Siivooja, paljasta asioita, mitä olet tehnyt työpäiväsi aikana (tai tilanteita) joista ajattelit että "onneksi kukaan ei ollut näkemässä"?
Itse olen siivoojana sortunut seuraaviin asioihin työpäiväni aikana:
- työhöni kuuluu tiskikoneen täyttö ja tyhjennys. Muutamia kertoja konetta tyhjentäessäni muutama haarukka tai pikkulusikka on tipahtanut lattialle. Olen vain nostanut sen ylös ja laittanut normaalisti muiden puhtaiden haarukoiden tai lusikoiden sekaan.
- lattioita mopatessani jos olen nähnyt jonkun kahvitahran tms. olen sylkäissyt siihen tahran päälle ja pyyhkäissyt sitten mopilla.
-vessoja pestessä joskus olen vessanpöntön pesun jälkeen huomannut sormenjälkiä vessan oven kahvassa. Olen pyyhkäissyt ne "puhtaaksi" samalla liinalla millä juuri olen putsannut vessanpöntön.
Joskus on vain niin kiire töissä, että on mahdotonta juosta eestaas siivouskomerossa ja tulla takaisin. Nää on ollu sellaisia hetkiä työpäiväni aikana, jolloin olen ollut tyytyväinen, ettei kukaan ole ollut näkemässä.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
En läheskään viikottain pese lattioita, vaikka siivousohjelmassa niin edellytetäänkin. Olen sen sijaan ottanut puhtaan mopin, kastanut sen märäksi ja suihkuttanut siihen sumutepullosta pesuaineliuosta hyviä tuoksuja tuomaan. Näin teen varsinkin silloin, kun puhtaita lattialiinoja ei ole tuotu.
- Rappusiivooja
Eikö ne rappukäytävät yleensäkin pyyhkäistä vain kostealla mopilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En läheskään viikottain pese lattioita, vaikka siivousohjelmassa niin edellytetäänkin. Olen sen sijaan ottanut puhtaan mopin, kastanut sen märäksi ja suihkuttanut siihen sumutepullosta pesuaineliuosta hyviä tuoksuja tuomaan. Näin teen varsinkin silloin, kun puhtaita lattialiinoja ei ole tuotu.
- Rappusiivooja
Ei kun pestään 1xvko ja mahdollisesti mopataan 1xvko.
Ja minäkin saatan joskus pestä kostealla mopilla, jos rappu on siisti.
T: toinen rappusiivooja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Rappusiivooja
Ei kun pestään 1xvko ja mahdollisesti mopataan 1xvko.
Ja minäkin saatan joskus pestä kostealla mopilla, jos rappu on siisti.T: toinen rappusiivooja
Siis millä pestään? Lattialiinoilla? Eikö se moppaus aja saman asian?
Vierailija kirjoitti:
Ja arvatkaa miltä näyttää ne taikinanvatkaimet, yleiskoneet ja muut myllyt sisäpuolelta, niin keittiöissä, leipomossa kuin pesuloissa. Täynnä eltaantunutta rasvaa, jauhoja ja muuta mönjää, joka pahimmillaan kuhisee pikkukärpästen ja muiden otusten toukkia. Ne on piilossa suojakuori sisässä ja ei niitä missään siivouksessa voi eikä saa putsata. Meikäläinen niitä sitten yökkien putsaa sen verran, että saa korjattua. Sama se on monen kotikäytössä olevan koneen kanssa. Halvimpiin pääsee pöly ja rasva sisään jo uutena. Kalliimpiin niiden ikääntyessä ja stefojen ja muiden tiivisteiden kuluessa. Eipä taida tuholaisten yhtäkään saada myrkyttää työkoneita ja niiden sisuksia.
Ja siitä huolimatta suomalaiset ei ole jatkuvassa ruokamyrkytyksessä, eikä leivistä ei löydy alvariinsa kaikenlaisia ötököitä. Tieto vaan lisää tuskaa :D
Joo, ei nuo minulta kyllä ruokahalua ole vieneet. Kerroinpahan vain. Mutta sen kerran kun täys lihapullapelti kaatu keittiön lattialle ja noukkivat vaan kulhoon ja kippasivat tarjoilu linjalle, en valinnut lihapullia kun tarjosivat ruuat homman päälle.
