Miksi ajatte perässä kiinni?
Aina on joku ihan kiinni autonsa kanssa. Jos oma henkenne ei ole teille kallis, ajatelkaa edes muita. Ärsyttää yksin töihin ajaessa, mutta erityisesti silloin, kun lapset ovat kyydissä.
Kertokaa siis ihmeessä, miksi ette jätä turvaväliä? Koska tiedän jo yleisimmän vastauksen, suljen sen pois alkuunsa: kyllä, olet varmasti NIIN hyvä kuski, että MITÄÄN ei voi liikenteessä sattua, mutta fakta on, että _kukaan_ ei ehdi tehdä mitään alle sekunnin reagointiajalla, jos edessä ajava joutuu syystä tai toisesta iskemään jarrut pohjaan. Siinä on äkkiä henki poissa sekä itseltä että muilta, tai parhaassa tapauksessa vain autot solmussa.
En ole itsekään täydellinen kuski, ja olen ajanut liian pienellä turvavälillä useasti, mutta korjaan aina asian välittömästi, kun huomaan, että ajan liian lähellä toista ajoneuvoa. Paljon tuolla kuitenki liikkuu näitä, joille edessäajavan perässä kiinni ajaminen on jatkuvaa, joten pakko teitä on olla täälläkin.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Mene käymään Italiassa tai Espanjassa ja valita sitten perässä roikkumisesta...
Eli oikeutus tälle typeryydelle on, että muualla ollaan typerämpiä? Ei kelpaa, huono selitys.
ap
Se on painostusta.
Sellaiset kuvittelee olevansa super kuskeja.
Se on ajotyyli siiinä missä jatkuva ohittelukin.
Typerää ja vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Mene käymään Italiassa tai Espanjassa ja valita sitten perässä roikkumisesta...
Huono tekosyy, että muiden ajattelematon ja vaarallinen käytös muka jotenkin oikeuttaisi sen, että itsekin voi sitten toimia yhtä aivottomasti. Jos joku hyppää kaivoon, niin sinä ilmeisesti menet perästä?
En aja perässä kiinni muuten kuin silloin, jos edelläajava ajaa alinopeutta. On todella rasittavaa, jos itsellä on esim. kiire, ja joku köröttelee alinopeutta edessä.
Miksi hidastelette ja tahallaan haittaatte liikennettä ajamalla hitaammin kuin minä .
Vierailija kirjoitti:
En aja perässä kiinni muuten kuin silloin, jos edelläajava ajaa alinopeutta. On todella rasittavaa, jos itsellä on esim. kiire, ja joku köröttelee alinopeutta edessä.
Ajan yleensä hieman yli nopeusrajoituksen, ja silti perässäroikkujia riittää. Kiinni ajamalla ei käsittääkseni voi myöskään työntää edelläajavaa eteenpäin, tai voi tulla vaurioita omaankin ajoneuvoon. Ai niin, ohitukset ovat myös sallittuja Suomen liikenteessä, tiesithän tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja perässä kiinni muuten kuin silloin, jos edelläajava ajaa alinopeutta. On todella rasittavaa, jos itsellä on esim. kiire, ja joku köröttelee alinopeutta edessä.
Ajan yleensä hieman yli nopeusrajoituksen, ja silti perässäroikkujia riittää. Kiinni ajamalla ei käsittääkseni voi myöskään työntää edelläajavaa eteenpäin, tai voi tulla vaurioita omaankin ajoneuvoon. Ai niin, ohitukset ovat myös sallittuja Suomen liikenteessä, tiesithän tämän.
Jos ajat vähintään rajoituksen mukaista nopeutta, niin se riittää minulle. Alinopeutta ajavia painostan perässäroikkumalla, että he ymmärtäisivät lisätä nopeuttaan. Yleensä tuollaiset kuskit ovat kyllä epävarmoja, rystyset valkoisena ratista kiinni pitäviä, jotka voivat yhtäkkiä vaikka tehdä äkkijarrutuksen, joten ei ole turvallista roikkuakaan heidän perässä.
Jep, ohitukset on sallittuja, mutta usein vaarallisia, koska ajan vähän vilkkaammilla teillä useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja perässä kiinni muuten kuin silloin, jos edelläajava ajaa alinopeutta. On todella rasittavaa, jos itsellä on esim. kiire, ja joku köröttelee alinopeutta edessä.
Ajan yleensä hieman yli nopeusrajoituksen, ja silti perässäroikkujia riittää. Kiinni ajamalla ei käsittääkseni voi myöskään työntää edelläajavaa eteenpäin, tai voi tulla vaurioita omaankin ajoneuvoon. Ai niin, ohitukset ovat myös sallittuja Suomen liikenteessä, tiesithän tämän.
Jos ajat vähintään rajoituksen mukaista nopeutta, niin se riittää minulle. Alinopeutta ajavia painostan perässäroikkumalla, että he ymmärtäisivät lisätä nopeuttaan. Yleensä tuollaiset kuskit ovat kyllä epävarmoja, rystyset valkoisena ratista kiinni pitäviä, jotka voivat yhtäkkiä vaikka tehdä äkkijarrutuksen, joten ei ole turvallista roikkuakaan heidän perässä.
