Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivooja, paljasta asioita, mitä olet tehnyt työpäiväsi aikana (tai tilanteita) joista ajattelit että "onneksi kukaan ei ollut näkemässä"?

Vierailija
22.02.2017 |

Itse olen siivoojana sortunut seuraaviin asioihin työpäiväni aikana:

- työhöni kuuluu tiskikoneen täyttö ja tyhjennys. Muutamia kertoja konetta tyhjentäessäni muutama haarukka tai pikkulusikka on tipahtanut lattialle. Olen vain nostanut sen ylös ja laittanut normaalisti muiden puhtaiden haarukoiden tai lusikoiden sekaan.

- lattioita mopatessani jos olen nähnyt jonkun kahvitahran tms. olen sylkäissyt siihen tahran päälle ja pyyhkäissyt sitten mopilla.

-vessoja pestessä joskus olen vessanpöntön pesun jälkeen huomannut sormenjälkiä vessan oven kahvassa. Olen pyyhkäissyt ne "puhtaaksi" samalla liinalla millä juuri olen putsannut vessanpöntön.

Joskus on vain niin kiire töissä, että on mahdotonta juosta eestaas siivouskomerossa ja tulla takaisin. Nää on ollu sellaisia hetkiä työpäiväni aikana, jolloin olen ollut tyytyväinen, ettei kukaan ole ollut näkemässä.

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laivoilla siivotaan niin että suihkulla kastellaan vessanpönttö, pyyhitään se rätillä kuivaksi. Sen jälkeen samalla rätillä pyyhitään hana, peili, allaspöytä ja tasot huoneen puolelta. Siivous on täysin näennäistä, koska enempään ei ole aikaa siinä kun laiva käy tunnin satamassa.

Ap on varmaan laivasiivooja ja vastuussa noroepidemioista.

Ei niistä yksittäinen siivooja ole vastuussa. Homma on tuollaista. Ohjeet on nämä. Ei sille yksittäinen siivooja mitään voi. Hyttejä pitkä rivi ja laiva lähtee satamasta tiettyyn kellon lyömään ja silloin pitää olla ulkona.

Sinä olet, jos olet tuo ensiksi pöntön pyyhkijä.

Tästä on jo aikaa. Tuo toinen järjestyshän siinä pitäisi olla, mutta käytännössä se meni väärin päin koska joka vessa piti näyttää pestyltä, vaikka ei ehtinyt siivota. En nyt usko että siellä hirveästi on parantunut nuo hommat. Itse putsaan aina tasot, kahvat ja vessan kosteuspyyhkeillä kun menen laivalle.

Vierailija
42/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse torkun jos ylinmääräistä aikaa. Luen vauvapalstaa töissä. Tuossa vessankahvoissa sama juttu, että joskus vessan pöntön jälkeen tulee pyyhittyä, mutta vain jos monta koppia vierekkäin. Monen siivoojan tiedän käyttävän vessaan tarkoitettuja liinoja joka paikkaan. Sitä en itse tee, vaan noudatan värikoodia. Mitähän vielä... tietenkin siivousaineet ja rätit on kotona töistä nyysittyjä; kaikki tuntemani siivoojat tekevät tätä. Muuten kyllä pyrin tekemään ensiluokkaista jälkeä ja ahdistaisi, jos en saisi paikkoja puhtaiksi työajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhhh. En kyllä ihan tällaisia tunnustuksia odottanut. Itse riisuudun välillä toppiin ja laulan peilin edessä moppiin pitäessäni taukoa. Avaan ääntäni imuroidessa laulamalla Hoosiannaa. Nämä siis kun olen yksin :D.

Vierailija
44/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse torkun jos ylinmääräistä aikaa. Luen vauvapalstaa töissä. Tuossa vessankahvoissa sama juttu, että joskus vessan pöntön jälkeen tulee pyyhittyä, mutta vain jos monta koppia vierekkäin. Monen siivoojan tiedän käyttävän vessaan tarkoitettuja liinoja joka paikkaan. Sitä en itse tee, vaan noudatan värikoodia. Mitähän vielä... tietenkin siivousaineet ja rätit on kotona töistä nyysittyjä; kaikki tuntemani siivoojat tekevät tätä. Muuten kyllä pyrin tekemään ensiluokkaista jälkeä ja ahdistaisi, jos en saisi paikkoja puhtaiksi työajalla.

Ja hotellisiivouksessa todellakin puutteita laadussa, sitä olen kokeillut kuukauden. Mutta syy ei ole siivoojien vaan työajan. Jos yhtä huonetta kohden 10min, niin pakkohan siinä on jokaisen improvisoida.

Vierailija
45/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä vuotta sitten olin siivoamassa kesätyönä erästä pankkia. Välillä jätin jonkun vessanpytyn kokonaan pesemättä,jos se näytti puhtaalta. Tyhjensin vain roskiksen. Mitään koulutusta tai aiempaa alan kokemusta ei minulla ollut. Varmaan oli hyvä kaikille, että lähdin eri alalle.

