnat ja wc-pytty. Sitten vaan käännetään liina ja lattian voi pyyhkiä toisella puolella "koska se on puhdas". Liinoja säännösteltiin lisäksi niin ettei ollut mahdollisuutta käyttää jokaiseen kylppäriin kahta liinaa... Hieman jäi suu auki perehdytyksessä.

Toinen asia mikä järkytti oli käytäntö, ettei parisängystä tarvitse vaihtaa toisen puolen lakanoita, jos nukkujia on ollut vain yksi ja toisen puolen lakanat ovat suht rypyttömiä eikä tahroja ole näkyvissä. Lakanat vain suoristettiin ja pedattiin siistimmin asiakkaiden välissä. Ennen tuota työpaikkaa kuvittelin, että totta kai kaikki tekstiilit ja lakanat vaihdetaan asiakkaiden välissä.. Enpä kuvittele enää..

Enpä ole enää tuossa työpaikassa.. seuraavassa siivousalan hommassa sai tehdä asiat niin, että oikeasti on puhdasta.

Vierailija
97/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla sivutoiminen. Koulutettu siivooja ei koskaan tekisi noin.T. Sairaalahuoltajan paperit.

Vierailija
98/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut lähes 15 vuotta siivoojana, joten kommelluksia riittää. Tässä muutamia:

-pyyhkinyt kahvihuoneen pöydät samalla rätillä kuin vessan

-varastanut rahaa työpöydillä lojuneista lompakoista

-heittänyt kysymättä roskiin työpöydällä olleita papereita

-laittanu likasia astioita takaisin kaappiin, jos eivät ole olleet silminnähden likaisia

-lukenut toisten sähköposteja ja tekstiviestejä

-sylkenyt ärsyttävien ihmisten kahvikuppeihin

-tyydyttänyt itseäni pölyhuiskan varrella työajalla

-virtsannut viherkasveihin 

ja paljon muuta :)

Vierailija
99/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivoissani paiskonut ovia, kun oli taas järkyttävän paskasta työpaikalla. Onneksi pomo ei näe.

Vierailija
100/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan työpaikalla kävi siivooja kerran viikossa ja hänen tehtäviin kuului myös tiskata tiskipöydällä olevat astiat. Satuin kerran näkemään kun hän pesi kahvikupit pelkällä vedellä ja omalla sormellaan. :D

Olihan teillä antaa asianmukaiset välineet siivoojalle, että sai astiat tiskattua kunnolla? Eli astianpesuaine ja joko tiskiharja tai karhunkieli? Jos ei, niin ymmärrän siivoojan käytöksen.