Hei, sain oikeasti järkevän vastauksen, en tätä odottanut! Se kieltämättä ihmetyttää, kun ajellaan hyvällä kelillä selvästi alle rajoituksen, jolloin voidaan oikeasti häiritä muun liikenteen sujuvuutta ja jopa aiheuttaa vaaratilanteita. Mutta sille ei oikeasti ole järkiselitystä, jos ajan 75 km/h seitsemänkympin alueella, ja pitää jokun olla perässä kiinni. Työmatkani on vielä pääosin kaksikaistainen, jolloin myös ohituspaikkoja on, kunhan malttaa vähän odotella. Eikä se turvavälittömyys varsinaisesti nopeuta näiden torspojen matkaa millään tavoin.
ap
Vierailija kirjoitti:
En aja perässä kiinni muuten kuin silloin, jos edelläajava ajaa alinopeutta. On todella rasittavaa, jos itsellä on esim. kiire, ja joku köröttelee alinopeutta edessä.
..ja se "alinopeus" on tietenkin esim. 60km/h alueella 65km/h todellista nopeutta. 75 pitäisi vähintään ajaa, jotta kaahaajatkin voisivat EHKÄ pitää jonkinlaista turvaväliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja perässä kiinni muuten kuin silloin, jos edelläajava ajaa alinopeutta. On todella rasittavaa, jos itsellä on esim. kiire, ja joku köröttelee alinopeutta edessä.
Ajan yleensä hieman yli nopeusrajoituksen, ja silti perässäroikkujia riittää. Kiinni ajamalla ei käsittääkseni voi myöskään työntää edelläajavaa eteenpäin, tai voi tulla vaurioita omaankin ajoneuvoon. Ai niin, ohitukset ovat myös sallittuja Suomen liikenteessä, tiesithän tämän.
Jos ajat vähintään rajoituksen mukaista nopeutta, niin se riittää minulle. Alinopeutta ajavia painostan perässäroikkumalla, että he ymmärtäisivät lisätä nopeuttaan. Yleensä tuollaiset kuskit ovat kyllä epävarmoja, rystyset valkoisena ratista kiinni pitäviä, jotka voivat yhtäkkiä vaikka tehdä äkkijarrutuksen, joten ei ole turvallista roikkuakaan heidän perässä.
Niin, ovat epävarmoja eikä heidän perässään ole turvallista roikkua, mutta roikut sitten kumminkin? Auttaa varmasti paljon jotain puolipaniikissa kauppaan ajelevaa mummoa ajamaan "paremmin", kun painostat heitä puskurissa kiinni roikkumalla.
Sillä kiireellä pääsee hautaan liikenteessä.
Liikenne ei ole kilparata.
On näitä kouluttaja-tyyppejä jotka haluaa opettaa sinua.
Liikenteessä tulee aggressiot pintaan. Jos mies aina tossun alla, pomottaa edes liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja perässä kiinni muuten kuin silloin, jos edelläajava ajaa alinopeutta. On todella rasittavaa, jos itsellä on esim. kiire, ja joku köröttelee alinopeutta edessä.
..ja se "alinopeus" on tietenkin esim. 60km/h alueella 65km/h todellista nopeutta. 75 pitäisi vähintään ajaa, jotta kaahaajatkin voisivat EHKÄ pitää jonkinlaista turvaväliä.
Siis jotkut voi oikeasti "kannustaa" edelläajavaa ajamaan nopeammin ajamalla kiinni, mutta ei se näitä kroonia peräasäroikkujia hetkauta mihinkään suuntaan, mikä edelläajavan nopeus on.
Yleensä naisten kohdalla se johtuu tyhmyydestä tai havainnointikyvyn puutteesta. Ei vain ymmärretä olevansa liian lähellä toista.
Miehillä se taas johtuu yleensä tietoisesta painostuksesta, jota tapahtuu lähinnä ohituskaistolla, jolloin halutaan painostaa edellä ajava vaihtamaan kaistaa takaisin oikealle.
Hyvin yksinkertaista: Ajat liian hiljaa.
Käytän vakionopeudensäädintä. Usein olen liian lähellä edelläajavaa, kun hän ei osaa pitää nopeuttaan vaan välillä painetaan kovaa (jolloin jään kauas taakse) ja välillä ajetaan huomattavasti alle rajoituksen (jolloin minä saavutan hänet).
Toisessa autossamme on mukautuva vakionopeussäädin, joten auto jarruttaa automaattisesti pitäen etäisyyden vakiona edelläajavaan, mutta silti harmittaa, että monet ajavat niin äärettömän epätasaisesti.
Mua ärsyttää sama, ketäpä ei ärsyttäisi?
Ajan työmatkaa hiljaista tietä, jossa liikennettä ei oikeastaan ole. Pimeällä ja aika syrjässä, ja sellaista maastoa jossa hirvet ja peurat viihtyvät, varoitusmerkkejäkin aika tiuhaan. Huolehdin aina turvavälistä, koska mitään syytä ei ole ajaa perseessä ja turvaväli on kiva juttu jos peura pomppaa tielle. Silti aina on se yksi jurnuttaja perässä kiinni, kelillä kuin kelillä, eikä ohi mene vaikka tilaisuuksia on. Ei mitään järkeä.
Mutta positiivisena pitää sanoa että oikeasti n. 80% kanssaliikkujistani tajuaa sen turvavälin, mutta ne muutamat jää mieleen ärsyttävyytensä vuoksi.
oletteko huomanneet että ne perässähiihtäjät on aina jotain Nissaneita, Relluja tai Ooppeleita.
Audi menee ohi, samoin meset ja bemarit.
Vierailija kirjoitti:
En aja perässä kiinni muuten kuin silloin, jos edelläajava ajaa alinopeutta. On todella rasittavaa, jos itsellä on esim. kiire, ja joku köröttelee alinopeutta edessä.
Lähde aikaisemmin. Varmasti myöhästyt, kun ajat sen alinopeutta ajavan perään.
Mene käymään Italiassa tai Espanjassa ja valita sitten perässä roikkumisesta...