Laatu maksaa. Vastuu on tilaajalla, jonka pitää valvoa, että saa mitä tilaa. Vastuu on yrittäjällä, jonka pitää pitää huolta, että luvattu laatu on mahdollsta toteuttaa. Työntekijän tulee kertoa ja kirjauttaa puutteet menetelmissä työnantajalle, mutta sen jälkeen vastuu on työnantajalla ja työntekijä toimii työnantajan ohjeistuksen mukaan. Näin se menee, kaikki muu höhöhöpöä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden siivoajan, joka pitää itseään hyvinkin älykkäänä ihmisenä. Koulutetummassa seurassa kun avaa suunsa, ovat kaikki todella vaivaantuneita. Ei sitä kehtaa päin naamaakaan sanoa, että olet tyhmä kuin saapas. Kaikki teoreettisen osaamisen tausta loistaa poissaolollaan.
Ilmeisesti sinäkin pidät itseäsi älykkäänä? Älykkääksi ihmiseksi vaikutat kommenttisi perusteella hämmentävän yksikertaiselta.
Itsekin olen tehnyt aiemmin siivostyötä opiskeluaikoinani. Kerran rauhallisena päivänä olimme kaverini kanssa siivoamassa hiljaista ja tyhjää osastoa. Meitä nukutti aivan hirveästi, joten vuorotellen nukuimme 10 minuutin pätkät osastolla olevalla sängyllä toisen vahtiessa/tehdessä töitä. Tämä tapahtui vain kerran enkä tosiaankaan olisi yksin ollessani uskaltanut tai jos olisin tiennyt esim. Pomoni olevan samassa rakennuksessa.
Kerran käsidesipumppupullo meni rikki eikä sitä voinut enää laittaa mihinkään joten otin pullon itselleni.
Joskus en siivonnut toimistotiloja, jos ne näyttivät hyvin siisteiltä tai tiesin siivonneeni ne edeltävänä päivänä.
Muuten olin todella ahkera ja tykätty työntekijä ja tein jopa enemmän hommia kuin oli tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut lähes 15 vuotta siivoojana, joten kommelluksia riittää. Tässä muutamia:
-pyyhkinyt kahvihuoneen pöydät samalla rätillä kuin vessan
-varastanut rahaa työpöydillä lojuneista lompakoista
-heittänyt kysymättä roskiin työpöydällä olleita papereita
-laittanu likasia astioita takaisin kaappiin, jos eivät ole olleet silminnähden likaisia
-lukenut toisten sähköposteja ja tekstiviestejä
-sylkenyt ärsyttävien ihmisten kahvikuppeihin
-tyydyttänyt itseäni pölyhuiskan varrella työajalla
-virtsannut viherkasveihin
ja paljon muuta :)
Inhoan sua, vaikutat todella ärsyttävältä ja vastenmieliseltä!
Olen siivooja. Minulla on erittäin korkea työmoraali ja vastuu siitä, että ihmiset pysyvät terveinä, tai eivät ainakaan sairastu minun toimieni vuoksi. Halveksin aloittajaa syvästi. Ammattitaidostakaan ei ole hyötyä, jos nupissa hölskäävät tyhmyys ja laiskuus, ymmärtämättömyys.
Palvelutalossa pomo käski säästää kertishanskoissa, olisi pitänyt pitää samoja hanskoja, eli kun on edellisessä huoneessa sivonnut viimeiseksi pytyn niin samoin hanskoin olisi pitänyt mennä seuraava huone siivoomaan. En suostunut! Kyllä olisi pöpöt levinyt.
Eräässä siivousduunissa, ei ollut siivousalan yritys, pomo käski säästää käsipaperia (siis oli siivoojien vika, että käsipaperia kului?!). Paperitelineet sai täyttää vaan puolilleen :D en ihan ymmärtänyt miten siinä säästyy paperit...