Kyllä meillä ainakin on ohjeistuksena, että jos näyttää puhtaalta, niin turha sitä on siivota. Puhdasta ei tarvitse putsata. Ap

Vierailija
46/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pidä mielessä, millä mittaat, sillä sinulle mitataan. Itse ajattelen, että jos toimin vilpillisesti, maksan sen korkojen kanssa.

Siis ei kannata.

Vierailija
47/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettavaa ja todella väärin. Oma moraali ei kuuna päivänä antaisi periksi toimia tuolla tavoin. Toisaalta, omassa työssä vastaavalla toiminnalla voisi olla melko traagiset seuraukset.

Luuletko että näillä työntekijöillä on mahdollisuus valittaa? Jos et tee työtä annetussa ajassa ja niillä välineillä jotka on, teet sen työajan jälkeen itse ostamillasi välineillä. Työnantajaa ei kiinnosta riittääkö aika tai rätit. Ja jos otat loparit, mitä sitten, seuraava epätoivoinen tulee jo huomenna tilalle.

Niin, tai sitten on mahdollisuus avata suunsa ja sanoa asiakkaalle, että sori, meidän työnantaja nuukailee, joten meidän välineet eivät ole niin puhtaita..Kun se maine on tärkeä joka alalla ja jos tekee paskaa työtä paskavälineillä, eipä sitä työtä ole pian siivousfirmallakaan.

Mieluummin itse olisin työttömänä kuin pilaisin oman maineeni hyvänä siivoojana jonkun pihin työnantajan takia.

Vierailija
48/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelutapasi on melko pelkistetty ja lyhytnäköinen. Niin ne eläviltä linnuilta työkseen höyheniä repivät tuolla maailmallakin luultavasti ajattelevat - jos ylipäätään ajattelevat. Jos työ olisi yksinkertaisesti mahdotona suorittaa annetussa ajassa, niin sinulta ei Suomessa lähde henki mikäli ottaisit loparit samalta istumalta. Siitä syystä tuollainen tekosyy on varsinkin tällaisessa maassa melkoisen naurettava. Toisia ei vain yksinkertaisesti kiinnosta ajatella tilanteita ja omia toimintatapojaan kovin objektiivisesti. Kenenkään ainut mahdollisuus ei ole olla vain itseään ajatteleva moraaliton luuseri.

Vierailija
49/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, hotellisiivous, siitä monen vuoden kesätyökokemus... Tosiaan lasien loppuessa oli ihan normaalia "pestä" ne lavuaarissa ja pyyhkiä edellisen asiakkaan pyyhkeeseen. Rättejä (siis siivousliinoja, en vaan osaa kutsua niitä noin) käytettiin monessa huoneessa ennen vaihtoa, rätit kulki ämpärissä huoneesta toiseen. Edellisen asiakkaan pyyhkeellä myös pyyhittiin kylppärin lattia, lavuaari, hana... Huoneet imuroitiin kerran viikossa, muutoin mopattiin mopilla, joka vaihdettiin, kun jaksettiin.

Aikaa liian vähän, työ raskasta ja uuvuttavaa, kenelläkään ei mitään mielenkiintoa tehdä työtä kunnolla. 6-8 h päivän aikana oli yksi reilun vartin tauko, joten nälissään tuli syötyä hotellin karkkeja ja keksejä.

Olen ollut myös muissa kohteissa siivoomassa, yhdessä oli niin rentoa, et ehdin ottaa päiväunet kesken työpäivän. :-D Vähän kyllä oli huono omatunto, mut minkäs teet, kun en keksinyt muuta tekemistä.

Vierailija
50/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivan nenääni ja karvaista anustani ja ryhdyn hommiin, välilllä syön asiakkaan jääkaapista että jaksaa kun ei siivojan palkalla mitään gourmee ruokia ostella.

Vierailija
51/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin Janet Jacksonin kosteusvoidetta. Ihan pikkuisen.

Vierailija
52/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut eräässä Suomen isoimmista ja tunnetuimmista leipomoista siivoamassa ja nähnyt siellä uskomattomia kauheuksia.

Pahvipaketeissa oli leivonnaisia, joiden päällä oli tuoreita mansikoita ja mansikkahilloa. meinasin ottaa yhden (ihan luvan kanssa) niin alkoi aivan helvetillinen pörinä ja kymmenet pikkukärpäset nousivat lentoon.

Niissä leivoksissa on aivan uskomattoman paljon kärpästen munia ja tilaisuuden tullen ne kuoriutuvat kärpäsparveksi.

Joskus söin pasteijaa ja puolessa välissä katsoin pasteijan sisään niin se oli täynnä hämähäkin seittiä.

Seinällä tehtaassa on kokoelma mitä kaikkea asiakkaat ovat löytäneet ruoistaan, esimerkiksi korvakorun, muovia, niitin ja säännöllisesti löytyy pieniä matoja.

Silloin tällöin sisälle pääsee orava taikka lintu jota on tehtaassa lähes mahdotonta saada kiinni. Noh sillä on hyvät oltavat ruokaa riittää ja sen jälkeen paskaa löytyykin ympäriinsä.