Toimitilasiivouksissa tyhjiä mestoja siivoillessa laulan ja tanssin moppaillessa. Eipä oo tullu mieleen että kameroita voi olla.
Kerran pomo komensi vatsataudissa töihin kun ei saanut tuuraajaa. Mikäs siellä, yritin vuorata itseni muovilla ja suojaimilla, välillä piti käydä vessassa yrjöllä.
Siivoustyö on kivaa, ei ikinä enää!
Ent siivooja kirjoitti:
Eräässä siivousduunissa, ei ollut siivousalan yritys, pomo käski säästää käsipaperia (siis oli siivoojien vika, että käsipaperia kului?!). Paperitelineet sai täyttää vaan puolilleen :D en ihan ymmärtänyt miten siinä säästyy paperit...
Toimitilasiivouksissa tyhjiä mestoja siivoillessa laulan ja tanssin moppaillessa. Eipä oo tullu mieleen että kameroita voi olla.
Kerran pomo komensi vatsataudissa töihin kun ei saanut tuuraajaa. Mikäs siellä, yritin vuorata itseni muovilla ja suojaimilla, välillä piti käydä vessassa yrjöllä.
Siivoustyö on kivaa, ei ikinä enää!
Mä olisin yrjönnyt siivousrätteihin ja käynyt kaikki mahdolliset kosketuspinnat läpi sillä rätillä, jos pomo sairaana käskee töihin. Jos epidemia olisi tullut, olisin kertonut kaikille, että minä kyllä siivosin asianmukaisesti, mutta minkäs teet, kun työnantaja pakottaa sairaana tulemaan töihin.
Jätin imuroimisen väliin ja moppasin lattiat nihkeällä. Samalla tuli lattioiden pesu tehtyä.
Säästin aikaa ja lähdin jumppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut ihan hirveän väsynyt työaikana, etenkin jos ollut aikainen vuoro. Silloin olen mennyt torkkumaan taukohuoneen sohvalle. Moppi kädessä tietenkin, jos kuulen että joku on tulossa ovesta sisään, niin äkkiä voi pompata ylös ja jatkaa hommia. Mutta hommat tulee aina hoidettua.
Ihana.😂 Äkkiä ylös, joku tulee. Dojoinggg..... tittidittittii tässä sitä ollaan kokoajan mopattu lattioita vaan. 🤣
Mahtava mielikuva 😂😂😂😂
Olin joskus lukioikäisenä siivoojana ja söin aina asiakkaiden keksikulhoisa. Noin, sainpas tunnustettua!
Tässä ei nyt hirveää vahinkoa käynyt, mutta huvittaa vieläkin.
Olin töissä majatalossa ja siivous kuului tietysti työhön. Sain tekstiviestillä omistajalta tiedot siitä, että kuka asiakas lähtee minäkin päivänä. Siivoilin päivällä yhtä mökkiä ja huomasin, että asiakas oli jättänyt ruokaa jääkaappiin. Avasin sieltä lihapiirakkapaketin ja söimme koirani kanssa hyvällä ruokahalulla pari lihapiirakkaa lounaaksi.
Iltapäivällä tarkistin vielä, että kaikki hommat on tehty ja hups, huomasin, että siitä huoneesta, jonka jääkaapista söimme eväät parempiin suihin oli asiakas lähdössä vasta huomenna. Tuhatta ja sataa kauppaan ostamaan korvaavia eväitä jääkaappiin, saman merkkisiä ei ihan löytynyt, mutta ostin ekstraa ja jätin lapun, jossa pahoittelin tilannetta. En kyllä kertonut, että meni parempiin suihin vaan että tuli tyhjättyä jää kaappi erehdyksessä.
Onneksi huomasin ennen kuin asiakas palasi, asui koko viikon siellä työreissun ajan ja oli päivät poissa. Ei ollut pahoillaan, ja pomoakin nauratti kun tunnustin.
Ei jumalauta! Vaihda alaa kun et tiedä miten tärkeää työtä teet.
T. Laitoshuoltaja
Siivotkaahan kunnolla, muuten vvvv...... awink awink!