Vierailija
53/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelutapasi on melko pelkistetty ja lyhytnäköinen. Niin ne eläviltä linnuilta työkseen höyheniä repivät tuolla maailmallakin luultavasti ajattelevat - jos ylipäätään ajattelevat. Jos työ olisi yksinkertaisesti mahdotona suorittaa annetussa ajassa, niin sinulta ei Suomessa lähde henki mikäli ottaisit loparit samalta istumalta. Siitä syystä tuollainen tekosyy on varsinkin tällaisessa maassa melkoisen naurettava. Toisia ei vain yksinkertaisesti kiinnosta ajatella tilanteita ja omia toimintatapojaan kovin objektiivisesti. Kenenkään ainut mahdollisuus ei ole olla vain itseään ajatteleva moraaliton luuseri.

No en mä nyt kehuja odottanutkaan. Ajattelin nyt vaan kertoa, että tiedätte. Opiskelijana oli kyllä usein ihan oikeasti nälkä, kyllä sitä teki melkein mitä vaan että sai ruokaa.

Vierailija
54/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sinä luulet, ettei me nähdä. Terkkuja notkoilijalle, joka sai kenkää.

Vierailija
55/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettavaa ja todella väärin. Oma moraali ei kuuna päivänä antaisi periksi toimia tuolla tavoin. Toisaalta, omassa työssä vastaavalla toiminnalla voisi olla melko traagiset seuraukset.

Luuletko että näillä työntekijöillä on mahdollisuus valittaa? Jos et tee työtä annetussa ajassa ja niillä välineillä jotka on, teet sen työajan jälkeen itse ostamillasi välineillä. Työnantajaa ei kiinnosta riittääkö aika tai rätit. Ja jos otat loparit, mitä sitten, seuraava epätoivoinen tulee jo huomenna tilalle.

Niin, tai sitten on mahdollisuus avata suunsa ja sanoa asiakkaalle, että sori, meidän työnantaja nuukailee, joten meidän välineet eivät ole niin puhtaita..Kun se maine on tärkeä joka alalla ja jos tekee paskaa työtä paskavälineillä, eipä sitä työtä ole pian siivousfirmallakaan.

Mieluummin itse olisin työttömänä kuin pilaisin oman maineeni hyvänä siivoojana jonkun pihin työnantajan takia.

Kelle sä luulet että laivasiivooja pääsee puhumaan? Ei siellä mitään johtajia käveleskele käytävillä. Ja nythän mä kerroin.

Vierailija
56/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi %&£  sinua AP! Pilaat kaikkien siivoojien maineen. Eihän noin toimi kukaan täysjärkinen!

Sinulla ei taida olla kovin pitkä työkokemus tai sitten olet ollut alalla aivan liian kauan!

Terveisin ammattilainen aurinkoisesta siivousfirmasta

Vierailija
57/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kanssa opiskelun ohessa siivoojana, ainoa "koulutus" on yläasteen aikainen hygieniapassi. Olen tiskari ja elintarvikkeiden parissa töissä, joten kaikki hygieniaan liittyvä pitää oikeasti ottaa vakavasti. Joskus jos astia tippuu juuri pesusta tullessa niin saatan vain huuhtaista sen kiehuvalla vedellä ja tarkistaa silmämääräisesti. Mutta esimerkiksi lihatiski on niin tärkeä, että jos aika ei meinaa riittää niin aina tiski ja astiat kunnolla puhtaiksi. Lattiat ja tiskipaikka tulee sitten kakkosprioriteettina. Ei ainakaan itse huvittaisi ostella kalliita pihvejä jos tietäisin että ne on likaisella tiskillä ja paskaisissa astioissa. Aina välillä tulee sähläiltyä niin että vedet lentää päin näköä tai kastelu letku irtoaa. Silloin aina vilkuilee ensimmäisenä ettei kukaan vaan nähnyt...

Vierailija
58/176 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi %&£  sinua AP! Pilaat kaikkien siivoojien maineen. Eihän noin toimi kukaan täysjärkinen!

Sinulla ei taida olla kovin pitkä työkokemus tai sitten olet ollut alalla aivan liian kauan!

Terveisin ammattilainen aurinkoisesta siivousfirmasta

Se aurinkoinen on kyllä pahin kaikista. Aika on mitattu niin minimiin kuin vaan mahdollista.

Vierailija
59/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen muutamaa työkaveria, jotka suorastaan valvovat miten siivooja toimii. Kyttäävät mitä rättiä käyttää ja miten etenee ja sitten puhutaan pahaa selän takana ja arvioidaan toimia. En ikinä edes huomaisi millä rätillä se siivoja ne vessat pyyhkii, luotan siihen, että tarpeeksi puhdasta tulee - ja näkeehän sen. Ne työkaverit voisivat sen sijaan harjata pöntön omien tuotostensa jälkeen, ihan itse..

Vierailija
60/176 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia halveksun kaikkia siivoojia. Ei ihme ettei tuolla äo:llä pääse muuhun työhön. 

Niillä aikatauluilla ei paljon tehtävissä.